Gå til innhold

Skal i bryllup - antrekk smoking/kjole og hvitt


Gjest Turi

Anbefalte innlegg

Kan jeg da ha langt skjørt og kortermet topp i samme farge? Begge deler er i "dress/drakt"-stoff, sort, med blanke stener på.

For jeg kan vel ikke ha hvit kjole med mønster på i et bryllup?

Kan jeg ha langt skjørt med lang jakke (sett) og en topp inni? Det føles liksom ikke så "fint".

Bunaden er så trang :oops: , og jeg har ikke lyst til å kjøpe ny lang kjole, for det er så sjelden jeg bruker det... Om jeg skal kjøpe - er det "lov" å ha rød kjole i bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bryter vel strengt tatt kleskoden om du kler på deg den todelte drakten. Skikk og bruk sier som du nevner at damene skal ha lang kjole når kleskoden er smoking for herrene. Om du tror det er greit å byrte kleskoden er litt opp til deg selv. Om du ikke kjenner brudeparet er det ikke lurt å ta den sjansen. Om du kjenner dem godt og vet at de ikke vil reagere er sikkert alt i orden. Rød kjole er greit om den ikke er for prangende. Kanskje du har en veninne eller søster du kan låne av? Jeg har mange lange kjoler, og bruker dem hele tida, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du tror at du aldri får brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Ser ut til at jeg må ut og handle da :(

Jeg kjenner brudeparet godt - eller bruden da. Og de ville ikke reagert. Men når de har satt en kleskode vil jeg gjerne være korrekt...

Problemet mitt er at jeg er over 180 høy, og å finne lang kjole er ikke enkelt, og når jeg finner, er det DYRT. Kjenner ingen med samme høyde heller, så det er ikke noen å låne av. Og så er jeg ingen kjole-dame, så jeg får nok ikke brukt den mye nei... :( Om jeg kan kjøpe en rød, blir jeg ihvertfall fornøyd med den - det er yndlingsfargen min.

Hadde imidlertid håpet at jeg kunne bruke todelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Som sagt så ville jeg gått for todelt, såfremt det er fine klær. Har liten sans for at folk "må" kjøpe nye klær, med mindre man virkelig ikke har noe som passer eller det gjelder mørk dress (som jeg synes alle menn burde ha eller kunne låne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje gjør jeg det Poirot. I tilfelle får jeg spørre min venninne på forhånd om hun syns det er ok. Får vel se om jeg finner en kjole i sommer først (bryllupet er i august), det KAN jo hende jeg finner noe på salg. Men om jeg skal brenne flere tusenlapper på en kjole jeg sjeldent bruker - da må jeg ha snakket med henne først.

Neste problemstilling er da - i bryllupet 14 dager etter, der koden er "pent", kan jeg da bruke sid kjole, eller er det overpyntet?

(mange problemstillinger gitt!! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Her er fra det spanske bryllupet der kleskode var smoking/galla:

http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...784.ece?start=8

http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...84.ece?start=14

De fleste har lang kjole, men ikke alle. Noen har todelt.

I bryllup nr 2, tenker du da på den kjolen du evt kjøper, eller har du da plutselig fått en kjole du ikke har nå?

Sid kjole høres fint ut når koden er pent. "Pent" er jo ingen offisiell kleskode, slik at jeg går ut fra at det da er greit at man tar på noe man selv synes er pent. Ergo bør sid kjole gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt syns jeg ikke passer seg...man skal helst ikke ta oppmerksomheten fra bruden og rødt er ofte en veldig oppsiktsvekkende farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fakse ii

Lang kjole er ikke overpyntet når antrekket er "pent", med mindre den er svært stæsja opp og nermest likner på en brudekjole i fasongen. Om den er i relativt glatt stoff og går rett ned er du helt trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fakse ii
Her er fra det spanske bryllupet der kleskode var smoking/galla:

http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...784.ece?start=8

http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...84.ece?start=14

De fleste har lang kjole, men ikke alle. Noen har todelt.

I bryllup nr 2, tenker du da på den kjolen du evt kjøper, eller har du da plutselig fått en kjole du ikke har nå?

Sid kjole høres fint ut når koden er pent. "Pent" er jo ingen offisiell kleskode, slik at jeg går ut fra at det da er greit at man tar på noe man selv synes er pent. Ergo bør sid kjole gå bra.

Bildene du viser til er kjoler med jakker, ikke todelte drakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Bildene du viser til er kjoler med jakker, ikke todelte drakter.

Whatever.

De brukte dem med jakken på, da kan sikkert Sissan gå i et vanlig bryllup med et pent todelt langt sett også, isteden for å kjøpe en kjole hun aldri mer skal bruke.

