Gå til innhold

Venninne hadde med eget snop, delte ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke enkelt å si om det var greit av Ronja å ikke dele av sitt "godtesnop" (heretter omtalt som "godteri") selv om hun forsynte seg av det vertinnen hadde satt frem, siden dette kan avhenge av flere faktorer, som kontekst, normer og verdier i situasjonen og den kulturelle konteksten.

På den ene siden kan man argumentere for at Ronja burde ha delt av godteriet sitt. Når hun selv forsynte seg av det godteriet som vertinnen hadde satt frem, kan det være rimelig å forvente at hun også bidrar med sitt eget godteri. Det kan oppfattes som uvennlig og gjerrig å ikke dele med andre, spesielt når man er gjest i noen andres hjem. Det kan også gi inntrykk av at man ikke setter pris på gjestfriheten som er vist, og kan føre til ubehag og misnøye hos vertinnen og de andre gjestene.

På den andre siden kan man argumentere for at det var Ronjas godteri, og at hun har rett til å bestemme hva hun vil gjøre med det. Kanskje hadde hun spesielle grunner for å ikke dele godteriet, som at hun hadde begrenset mengde og ville spare det til senere, eller at hun hadde en diett som ikke tillot henne å spise så mye av det vertinnen hadde satt frem.

Fra et juridisk perspektiv er det viktig å påpeke at det ikke er noen lover som krever at man må dele mat eller godteri med andre, med mindre man har inngått en avtale om det på forhånd. Det er også viktig å huske på at man har rett til å disponere over sine personlige eiendeler som man vil, så lenge det ikke bryter med loven eller med andres rettigheter.

Anonymkode: fd035...0d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på om Ronja gjorde dette flere ganger? Gjør hun det fortsatt?

Anonymkode: 587ee...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Relativt ny podcast-episode om Ronja og godtesnopet:

God morgen med Ellen og Kjetil: Ronja, har du godtesnop? - Smartpod

Haha, har KG blitt som reddit er i USA? Altså et sted underholdningsgreier stjeler innhold fra når de ikke klarer å komme på noe selv. 

Anonymkode: c9511...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, har KG blitt som reddit er i USA? Altså et sted underholdningsgreier stjeler innhold fra når de ikke klarer å komme på noe selv. 

Anonymkode: c9511...3b4

Haha, det kan du si. Men jo mer om godtesnop-tråden, jo bedre!

Fra ca. 18:50 i episoden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 7.25):

Hvilken tråd er det da? 😍

Anonymkode: 6f98c...5f8

Tror det er snakk om denne

Anonymkode: ccd8e...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror dere ronja har boikottet freia?

Aldri! 

Anonymkode: ddc3a...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aldri! 

Anonymkode: ddc3a...3d6

Kjøpte vel alt så ingen andre får spise freia produkter :knegg: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror dere ronja har boikottet freia?

Nei! :hoho:

Anonymkode: f4605...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker

Tenk, i år fyller denne legendariske tråden 10 år! Lurer på om Ronja har veska full av godtesnop akkurat nå. 

Anonymkode: be0ac...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanino
AnonymBruker skrev (På 16.7.2014 den 19.40):

I går var vi samlet hos meg, fire stk., og hadde spillekveld. Jeg serverte både brus, snop og snacks.

Og så var det en venninne som hadde en liten godtepose som nede i veska som hun tok fra av og til, prøvde å skjule det men jeg så det. Hun forsynte seg også av det jeg hadde framme. La oss kalle henne Ronja.

Så jeg sa "Ronja, har du godtesnop?", med en sterk antydning om at jeg synes det var merkelig at hun i så fall ikke satte det fram sammen med det jeg hadde servert. Så begynte hun bare å le! Jeg gjentok "HAR du sjokoladesnop, Ronja?" Og nå begynte de faktisk å le av meg alle tre, fordi de mente godtesnop/sjokoladesnop var så barnslig å si!!

Jeg ble opprørt innvending men lot det ligge og sa ikke noe mer. Merker at jeg fortsatt er irritert, hva synes dere? Er det ikke frekt å komme på besøk hos andre og ta av det man blir servert og samtidig ikke dele på det man selv har med seg?

Anonymous poster hash: fcd04...1f7

Hva er godtesnop ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååh, Ronja lever fortsatt.  Godt nyttår til alle godtesnop-spisere.  Håper dere har godtesnopet  masse i jula.  🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 hours ago, AnonymBruker said:

Tenk, i år fyller denne legendariske tråden 10 år! Lurer på om Ronja har veska full av godtesnop akkurat nå. 

Anonymkode: be0ac...7db

WOW! :arwen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får alltid lyst på godteri når  denne tråden dukker opp. Bare til meg.

Anonymkode: aeeb8...8d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...