Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var på kontroll på mandag, hvor doktoren min så på UL babyen er en “stjernekikker.” :sjokkert: Huff, leste litt om emnet da jeg kom hjem, ikke veldig oppmuntrende. :( Doktoren sa jeg burde gjøre noen øvelser som å stå på alle fire i 5-10min 2-3 ganger om dagen, selv om det ikke er sikkert at det hjelper.

Har noen her inne hatt en stjernekikker? Snudde h*n seg i siste liten? Hvis ikke, hvordan gikk fødselen? Trenger å høre the cold hard truth, vil gjerne vite hva jeg har i vente. :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det for noe?

Anonymous poster hash: 0163f...672
AnonymBruker
Skrevet

Min var stjernekikker. Han kom aldri ned i bekkenet engang, ble tatt med akutt keisersnitt.

Anonymous poster hash: 999ff...0c1

Skrevet

Hva er det for noe?

Anonymous poster hash: 0163f...672

Det er at babyen liksom ligger med ansiktet ut mot mors mage, i stedet for bakhodet. Saa h*n kikker liksom opp naar h*n kommer ut.

Skrevet

Min var stjernekikker. Han kom aldri ned i bekkenet engang, ble tatt med akutt keisersnitt.

Det høres ille ut, måtte du ligge der lenge før de tok KS?

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ille ut, måtte du ligge der lenge før de tok KS?

Ja jeg hadde rier i nesten 40 timer før de tok keisersnittet, men da begynnte baby og bli stresset. Jeg fikk også feber, så da ble det akutt snitt. Men hos meg visste de ikke at babyen lå som stjernekikker, det er nok en fordel at de vet det. Det er absolutt ikke sikkert at det blir like dramatisk for din del, det er jo mulig å føde stjernekikker.

Jeg fikk også en stor baby og jeg er relativt liten. Så jeg fikk beskjed om at det ikke er sikkert jeg kan føde normalt og kan kreve rønkning av bekken før ny graviditet.

Masse lykke til! Det kommer nok til å gå kjempe bra! Du er heldig som er klar over det hvertfall :)

• Liker 1
Skrevet

Min første var stjernekikker, og jeg fødte ham vaginalt. Vi visste det ikke før fødselen, jordmor oppdaget det (og sjekket derfor i tillegg med UL) da hun kjente på hodet hans da jeg hadde full åpning.

Fødselen gikk i utgangspunktet ganske raskt, tre timer fra vannavgang og riestart til full åpning. Pressingen ble imidlertid verre, for han lå også skjevt ned i bekkenet i tillegg til å være stjernekikker. Etter å ha presset i nesten tre timer (i alle mulige stillinger) uten å greie å få han ut var jeg utslitt, og han ble tilslutt tatt med vakuum. Grunnen til at det blir vanskeligere å få ut et barn som er stjernekikker er fordi hodet kommer ut på det "bredeste" punktet, hvis du skjønner hva jeg mener. Min sønns hode hadde egentlig en omkrets på 35 cm, mens sånn hodet lå under fødselen måtte jeg isteden presse ut en omkrets på 42 cm, i følge jordmoren min.

Så du må nok kanskje forberede deg på at pressefasen kan bli mer langvarig enn hva den som oftest blir med et barn som ligger i "korrekt" leie, og at barnet kanskje tilslutt må ha hjelp (vakuum eller tang) for å komme ut. Men utover det synes jeg ikke det var noe stort problem med en stjernekikker, og hadde heller ingen store eller uvanlige problemer i etterkant.

Masse lykke til i hvert fall, det går helt sikkert kjempefint også selv om barnet ikke snur seg før fødsel :) (Og jeg ville mye heller ha født en stjernekikker til enn et barn i seteleie, innbiller meg at det må være enda litt tøffere :vetikke: )

Skrevet (endret)

Min var stjernekikker. fra 2 til 10 cm på 2,5 time hun kom godt ned u bekkenet, jeg stod under alle åpningsriene i dusjen for å prøve å kirke henne godt ned. Presset i 1 t 20 min og måtte en liten klipp til men var egentlig en drømmefødsel.

min svigerinne fødte også stjernekikker for en mnd siden, rask fødsel egentlig men hadde liten energi på slutten, gynekologen sa at hun kunne klare det selv ved å presse men det harde tatt lenger tid, så hun valgte å ta med vakuum.

jeg var veldig redd for stjerbekikkerfødsel, selv om det tok så lang tid å få henne ut på pressingen hadde jeg lett valgt å gjøre det samme igjen, og gleder meg til neste fødsel.

ikke ta sorgene på forskudd :)

Endret av Mus-Katt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stjernekikkerfødsel er mye vanligere enn man tror, og svært mye mindre dramatisk. Så ingenting å være redd for.

