AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #61 Skrevet 12. juli 2014 Hva tenker dere om foreldre med skrikende barn på bussen og andre støyende på bussen? Burde de blitt bedt om å gå av bussen av bussjåførene, dersom de ikke finner det ut selv? Anonymous poster hash: c920b...a6a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #62 Skrevet 12. juli 2014 For min del skiller jeg på to ting: Prøver foreldrene å roe ned situasjonen eller ikke. Sålenge man ser at foreldrene engasjerer seg, så syns jeg ikke nødvendigvis barnas tas ut av situasjonen med en gang. Men etter mange minutter evt. De som derimot handler videre og ignorerer - det går altså ikke an blandt folk. Det er ikke alle steder man kan velge å opprettholde kampen ifm oppdragelse, og man må heller at hensyn til omgivelsene. Og da la barnet hyyle i ti min er da virkelig ikke ok!! Heldigvis virker det som om de aller fleste er oppegående nok, og evt tar med seg barnet under armen. Men innimellom er det de idiotene som lar helvete holde på i en evighet. De skulle bli kastet ut. En ting er andre handlende kunder (som kanskje må må), de har kanskje egne barn som da blir urolige pga situasjonen. Men de stakkars ansatte som ikke kan flykte fra situasjonen. Huff.Anonymous poster hash: f19bb...99b 1
The Kitten Skrevet 12. juli 2014 #63 Skrevet 12. juli 2014 Jeg sa faktisk i fra en gang. Var en unge som hylskrek i vognen mens moren tittet på klær noen reoler bortenfor. (Gudene vet hvorfor hun ikke tok ungen med seg hele veien bort). Etter å ha lidd meg gjennom det en stund, gikk jeg bort og sa "unnskyld meg, men ungen din skriker." "Ja, jeg hører det" svarte hun. "Ok, jeg ble litt usikker. Alle andre hører den også klart og tydelig." Jeg har full forståelse for at unger kan hyle på butikken, men da foretar man seg noe. Resten av oss er faktisk ikke interessert i å høre på ungen din hyle. At det ikke alltid hjelper å gjøre noe, skjønner jeg. Personlig er jeg fornøyd bare man prøver. 1
sunflower Skrevet 12. juli 2014 #64 Skrevet 12. juli 2014 Min sønn som bare er 16 mnd ville det aldri fungert å forlate matbutikken med en gang han blir "vanskelig" for å forklare hva han ikke skal gjøre. Mener du virkelig at man bare skal sette fra seg handlevognen med matvarer og gå inn og ut av butikken hvert femte minutt for å tilfredsstille de andre kundene? DET er for meg ganske urovekkende. Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor vanskelig KG-brukere skal gjøre seg. Når det er snakk om en baby som ikke forstår ord er saken selvfølgelig annerledes. Men jeg forventer at foreldre som har hylende babyer som ikke roer seg av byss, lek etc. på butikken, tar handlingen en annen gang... 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #65 Skrevet 12. juli 2014 Nøyaktig; barnet må roe seg litt ned først. Det kan det gjøre utenfor butikken også. "Nå gikk vi ut av butikken fordi du ikke klarte å roe deg ned selv om mamma sa at du måtte gjøre det." Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å oppdra et barn med utfordringer, og for at det ikke er noe kjekt å føle at andre mennesker tenker stygge tanker om en selv og ens barn(eoppdragelse), men nettopp for å forhindre det burde man forlate "åstedet". Ja jeg kan roe ned på utsiden av butikken, men jeg må da få barnet ut av butikken først. Å dra han ut uten forvarsel gjør ting verre så han må roe seg nok først så jeg får kontakt. Det er ikke bare å forklare barnet årsaken til at vi gikk ut av butikken, han har for dårlig språkforståelse. Som sagt, jeg unngår å ha han med til plasser han reagerer på, men noen ganger må jeg og dessuten vil det ikke bli bedre om vi ikke øver på det. Du over som nevner flytur, det er helt idiotisk ting å si. Jeg er ikke så dum at jeg drar med meg barnet mitt på 10timers flytur, jeg vet jo at det aldri ville gått bra. Anonymous poster hash: 21119...76d
Kassiopeia Skrevet 12. juli 2014 #66 Skrevet 12. juli 2014 (endret) Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor vanskelig KG-brukere skal gjøre seg. Når det er snakk om en baby som ikke forstår ord er saken selvfølgelig annerledes. Men jeg forventer at foreldre som har hylende babyer som ikke roer seg av byss, lek etc. på butikken, tar handlingen en annen gang...Jeg vil ikke akkurat kalle et barn på 1 1/2 år for en baby, han er da et barn selv om jeg ikke kan dra han ut av butikken og si at sånn får du ikke oppføre deg. Høres ikke ut som du vet hva høysensitiv er for noe, vår gutt er det og blir veldig preget for mye lyder, mennesker, sterke lys og blir veldig preget av stemning, og butikkstemning er som kjent ofte kaotisk og hektisk.. Når han slår seg vrang på butikken nytter