Gå til innhold

Tatt av Vinden ( 1939 )


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nope, Lord of the Rings lider av samme syken. Boken (eller snarere bøkene) var mer detaljerte enn det filmene klarte å være. Men likevel er LoT trilogien et av de få tilfellene der filmen følger boken rimelig bra.

For øvrig generaliserer du akkurat like mye som slår fast at "filmer alltid er bedre enn bøker, og bøker er gørr" :ler: .

Hp og lotr er to av de mest populære og sukess rike film seriene igjennom tidene

Anonymous poster hash: 3d1f2...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boken er, som alltid, bedre enn filmen, men likevel synes jeg "Tatt av vinden" er en av svært få filmer som er tro mot bokens handling og persongalleri. Alt for mange endrer alt for mye når de lager filmmanus av en bok.

Jeg syns de har endret ganske mye jeg da, som barna til Scarlett feks. Bare ett av dem er med i filmen.

Anonymous poster hash: 69021...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede voksen og jeg har sett et par filmer fra 60 tallet og før når jeg var mindre. Syns dem alle var kjedelige, dem hadde ikke like god råd til å lage store filmer med skikkelige historier slik som dem har gjort de siste 30 til 40 årene. På den tiden var det vell mest korte filmer dem lagde? Film må jo ha farge for at det skal bli levendes ellers ser det bare dødt ut ;)

Merker at jeg blir direkte lei meg når jeg leser sånt, ved tanken på hvor mye god film du går glipp av. Og på grunn av den generelle uvitenheten om gammel film. Sjekk feks den legendariske filmen Den tredje mann (ja, den er i svart/hvitt) og se hvordan de lager kunst med skygger og lys.

Anonymous poster hash: 69021...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Tatt av Vinden har en veldig berømt brann/eksplosjons-scene som var banebrytende i sin tid, og siden de ikke trengte bruke CGI for å få det til ser det like bra ut den dag i dag.

Som sagt, er ikke ute etter å overbevise deg om at du skal like slike filmer, for alle kan ikke like det samme, men du sier noen ting som rett og slett ikke stemmer, og da er det jo greit å rette oppe i det så får man lært noe nytt hver dag.

Jeg er litt på vippen på den filmen. Jeg likte den første gang jeg så den, men orker ikke å se den igjen. Den har veldig mange gode scener som den nevnte brannscenen og den laaaange trackingen når Scarlett ser alle de syke og døende som ligger spredt utover jernbaneområdet. Den i seg selv er verdt halve filmen.

Til slutt en fun fact: Det de faktisk brenner er kulissene til King Kong og noen andre filmer. De brant dem for å få bedre plass på filmområdet og så passet det fint med filmingen av Tatt av vinden akkurat da.

Ellers var det snakk lenger oppe at det var ukjente skuespillere. Rett nok var dette Vivien Leighs første film, men Clark Gable var stor stjerne og spilte i flere filmer etterpå (anbefaler ikke musikalen han spilte i...). Selv om vi kanskje ikke kjenner navn nå for tiden, betyr det ikke at de var ukjent for 50-80 år siden. Kjendishysteriet med påfølgende "flørt" med narkotiske stoffer og alt som følger med var fullt inne på den tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Holdt dem på med slikt allerede på den tiden?

Folk har drevet på med narkotika og alkohol i en eller annen form i godt over 1000 år.

Du tror vel ikke alvorlig talt at bruk av narkotika og alkohol er noe nytt som bare har eksistert i noen år ?

Endret av Corto Maltese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

Fins denne på netflix? De kunne laget en remake..

Nei vet du hva det håper jeg aldri skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza

Merker at jeg blir direkte lei meg når jeg leser sånt, ved tanken på hvor mye god film du går glipp av. Og på grunn av den generelle uvitenheten om gammel film. Sjekk feks den legendariske filmen Den tredje mann (ja, den er i svart/hvitt) og se hvordan de lager kunst med skygger og lys.