Det mener ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke plutselig fått noen kjole til det andre bryllupet nei :ler: - men om jeg kjøper ny kjole, er det jo fint å få brukt den flere ganger da. Og bryllupene er i helt forskjellige familier - bare meg og S-mann som er i begge... Godt å høre at jeg kan ha sid kjole der da...

Har hørt det du sier før Pusebaby - om at man ikke skal ha rødt i bryllup... Finner jeg noe annet, er det ok, men finner jeg en flott rød kjole, "glemmer" jeg nok det igjen... Det var jo mange som hadde røde kjoler i kronpe-bryllupet i Danmark såvidt jeg kan huske, så jeg kan skylde på det om noen reagerer :ler:

Enig med Fakse i at kjolene Poirot linket til er gallakjoler med jakke, der de har jakken på i kirken og tar den av til middag. Men dette er da en todelt kjole eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ville jo være om jeg fikk slanket meg inn i bunaden da :roll: . Får den på meg, men det er IKKE godt... Tør ikke satse på at jeg går ned i sommer, får ikke trent og er uten vekt, så jeg har ingen kontroll på hva som skjer.... Og bunad i august er ikke drømmen - 40 varmegrader liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Men dette er da en todelt kjole eller?

Ser sånn ut for meg.

Forøvrig var jo Mille Marie sin brudekjole også todelt og de hadde smoking. Kanskej du finner noen bilder der. Jeg trodde todelt kjole var helt greit, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde så og si alle damer på 55+ pleide å dukke opp i todelt i alle sammenhenger?

I sånne fine "damebutikker" heter det jo alltid "kjole", selv om det streng tatt er skjørt og topp.

Hvis du er spesielt høy, så tror jeg nok dine venner vil ha full forståelse for at det ikke nødvendigvis er lett å bare finne seg en ny kjole.

Så lenge skjørt og topp matcher, og dessuten har litt sån fancy pynt på, så høres det mer enn pent nok.

Min erfaring er at den eneste som bryr seg om mitt antrekk i bryllup er meg selv. Det dukker alltid opp noen som er myyye styggere kledd... :ler:

En siste løsning er å få en dame(eller mann) som er flink til å sy, til å sy en kjole til deg. Da får du noe som er din smak, ditt snitt, og ofte samme pris som i butikken.

Jeg betalte mye mindre for min spesialdesignede kjole i tykk matt silke, enn de forferdelige butikkjolene ville kostet meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever.

De brukte dem med jakken på, da kan sikkert Sissan gå i et vanlig bryllup med et pent todelt langt sett også, isteden for å kjøpe en kjole hun aldri mer skal bruke.

Det mener ihvertfall jeg.

Selvfølgelig bruker de antrekkene med jakke på, de er jo utendørs :wink:

Uavhengig av hva jeg eller du måtte mene om hva som er greit å komme i, så er det å komme i drakt brudd på dresskoden. Om de likevel er greit å gjøre det er opp til Sissan selv å vurdere synes jeg. Om hun føler seg komfortabel med det og brudeparet ikke reagerer så er jo alt i orden. Om hun tror brudeparet missliker det, eller hun selv vil følge dresskoden så er det sikkert best å finne en kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Uavhengig av hva jeg eller du måtte mene om hva som er greit å komme i, så er det å komme i drakt brudd på dresskoden.

Trodde ikke vi snakket om å komme i drakt men med lange skjørt med matchende topp:

Kan jeg da ha langt skjørt og kortermet topp i samme farge? Begge deler er i "dress/drakt"-stoff, sort, med blanke stener på.

Kan jeg ha langt skjørt med lang jakke (sett) og en topp inni?

(Forøvrig er todelte kjoler helt vanlig å gå i når det er galla på slottet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av stoff og snitt i den todelte, tror jeg absolutt du kan bruke den Sissan.

Jeg mener, ser den litt dagligdags ut så passer den ikke til dresskode smoking, men er det "fest" over antrekket så må det da være helt perfekt? Du kan jo også piffe opp antrekket med lekre skjerf eller annen pynt.

Jeg ville også tro at en hvit kjole med sorte detaljer ville ha fungert. Ihvertfall hvis hovedinntrykket av kjolen ikke er hvit.

Kos deg!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde så og si alle damer på 55+ pleide å dukke opp i todelt i alle sammenhenger?

I sånne fine "damebutikker" heter det jo alltid "kjole", selv om det streng tatt er skjørt og topp.

:ler: Nå er jeg verken 55+ eller fin dame da :ler::tunge1:

(men jeg skjønte hva du mente).

Jeg ser an jeg. (Det er ikke drakt nei - ser ut som lang smal kjole med høøøy splitt på siden foran og strasspynt, men er altså todelt og i draktstoff).

Finner jeg kjole, bruker jeg den, om ikke tar jeg den "lille" sorte etter konferering med min venninne.

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...