Gå til innhold

Moren min får ikke med seg NOEN TING


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det høres ut som begynnende alzheimer, og dette er noe du burde snakke med faren din om, og få ham til å snakke med legen hennes. Det at hun blir sint når du påpeker at hun glemmer ting, er ikke normalt, for en frisk person.



Anonymous poster hash: e2419...baa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hun klager veldig mye på at folk mumler kan det være hørselen. Første tegn på at man begynner å få problemer med hørselen er at det høres ut som folk mumler. Min mor begynte akutt for 2-3 år siden å klage på at folk mumler. Aldri klaget på det før. Men perfekt hørsel, ja det har hun, det er alle vi andre som plutselig begynner å mumle... :dry:

Men det virker jo som om hun oppfatter hva du sier når du faktisk sier det, og så glemmer det. Er noen som nevner alzheimer så kan være lurt å sjekke.

Eller det kan rett og slett være at hun er distre.



Anonymous poster hash: 60c97...cb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Er dette normalt?

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Å ikke følge med, høre dårlig eller ikke bry seg så mye er det kanskje mange som gjør.

Men i min verden er det i verken normalt eller akseptabelt å kalle sine barn for drittunger. Ikke noen andre heller, for den saks skyld. Har aldri kalt mine barn noe slikt og kommer heller aldri til å gjøre det. Det er sårende og respektløst. (At jeg noen ganger har tenkt det, er en annen sak...).

Klem til deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette høres ikke kjekt ut. Jeg syns det høres ut som begynnende demens. Anbefaler deg å ta en prat med faren din, det virker jo som han også reagerer litt på dette. Kanskje dere kan snakke med henne sammen, og forklare hvordan oppførselen hennes går ut over dere? Hvis dere mistenker demes, tar dere henne med til legen. Håper det ordner seg for deg, TS :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som begynnende/viderekommende alzheimers/demens. At hun blir irritabel/sint når du påpeker hennes feil, er klassisk alzheimers/demens, hun er jo klar over at ting ikke er som de skal, stakkars, og har sikkert sine mistanker også, men ønsker ikke å bli minnet på dette når det bli påpekt. Lege vil hun sikkert ikke for da må hun innse/akseptere at det er et problem, og det er en tøff kneik å komme over.

Eksemplene dere har kommet med i denne tråden er slik min nå avdøde mor var. Hun var også i 50 årene da dette begynte, men ble gjerne avfeid med at mor hadde alltid vært litt rar liksom...

Hun kom se til lege tilslutt, men var ikke blid da legen ville hun skulle "leke", som hun sa, med fargede klosser, hun var da ikke et barn! Men hun fikk da allikevel demens diagnosen etterhvert, og flyttet inn på dement avdelingen på et sykehjem da hun var 68 år.

Anbefaler deg TS å lese boken "Inn i labyrinten" En kvinnes kamp mot Alzheimer av Diana Friel McGowin

Lykke til, og stor klem fra meg :)



Anonymous poster hash: d837b...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Er du fra Fredrikstad eller Sarpsborg?

Men du burde ikke være irritert over, at hun for meg seg så godt. Kanskje noen ganger så er hun sliten etter jobben eller noe annet.

Endret av xeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt diskutert det med lege, aggresjon kan også være tegn på psykiske problemer. Å bli beskyldt for å lyve og slike ting kan også være tegn på begynnende psykopati.



Anonymous poster hash: d00b0...ceb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ville absolutt diskutert det med lege, aggresjon kan også være tegn på psykiske problemer. Å bli beskyldt for å lyve og slike ting kan også være tegn på begynnende psykopati.

