Gå til innhold

Vil spiren sitte denne gangen da mon tro?

cinderella_h

Anbefalte innlegg

Snakket med nav nå. Og de sa at om man tok ut ferie etter endt permisjon så får man ikke sykepengegrunnlag :/ man regnes visst som innaktiv da. Men jeg klarer ikke helt å forstår det, for man må jo ikke opparbeide sykepengegrunnlaget vanligvis etter ferie! :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig å ta ferie og få utsatt permisjon en uke da?

Ja, det kan man men man får bare forskjøvet permisjonen 4 uker per kalenderår, så da sitter man igjen med to uker. Og tanken min var å evt ta ulønnet permisjon, for å sa ta ut ferien for 2016 iom. At jeg trodde det gav foreldrepengegrunnlag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så vanskelig ? Så - permisjon - ferie - ulønnet permisjon = mister sykepengegrunnlag?

Ja, med mindre man har ordninger som gjør at man uansett får sykepengegrunnlag. Men fikk som sagt ikke sjekket opp med spekter i dag..

Dette er slik vi kommer til å gjøre det om vi velger 80%:

MammaPemisjon - tar ferie høsten 2015 og forskyver med det permisjonen 4 uker - mammapermisjon - pappapermisjon (må gjøre det slik for mannen min kan ikke være borte fra jobben nære sommeren/sommer. Vi kommer også til å gjøre det slik at han gjør permsijonen sin lengre ved å jobbe 2 dager i uken. Jeg jobber turnus så har så og si alltid vertfall en fridag iløpet av uken og så har vi to bestemødre som har mye fri. Så da blir pappapermen utvidet med 3 uker) - jeg tar ferie og forskyver permisjonen 4 uker - siste rest av permisjonen.

Det blir jo så og si det samme om vi velger 100% men da blir jo siste del ulønnet permisjon og ikke siste rest av permisjonen. Men kommer ikke til å gå for 100% om det betyr at jeg mister sykepengegrunnlaget. Det tør jeg rett og slett ikke..:) etter dette har jeg jo litt ferie til gode som jeg tar på høsten eller noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjon - ferie - permisjon?

Ja, det går jo fint om man ikke skal ta ulønnet permisjon. Det er jo da det blir et problem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går jo fint om man ikke skal ta ulønnet permisjon. Det er jo da det blir et problem... :)

Ja, men hvis man har 5 uker ferie så blir permisjonen forlenget med 5 uker (eller utsatt) og så kan man kanskje ta ferie etter hverandre slik at det blir 10 uker. Blir 5 uker på far og 5 uker på mor.

Jeg har ikke så mye greie på dette, men tenker at det blir full 100% på oss og så drøye permisjonen med ferie og litt turnuskombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis man har 5 uker ferie så blir permisjonen forlenget med 5 uker (eller utsatt) og så kan man kanskje ta ferie etter hverandre slik at det blir 10 uker. Blir 5 uker på far og 5 uker på mor.

Jeg har ikke så mye greie på dette, men tenker at det blir full 100% på oss og så drøye permisjonen med ferie og litt turnuskombinasjon.

Men du kan jo ikke forkyve permisjonen mer enn 4 uker og 1 dag per år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo ikke forkyve permisjonen mer enn 4 uker og 1 dag per år... :)

Ok ;) fire uker ferie. Jeg har permisjon over nyttår så da kan jeg vel ta ferie igjen i januar? Det var planen her hvertfall. Det går kanskje ikke? Jeg har virkelig ikke satt meg så nøye inn i det fordi jeg vet at vi får det til å gå opp pga hjelpsomme besteforeldre og at vi jobber annenhver gang. Mannen har fri den uken jeg har jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok uansett lurt å spare en del hvis man skulle måtte være hjemme pga mangel på bhgplass feks. Vi har begynt å spare nå og så sparer vi en del når ferie-/skattepenger kommer og de første mnd når jeg uansett ikke går så mye ut annet en tur og til venner.

