Gå til innhold

Hva slags forholdsregler tar dere nå? Bor i Oslo og har mest lyst til å holde meg hjemme..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor ikke i Oslo, men et by med ca 70.000 innbyggere. Velger likevel å holde meg hjemme. Ser ikke poenget med å oppholde meg i store folkemengder. Har også en liten baby så vi koser oss hjemme i denne varmen 😅😊

Anonymous poster hash: 42685...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Oslo og for å være helt ærlig så er jeg litt bekymret. Jeg har ikke tatt noen forholdsregler enda, var faktisk i sentrum i dag for å gjøre unna noen ærend, trasket igjennom både Karl Johan og Jernbanetorget, tok t-bane til og fra. Fikk en litt rar følelse i etterkant, er ikke vant til å se væpnet politi her i Norge :( Fra og med i morgen kommer jeg til å holde meg hjemme etter jobb. Og unngå sentrum, t- banen og plasser der folk samles. Jeg bor et stykke unna bykjernen, føler meg ganske trygg her jeg bor. Kommer til å dra på jobb som jeg normalt pleier, tar bussen til og fra. Jobber ikke i sentrum.

Anonymous poster hash: fd085...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Hjelpe meg. O_o

Jeg bor på Frogner og tok i går morges et fly fra Gardermoen til et annet sted i Norge. Gikk helt fint det. ^^,

Tar ingen spesielle forholdsregler, kan ikke gå rundt og være redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kort gåavstand fra Norges største kjøpesenter. Så jeg har planer om å være der så liten tid som mulig den neste uka.

Anonymous poster hash: 71075...bd3

Kvadrat?

Anonymous poster hash: 4840f...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere frynsete persillebladene burde bestile time hos en psykolog for å bearbeide denne angsten deres? :)



Anonymous poster hash: 3f8d5...bb5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn: nå må vi vise hva vi er laget av! Come on, ikke la frykten ta overhånd! Det er jo dette terrorister vil. (Terrorisere/skape angst). Hvem var forfedrene våre? Vikinger pisser ikke i buksa, de pisser på frykten!

Anonymous poster hash: 40fc5...d0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Oslo. Bor ikke i sentrum, men nær majorstua. Merker jeg synes det er litt ekkelt å være veldig sentrale steder med mye mennesker, men lever livet mitt som vanlig. Nå når det er så varmt så holder jeg uansett stort sett til på stranda, der ser jeg det ikke som stor sannsynlighet at noe skal skje. Er vel egentlig bare Oslo S og jernbanetorget som jeg ikke har så lyst til å henge nå, men det gjør jeg ikke til vanlig uansett.

Tror det er lite sannsynlig at det skjer noe, og prøver å tenke at om et skjer noe så er det umulig å si hvor. Dermed kan man ikke gå rundt å ta forhåndsregler, fordi det ikke er noen konkrete steder man vet evt er farligere enn annet (altså til en viss grad). Det å isolere seg og bygge frykt der man sitter hjemme er ikke så lurt tror jeg. Tok f.eks banen fra majorstua idag da jeg skulle noe litt viktig, og grudde meg litt på forhånd (mest for at jeg skulle bli redd og ukomfortabel, enn at det skulle skje noe), men det gikk helt fint, var faktisk deilig å gå rundt i byen min og kjenne at alt "er som før" og se glade, sommerbrune annsikter, som nyter sommeren.

Man skal huske at slike trusler henger over mange andre byer også, hvor det ikke skjer noe, og hvor folk lever normal, dette er kanskje nytt i Norge, men ikke nytt i andre land (københavn, london, stockholm etc.)



Anonymous poster hash: 7bd35...fdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med de her som sier at man ikke kan stoppe å leve livene sine.

men synes det er litt rart at noen her viser null forståelse for at folk blir engstelige. riktig nok dør folk i bilulykker, av sykdom osv. Men dette er risikoer vi lever med hver dag, og de fleste er også inneforstått med at når vi setter oss i en bil så er vi i en litt mer utsatt situasjon enn hvis vi går på fortauet. Det gjør også at vi kan ta forhåndsregler og f.eks. ikke kjøre fort, stoppe bilen hvis vi blir redde osv.

Tanken på at noen har planer om å utføre terror i Norge er IKKE noe vi alltid har levd med, og en "naturlig" risiko i livet. Dette er noe nytt og veldig fremmed for mange. Det gjør det kanskje ikke bedre, at det er så mye usikkerhet om det kan skje noe, hvor stor sannsynligheten er, og hva som kan skje. Vi er vant til å føle oss trygge og leve veldig beskyttet, og det og plutselig skulle sette seg inn i at man selv eller familie/venner/bekjente kan befinne seg i skuddveksling eller en bombeeksplosjon er selvsagt skremmende og en ny frykt, og dermed også en større frykt en de tingene vi er klar over kan skje med oss hver dag.