det ikke å bysse eller kose han rolig. At jeg må ta hensyn til sånne som deg og "ta handlingen en annen gang" er virkelig frekkheten selv, spør du meg. Da kan jo heller du som irriterer deg sånn ta handlingen en annen dag, heller. Med småbarn i hus kan man ikke bare la være å handle inn nødvendige matvarer og diverse, men det klarer vel du også å skjønne ;-) Bare sånn for å komme med min mening om mødre som drar med barn på "shopping", altså å vandrer rundt i forskjellige butikker å titter rundt på alt mulig, så synes jeg det er helt feil å bare ignorere barnet hvis h*n oppførsel seg som en galmann og driver med hyling og roping. DA mener selvsagt jeg også at man rett og slett får forlate butikken. Det er forskjell på shopping og nødvendig matvarehandling. Er ikke akkurat sånn at jeg bare går rundt på Rema i min egen verden mens ungen sitter hysterisk å hyler, jeg prøver selvsagt det jeg kan med å snakke til han og få han til å leke med en matvare, si noe morsomt til han, stryke og nusse osv. Men han er fortsatt like vrang, og da må det være greit å få unnagjort handleturen kjappest mulig slik at man dra hjem raskest mulig. Synes det er ganske sjokkerende hvis noen oppriktig mener at man skal forlate "åstedet" som noen så fint sa det, hver eneste gang man ikke får barnet sitt til å være stille og rolig. Endret 12. juli 2014 av Kassiopeia
sunflower Skrevet 12. juli 2014 #67 Skrevet 12. juli 2014 Ja jeg kan roe ned på utsiden av butikken, men jeg må da få barnet ut av butikken først. Å dra han ut uten forvarsel gjør ting verre så han må roe seg nok først så jeg får kontakt. Det er ikke bare å forklare barnet årsaken til at vi gikk ut av butikken, han har for dårlig språkforståelse. Som sagt, jeg unngår å ha han med til plasser han reagerer på, men noen ganger må jeg og dessuten vil det ikke bli bedre om vi ikke øver på det. Du over som nevner flytur, det er helt idiotisk ting å si. Jeg er ikke så dum at jeg drar med meg barnet mitt på 10timers flytur, jeg vet jo at det aldri ville gått bra.Anonymous poster hash: 21119...76d Da får du vel bare leve med å være en slik forelder som man irriterer seg grønn av på butikken
sunflower Skrevet 12. juli 2014 #68 Skrevet 12. juli 2014 Jeg vil ikke akkurat kalle et barn på 1 1/2 år for en baby, han er da et barn selv om jeg ikke kan dra han ut av butikken og si at sånn får du ikke oppføre deg. Høres ikke ut som du vet hva høysensitiv er for noe, vår gutt er det og blir veldig preget for mye lyder, mennesker, sterke lys og blir veldig preget av stemning, og butikkstemning er som kjent ofte kaotisk og hektisk.. Når han slår seg vrang på butikken nytter det ikke å bysse eller kose han rolig. At jeg må ta hensyn til sånne som deg og "ta handlingen en annen gang" er virkelig frekkheten selv, spør du meg. Da kan jo heller du som irriterer deg sånn ta handlingen en annen dag, heller. Med småbarn i hus kan man ikke bare la være å handle inn nødvendige matvarer og diverse, men det klarer vel du også å skjønne ;-) Bare sånn for å komme med min mening om mødre som drar med barn på "shopping", altså å vandrer rundt i forskjellige butikker å titter rundt på alt mulig, så synes jeg det er helt feil å bare ignorere barnet hvis h*n oppførsel seg som en galmann og driver med hyling og roping. DA mener selvsagt jeg også at man rett og slett får forlate butikken. Det er forskjell på shopping og nødvendig matvarehandling. Er ikke akkurat sånn at jeg bare går rundt på Rema i min egen verden mens ungen sitter hysterisk å hyler, jeg prøver selvsagt det jeg kan med å snakke til han og få han til å leke med en matvare, si noe morsomt til han, stryke og nusse osv. Men han er fortsatt like vrang, og da må det være greit å få unnagjort handleturen kjappest mulig slik at man dra hjem raskest mulig. Synes det er ganske sjokkerende hvis noen oppriktig mener at man skal forlate "åstedet" som noen så fint sa det, hver eneste gang man ikke får barnet sitt til å være stille og rolig. Ut ifra ditt siste avsnitt tror jeg vi er sånn passe enige, egentlig Og takk for at du opplyste meg om at man ikke kan la være å handle nødvendige matvarer når man har småbarn i hus, jeg tenkte at man bare lot barnet sulte, jeg.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #69 Skrevet 13. juli 2014 Applaus til han som hadde med seg en trassig 4-5 åring på butikken. Ungen hylte og skrek, la seg på gulvet. Ville har sjokolade og faren sa nei. Til slutt fikk han nok, sa til betjeningen at han satte vogna fra seg. tok ungen under armen og gikk.Han prøvde virkelig og snakke til barnet. Ungen sprella og skrek på vei ut. Tror han nesten fikk applaus fra de fleste. Da jeg gikk og så utforbi prøvde ungen og springe inn igjen, skulle ha sjokolade. Faren tok nok en gang ungen under armen og under mye styr fikk han den inn i bilen. Så bare en unge så hylskrek da de kjørte. Stakkars foreldre sier jeg. Anonymous poster hash: 56ec4...489 1
