Gå til innhold

Første jobb som førskolelærer, gruer meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått meg jobb som førskolelærer 2 i en barnehage. Er nyutdannet og har aldri jobbet i barnehage før sett bort fra praksisen. Gruer meg så uendelig mye til å ha foreldresamtaler og samlingsstunder! Jeg har virkelig null ideer til samlingsstunder, skal jobbe på småbarnsavdeling.. Hvilke arbeidsoppgaver kan jeg forvente meg å få? Må jeg gjøre mye "alene" ifht planlegging osv? Eller er det som regel et samarbeid med ped.leder?

Jeg vil virkelig ha denne jobben, men føler meg liksom ikke helt klar for så mye ansvar.. Er 21 år.



Anonymous poster hash: a966a...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med ny jobb :)

Jeg jobber som ped leder på småbarnsavd og har og en førskolelærer på avdelingen.

Vi samarbeider om det meste. Foreldresamtaler deler vi mellom oss. Jeg tar de mest utfordrende og hun de "enkle". Vi tar like mange hver. I forkant av samtalene har vi møter hvor vi snakker om barna sammen.

De minste barna krever ikke så mye i samlingsstund, vi synger sanger og snakker om dag/vær/hvem som er i bhg. De har ikke tålmodighet til å sitte så lenge i samling; ) De har sikkert en mal på avd hvordan de pleier å gjøre det.

I forhold til hvor mye planlegging du må gjøre på egenhånd er avhengig av hva du og ped leder blir enige om og hva som er vanlig i den bhg.

Husk at den viktigste jobben er den du gjør når du er sammen med barna. Sitt på gulvet og vær tilstede for de. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Jeg tenker bare at jeg må ha noen aktiviteter til samlingsstund på "lager" i hodet i tilfelle jeg får ansvaret for den første dagen osv..

Jeg har heller aldri vært med på en foreldresamtale, hva er det som taes opp? Bruker dere alle med skjema osv?