Anonymous poster hash: 570a2...b5e
  • Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg har født en stjernekikker vaginalt. Måtte presse i en og en halv time og klippes, men ble til slutt.

Skrevet

Jeg fødte ei stjernekikkerjente for 9 uker siden. Dette ble oppdaget underveis i fødselen, og hun lå skjevt i tillegg slik at hun ikke jobbet seg nedover i bekkenet på riktig måte. Det tok 7 timer fra 6 cm til full åpning, og jeg ble tilslutt klippet og frøkna ble tatt med vakuum. Det ble sagt at det var en svært tøff fødsel, men jeg følte ikke på noe tidspunkt at jeg kom til å dø. Det var ikke vondt å bli klippet og heller ikke særlig vondt da hun ble dratt ut. Det eneste jeg kjente var da de satte på sugekoppen. Jeg hadde ikke epidural.
Nå ble det litt dramatikk etter at hun kom ut da jeg mista mye blod og måtte legges i narkose for at de skulle finne ut hvor blodet kom fra, men dette kunne likeså godt skjedd ved en vanlig fødsel. Alt er normalt igjen nå, sånn nedentil ;)

Vesla vår pådro seg en låsning i nakken på grunn av den tøffe turen ut, men dette er under behandling :)

Skrevet

Har født to stjernekikkere på hhv 5,5 og 4 timer. Eldste er tatt med tang av andre grunner mens yngste kom naturlig uten problemer.

Skrevet

Her var det mange redselshistorier. Min var stjernekikker. Aktiv fødsel ca 4 timer, 1 time pressing (mest pga dårlige rier akkurat ved full åpning), ikke en eneste rift eller sting. Dette kan gå veldig bra, ikke bekymre deg. Min jordmor på Ullevål sa at selv om baby har festet seg og ligger "feil vei" før fødsel begynner så kan de fremdeles snu seg på vei ut. Baby velger en vei den liksom "skrur" seg ut på og det kan være den ene eller den andre veien.

Skrevet

Jeg fikk også en stjernekikker. Ingen drama overhodet. Han snudde seg selv etter at jeg hadde presset en stund. Han hadde det helt fint under prosessen. Pressefasen tok nok litt lengre tid, men alt i alt hadde jeg en super fødsel :) Ingen bedøvelse var nødvendig, og kun et pyntesting.

Skrevet

Jeg fødte en stjernekikker for tre uker siden. Gikk med maserier kontinuerlig fra fredagen til onsdagen da hun kom. (Vet ikke om det er pga hun var stjernekikker da). De visste ikke hun var det før hun stod i åpningen. Pressetiden var rett over timen. Syns ikke det var særlig vondt å få henne ut, var riene i forkant som var værst. Lykke til, dette går bra!!

Skrevet

Var på kontroll på mandag, hvor doktoren min så på UL babyen er en “stjernekikker.” :sjokkert: Huff, leste litt om emnet da jeg kom hjem, ikke veldig oppmuntrende. :( Doktoren sa jeg burde gjøre noen øvelser som å stå på alle fire i 5-10min 2-3 ganger om dagen, selv om det ikke er sikkert at det hjelper.

Har noen her inne hatt en stjernekikker? Snudde h*n seg i siste liten? Hvis ikke, hvordan gikk fødselen? Trenger å høre the cold hard truth, vil gjerne vite hva jeg har i vente. :(

Du er jo i Asia, ja? Gå og få deg akupunktur med moxibustion.

Så skal jeg la vær å fortelle om min. MEN: nå som de vet det er en stjernekikker, så er det mulig å snu baby manuelt når du har full åpning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde stjernekikker som fakstisk klarte å snu i fødselen. vet ikek helt hvordan det gikk til. Men jeg hadde pressetrang fra 3 cm, og jm sa det var pga han var stjernekikker.