sebastianen Skrevet 13. juli 2014 #70 Skrevet 13. juli 2014 Nei, det er god oppdragelse, og et vel dokumentert atferdsmodifiserende virkemiddel. Det er slettes ikke egoistisk og selvsentrert, ettersom foreldrene ikke får noen positive fordeler ut av dette. Man kan tvert i mot kalle det en altruistisk handling. Mor og Far ofrer sitt omdømme for at barnet skal få den best tenkelige oppdragelsen. Nå er det også slik at i et samfunn må man akseptere mange av hverandres unoter. Det at man har en lav terskel for dette er en av flere markører for at man er egoistisk og selvsentrert. Hvordan i all verden er det oppdragelse å ignorere ungen ? Det funker med hunder for all del.... Men med barn oppfatter jeg det som latskap.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #71 Skrevet 13. juli 2014 Hvordan i all verden er det oppdragelse å ignorere ungen ? Det funker med hunder for all del.... Men med barn oppfatter jeg det som latskap. Det kan absolutt være oppdragelse å ignorere ungen, for noen er all oppmerksomhet god oppmerksomhet. Men for det første må man vurdere om adferden er selvforsterkende, for det andre om man plager uskyldige andre. Jeg lar ikke hunden min bjeffe høyt og lenge og venter til hun gir seg pga ignorering - da tar jeg henne ut av situasjonen slik at hun enten mister behovet for å bjeffe eller i det minste ikke plager andre med det. Anonymous poster hash: 5c001...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #72 Skrevet 13. juli 2014 Hvordan i all verden er det oppdragelse å ignorere ungen ? Det funker med hunder for all del.... Men med barn oppfatter jeg det som latskap. Nå har vel ikke du barn, så du vet jo strengt tatt ingenting om hvordan barneoppdragelse fungerer i praksis.Anonymous poster hash: 692bd...620
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #73 Skrevet 13. juli 2014 Nå har vel ikke du barn, så du vet jo strengt tatt ingenting om hvordan barneoppdragelse fungerer i praksis.Anonymous poster hash: 692bd...620 Man trenger ikke å være barnløs for å synes at denne metoden er dumheten selv når man er i butikker, fly osv.Anonymous poster hash: f19bb...99b
Gjest Iddy Skrevet 13. juli 2014 #74 Skrevet 13. juli 2014 Hvordan i all verden er det oppdragelse å ignorere ungen ? Det funker med hunder for all del.... Men med barn oppfatter jeg det som latskap. Det er verdt å merke seg at vi snakker om å ignorere negativ atferd, og vi snakker heller ikke om all negativ atferd. Virkningen av dette er godt dokumentert, ikke vær så lat, og plukk opp en bok. Latskap, tja, du har tydeligvis en litt spesiell forståelse av hva latskap er. Det er ingen sak å gå inn i situasjonene for å stoppe skrikingen, men det krever stor tålmodighet å ignorere den.
Gjest Artistina Skrevet 13. juli 2014 #75 Skrevet 13. juli 2014 (endret) Om man rutinemessig tar med ungen ut av butikken om den begynner å hyle (i treårsalderen) og kjører hjem uten mer handling så bruker det ikke ta mer enn to-tre ganger før ungen forstår tegninga og lar være å hyle. Har førstehånds erfaring med dette. Trikset er å ikke starte noen diskusjon med ungen, bare si at "sånn gjør man ikke i butikken" og så plukker man opp barnet og går. Unger er ikke dumme. Om de forstår at hyling = rett hjem og ingen goder, så hyler de ikke for å hyle. Helt enig med deg. Vi gjorde det et par ganger og etter det var det aldri noe problem uansett hvilken butikk vi var i. Og foreldre må lære seg å være konsekvente. Ikke la ungene gråte seg til noe for da har man det gående. Endret 13. juli 2014 av Artistina
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #76 Skrevet 13. juli 2014 Det er verdt å merke seg at vi snakker om å ignorere negativ atferd, og vi snakker heller ikke om all negativ atferd. Virkningen av dette er godt dokumentert, ikke vær så lat, og plukk opp en bok. Latskap, tja, du har tydeligvis en litt spesiell forståelse av hva latskap er. Det er ingen sak å gå inn i situasjonene for å stoppe skrikingen, men det krever stor tålmodighet å ignorere den. Men en butikk er IKKE stedet å gjøre dette. At man ikke skjønner det er skremmende.Anonymous poster hash: f19bb...99b 1
sebastianen Skrevet 13. juli 2014 #78 Skrevet 13. juli 2014 Nå har vel ikke du barn, så du vet jo strengt tatt ingenting om hvordan barneoppdragelse fungerer i praksis.Anonymous poster hash: 692bd...620 Selvfølgelig har jeg barn.... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå