Gå til innhold

Hvorfor ingen kristen-hets?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir faktisk skremt over holdningene, som blir vist på nett, til muslimer. Det er så mye fælt som skrives i kommentarfelter på nettaviser, og jeg merker jeg rett og slett skammer meg litt over å være norsk i slike tilfeller. På onsdag, da dette først kom ut, leste jeg i kommentarfeltet på Dagbladet. Der var det kommentarer som "alle muslimer er avskum av værste sort og burde ikke hatt livets rett" og at "muslimer burde brennes levende", at alle muslimer i Norge burde kastes ut, osv. Syns det er fælt at så mange klarer å lire av seg slike ekle kommentarer.

Det er greit at folk ikke er enige i religionen, men det betyr da ikke at menneskene som tilhører den er fæle. Det finnes jo tross alt normale kristne, og det finnes ekstreme kristne. Se på sektene borte i USA f.eks. Det skjer mye fælt der i den kristne Guds navn! Ingen som brøler om at blodet til alle kristne skal flyte for det.

Anonymous poster hash: 40f00...71a

Jeg tenker at en stor del av problemet ligger i faktum at muslimene er bærere av noe fremmed her, noe som ofte oppfattes som truende for Norge og norske verdier. Vi og dem, vår og deres, kjent og fremmed, osv. Det er ikke akkurat merkelig å se polariseringen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi kjenner kristne. De har blitt en del av vår kultur over en periode på 1000 år. Kristendommen her til lands er også forholdsvis liberal, og eksisterer i en fin symbiose med de humanistiske verdiene som ligger til grunn i vår kultur ellers.

Vi kjenner ikke muslimer. De har blitt en påtvunget del av vår kultur over en periode på 50-60 år. Vi ser at liberaliseringen av islam har en lang vei å gå før den kan bli noen natulig, vel-fungerende del av det norske samfunnet. Selv moderate muslimer representerer et kulturkræsj i forhold til norske verdier angående ting som f.eks. ytringsfrihet, individets rett og likestilling.

Personlig ville jeg hatt null problemer med å forholde meg til en liten muslimsk minoritet som kom hit som følge av arbeidsinnvandring til landet, som f.eks. pakistanerne som kom hit på 60-tallet og måtte klare seg selv. Så lenge de ikke er for mange, og så lenge de går rett inn på arbeidsmarkedet, så integrerer de seg.

Jeg ønsker ikke at vi skal få så mange første, andre - og tredjegenerasjonsmuslimer her til lands at de blir en politisk kraft å regne med, noe som desverre er i ferd med å skje. Vi trenger virkelig ikke flere anti-liberale krefter her til lands. Og det samme ville jeg forresten ha sagt om amerikanske kristne også, dersom de representerte noen stor innvandrergruppe (noe de heldigvis ikke gjør).

Nordmenn er skeptiske til muslimer fordi ting har gått for fort, rett og slett. Man kan se at masseinnvandringen av mennesker som har et så annerledes verdisyn river bort grunnfundamentet i ethvert sivilisert samfunn, som er tillit til sine medborgere. Nordmenn har ikke tillit til muslimer, og muslimer har ikke tillit til nordmenn.

Anonymous poster hash: a784d...d6b
  • Liker 5
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Eg trur at det er fordi det er 1 kristen mann som har gjort noke, men veldig veldig mange muslimske folk.

Men eg har ikkje hørt noke hets om det.

Det er nok av kristne menn som har gjort grussome ting. Les litt historie så finner du fort ut det.

Skrevet

Hele opplegget hans var modelert i korsfarer tankegang, så jo, han mente seg religiøst motivert.

Men vi annerkjenner ikke korsfarer etikken som kristen, på samme måte som muslimer flest ikke annerkjenner radikale muslimer.

Så du mener han opererte på befaling av Gud (altså selv mente det), og ikke av politisk overbevisning?

• Liker 1
Skrevet

Det er nok av kristne menn som har gjort grussome ting. Les litt historie så finner du fort ut det.

Og det er et argument for ....?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk får vri seg unna det dem vil, men ABB's handlinger var en gal manns verk. Islamistisk terrorisme derimot, er organisert og tar hundrevis av liv hver dag. Dette er en stadig trussel, som vi må forholde oss til. Det finnes ingen organisert kristen terrorisme, derfor blir denne debatten dum, og jeg avtrer herved.

Adios!

Anonymous poster hash: 7fe83...9dd
  • Liker 5
Skrevet

En kristen mann massakrerer småbarn og sprenger regjeringsbygningen. Resultat: ingen hets, verken av kristendommen som religion eller av kristne generelt.

