Gå til innhold

Kvinner mot feminisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest incognita

Er ikke rart det går i surr med AB'ene Iben... da jeg var ny her trodde jeg AnonymBruker var en eller annen tulling med veldig bastante meninger og nesten 2 millioner innlegg :fnise:

edit: den gang da - hver gang når, incognita.. dette kan du :murvegg:

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke rart det går i surr med AB'ene Iben... når jeg var ny her trodde jeg AnonymBruker var en eller annen tulling med veldig bastante meninger og nesten 2 millioner innlegg :fnise:

:icon_lol:

Men jeg er jo ikke ny engang. Ab-funksjonen burde være forbeholdt de uhyggelige :opplyser:

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens.

Nå er det på tide å lese seg opp på hva feminisme er, isteden for å avsløre sin pinlige totale mangel på kunnskaper på området og sine fordommer ved å innbille seg at feminisme har noe som helst med mannshat eller offerrolle å gjøre.

Oppegående og reflekterte kvinner og menn dyrker ikke sine fordommer på en slik måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens.

Nå er det på tide å lese seg opp på hva feminisme er, isteden for å avsløre sin pinlige totale mangel på kunnskaper på området og sine fordommer ved å innbille seg at feminisme har noe som helst med mannshat eller offerrolle å gjøre.

Oppegående og reflekterte kvinner og menn dyrker ikke sine fordommer på en slik måte.

Utdyp. Hadde vært interessant å vite på hvilken måte du mener det moderne vestlige samfunnet trenger feminisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegående og reflekterte kvinner og menn dyrker ikke sine fordommer på en slik måte.

Nettopp! :Nikke:

Anonymous poster hash: 0afd2...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:icon_lol:

Men jeg er jo ikke ny engang. Ab-funksjonen burde være forbeholdt de uhyggelige :opplyser:

Regner med du mener de lite hyggelige.

Ordet uhyggelig betyr nifs, fryktelig, skrekkelig http://decentius.hit.uib.no/lexin.html?ui-lang=nbo&dict=nbo-maxi&search=uhyggelig&checked-languages=E&checked-languages=N

Anonymous poster hash: ef03d...803

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp. Hadde vært interessant å vite på hvilken måte du mener det moderne vestlige samfunnet trenger feminisme.

Det er store misoppfatninger omkring hva feminisme er her, og når premissene er gale så blir det også særdeles vanskelig å basere en saklig diskusjon på dem.

Jeg er på vei i seng nå, så skriver jeg mer blir det i morgen. Les ellers linken, og husk at det går an å ta ansvar for egen læring og søke nyansert info om dette selv også ;).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store misoppfatninger omkring hva feminisme er her, og når premissene er gale så blir det også særdeles vanskelig å basere en saklig diskusjon på dem.

Jeg er på vei i seng nå, så skriver jeg mer blir det i morgen. Les ellers linken, og husk at det går an å ta ansvar for egen læring og søke nyansert info om dette selv også ;).

Greit, da skal jeg lese innlegget ditt i morgen. Og jeg lover å være grei :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"På 1960-tallet kunne det virke som om feminismen var død. Men..."

...så begynte nyfeministfittene å piske døde hester like there was no tomorrow, i desperate forsøk på å gjøre feminismen relevant igjen :fnise:

Modent.....

Tar gjerne en saklig debatt, men ikke en debatt preget av sure oppstøt og drittkasting.

Endret av Ibsenfrue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modent.....

Det har lite hensikt å diskutere med en som i mangel på saklige argumenter isteden tyr til sure oppstøt og skitkasting.

Åh, kom igjen da. Det var bare en vits (med en kjerne av sannhet). Men mer om dette i morgen!

Endret av Iben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store misoppfatninger omkring hva feminisme er her, og når premissene er gale så blir det også særdeles vanskelig å basere en saklig diskusjon på dem.

Jeg er på vei i seng nå, så skriver jeg mer blir det i morgen. Les ellers linken, og husk at det går an å ta ansvar for egen læring og søke nyansert info om dette selv også ;).

