Gå til innhold

Vil spiren sitte denne gangen da mon tro?

cinderella_h

Anbefalte innlegg

Yeah !!!! Nå er barnevogner kjøpt! For meg personlig føles dette som et stort steg!!!!! Og det var så gøy å trille den!!! Skikkelig herlig følelse. Sikker på at det strålte stolthet lang vei!!!! Vi kjøpte brio Happy duo. Valgte grått for det er en nøytral farge som passer så fint til rosa :-) med sportssdel - stelleveske og regntrekk!! Likte den så godt :-) god fjæring, enkel å slå sammen - lett å bære. Senere kan vi ev kjøpe adapter til bilsete og bilsete. Nå vet jeg ikke om man faktisk trenger det men muligheten er der :) åååå god prestasjonsfølelse! Triste med det var at det egentlg skulle være mamma som kjøpte denne og vi fikk ikke sett på den sammen. Men mannen ble med og der var så kos å se han styre med den og ikke minst trille den 😍😍😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med vognkjøp!:) er utrolig gøy!

Vi tenkte også på happy duo og hadde nok gått for den hadde vi ikke fått den bagen til emmaljunga av et vennepar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skikkelig kjærlighetsfølelse og se 😍

Å humøret ble så mye bedre nå altså! Sitter å smiler fra øre til øre. Drikker gløgg og pakker julegaver ☺️

Forresten en del ting man må

Passe på å ikke spise i julen ..... Roastbiff er min favoritt som må unngås i år! Usikker på reke i lake og sursild - det må sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste julegave er pakket inn for i år :) deilig å være ferdig! en ting er å kjøpe dem en annen ting er innpakningen.

Nå har jeg kommet meg til sengs. Ligger å

Leser meg litt opp på nav sine sider vedr permisjon. Det var jo heller ikke så lett å forstå seg på! Hva tenker dere om det? 80 prosent dekningsgrad eller 100? Leser at det anbefales 100. Og økonomisk sett er nok det lurest. Bare så synd man mister ti uker !!! Synes barna er altfor små når

Permisjonen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig med permisjon ja! Vi vurderer 100% og spare for å så ta ut noen uker ulønnet permisjon, men har ikke sett nok på det enda...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkt litt samme tanken. Eneste med ulønnet permisjon er at man mister en periode med rett til sykemelding. Vil man risikere det da ?

Hvorfor ef det slik at vi får så lite tid med babyen? 49 uker totalt? Hvorav 10 av fem går til far! Da sitter mor igjen med 39. Det er jo ingenting !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkt litt samme tanken. Eneste med ulønnet permisjon er at man mister en periode med rett til sykemelding. Vil man risikere det da ?

Hvorfor ef det slik at vi får så lite tid med babyen? 49 uker totalt? Hvorav 10 av fem går til far! Da sitter mor igjen med 39. Det er jo ingenting !!!

Jeg tar ut mesteparten av min feriekvote også tenker jeg. Det blir jo faktisk 10 uker med ferie, for ferien for 2015 blir jo overført til 2016. Så vi tenker permisjon, ulønnet perm, ferie. Ved å ha ferie på slutten så skal man visst ha sykepengegrunnlag.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger 100% dekningsgrad + 10 uker ulønnet for meg. Jeg har også 6 uker ferie i løpet av perm.tiden (1 uke fra 2014 + 5 for 2015). Da begynner jeg å jobbe rundt 1-årsdagen til jenta vår - og har fortsatt 5 uker ferie igjen for 2016. Så tar far ut sine 10 uker - muligens gradert over 16-17 uker alt ettersom når vi får barnehageplass (dette går fordi jeg jobber turnus, og muligens litt hjelp fra besteforeldre). I verste fall (barnehageplass fra august -16) må samboer og jeg ta ut ferie delvis hver for oss den sommeren/ ev besteforeldre passer et par uker.

