Gå til innhold

Vil spiren sitte denne gangen da mon tro?

cinderella_h

Anbefalte innlegg

Er det sånn at bhgplass uansett ikke er å få tak i før august?

Ungen din vil jo være godt over året i august.

Jeg skjønner det er mye å sette seg inn i. Det gruer jeg meg litt til merker jeg.

Det er klart og noen barn stortrives i bhg og får ikke nok ut av å være hjemme så det er vanskelig å si før det nærmer seg. Husker vi hadde alt fra de som var supertrygge fra dag én til de som brukte uker på tilvenning.

Det er helt sant. Man vet jo ikke hvordan barnet er.. :)

Barnehageopptaket er i August, men man kan jo være heldig å få ellers i året. Det er jo de som slutter/bytter barnehage midt i året også :)

Nå har jeg kommet til følgende :

Ved 100 prosent og 49 uker har mor krav på 7873,- far 6530,- permisjonen utløper da 26 februar 2016.

Ved 80 prosent og 59 uker har mor krav på 6298,- far 5224,- permisjonen utløper da 06 mai 2016.

Med andre ord : vi taper stort på å velge 80 prosent!

Så - har en uke ferie oppspart fra 2014. Så får jeg 5 uker fra 2015. Hva om man velger 100 prosent - jeg tar mine uker, tar ut ulønnet permisjon for så å be om overføring av ferie 2014/2015 også tar far 10 uker permisjon! Mon tro om det kan være en tillatt løsning!

Ja, det er en mulighet!:) bare husk at om du tar ulønnet permisjon/ferie på slutten av din del så er det ikke sikkert at du har sykepengegrunnlag. Men du kan jo undersøke hvilke rettigheter du har gjennom fin jobb:)

Og ønsker du å utsette permisjonen ved å ta ut ferie midt i permisjonen får man bare ta ut 4 uker og 1 dag per år:) men om du tar det på slutten så kan du ta ut all ferie du vil. Men så var det sykepengegrunnlaget da:)

Edit: ser at det kan mistolkes litt.. :) altså du kan ta ut all ferie du vil, men du kan bare forskyve permisjonen med 4 uker og 1 dag per kalenderår:)

Endret av lillemeg90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en plan i alle fall - et steg nærmere en løsning! Så får jeg ta en prat med både nav og sjefen på nyåret og høre hvordan muligheten er!

Ang sykepenger sø har jeg ikke helt skjønt det enda. Hvis man blir sykemeldt i den perioden man er ulønnet permisjon så får man ingenting? Men hvis man blir sykemeldt de første fire ukene pø jobb så får mam redusert? Så strengt tatt så kan man faktisk være uheldig å bli syk og tape noe - eller faktisk holde seg frisk og komme ut av det helt greit ? Er jo ikke så ofte man blir syk - men ville jo vært typisk akkurat da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en plan i alle fall - et steg nærmere en løsning! Så får jeg ta en prat med både nav og sjefen på nyåret og høre hvordan muligheten er!

Ang sykepenger sø har jeg ikke helt skjønt det enda. Hvis man blir sykemeldt i den perioden man er ulønnet permisjon så får man ingenting? Men hvis man blir sykemeldt de første fire ukene pø jobb så får mam redusert? Så strengt tatt så kan man faktisk være uheldig å bli syk og tape noe - eller faktisk holde seg frisk og komme ut av det helt greit ? Er jo ikke så ofte man blir syk - men ville jo vært typisk akkurat da ja!

Hvis jeg har forstått det rett da, så får man ikke noe sykepenger når man er i ulønnet permisjon eller de 4 ukene etter at man er kommet tilbake i jobb. Først da har man rett på sykepenger ved sykemelding. For egenmelding må man vente 4 uker til. Derimot, hvis du er inaktiv i UNDER 4 uker så har man rett til å søke om sykepenger. Men Nav sa at det var noe at om man hadd noe avtale med jobb så kunne man ha rett på det. Men det vet jeg for lite om enda...... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Si at det stemmer da, hvilket sikkert gjør - sjansen er jo minimal for å bli syk akkurat disse ukene. Og blir man da så får man tenke at jaja da er man uten sykepenger i feks to uker men jeg fikk nå lengre tid i permisjon hjemme med gullet. Tror i hvertfall jeg må

Prøve å tenke sånn!

