Gå til innhold

Tenåringsbøker og annet lesestoff for 13-års alderen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker at mange i klassen min, kanskje særlig gutta, syntes bøkene av Klaus Hagerup om Markus var morsomme..

Ellers var det en bok eller noe om en gutt som het Ivan Olsen, en pinglete gutt som opplevde en hel del.

Det beste rådet er uansett å ha et stort utvalg av bøker tilgjengelig i klasserommet til enhver tid. Da kan du bruke lesing av eget valg som en slags fri-aktivitet når de er ferdige med det de skal gjøre o.l.

Utvalget er det vitkgiste, ha lette bøker der, litt tyngre bøker, faktabøker, biografier, diktsamlinger, klassiske bøker, tegneserier osv. har du litt kontroll med dette kan du "pushe" elevene etterhvert til å lese noe mer enn bare tegneserie hvis det er en som bare vil lese det.

Høytlesning er heller ikke å forakte selv om elevene er begynt på ungdsommskolen. Jeg satte stor pris på at læreren leste eller satte på en lydbok mens vi spiste matpakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _LilleMy

Selv liker jeg John Green sine bøker, favorittene er The Fault In Our Stars og Looking For Alaska (Faen ta skjebnen og Hvem er du Alaska? på norsk). The Hunger Games og Divergent-triologien er også veldig bra. Alle bøkene finnes under ungdomsbøker i bokhandelen og finnes også på norsk.

Endret av _LilleMy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at Lars Mæhle sine bøker om Landet under isen er flotte bøker, i tillegg er de skrevet på så enkel nynorsk at det blir som å snike det inn helt umerkelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bøker på norsk ambefaler jeg sterkt seriene Phenomena (selv om de er markert som 9+ synes jeg at de er mer egnet for 13+ siden de kan være veldig skumle til tider), Kire og Halvgudene, alle gode norske fantasy serier.

Av bøker som bør leses på engelsk ambefaler jeg the Saga of Darren Shan og the Saga of Larten Crepsley (som er en en prequel til den andre sagaen), egentlig det meste skrevet av Darren shan, men de er horror og kan være ganske gyslige til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg kan anbefale serien Sara for hesteintresserte jenter. De er lettleste og engasjerende. Jeg slukte disse bøkene da jeg var på den alderen.

Den serien har jeg faktisk lest flere ganger, også da jeg var godt over 18, og synes de er godt skrevet og underholdende. Vennskap, kjærlighet og rivalisering og sånt. Har hele serien ennå og håper lillesøsteren min tar fatt på de om hun får interesse for å lese etterhvert. Tror også de kan bli likt av en som ikke liker hester, men interessen bør helst være der for å få mest utbytte av bøkene.

Utenom det er tusen biter serien en solid vinner for de som er litt eldre, men leste de i en alder av 13 selv. Handler i størst grad om kjærlighet, vennskap og tenåringer som prøver å finne sin plass i verden, noen mer dysfunksjonelle enn andre. Litt sex og sånt, men ikke noe grafisk. Ga de dessverre vekk for lenge siden, hadde faktisk likt å lese de den dag i dag.

The Mortal Instruments (eller skyggejegerne) er jeg en tilhenger av den dag i dag som 20, tror jeg begynte å lese de i en alder av 16? Anbefales å lese på engelsk for å få mest ut av humoren og spøkene som er der, er sånn at man sitter å flirer hele tiden. Cassandra Clare nailer tørr humor og vittige replikker uten at man får en cheesy "superheltfilm" følelse av det. Broren min har lest den første boken og likte den ganske godt, det er heldigvis nok action og driv i serien som gjør opp for mengden med angst og kjærlighet som medfølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på at Lars Mæhle sine bøker om Landet under isen er flotte bøker, i tillegg er de skrevet på så enkel nynorsk at det blir som å snike det inn helt umerkelig;)

Landet under isen er super! Søsteren min leste den for et par år siden (hun er nå 15) uten å ha lært et ord nynorsk fra før av. Hun hadde mye igjen for det da hun begynte med det på skolen og innså tidlig at det ikke trenger å være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaus Hagerup sine bøker er jo gode, Markus og Diana, Høyere enn himmelen :)

Muffe tar saken er også populær.

Roald Dahl er jo også suveren, men de ef kanskje for gamle til de? -de er hvertfall lettleste og fornøyelige.

Anonymous poster hash: 32714...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...