Gå til innhold

Første jobb som førskolelærer, gruer meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg jobb som førskolelærer 2 i en barnehage. Er nyutdannet og har aldri jobbet i barnehage før sett bort fra praksisen. Gruer meg så uendelig mye til å ha foreldresamtaler og samlingsstunder! Jeg har virkelig null ideer til samlingsstunder, skal jobbe på småbarnsavdeling.. Hvilke arbeidsoppgaver kan jeg forvente meg å få? Må jeg gjøre mye "alene" ifht planlegging osv? Eller er det som regel et samarbeid med ped.leder?

Jeg vil virkelig ha denne jobben, men føler meg liksom ikke helt klar for så mye ansvar.. Er 21 år.



Anonymous poster hash: a966a...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med ny jobb :)

Jeg jobber som ped leder på småbarnsavd og har og en førskolelærer på avdelingen.

Vi samarbeider om det meste. Foreldresamtaler deler vi mellom oss. Jeg tar de mest utfordrende og hun de "enkle". Vi tar like mange hver. I forkant av samtalene har vi møter hvor vi snakker om barna sammen.

De minste barna krever ikke så mye i samlingsstund, vi synger sanger og snakker om dag/vær/hvem som er i bhg. De har ikke tålmodighet til å sitte så lenge i samling; ) De har sikkert en mal på avd hvordan de pleier å gjøre det.

I forhold til hvor mye planlegging du må gjøre på egenhånd er avhengig av hva du og ped leder blir enige om og hva som er vanlig i den bhg.

Husk at den viktigste jobben er den du gjør når du er sammen med barna. Sitt på gulvet og vær tilstede for de. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Jeg tenker bare at jeg må ha noen aktiviteter til samlingsstund på "lager" i hodet i tilfelle jeg får ansvaret for den første dagen osv..

Jeg har heller aldri vært med på en foreldresamtale, hva er det som taes opp? Bruker dere alle med skjema osv?

Jeg vil virkelig få til det her, har jo jobba lenge for å få denne jobben, er bare så sykt nervøs. Det er heller ingen rutiner osv i barnehagen fra før da det er en ny barnehage, ingen av de ansatte har møttes før og vi skal bare møtes i en time før alle barna+foreldre kommer. Ser for meg at det blir totalt kaos!

TS



Anonymous poster hash: a966a...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb. Det er normalt å vere usikker. Du må tore å bruke det som du har lært gjennom tre års utdanning og fleire praksisperiodar. Støtt deg til denne kunnskapen og til Rammeplanen. Eg tenkjer at du hat gjort eit godt val når du startar som pedagog2. Dette ordnar seg. Ta eit skritt om gongen.når det gjeld foreldresamtalar: det er normalt å vere nervøs. Men foreldre ønskjer oftast å vite korleis barnet har det i barnehagen. Og sidan det blir første samtale kan du kanskje nytte høvet til å late foreldra fortelje om barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt Petrus. Slik får jo jeg også et bedre innblikk i hvordan barnet er når det ikke er i barnehagen. Jeg valgte ped 2 stilling ja, fikk tilbud om ped.leder også, men føler ikke jeg er klar for å takle det :P Også ser det bedre ut på CV'n å gå opp til ped.leder enn å gå ned til ped.2 fordi man ikke takler det :)

TS



Anonymous poster hash: a966a...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Hugs at Rammeplanen ikkje opnar for kartlegging slik Tras og Alle med legg opp til anna enn ved særskilde behov. Og då sjølvsagt berre etter informert samtykke for foreldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å? Det har jeg aldri tenkt over faktisk. Både Tras og Alle med skjema ble brukt flittig av ped.lederne i alle mine praksisperioder.

TS



Anonymous poster hash: a966a...dd0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Alle med på alle barna og Tras kun på de man vil kartlegge litt ekstra.

Helt ny bhg ja, så spennende! Utrolig moro å være med fra starten og forme alt :)

Ikke stress med tanken på samling. Når alt er nytt vil dere bruke litt (mye) tid på å tilvenning av barna,bli kjent med hverandre, sette rutiner osv før samling og sånt blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Alle med på alle barna og Tras kun på de man vil kartlegge litt ekstra.

Helt ny bhg ja, så spennende! Utrolig moro å være med fra starten og forme alt :)

Ikke stress med tanken på samling. Når alt er nytt vil dere bruke litt (mye) tid på å tilvenning av barna,bli kjent med hverandre, sette rutiner osv før samling og sånt blir prioritert.