Om jeg tar 80 prosent lønn så får jeg være hjemme lenger men må spinke og

Spare. Om jeg tar 100

Prosent og ulønnet permisjon så

Får jeg mer utbetalt og kanskje klarer å

Spare litt i tillegg til den perioden jeg faktisk er ulønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Si at det stemmer da, hvilket sikkert gjør - sjansen er jo minimal for å bli syk akkurat disse ukene. Og blir man da så får man tenke at jaja da er man uten sykepenger i feks to uker men jeg fikk nå lengre tid i permisjon hjemme med gullet. Tror i hvertfall jeg må

Prøve å tenke sånn!

Spare. Om jeg tar 100

Ser absolutt den! Jeg tør ikke å gamble på jeg altså.. Tenk om man eks. Brekker en fot eller får prolaps, er slikt som gjør at vi inne kommer til å gå for ulønnet om vi mister sykepengegrunnlaget..:) men ja, sjansen er jo svært liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å tenke sånn!

Spare. Om jeg tar 100

Jepp! Sånn tenker jeg.. Er veldig sjelden sykmld og noen sjanser må man faktisk ta her i livet. Mener det er en overkommelig risiko :sjenert: Det kommer flere valg ettersom de små blir større :P Synes det høres ut som om en god plan jeg :) Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del tør jeg ikke ta sjansen på det og miste retten til sykepenger, for jeg har opplevd å måtte ha sykemelding en del ganger de siste tre årene :fnise: Å da har det liksom ikke vært snakk om "smårusk" som jeg kunne reddet inn med egenmelding og feriedager. Så her må vi bare tåle å tape litt penger :ler:

Men det er greit, har vendt meg til at jeg er uheldig når det gjelder helsa mi. Alt kommer gjerne på en gang når noe skjer :ler:

Endret av Saraby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Andres innspill hjelper på min beslutningsvegring 😊 jeg er ikke ofte sykemeldt sånn ellers og har jeg forstått systemet rett så mister man bare retten de første fire ukene. Så lenge man har jobbet opp fire uker så får man samme rett igjen! Tenker at dersom jeg vlir sykemeldt en måned så står jeg en måned uten lønn - kontra 80 prosent lønn over lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Andres innspill hjelper på min beslutningsvegring 😊 jeg er ikke ofte sykemeldt sånn ellers og har jeg forstått systemet rett så mister man bare retten de første fire ukene. Så lenge man har jobbet opp fire uker så får man samme rett igjen! Tenker at dersom jeg vlir sykemeldt en måned så står jeg en måned uten lønn - kontra 80 prosent lønn over lengre periode.

Ja, har man jobbet 4 uker så får man rett til sykemelding igjen! Og er forsåvidt enig med deg. Men tanken på å eks bli langtidssykemeldt skremmer meg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har man jobbet 4 uker så får man rett til sykemelding igjen! Og er forsåvidt enig med deg. Men tanken på å eks bli langtidssykemeldt skremmer meg :/

Jeg som har har opplevd å måtte bli langtidssykemeldt 2 ganger på 3 år (pluss kortere innimellom der) tar ikke sjansen på å satse på at jeg ikke blir syk den perioden der. Det tør jeg rett og slett ikke :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi rydda litt på rommet vi skal ha som barnerom!

Baby i magen er roligere i dag. Har vært full action hele uken men rolig i dag. Kjenner lite spark men kjenner bevegelser. Kanskje hun ligger med ryggen til magen min og sparker innover.

I den ene appen min står det at nå skal jeg daglig kjenne bevegelser, men trodde ikke det var før i uke 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby i magen er roligere i dag. Har vært full action hele uken men rolig i dag. Kjenner lite spark men kjenner bevegelser. Kanskje hun ligger med ryggen til magen min og sparker innover.

I den ene appen min står det at nå skal jeg daglig kjenne bevegelser, men trodde ikke det var før i uke 28.