Anonymous poster hash: d00b0...ceb

Her må du ha skrevet feil ord? Psykopati begynner ikke å vise seg plutselig når en person er i 50-årsalderen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Hvis dere mistenker begynnende alzheimers (noe jeg er enig i at dette høres ut som) bør dere jobbe med å få henne til lege så fort som mulig. Jo tidligere det blir diagnostisert, jo bedre er det for å prøve å forsinke utviklingen. Moren til ei venninne har nå fullt utviklet alzheimers, hun er ikke fylt 60 enda. Familien merket det allerede i 40-årene, men ville vente og se. De ventet for lenge, og da de begynte å prøve å overtale henne, nektet hun å dra. Sinne er jo et tegn, og det blir bare verre og verre. Legene sa at utviklingen ikke kan stoppes, men den kan forsinkes, og det kan gi mange flere gode år.

Håper det går bra med moren din, og resten av familien! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Er du fra Fredrikstad eller Sarpsborg?

Men du burde ikke være irritert over, at hun for meg seg så godt. Kanskje noen ganger så er hun sliten etter jobben eller noe annet.

Ja. Hvordan det?

Hilsen TS.

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt diskutert det med lege, aggresjon kan også være tegn på psykiske problemer. Å bli beskyldt for å lyve og slike ting kan også være tegn på begynnende psykopati.

Anonymous poster hash: d00b0...ceb

Tror absolutt ikke mamma er psykopat eller "i startfasen" av å bli det...... Hun er jo en veldig snill person sånn alt i alt, selv om hun alltid har vært litt brå og agressiv. Det er bare sånn hun er.

TS.

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren min har vært sånn i et par år. For han viste det seg at han har tinnitus, så han hører dårlig. Derfor får han ikke med seg alt og konkluderer litt feil noen ganger.

Anonymous poster hash: b87a9...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynnende alzheimers var det første som slo meg og.. Jobber med demente og har hatt flere som har fått det i tidlig 50 årene. Det kan også stemme med at hun blir irritert når d u påpeker det. Kanskje vet hun at det er den veien det går, men vil ikke helt inrømme det. Demens gjør jo også noe med humør og aggresjon.

Men det kan så klart være andre ting også. Ville tatt meg en prat med faren din.



Anonymous poster hash: 52cde...85b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig skummelt, særlig siden hun er så ung :(

Jeg føler at hun blir dårligere og dårligere til å følge med i en samtale og forstå spørsmål.

F.eks

Hun står på kjøkkenet og prater med meg om broren sin og at han skal til Roma.

Hun kan fortelle om hvordan det var i Roma sist hun var der, og at hun håper at han vil få en fin tur, men at det ikke blir for varmt.

Så kan hun ta ut en flaske vann fra kjøleskapet og helle det i et glass og si f.eks " Åh, jeg må huske å vanne blomstene"

Hvis jeg da spør henne " Vet du når det er han drar til Roma? "

Så har hun glemt hvem vi pratet om og svare " Hvem er det som skal til Roma? " og ser på meg som et levende spørsmålstegn.

Hun misforstår oftere og oftere spørsmål jeg stiller.

Jeg kan f.eks spørre

" Er det på søndag onkel kommer hjem fra Roma? " eller " Har vi jordbær i kjøleskapet? "

Da er det som at hun oppfatter hun setningene som påstander.

(" Onkel kommer hjem på søndag " eller "Vi har jordbær i kjøleksapet ")

Hun vil da svare med noe slikt som

" HVA? Skal han dra hjem så tidlig? Har noe hendt? Han skulle jo ikke komme før neste fredag"

eller"Åååh! Har vi det? Ta med noen jordbær til meg og "

Jeg kan fortelle henne tre ganger i løpet av 1-2 timer at jeg har lagt ekstraladeren til mobiltelefonen tilbake i skuffen på kontoret hennes.

Hun kan svare med " Så fint ", " Så fint at du la den på plass " eller tilsvarende.

Et par timer senere, eller dagen etterpå kan hun uttrykke sinne med " Hvor er ekstraladeren? " og når jeg forteller at den fortsatt ligger i skuffen på kontoret hennes, så kan hun si ting som " Hva? Hvorfor ligger den der? "

Når jeg gjentar store deler av samtalen vi hadde før/under/etter at jeg fortalte at jeg la mobilladeren på plass og hvor hun og jeg var i huset når samtalen fant sted, så kan hun beskylde meg for å lyve.