Hvis det er slik at du har tenkt å ta det på deg å fortelle forumet hva feminisme er for noe, så ta i det minste også for deg det store meningsmangfoldet. Det er jo ikke slik at alle feminister mener det samme, eller at folk som kaller seg feminist legger det samme i det. Ting blir alltid litt shady når én person tar det på seg å presentere den absolutte sannheten om noe. Spesielt når det er snakk om noe som mange har sterke meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde feminisme og feminister vært den karikaturen som ofte tegnes i f.eks. internettdebatten, så hadde jeg jo meldt meg inn i "Kvinner mot feminsme" med en gang. Hadde det å være feminist innebåret å være en radikalfeminist, å dyrke en offerrolle, inneha mannshat, mene at menn ikke ligger under for kroppspress, å ignorere mannsrollen, å benekte at det finnes biologiske forskjeller mellom kjønnene (hvem benekter forresten dette?), drite i kvinners stilling i andre kulturer osv., så hadde jeg meldt meg inn med en gang. Hadde man måtte være mot feminisme fordi det finnes, eller fantes, enkelte feminister eller grupperinger med ideologiske ideer eller forslag til virkemidler man ikke er enig i, så hadde jeg også meldt meg inn. Man må ikke være Dworkin 2 eller mene at Ottar gjenspeiler virkeligheten sånn den er for å være feminist. Det er ikke bare grupperinger mot feminisme som har definisjonsmakten over hva en feminist mener, står for, og hva feminisme er.

Jeg har forresten ikke tenkt å tyne noen for å ikke kalle seg feminist, eller for å mene at feminist/feminisme gir en "vond smak i munnen". Hva man identifiserer seg som og hvorfor, er jo personlig. Likevel tenker jeg at det er forskjell på å ikke identifisere seg som feminist og det å være motstander mot feminisme. Men hvis man nå skal være motstander av feminisme og feminister, så tenker jeg at det er greit å ta med i beregningen at feminister mener ulike ting, er ulike mennesker, og er uenige seg imellom også, både i dag, og ihvertfall om man ser det historisk. Det å kalle seg antifeminist fordi man ikke vil at kvinner skal være i en offerrolle, blir f.eks. veldig misforstått og litt for lettvint, synes jeg.

Og så mener jeg at man må skille mellom det å være prinsipiell motstander mot det å jobbe for menns stilling i likestillingsspørsmål og samfunn, og det å være feminist. Det er ikke motsetninger, akkurat. At feministiske organisasjoner stort sett prater kvinnesak, er like overraskende som at ulike medlemsorganisasjoner i f.eks. Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (som jo alle overordnet jobber for likestilling mtp. funksjonshemming, og ikke konkurrerer) fokuserer på sin egen gruppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er det en stor forskjell mellom feminisme da og nå. Du kan godt sitte der og si at "Jammen, jeg er jo for likestilling!", men feminisme har utviklet seg. Det har blitt en maktkamp, feminisme har plassert mannen nederst, slik at vi kan tråkke på ham for å komme oss oppover. Ordet feminisme gir jo assosiasjoner til at vi skal bli likestilte, ved å spille på kvinnens lag. Som at vi er undertrykte, som at mannen faktisk ER bedre enn oss. Og det er han ikke, han er heller ikke dårligere enn oss. Han er bare anderledes.

Å kalle seg feminist nå, og tro at det betydde det samme for 100 år siden er litt det samme som å stemme på SV. SV er tipp topp i teorien, men i praksis så fungerer det rett og slett ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne mot feminisme er en kvinne jeg kunne gått overens med. ;) Hilsen mann som er lei av feministers offerposisjon og mannshat.

Anonymous poster hash: a0f72...8f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvilke områder da? Kan du utdype?

Veldig enkelt: Se på andelen avgjørelser i tingretten om barnefordeling. Jeg nekter å tro at så stor andel av de fedre som går igjennom en skillsmisse er så dårlig egnet til å være den barna har bostedsadresse hos.

Foreldrepermisjon. Burde det vært slik at foreldrene seg imellom kunne bestemme hvem av dem som skulle være hjemme nårtid?

Det er den samme veien å gå på slike områder som den veien det har vært å gå for kvinnelige sveisere, ingeniører og mekanikere.

Burde vi ikke sammen si at 'Hei ! Her er det noe som ikke stemmer.' uten å grave en dyp skyttergrav og si at "Det er de andre sin skyld altså :jolie "

Hvorfor kommer med jevne mellomrom her inne påstanden om at 'kvinner tar maennes yrker fordi de får 3 ekstrapoeng ved opptak til studiet'?

Disse kvinnene ville dødd av skam om det var de 3 poengene som gjorde at de kom inn, og majoriteten av dem er så motivert for det de studerer at de gjør det veldig bra.

Hvorfor tror enkelte at de ville blitt Nobelpris vinnere i fysikk om ikke kvinner hadde skjøvet dem ut fra den studieplassen de hårdnakket mener er deres fordi de har baller?

Hvorfor presser vi ikke på for å få en lærligeordning som gjør det enklere for dem som er så skoleleie og så ivrige på å lære ved å gjøre?

Svært mange av disse er unge menn... vil vi ikke ha løsninger som utdanner gode fagfolk vi har bruk for?

Hvorfor skylder grupperingene på hverandre når begge ser at det eksisterer et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...