Noen muslimer truer med å gjennomføre en terrorhanding i Norge. Resultat: massiv hetsing av muslimer, og trakassering av islam på et nivå som grenser til blasfemi.

Hva er logikken i denne forskjellsbehandlingen?

Anonymous poster hash: 3c9dd...4e0

Tror du går i fellen og kollektiviserer slik du missliker andre gjør. I frie samfunn har man en lang tradisjon med å kritiserer og til tider latterliggjøre religion og spesielt strengt religiøse mennesker som lar sitt liv styre av irrasjonalitet. Jo lengre tilbake i tid du går jo mer vil man se at kristne ledere også var sterkt kritiske til frihet og også aggressive mot frie mennesker. Ja kristne ledere organiserte tortur, henrettelser og forsøk på utryddelse av andre basert på tro og nasjonalitet blant annet.

Mens man i en verdensdel har gått over til å tenke selv, lytte mindre til religiøse ledere og ikke minst akseptere at frihet trumfer gamle tekster som er selvmotsigende - har man i andre verdensdeler det samme tankegodset og tankegangen som de gamle kristne ledere og troende opererte med.

Forsøk å vær homofil i vesten kontra eksempelvis Midtøsten. Forsøk å vær kvinne i vesten kontra Midtøsten. Forsøk å være kritisk til religion i vesten kontra Midtøsten.

Å kritisere overtro, undertrykkelse og blindt hat er ikke hets. Forsøk følgende. Ta vekk det religiøse aspektet og reduser troen til et politisk parti. Hvordan ville du reagert om et parti fremmet tanker som undertrykking av kvinner. Kjønnslemlestelse, drap på homofile, forbud mot tros og uttrykksfrihet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kristen mann massakrerer småbarn og sprenger regjeringsbygningen. Resultat: ingen hets, verken av kristendommen som religion eller av kristne generelt.

Noen muslimer truer med å gjennomføre en terrorhanding i Norge. Resultat: massiv hetsing av muslimer, og trakassering av islam på et nivå som grenser til blasfemi.

Nå var det jo ikke kristendommen eller kristne hellige regler ABB fokuserte på for sin terror da. Det var vel kulturmarxismen han ville til livs.

Det kan vel hende at ABB liker nugatti også uten at det betyr at nugattilikere burde hetses.

Disse muslimske terroristene derimot har dette som en hellig krig. Altså er det regionen som er i fokus.

Anonymous poster hash: b39f1...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Religioner bør ikke hetses.

Rettelse, det er ingenting som trenger å utsettes mer for kritikk og latterliggjøring enn religion. Og hvorfor tror du at noen religioner opplever langt større reaksjoner enn andre? Det er mange tusen buddhister i Norge.Hvorfor hører vi ikke protester, demonstrasjoner og krav om spesiell behandling fra disse troende? Hvorfor er det slik at når kristne troende reagerer på noe så er de i små grupper gjerne preget av lokale "bygdetullinger" som ønsker å forby black metal og abort?

Anbefaler alle å bruke noen minutter på denne videoen lagd av en tidligere BBC-programleder, komiker, ateist og filosof:

Anonymous poster hash: 120fc...79b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rettelse, det er ingenting som trenger å utsettes mer for kritikk og latterliggjøring enn religion. Og hvorfor tror du at noen religioner opplever langt større reaksjoner enn andre? Det er mange tusen buddhister i Norge.Hvorfor hører vi ikke protester, demonstrasjoner og krav om spesiell behandling fra disse troende? Hvorfor er det slik at når kristne troende reagerer på noe så er de i små grupper gjerne preget av lokale "bygdetullinger" som ønsker å forby black metal og abort?

Anbefaler alle å bruke noen minutter på denne videoen lagd av en tidligere BBC-programleder, komiker, ateist og filosof:

Hvordan klarer du å linke til videoene slik? Jeg får bare til å kopiere adressen:( Takk om du gidder å svare!:-)

Skrevet (endret)

*snipp*

Haha! Brutalt, men sant :laugh:

Endret av evnukken
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer du å linke til videoene slik? Jeg får bare til å kopiere adressen:( Takk om du gidder å svare!:-)

Om du sitter på en pc er det bare å åpne en youtube video, kopiere linken og lime den rett inn i teksten. Voila.

AnonymBruker
Skrevet

Om du sitter på en pc er det bare å åpne en youtube video, kopiere linken og lime den rett inn i teksten. Voila.