Jeg mener det er helt naturlig å bli redd, samfunnet vi lever i ble plutselig ikke så trygt lenger som vi trodde. Når det er sagt betyr ikke det at man skal isolere seg, men det å vedkjenne seg selv og andre at man er redd tror jeg bare er bra, man skal ikke gå å undertrykke slikt hvis man faktisk går rundt og føler seg utrygg og redd. Synes også andre skal ha forståelse for at noen blir litt reddere enn andre også. (i dyreriket er 15 % av dyrene "varslere", det vil si mer sensitive for å føle frykt og angst og dermed mer på utkikk slik at de kan varsle resten av flokken om evt. farer. forskning viser at dette sannsynligvis finnes hos mennesker også. At noen er mer sensitive for slikt og opplever mer angst. Det fungerer ikke på samme måten da vi lever mer sivilisert enn dyrene, men kanskje er det greit at alle ikke er fryktløse?)



Anonymous poster hash: 7bd35...fdf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med de her som sier at man ikke kan stoppe å leve livene sine.

men synes det er litt rart at noen her viser null forståelse for at folk blir engstelige. riktig nok dør folk i bilulykker, av sykdom osv. Men dette er risikoer vi lever med hver dag, og de fleste er også inneforstått med at når vi setter oss i en bil så er vi i en litt mer utsatt situasjon enn hvis vi går på fortauet. Det gjør også at vi kan ta forhåndsregler og f.eks. ikke kjøre fort, stoppe bilen hvis vi blir redde osv.

Tanken på at noen har planer om å utføre terror i Norge er IKKE noe vi alltid har levd med, og en "naturlig" risiko i livet. Dette er noe nytt og veldig fremmed for mange. Det gjør det kanskje ikke bedre, at det er så mye usikkerhet om det kan skje noe, hvor stor sannsynligheten er, og hva som kan skje. Vi er vant til å føle oss trygge og leve veldig beskyttet, og det og plutselig skulle sette seg inn i at man selv eller familie/venner/bekjente kan befinne seg i skuddveksling eller en bombeeksplosjon er selvsagt skremmende og en ny frykt, og dermed også en større frykt en de tingene vi er klar over kan skje med oss hver dag.

Jeg mener det er helt naturlig å bli redd, samfunnet vi lever i ble plutselig ikke så trygt lenger som vi trodde. Når det er sagt betyr ikke det at man skal isolere seg, men det å vedkjenne seg selv og andre at man er redd tror jeg bare er bra, man skal ikke gå å undertrykke slikt hvis man faktisk går rundt og føler seg utrygg og redd. Synes også andre skal ha forståelse for at noen blir litt reddere enn andre også. (i dyreriket er 15 % av dyrene "varslere", det vil si mer sensitive for å føle frykt og angst og dermed mer på utkikk slik at de kan varsle resten av flokken om evt. farer. forskning viser at dette sannsynligvis finnes hos mennesker også. At noen er mer sensitive for slikt og opplever mer angst. Det fungerer ikke på samme måten da vi lever mer sivilisert enn dyrene, men kanskje er det greit at alle ikke er fryktløse?)

Anonymous poster hash: 7bd35...fdf

Hvilken hensikt skulle disse 15% blant oss mennesker? Spre panikk? Hvis det er en ting som er veldig smittsomt, så er det frykt. Vi må faktisk, egentlig hele tiden, besinne oss og "undertrykke" følelser, uten at vi tar noe skade av det. Keep calm and carry on!

Anonymous poster hash: 40fc5...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hensikt skulle disse 15% blant oss mennesker? Spre panikk? Hvis det er en ting som er veldig smittsomt, så er det frykt. Vi må faktisk, egentlig hele tiden, besinne oss og "undertrykke" følelser, uten at vi tar noe skade av det. Keep calm and carry on!

Anonymous poster hash: 40fc5...d0d

Det blir nevnt over her et sted at de som er redde burde gå til psykolog osv.. jeg prøver bare å forklare at det ikke er unaturlig eller rart å bli redd, og at noen blir reddere enn andre. Jeg er da helt enig i at panikk ikke er løsningen, eller nødvendig. Men det må være mulig å ha forståelse for at noen reagerer annerledes, det er vel bare naturlig. Brukte eksempelet, siden jeg synes det er dumt å sykeliggjøre det når folk blir bekymret på et ganske godt grunnlag. Det å havne i en situasjon med terror er det værste marerittet som kan skje for mange av oss.