Skrevet

Du er jo i Asia, ja? Gå og få deg akupunktur med moxibustion.

Så skal jeg la vær å fortelle om min. MEN: nå som de vet det er en stjernekikker, så er det mulig å snu baby manuelt når du har full åpning.

Ja for akupunktur er jo vanlig i ALLE asiatiske land.

Skrevet

Oi så sint.

• Liker 2
Skrevet

Min første var stjernekikker, og jeg fødte ham vaginalt. Vi visste det ikke før fødselen, jordmor oppdaget det (og sjekket derfor i tillegg med UL) da hun kjente på hodet hans da jeg hadde full åpning.

Fødselen gikk i utgangspunktet ganske raskt, tre timer fra vannavgang og riestart til full åpning. Pressingen ble imidlertid verre, for han lå også skjevt ned i bekkenet i tillegg til å være stjernekikker. Etter å ha presset i nesten tre timer (i alle mulige stillinger) uten å greie å få han ut var jeg utslitt, og han ble tilslutt tatt med vakuum. Grunnen til at det blir vanskeligere å få ut et barn som er stjernekikker er fordi hodet kommer ut på det "bredeste" punktet, hvis du skjønner hva jeg mener. Min sønns hode hadde egentlig en omkrets på 35 cm, mens sånn hodet lå under fødselen måtte jeg isteden presse ut en omkrets på 42 cm, i følge jordmoren min.

Så du må nok kanskje forberede deg på at pressefasen kan bli mer langvarig enn hva den som oftest blir med et barn som ligger i "korrekt" leie, og at barnet kanskje tilslutt må ha hjelp (vakuum eller tang) for å komme ut. Men utover det synes jeg ikke det var noe stort problem med en stjernekikker, og hadde heller ingen store eller uvanlige problemer i etterkant.

Masse lykke til i hvert fall, det går helt sikkert kjempefint også selv om barnet ikke snur seg før fødsel :) (Og jeg ville mye heller ha født en stjernekikker til enn et barn i seteleie, innbiller meg at det må være enda litt tøffere :vetikke: )

Tang og vakuum høres bare innmari vondt ut, men på det stadiet er man kanskje så utslitt at det ikke spiller noen rolle bare h*n kommer ut?

Jeg fødte ei stjernekikkerjente for 9 uker siden. Dette ble oppdaget underveis i fødselen, og hun lå skjevt i tillegg slik at hun ikke jobbet seg nedover i bekkenet på riktig måte. Det tok 7 timer fra 6 cm til full åpning, og jeg ble tilslutt klippet og frøkna ble tatt med vakuum. Det ble sagt at det var en svært tøff fødsel, men jeg følte ikke på noe tidspunkt at jeg kom til å dø. Det var ikke vondt å bli klippet og heller ikke særlig vondt da hun ble dratt ut. Det eneste jeg kjente var da de satte på sugekoppen. Jeg hadde ikke epidural.

Nå ble det litt dramatikk etter at hun kom ut da jeg mista mye blod og måtte legges i narkose for at de skulle finne ut hvor blodet kom fra, men dette kunne likeså godt skjedd ved en vanlig fødsel. Alt er normalt igjen nå, sånn nedentil ;)

Vesla vår pådro seg en låsning i nakken på grunn av den tøffe turen ut, men dette er under behandling :)

Du har nok mye høyere smerteterskel enn meg;) Uff, syns klipping, tang og vakuum høres skummelt ut.

Her var det mange redselshistorier. Min var stjernekikker. Aktiv fødsel ca 4 timer, 1 time pressing (mest pga dårlige rier akkurat ved full åpning), ikke en eneste rift eller sting. Dette kan gå veldig bra, ikke bekymre deg. Min jordmor på Ullevål sa at selv om baby har festet seg og ligger "feil vei" før fødsel begynner så kan de fremdeles snu seg på vei ut. Baby velger en vei den liksom "skrur" seg ut på og det kan være den ene eller den andre veien.

Godt å høre at det kan gå så bra, håper jeg er like heldig som deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...