Gå til innhold

Kan utleier kreve depositum 1,5 år etter innflytting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Evans

Hvorfor ikke? Det var det jeg gjorde.... Han var veldig uerfaren da, så jeg regner med at han ikke visste det heller.

Er det krise at jeg nå har gitt depositum direkte til utleier?

Hva er det man ellers gjør?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Det beste er å opprette en depositum konto - da er det ingen av partene som "eier" pengene. Banken passer på pengene for dere begge.

Edit: noen bruker garantier i stede for innskudd på en depositum konto. Feks at firma garanterer for et beløp opp til x. Men det er kun vanlig når det er firma som leier, og ikke privatpersoner.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å opprette en depositum konto - da er det ingen av partene som "eier" pengene. Banken passer på pengene for dere begge.

Edit: noen bruker garantier i stede for innskudd på en depositum konto. Feks at firma garanterer for et beløp opp til x. Men det er kun vanlig når det er firma som leier, og ikke privatpersoner.

Ja, jeg så det nå på linken Arabella la ut. Jeg regner med at dette er veldig lett å ordne med utleier da det står at det er straffbart for utleier å betale direkte til han. Da kan depositumet jeg betalte inn til han (som er en månedsleie) gå til leie for september. Det går vel fint å ordne? Det er første gang utleieren min leier ut, og det er første gang jeg leier, så det var vel uvitenhet fra begge sider tenker jeg.

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Utleier kan ikke kreve depositum etter at leieavtalen er inngått.

Nei, men om det står i kontrakta, som det gjør her, og han bare har surra med å opprette kontoen som i dette tilfellet, kan han nok kreve at TS betaler inn pengene til kontoen. TS har skrevet under på at hun/han skal betale inn x antall penger i depositum, men ikke hvilken dato.

MEN: Utleier bør gi TS litt tid, ettersom han selv har somla.

TS: syns dere skal avtale en dato utpå høsten. Så har dere begge en konkret dato å forholde dere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Ja, jeg så det nå på linken Arabella la ut. Jeg regner med at dette er veldig lett å ordne med utleier da det står at det er straffbart for utleier å betale direkte til han. Da kan depositumet jeg betalte inn til han (som er en månedsleie) gå til leie for september. Det går vel fint å ordne? Det er første gang utleieren min leier ut, og det er første gang jeg leier, så det var vel uvitenhet fra begge sider tenker jeg.

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Depositummet skal være "ekstra penger", altså penger utenfor den vanlige leia. Så du kan nok ikke overføre en september leia til depositumkontoen og ikke betale septemberleia, om du forstår hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositummet skal være "ekstra penger", altså penger utenfor den vanlige leia. Så du kan nok ikke overføre en september leia til depositumkontoen og ikke betale septemberleia, om du forstår hva jeg mener?

Det var ikke det jeg mente.

Depositumet utleier krevde var én månedsleie. Det har jeg betalt inn på hans privatkonto. Dette er ikke lovlig, så når jeg flytter opp dit så snakker jeg med han og får ordnet en depositumskonto. Her betaler jeg da inn depositumet, som er én månedsleie. Da kan det depositumet som jeg betalte inn på hans privatkonto gå til leien for september, da jeg allerede har betalt for august. Forstår du?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke? Det var det jeg gjorde.... Han var veldig uerfaren da, så jeg regner med at han ikke visste det heller.

Er det krise at jeg nå har gitt depositum direkte til utleier?

Hva er det man ellers gjør?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Depositum skal alltid inn på egen konto.

Det er en konto som holdes av en bank.

Depositumet er dine penger. Du betaler dem inn som en garanti i tilfelle du ikke betaler leie eller skader leiligheten på noe vis. Men de er dine i den forstand at dersom utleier skal ta noe ut derifra ligger bevisbyrden på ham - han skal bevise hvorfor han skal ha en del av pengene, det er ikke opp til deg å bevise hvorfor han ikke skal det.

Utleier er lovpålagt å opprette depositumskonto og en utleier som ikke tar initiativ til dette ville jeg prinsipielt unngått uansett.

Anonymous poster hash: 1e70f...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente.

Depositumet utleier krevde var én månedsleie. Det har jeg betalt inn på hans privatkonto. Dette er ikke lovlig, så når jeg flytter opp dit så snakker jeg med han og får ordnet en depositumskonto. Her betaler jeg da inn depositumet, som er én månedsleie. Da kan det depositumet som jeg betalte inn på hans privatkonto gå til leien for september, da jeg allerede har betalt for august. Forstår du?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Jeg ville bare bedt ham overfore de pengene du har betalt inn som depositum over på depositumskonto.

Anonymous poster hash: 1e70f...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositum skal alltid inn på egen konto.

Det er en konto som holdes av en bank.

Depositumet er dine penger. Du betaler dem inn som en garanti i tilfelle du ikke betaler leie eller skader leiligheten på noe vis. Men de er dine i den forstand at dersom utleier skal ta noe ut derifra ligger bevisbyrden på ham - han skal bevise hvorfor han skal ha en del av pengene, det er ikke opp til deg å bevise hvorfor han ikke skal det.

Utleier er lovpålagt å opprette depositumskonto og en utleier som ikke tar initiativ til dette ville jeg prinsipielt unngått uansett.