For hun husker det ikke.

Jeg synes også at hun reagerer mer og mer med sinne.

Hvis jeg handler én liter melk i steden for to, eller jeg bærer ut to kopper kaffe til en servering på fire personer, for så å snu for å hente to til, så kan hun reagere i samme skala som om jeg har ripet opp hele bilen hennes med vilje, at jeg har tømt bankkontoen hennes eller annet.

Lunta er jævlig kort. Og reaksjonen blir mer og mer eksplosiv.

Anonymous poster hash: b6623...03c

Det kan være tegn på altzheimer. Få henne med til legen. Jeg tror det finnes medisiner som kan sinke utviklingen, og det er mulig å få råd og hjelp til å takle hverdagen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lest hele tråden nå.

Normalt er dette neppe. Men kan du si noe om hordan hun ellers fungerer? Er hun i jobb, siden du nevner laderen som ble lagt på kontoret hennes?

Kjører hun bil? Erhun en fare i trafikken?

Handler hun matvarer selv? Og gjør husarbeid?

Jeg kom fikk tidlig tanker om to ulike problemstillinger, den ene er B 12 mangel, den blir ofte forvekslet med begynnende Alzheimer, den andre mer usikre tanken som slo meg er stoffskifteproblemer. Begge deler kan lett finnes ut av ved en blodprøve. Begge deler krever og reaksjon ganske raskt når hun har blitt verre den siste tiden.

Noen bør snakke med legen hennes før hun kommer dit, og følge henne inn og påse at legen forstår alvoret og at hun ikke bare snakker det hele bort, med at familien er vanskelig.

Anonymous poster hash: f64eb...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden nå.

Normalt er dette neppe. Men kan du si noe om hordan hun ellers fungerer? Er hun i jobb, siden du nevner laderen som ble lagt på kontoret hennes?

Kjører hun bil? Erhun en fare i trafikken?

Handler hun matvarer selv? Og gjør husarbeid?

Jeg kom fikk tidlig tanker om to ulike problemstillinger, den ene er B 12 mangel, den blir ofte forvekslet med begynnende Alzheimer, den andre mer usikre tanken som slo meg er stoffskifteproblemer. Begge deler kan lett finnes ut av ved en blodprøve. Begge deler krever og reaksjon ganske raskt når hun har blitt verre den siste tiden.

Noen bør snakke med legen hennes før hun kommer dit, og følge henne inn og påse at legen forstår alvoret og at hun ikke bare snakker det hele bort, med at familien er vanskelig.

Anonymous poster hash: f64eb...55e

Den personen som skrev dette med laderen og alt dette med turen til roma var ikke meg, TS, men en som hadde en mor som var likedan og kom med eksempler.

Hun kjører bil, er ikke fare i trafikken. Kommer seg frem dit hun skal, men kjører "aldri" utenom kjente trakter. Handler ikke matvarer og gjør ikke husarbeid (annet enn skippertak en sjelden gang), men dette har hun aldri gjort heller.

Får ymte frempå om en tur til legen.

Hilsen TS.

Anonymous poster hash: 1bec1...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette høres ut som sykdom. (Nedsatt hørsel, begynnede demens, depresjon)

Har det vert slik lenge eller har det akkurat startet?

Pappaem min hadde demens som ung, begynnte når har var rundt 57 år. Han hatte en spesiell form for demens som heter frontallapp demens. Ved denne typen så glemmer man, men den største endringen skjer i persolighet og atferd. Det er mange typer demens, ikke bare alzheimers som det er mest snakk om. Jeg eynes uansett at hun trenger en sjekk.

Jeg jobber som sykpleier, og hadde vi hatt en pasient med disse tegnene ville jeg nevnt til legen at det kunne vert lurt med en utredning,,,

MEN det trenger ikke å være sykdom, uansett lurt å sjekke opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...