Takk for svar. (Det var det jeg gjorde, men funka ikke, mulig det er PCen min som er moden for skraphaugen).

Skrevet (endret)

Takk for svar. (Det var det jeg gjorde, men funka ikke, mulig det er PCen min som er moden for skraphaugen).

Samme skjer hos meg og fra tid til annen. Aner ikke hvorfor. Men det virker alltid når jeg bruker BB-kode - tredje ikonet oppe fra venstre når du skriver innlegg, velg "media". Så hiver du bare linken inn der hvor det står "media URL".

Endret av evnukken
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjer hos meg og fra tid til annen. Aner ikke hvorfor. Men det virker alltid når jeg bruker BB-kode - tredje ikonet oppe fra venstre når du skriver innlegg, velg "media". Så hiver du bare linken inn der hvor det står "media URL".

Ok, thanks!

Skrevet

Så du mener han opererte på befaling av Gud (altså selv mente det), og ikke av politisk overbevisning?

Leste du et eneste ord av hva du siterte, eller skjønte du det bare ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi hans hovedargument var ikke at det var en handling begrunnet i kristendommens lære.

Er ikke det opplagt?

Det er forskjellen!

Anonymous poster hash: 4038d...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den massive hetsingen finner sted på alle nettfora jeg frekventerer, og ikke minst i kommentarfeltene på sosiale medier. Folk skriver under fullt navn, så det er grunn til å tro at dette er ting de mener, men som de ikke tør si i butikken, på fest.

Religioner bør ikke hetses.

Tvert i mot.

Vi bør arbeide for å oppheve den særstilling og særbeskyttelse i internasjonale og nasjonale "charters" og lover.

Religion fortjener ingen annen beskyttelse enn andre meninger eller oppfatninger: Vi burde snarere arbeide for å komme all overtro og irrasjonelle overbevisninger til livs.

Anonymous poster hash: 4038d...4e1

• Liker 1
Skrevet

For meg er svaret på dette ganske opplagt:

Etter 22/7 hadde de aller, aller fleste nordmenn kulturell dannelse nok til å forstå at at den høyreekstreme tempelridder-terroristens agenda og ikke minst voldsbruk ikke hadde noenting som helst å gjøre med tradisjonell, konservativ Vestlands-kristendom. Eller med tradisjonell luthersk statskirke-kristendom å gjøre, for den saks skyld.

Heldigvis, hadde jeg nær sagt.

Når det gjelder islam, er (dessverre?) ikke skillet mellom radikal, voldelig islamisme og moderat islam tydelig nok for de fleste. I manges tanker har moderat og radikal islam samme rot, et inntrykk som muslimer worldwide selv har bidratt til å forsterke ved å reagere så kraftig på kritikk og latterliggjøring av Profeten. Også norske muslimer har sittet på dette lasset, åpenbart ikke bare islamister, men helt vanlige muslimer; se f.eks. http://www.nrk.no/norge/_-vi-er-her-for-a-sta-opp-for-islam-1.8331565 og http://www.vg.no/nyheter/innenriks/muhammed-tegningene/ny-islam-demonstrasjon-i-oslo-loerdag/a/584149/.

Jeg skjønner det godt hvis mange norske muslimer opplever de blir uglesett, stigmatisert og forminsket, og at de er redde for hva som kan skje dersom ISIL eller andre "lykkes" på norsk jord. Til disse er det (dessverre) bare å si: Brett opp ermene og gjør alt dere kan for å endre på det inntrykket! Også hvis dette skulle innebære at dere tar skarp avstand fra internasjonale lærde imamer dere hittil har invitert, respektert og beundret.

Islam trenger i mine øyne en kraftig reformasjon, noe á la det som kristendommen gjennomgikk og stadig gjennomgår. Vekk fra vold og hellig krig, i retning av en kjærlig gud og et budskap om nestekjærlighet og respekt for annerledes troende og tenkende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke helt med på din påstand om at det er massiv hets av muslimer, eller at islam trakasseres på grensen til blasfemi.

Men det kan umulig ha gått deg hus forbi at det finnes grupperinger av muslimer som mener at vold i religionens navn er ikke bare akseptabelt men faktisk prisverdig, eller at det er en vanlig oppfatning at en muslim som dør som martyr i en kamp for islam, kommer direkte til paradiset, eller at mange islamister mener at islam befinner seg i en situasjon nå der det er legitimt å kalle det de driver med for jihad.

Men jeg tror nå at de fleste nordmenn makter å skille mellom hverdagslige muslimer og islamister som mener at de befinner seg i krig med Vesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...