Men dere må spørre foreldrene før dere tar i bruk Alle med skjema? Eller?

Ja, det er jo gøy, håper bare at vi som skal jobbe sammen klaffer. Er jo skummelt når ingen har møtt hverandre før.

TS

Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg svarar frp mobil, derfor blir svara litt korte. Men sjekk ut kpt 4.2 og 4.3 i Rammeplanen. Spesielt dette kpt 4.3: "Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier, jf. avsnittet over om dokumentasjon av enkeltbarns utvikling."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gratulere deg med ny jobb.

Det ordner seg alt til slutt!

Har du fullført utdanningen til førskolelærer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg svarar frp mobil, derfor blir svara litt korte. Men sjekk ut kpt 4.2 og 4.3 i Rammeplanen. Spesielt dette kpt 4.3: "Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier, jf. avsnittet over om dokumentasjon av enkeltbarns utvikling."

Skal sjekke, takk :)

TS

Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gratulere deg med ny jobb.

Det ordner seg alt til slutt!

Har du fullført utdanningen til førskolelærer ?

Takk for det :) Ja, jeg har fullført, og har gode karakterer.. Men er likevel litt usikker siden jeg ikke har jobbet i barnehage før :) Alle i klassen min jobbet i et år før de begynte på utdanningen..

TS

Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra.

Vet du om du, Kommer du til å angre om par år, fordi at du måtte velge dette yrket.Det var jo litt dumt spørsmål, men men...

Takk for det :) Ja, jeg har fullført, og har gode karakterer.. Men er likevel litt usikker siden jeg ikke har jobbet i barnehage før :) Alle i klassen min jobbet i et år før de begynte på utdanningen..

TS



Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra.

Vet du om du, Kommer du til å angre om par år, fordi at du måtte velge dette yrket.Det var jo litt dumt spørsmål, men men...

Kommer nok ikke til å angre på det nei. Hadde en super studietid med praksis både her i Norge og i utlandet. Ingen tvang meg til å velge dette yrket, jeg elsker barn og da var det et naturlig valg. Håper bare ikke all tiden går bort til papirarbeid :) Tenker jo også å ta videreutdanning senere, men vil ha noen år i yrket først.

TS

Anonymous poster hash: a966a...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ bra, men har du tenkt på hva du skal på videreutdanningen?

Barnehage jobb er ganske sikker jobb som jeg ser, barn kommer ut helle tiden :)

Kommer nok ikke til å angre på det nei. Hadde en super studietid med praksis både her i Norge og i utlandet. Ingen tvang meg til å velge dette yrket, jeg elsker barn og da var det et naturlig valg. Håper bare ikke all tiden går bort til papirarbeid :) Tenker jo også å ta videreutdanning senere, men vil ha noen år i yrket først.

TS



Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SÅ bra, men har du tenkt på hva du skal på videreutdanningen?

Barnehage jobb er ganske sikker jobb som jeg ser, barn kommer ut helle tiden :)

Jeg får se det litt an. Har vurdert spes.ped, styrerutdanning eller logoped :)

TS

Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Men herregud, da vil det si at du må gå i par år, for å fullføre det. matematikk, norsk,osvosv hele pakka:)

Jeg får se det litt an. Har vurdert spes.ped, styrerutdanning eller logoped :)

TS



Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt! For fire år siden var jeg i dine sko, men jeg begynte rett på ped.leder. Det var veldig skummelt i starten og mange utfordringer, men det eruutrolig givende og moro! Etter at du harblitt kkjent med barn og voksne og rutiner så blir det bra. Det jeg anbefaler er å være åpen om at du er ny og trenger litt tid for å komme inn i det. Da viser du ydmykhet og ærlighet.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 077e4...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt! For fire år siden var jeg i dine sko, men jeg begynte rett på ped.leder. Det var veldig skummelt i starten og mange utfordringer, men det eruutrolig givende og moro! Etter at du harblitt kkjent med barn og voksne og rutiner så blir det bra. Det jeg anbefaler er å være åpen om at du er ny og trenger litt tid for å komme inn i det. Da viser du ydmykhet og ærlighet.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 077e4...ed7

Ja, jeg tenker å være ærlig om det ja :) Men alt er jo nytt for alle siden barnehagen er ny uansett :) Håper det går bra, har tenkt at hvis jeg fortsatt sliter etter jul så må jeg virkelig ta tak i meg selv..

Anonymous poster hash: a966a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...