Anonymous poster hash: 69021...583

Jeg vil se noen gamle filmer men av en merkelig grunn så mister jeg matlysten når jeg ser filmer fra før 80 tallet. Det begynte plutselig for 8 år siden, det er mange gamle filmer som jeg vil se som ape planeten filmene, james bond filmene fra 60 og 70 tallet og kanskje noen andre. Jeg husker når jeg var liten så jeg noen ganger på tcm før cartoon network starta da var det svart og hvitt filmer. er en kort film jeg husker men vet ikke navnet på. Svart og hvitt, handler om en gammel mann med en hun og plutselig blir den syk og når han tar den til legevakta så må dem avlive hunden

Folk har drevet på med narkotika og alkohol i en eller annen form i godt over 1000 år.

Du tror vel ikke alvorlig talt at bruk av narkotika og alkohol er noe nytt som bare har eksistert i noen år ?

Jeg mente innen kjendis verdenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Rett nok var dette Vivien Leighs første film,

Det er feil Vivien Leigh sin første film var Look Up and Laugh fra 1935. Tatt av Vinden var hennes første Amerikanske film. Men det var ikke henens første film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Jeg mente innen kjendis verdenen

Det er ikke noe nytt slikt har det alltid vært siden stumfilm tiden det er ikke noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Den filmen der er en skam som oppfølger til en storfilm som Tatt av Vinden.

Anonymous poster hash: ad728...2c2

Nå har jeg aldri sett den og kommer aldri til og se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Nei, bøkene er alltid bedre enn filmen. En film klarer aldri gjengi alle detaljene fra boken - uansett hvilken bok det er snakk om.

I de fleste tilfeller men der er untak hvor filmen er bedre en boken eller at filmen er like god som boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe nytt slikt har det alltid vært siden stumfilm tiden det er ikke noe nytt

Du trenger ikke skrive 4 seperate kommentarer, hørt om multiquote?

Anonymous poster hash: 3d1f2...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Nei vet du hva det håper jeg aldri skjer.

kan være den blir vel så bra som originalen. Jeg likte remaken av psycho for eksempel eller django unchained og så likte jeg oz the great and powerful, selv om den ikke var tro kopi av originalfilmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

kan være den blir vel så bra som originalen.

Vel kanskje men jeg stiller meg tvilende til det. Uansett så håper jeg at det aldri skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være den blir vel så bra som originalen. Jeg likte remaken av psycho for eksempel eller django unchained og så likte jeg oz the great and powerful, selv om den ikke var tro kopi av originalfilmen

Var django en remake? Visst jeg husker riktig så ble vell psycho 98 slaktet?

Fins denne på netflix? De kunne laget en remake..

Med hvilken skuespillere?

Anonymous poster hash: 3d1f2...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kan være den blir vel så bra som originalen. Jeg likte remaken av psycho for eksempel eller django unchained og så likte jeg oz the great and powerful, selv om den ikke var tro kopi av originalfilmen

Nå er vel Oz the great and powerful heller en prequel til Trollmannen fra Oz, enn en remake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Var django en remake? Visst jeg husker riktig så ble vell psycho 98 slaktet?

Med hvilken skuespillere?

Anonymous poster hash: 3d1f2...b03

jeg tror django er en remake. Mente jeg hørte noen si de hadde sett originalen. Jeg likte nå remaken av psycho jeg da selv om den ble slakta.

Nå har ikke jeg sett tatt av vinden så kan ikke si noe om hva slags skuespillere som hadde passet i en evt remake. Jeg må se den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Faktisk så er ikke Django unchained en remake av den italienske filmen Django fra 1966.

Fra IMDB

Is this a remake/sequel of the film 'Django'?

No. The script is an original story written by Quentin Tarantino. However, Tarantino does seem to have been somewhat influenced by Django (1966), as he pays homage to it in several respects, such as featuring Franco Nero, star of the original movie, in a cameo as "Bar Patron", and using several pieces of music from Django.

http://www.imdb.com/title/tt1853728/faq#.2.1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå er vel Oz the great and powerful heller en prequel til Trollmannen fra Oz, enn en remake.

jaja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...