Når har du termin Cinderella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ;) fire uker ferie. Jeg har permisjon over nyttår så da kan jeg vel ta ferie igjen i januar? Det var planen her hvertfall. Det går kanskje ikke? Jeg har virkelig ikke satt meg så nøye inn i det fordi jeg vet at vi får det til å gå opp pga hjelpsomme besteforeldre og at vi jobber annenhver gang. Mannen har fri den uken jeg har jobb ;)

Jo, det går. Men både du og mannen din kan ikke ta ut ferie og forskyve permisjonen hvert år, kun en av dere. Om du forstår:)

Det går jo for de fleste, men vi er avhengige av enten 80% + min ferie eller 100% + min ferie og 10 uker ulønnet permisjon. Men det er jo veldig individuelt:)

Edit: om vi gjør det slik så kommer vi i mål til vi har rett på barnehageplass:)

Ikke meningen å kuppe dagboken din Cinderella :P

Endret av lillemeg90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det går. Men både du og mannen din kan ikke ta ut ferie og forskyve permisjonen hvert år, kun en av dere. Om du forstår:)

Det går jo for de fleste, men vi er avhengige av enten 80% + min ferie eller 100% + min ferie og 10 uker ulønnet permisjon. Men det er jo veldig individuelt:)

Edit: om vi gjør det slik så kommer vi i mål til vi har rett på barnehageplass:)

Ikke meningen å kuppe dagboken din Cinderella :P

Unnskyld Cinderella ;)

Godt du opplyser meg ;) Jeg har virkelig ikke satt meg inn i det og ser at jeg bør det. Håper dere får løst det :)

Jeg syns de er så små når de bare er 1 år så kunne egentlig tenke meg å være hjemme til ungen er to år.

Deres barn er jo noen uker eldre ved bhgstart så blir noe annet, men ser at de fleste barn født før juli er veldig klare for nye impulser, men barn er så forskjellige og. Ikke lett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen kupp her, tvert om - takknemlig for det dere skriver for jeg prøver å forstå! Det viser seg å ikke være så lett :( har ikke fått satt meg ned enda og sett ordentlig på det!

Jeg har termin helt i starten av april. Og jeg er helt enig i at det er veldig tidlig å sende barn i barnehagen når de knapt har nådd ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Askmeagain89" post="15593843" timestamp="1419028975

Jeg syns de er så små når de bare er 1 år så kunne egentlig tenke meg å være hjemme til ungen er to år.

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg skal være hjemme ut aug 2016... Da blir lillemor 1 år og 9 mnd ved bhgstart.. Sparer som fy nå og vi må klare oss på 1 lønn + sparing og kontantstøtte men har gjort det før.. Angrer ikke :)

Godt å høre at jeg ikke er alene. Jeg tenker at de ved 16-18 mnd er veldig klare, men før det syns jeg er veldig tidlig og tror det er store fordeler med å drøye det til nærmere to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de er små! Jeg er veldig glad for at han vil være 1 år og 4 mnd når han starter i barnehagen og ikke 11 mnd som noen er!:) men noen har jo ikke andre muligheter dessverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kupp her, tvert om - takknemlig for det dere skriver for jeg prøver å forstå! Det viser seg å ikke være så lett :( har ikke fått satt meg ned enda og sett ordentlig på det!

Jeg har termin helt i starten av april. Og jeg er helt enig i at det er veldig tidlig å sende barn i barnehagen når de knapt har nådd ett år.

Er det sånn at bhgplass uansett ikke er å få tak i før august?

Ungen din vil jo være godt over året i august.

Jeg skjønner det er mye å sette seg inn i. Det gruer jeg meg litt til merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er små! Jeg er veldig glad for at han vil være 1 år og 4 mnd når han starter i barnehagen og ikke 11 mnd som noen er!:) men noen har jo ikke andre muligheter dessverre :/

Det er klart og noen barn stortrives i bhg og får ikke nok ut av å være hjemme så det er vanskelig å si før det nærmer seg. Husker vi hadde alt fra de som var supertrygge fra dag én til de som brukte uker på tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet til følgende :

Ved 100 prosent og 49 uker har mor krav på 7873,- far 6530,- permisjonen utløper da 26 februar 2016.

Ved 80 prosent og 59 uker har mor krav på 6298,- far 5224,- permisjonen utløper da 06 mai 2016.

Med andre ord : vi taper stort på å velge 80 prosent!

Så - har en uke ferie oppspart fra 2014. Så får jeg 5 uker fra 2015. Hva om man velger 100 prosent - jeg tar mine uker, tar ut ulønnet permisjon for så å be om overføring av ferie 2014/2015 også tar far 10 uker permisjon! Mon tro om det kan være en tillatt løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...