Anonymous poster hash: 7bd35...fdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg por I Porsgrunn og begynner å bli litt nervøs for at Hydro kan være et mål. Bombes den forsvinner hele Porsgrunn og halve Skien :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn: nå må vi vise hva vi er laget av! Come on, ikke la frykten ta overhånd! Det er jo dette terrorister vil. (Terrorisere/skape angst). Hvem var forfedrene våre? Vikinger pisser ikke i buksa, de pisser på frykten!

Anonymous poster hash: 40fc5...d0d

Dere forstår som vanlig ikke hva dette dreier seg om. Hele spetakkelet er satt igang av norske politikere og norske myndigheter, fordi de ønsker å få innført lover som de ikke vil få gjennom under normale omstendigheter, som strengere overvåkning for eksempel. En skremt befolkning er en lydig befolkning, og etter det man leser her, så ser det ut som politikerne lykkes veldig godt med denne skremselstaktikken.

Dette betyr ikke at myndighetene ikke vil gjennomføre en terrror-aksjon (en false-flag aksjon) dersom de finner det nødvendig, men hvis det kommer en terroraksjon, så er det norske myndigheter, og ikke muslimer, som er ansvarlige.

Anonymous poster hash: 852af...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo. Bor ikke i sentrum, men nær majorstua. Anonymous poster hash: 7bd35...fdf

Innflytter?

Det heter MajorstuEN til opplysning. :P

Anonymous poster hash: f4c56...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ingen. Tenker ikke på det engang . Bor og jobber i Oslo sentrum .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk kan bruke anledningen til å lære at det heter forholdsregler, så kommer det i hvert fall noe godt ut av det hele. Men det ser skralt ut så langt. :laugh:



Anonymous poster hash: 0339d...c14
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke mer over det enn jeg tenker over muligheten for at takstein skal falle i hodet mitt fra bygården jeg går forbi en vanlig onsdag. Vi lever med risiko hver dag.

Anonymous poster hash: c6544...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle ønske vi kunne gå rundt med skyevåpen, som i USA. Men her må man være på vei til eller fra skytebanen for å få lov å ha med seg skytevåpen. Hva er vitsen med skytevåpen da liksom?

Anonymous poster hash: 4d733...5df

Politiet går nå rundt med skytevåpen, har du ikke fått det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere forstår som vanlig ikke hva dette dreier seg om. Hele spetakkelet er satt igang av norske politikere og norske myndigheter, fordi de ønsker å få innført lover som de ikke vil få gjennom under normale omstendigheter, som strengere overvåkning for eksempel. En skremt befolkning er en lydig befolkning, og etter det man leser her, så ser det ut som politikerne lykkes veldig godt med denne skremselstaktikken.

Dette betyr ikke at myndighetene ikke vil gjennomføre en terrror-aksjon (en false-flag aksjon) dersom de finner det nødvendig, men hvis det kommer en terroraksjon, så er det norske myndigheter, og ikke muslimer, som er ansvarlige.

Anonymous poster hash: 852af...753

Tror du virkelig på dette?

Ser tankegangen din, men er det virkelig sannsynlig at de vil sette i gang så himla mye for å få i land en ny regel eller to? Det er ganske mange individer involvert i dette her, det er ikke en diktator som kan gjøre som vedkommende vi..?

Anonymous poster hash: e3f5d...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å oppholde meg på steder i byen med aircondition pga nesten 30 grader inne om dagen. Ellers ingen ting annet :)

Anonymous poster hash: a31df...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så er det tross alt en uvanlig situasjon. PST har aldri gått ut på denne måten før såvidt jeg kan huske, og at de velger å gjøre det forteller meg at de ser på terrorfaren som høyst reell.

Men det er jo begrenset hva slags forholdsregler som er mulig å ta. Skal jeg ringe sjefen og si at jeg ikke føler meg komfortabel med å komme på jobb på mandag, liksom? :vetikke: Jeg bor ganske sentralt i Oslo, og jobber veldig sentralt, og å gå rundt og være redd vil bare gå ut over meg selv.

De små tiltakene jeg gjør (kanskje mest for å føle meg bedre ;) ) er at jeg tar bussen i steden for banen. og guttungen som spiller Norway Cup får spille kampene sine og hute seg hjem igjen. Og vi kommer neppe til å henge rundt i sentrume unødvendig de aller nærmeste dagene. Men planer vi hadde fra før får vi gjennomføre.

Skjer det ingen verdens ting, så må vi bare normalisere oss i hodet. Det blir som med innbyggerne i byer der det "alltid" er terrorfare, det går ikke an å gå rundt og være engstelig. Men akkurat nå som myndighetene har gått ut med noe såpass konkret i forhold til tid, så tillater jeg meg å ta noen få (sikkert ikke spesielt virksomme) forholdsregler. Vanskelig å vite hva som er smart å gjøre så lenge vi ikke vet hva som planlegges heller- det hjelper lite å holde seg innendørs hvis planen er å forgifte drikkevannet, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...