Anonymous poster hash: 1e70f...f12

Dvs at utleier skal lage kontoen?

Anonymous poster hash: 5d428...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs at utleier skal lage kontoen?

Anonymous poster hash: 5d428...6a0

Dere går i banken sammen og setter den opp og skriver under. Dette skal skje før leieforholdet starter.

Anonymous poster hash: 1e70f...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositum skal alltid inn på egen konto.

Det er en konto som holdes av en bank.

Depositumet er dine penger. Du betaler dem inn som en garanti i tilfelle du ikke betaler leie eller skader leiligheten på noe vis. Men de er dine i den forstand at dersom utleier skal ta noe ut derifra ligger bevisbyrden på ham - han skal bevise hvorfor han skal ha en del av pengene, det er ikke opp til deg å bevise hvorfor han ikke skal det.

Utleier er lovpålagt å opprette depositumskonto og en utleier som ikke tar initiativ til dette ville jeg prinsipielt unngått uansett.

Anonymous poster hash: 1e70f...f12

Ja. Det er uansett et veldig presset boligmarked der jeg skal flytte. Jeg var veldig heldig å få noe i det hele tatt. Jeg skal ikke bo der lenge.

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare bedt ham overfore de pengene du har betalt inn som depositum over på depositumskonto.

Anonymous poster hash: 1e70f...f12

Ja, det kan jeg evt. gjøre. Er det det samme hvem som overfører da? Jeg tenkte på at dersom en må kreve tilbake pengene..

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet inn i leiligheten jeg leier nå ved nyttår 2012. I kontrakten sto det at jeg skulle betale et depositum på 12 000 kr. På dette tidspunktet hadde jeg pengene klare, og ventet bare på at en depositumkonto skulle opprettes i banken. Huseier er en temmelig uorganisert og lat type og dette ble aldri gjort, og jeg har altså aldri fått betale inn noe depositum.

Nå, halvannet år etter, kommer huseier plutselig og vil ha depositumet.. Problemet er at en del av disse 12 000 kronene brukte jeg på en uforutsett hendelse som oppsto tidligere i sommer. Var helt i beit for penger, og regnet ikke med at jeg kom til å høre noe om depositumet, spesielt siden huseier vet at jeg snart kommer til å si opp kontrakten og flytte i desember. Men nå vil han altså ha pengene. Jeg har lite å rutte med frem til jeg får flere jobbvakter i høst, så hvis jeg plutselig må ut med mange tusen nå så sliter jeg med tanke på andre regninger!

Jeg synes det er irriterende at depositumet ikke ble ordnet ved innflytting da jeg tross alt hadde penger klare og bare ventet på initiativ fra huseier. Men loven er kanskje på hans side? Kan han kreve depositumet inn akkurat når det passer for ham, selv om det er lenge etter innflytting?

Anonymous poster hash: 87e38...a32

vet han om at du skal flytte om noen mnd? I så fall vil jeg tro han vil ha pengene som en garanti i tilfelle det har oppstått noe med leiligheten mens du var leietager. Det er jo det depositumpenger brukes til, så huseier skal slippe å kreve penger som er vanskelig å få inn av husleier.

Jeg er enig med deg i at det er kjipt plutselig å komme med dette nå så lenge etterpå, og spesielt når det er han som har somlet og utsatt. Men han har jo krav på disse pengene i følge kontrakten, og det er penger du vil få igjen. Råder deg til å snakke med ham om mulig å få delt det opp, eller låne for å få ordnet dette. Det er jo din egen feil at du brukte av disse pengene som var øremerket dette formålet, men jeg forstår hvorfor du gjorde det.og hvordan du tenkte. Jeg kunne sikkert ha gjort det samme selv.

Pass på at det er en felles konto hvor dere begge underskriver, som kun er til depositumet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kassycat

Man skal aldri gi depositum direkte til utleier.

Anonymous poster hash: d5ee8...803

det vet jeg jo? skulle ts det? det er ulovlig og veldig dumt.. for å fikse depositumkonto må begge dra til banken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Det var ikke det jeg mente.

Depositumet utleier krevde var én månedsleie. Det har jeg betalt inn på hans privatkonto. Dette er ikke lovlig, så når jeg flytter opp dit så snakker jeg med han og får ordnet en depositumskonto. Her betaler jeg da inn depositumet, som er én månedsleie. Da kan det depositumet som jeg betalte inn på hans privatkonto gå til leien for september, da jeg allerede har betalt for august. Forstår du?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Aha! Da leste jeg litt fort.

Men hvis du har betalt inn depositummet på hans private konto må du kunne kreve at det overføres til depositumkontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Da leste jeg litt fort.

Men hvis du har betalt inn depositummet på hans private konto må du kunne kreve at det overføres til depositumkontoen.

Ja, da gjør jeg nok det.

Tusen takk for alle som har hjulpet meg, selv om jeg har sporet litt av tråden. Veldig hjelpsomt for en uerfaren sjel.

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Når husvert og leietaker oppretter en depositum konto kan ingen av dem ta ut pengene uten den andres godkjenning. Det er husvert som skal betale kostnaden for opprettelsen av depositum konto - rentene til faller leietaker.

Dersom man gir/overfører pengene til husvert er man helt prisgitt at husverten er ærlig, ikke finner opp påskudd for å holde tilbake pengene - og man taper også rentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...