Men jeg syns egentlig ikke det er krise om vi ikke får barnehageplass før i august, for da er jenta vår 18mnd - noe jeg syns høres ut som en fin alder å begynne i barnehagen rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et riktig at dersom man legger ferie etter ulønnet permisjon sø mister man ukke sykemeldingsmulighet? I så tilfelle wr det jo greit ... Men må lese litt mer skjønner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med vognkjøp :hoppe:

Vi valgte 80% dekningsgrad for å få lengre permisjon :) En av hovedgrunnene til at vi valgte det var at man mister retten til sykmelding, som dere sier, ved ulønnet permisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja lurt litt på dette selv - men vil jo ikke sitte i en økonomisk knipe heller. Tror kanskje heg trenger litt hjelp til å se på dette. Hvor begynner man ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig med permisjon ja! Vi satte oss for å se på det i går og fant ut at vi "bare" mistet 15000 om vi valgte 80%. Så kom egentlig frem til at det var best. Men så snakket jeg med en veninne som fikk baby i sommer og hu sa at Spekter hadde ordnet i tariffavtalen at man hadde rett på sykepenger direkte etter ulønnet permisjon når man jobbet i helseforetakene. Så tenkte jeg skulle ringe og høre med dem i dag om jeg kan få noe dokumentasjon på det! For jeg s at velger vi 100% så får jeg 1200 mer i uken og mannen min får 1600. Om vi sparer det så sitter vi jo igjen med 62000 som vi kan fordele på 10 uker ulønnet permisjon. Skal også snakke med nav ifht. Det med ferie på slutten, så kan oppdatere deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt 100%... Samlet tjener vi på kortere permisjon med 100% lønn, så da setter vi heller av og dekker inn det gapet på den måten. Jeg skal ha noen måneder ulønnet perm uansett, så for oss er alle kr vi kan få utbetalt gull verdt uansett om de strekker seg over 49 eller 59 uker. Permisjonskabalen og NAV kan være kronglete, anbefaler å ta kontakt og spørre sånn at det som sendes inn blir riktig. Kjedelig å måtte vente på beskjed om at noe mangler osv og så måtte korrigere og så vente på nytt. Tror det tok 13 uker fra jeg sendte inn søknad til jeg fikk bekreftelse på at foreldrepenger var ok. Heldigvis får jeg lønn direkte fra arb giver, men kjekt at det er i orden uansett :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt 100%... Samlet tjener vi på kortere permisjon med 100% lønn, så da setter vi heller av og dekker inn det gapet på den måten. Jeg skal ha noen måneder ulønnet perm uansett, så for oss er alle kr vi kan få utbetalt gull verdt uansett om de strekker seg over 49 eller 59 uker. Permisjonskabalen og NAV kan være kronglete, anbefaler å ta kontakt og spørre sånn at det som sendes inn blir riktig. Kjedelig å måtte vente på beskjed om at noe mangler osv og så måtte korrigere og så vente på nytt. Tror det tok 13 uker fra jeg sendte inn søknad til jeg fikk bekreftelse på at foreldrepenger var ok. Heldigvis får jeg lønn direkte fra arb giver, men kjekt at det er i orden uansett :sjenert:

Jaaa. Jeg såg på søknaden i går for første gang og ble helt varm i hodet :P så mye som skal være riktig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da. Ikke turt å se på den enda jeg. Når må den egentlig sendes inn???

Veldig fint om du oppdaterer meg lillemeg90. Vi må tydeligvis sette oss bed å se på dette vi også ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da. Ikke turt å se på den enda jeg. Når må den egentlig sendes inn???

Veldig fint om du oppdaterer meg lillemeg90. Vi må tydeligvis sette oss bed å se på dette vi også ja!

Vet ikke når den må sendes inn. Kan vel i utgangspunktet sendes inn etter fødsel også tror jeg? :klo: men det er vel agnske lang behandlingstid! Kan vel først søke etter fullgåtte 27 uker eller noe sånn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...