I går var en rolig dag i magen her og man tenker litt ekstra på det da ja! I dag har det vert mer igjen:) jordmor sa til meg at har man kjent liv i i uke 24 så skal man kjenne noe hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kjent kraftige dunk/spark daglig fra uke 24.. Har kanskje kjent det fra ca uke 27... Var ganske sporadisk fra uke 23-27 mener jeg å ha notert..

Tror det kan variere ganske fra dag til dag.. Også opplevde jeg at mitt aktivitetsnivå hadde mye å si.. Dager hvor jeg beveget meg masse var lille veldig stille og motsatt.. Koselig uansett om det er små dult eller kraftige spark :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med babyrom :)

Jeg fikk beskjed av jordmor at når man kjenner bevegelser etter uke 22 skal det være daglig/rutinepreget.

Har du prøvd å legge deg ned? Jordmor sa at veldig ofte er babyen stille så lenge man selv er mye i bevegelse, men at når man roer ned så blir det mer.bevegelse. Også disse rådene om å drikke et glass kald saft el. hvis man er.bekymret fordi man føler det har vært stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner babyen er der heldigvis 🙏🙏🙏 men mer bevegelser i dag enn spark egentlig.

Det rådet med saft og isbiter har aldri funket særlig bra på meg fordi jeg har isbiter til alt av kald drikke og hadde dilla på saft de første fire Mnd. Så regner med at den lille i magen er ganske vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner babyen er der heldigvis 🙏🙏🙏 men mer bevegelser i dag enn spark egentlig.

Det rådet med saft og isbiter har aldri funket særlig bra på meg fordi jeg har isbiter til alt av kald drikke og hadde dilla på saft de første fire Mnd. Så regner med at den lille i magen er ganske vant til det.

;) godt du kjenner den lille. Det er det viktigste.

Nei, jeg har ikke prøvd dette saftrådet, er uansett for tidlig, men jordmor mente det skulle funke.

Kanskje du må gå hardere til verks ;) Cola og isbiter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har prøvd cola også! Det jeg har lagt merke til er at når jeg spiser mat - gjerne en ti minutter etterpå så er det action! Det var tilfelle nå også! Vi lagde oss noen varme rundstykker til nattmat. Spiste, satte meg bakover og vips så var det tango i magen! Det er så gøy når man kan se magen beveger seg 😆 nå sparker det godt! Tror snuppa inni der er nattens dronning ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm noen ganger våkner jeg av at magen "Stivner" dvs - hvis jeg ligger på en siden for lenge av gangen og skal snu meg gjør det vondt på et vis. Dette skjedde nå også - så våknet og kjente at jeg i tillegg var sulten! Så sitter her en tidlig morning og spiser mat i mørket. Egentlig ganske koselig - spiser mat, hører julemusikk kime fra radioen og nissen i vinduet lyser mot meg:) det er helt mørkt ute men allikevel Lunt pga snøen. Snart våkner byen til live og det er fult julekjør! Når jeg tenker meg om wr det jo egentlig disse dagene før jul som må nytes og ikke stresses vekk ! Disse dagene med siste forberedelser og julekos samt forventninger. Å jeg er så glad i jul, til tross for familiedrama og julekjas. ❤️❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm noen ganger våkner jeg av at magen "Stivner" dvs - hvis jeg ligger på en siden for lenge av gangen og skal snu meg gjør det vondt på et vis. Dette skjedde nå også - så våknet og kjente at jeg i tillegg var sulten! Så sitter her en tidlig morning og spiser mat i mørket. Egentlig ganske koselig - spiser mat, hører julemusikk kime fra radioen og nissen i vinduet lyser mot meg:) det er helt mørkt ute men allikevel Lunt pga snøen. Snart våkner byen til live og det er fult julekjør! Når jeg tenker meg om wr det jo egentlig disse dagene før jul som må nytes og ikke stresses vekk ! Disse dagene med siste forberedelser og julekos samt forventninger. Å jeg er så glad i jul, til tross for familiedrama og julekjas. ❤️❤️❤️❤️

:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...