Gå til innhold

Autisme

Fremhevede innlegg

Gjest Dude91
Skrevet

Har Asperger syndrom, og det kommer vel inn under kategorien mild autisme.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dude91
Skrevet

det kalles bare autisme spektrum forstyrrelser, eller mild autisme nå. navnet Aspergers forsvant ifjor

Anonymous poster hash: 43261...4a2

Nei, det er fortsatt med her. Data har forøvrig avslørt en genetisk markør for Asperger i form av duplikasjon av et oligonukleotid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ADD og ADHD har absolutt ingenting med diagnoser innenfor autismespekteret å gjøre utover at det er diagnoser. Altså ikke mer til felles enn kreft og influensa har. ADD (som nå er innlemmet i ADHD-begrepet) og ADHD handler om helt, helt andre ting enn autisme. Som sagt, ikke noe mer til felles enn to andre tilfeldig utvalgte diagnoser. HIV og armbrudd. Fotsopp og synstap.

Anonymous poster hash: a7cf4...a1f

Og ja, jeg reagerer litt ekstra fordi jeg har en ADHD-diagnose selv. Er på ingen måte sånn at jeg ikke vil assosieres med personer med autisme, det er stort sett helt fine folk som alle andre, så jeg tar ikke den sammenligningen tungt.

Men: Diagnoser som a) er så radikalt forskjellige og b) er såpass talende og beskrivende for en persons utfordringer i hverdagen bør helst ikke forveksles.

Skrevet

Men dere virker så normale på skrivemåten. Har selv en bror med autisme, og jeg vet ikke om han hadde klart å skrive like bra som dere. dog er han yngre. Hvordan var dere når dere var rundt 10 år?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ADD og ADHD har absolutt ingenting med diagnoser innenfor autismespekteret å gjøre utover at det er diagnoser. Altså ikke mer til felles enn kreft og influensa har. ADD (som nå er innlemmet i ADHD-begrepet) og ADHD handler om helt, helt andre ting enn autisme. Som sagt, ikke noe mer til felles enn to andre tilfeldig utvalgte diagnoser. HIV og armbrudd. Fotsopp og synstap.

Både ADHD og Autisme er nevrologisk, og har mange fellessymptomer. Så komplett ulikt er det ikke. Men ADHD er ikke autisme, nei.

Anonymous poster hash: dd61c...c10

Skrevet

ADHD er ikke autisme. Og ADD heter nå ADHD uoppmerksom type.

Står ikke H-en i ADHD for "hyperactive" ? Hvordan kan man ha "ADHD uoppmerksom type" dersom diagnosen en har fått er "ADD uten hyperaktivitet" ?

AnonymBruker
Skrevet

Men dere virker så normale på skrivemåten. Har selv en bror med autisme, og jeg vet ikke om han hadde klart å skrive like bra som dere. dog er han yngre. Hvordan var dere når dere var rundt 10 år?

Jeg har en lett grad av asperger. Jeg uttrykker meg kjempedårlig muntlig om det er mye info eller "avansert" info som skal "ut". Men skriftlig, så kan jeg skrive, omformulere, sortere og tenke meg om både tre og fire ganger før jeg trykker send, og poster en velformulert post.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

når jeg skriver på papir er min skrift ganske vanskelig og lese. på skolen når vi hadde prøver og oppgaver på barneskolen/ ungdomskolen skrev jeg alltid på data. det er bedre og skrive på data, jeg sliter og med og utrykke meg muntlig.

som personen over sier er det lettere og omformlere og sortere ting skriftlig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står ikke H-en i ADHD for "hyperactive" ? Hvordan kan man ha "ADHD uoppmerksom type" dersom diagnosen en har fått er "ADD uten hyperaktivitet" ?

Det blir vel som en rebus; ADHD -H

Men, ja. Er enig i at det er rart å ha hyperaktiv i navnet på en diagnose som ikke innebærer hyperaktivitet (hvis det var det du mente)

AnonymBruker
Skrevet

Nei det gjorde det ikke. Asperger finnes fortsatt, her i Norge.

men de bruker ordet Asperger mindre og mindre, og det er iferd med å forsvinne i Norge

Gjest Dude91
Skrevet

Har toppkarakter i norsk: 6 fra ungdomsskolen, 5+ i fordypningsoppgaven fra vgs, 5 i standpunkt for både hoved- og sidemål og 5 på begge de skriftlige eksamenene. Veldig atypisk selv for folk med Asperger. Men ingen tvil om at jeg har det.

AnonymBruker
Skrevet

hvordan har du greid det?

har du øvd mye på skriving og regler?

hva fikk du i andre fag?

Skrevet

Jeg har en lett grad av asperger. Jeg uttrykker meg kjempedårlig muntlig om det er mye info eller "avansert" info som skal "ut". Men skriftlig, så kan jeg skrive, omformulere, sortere og tenke meg om både tre og fire ganger før jeg trykker send, og poster en velformulert post.

Så når du snakker, så snakker du altså ikke på en ''normal'' måte?

Og hjalp deg deg noe å vite at du hadde autisme? Og når fikk du vite at du hadde autisme?

For vi er usikre på om vi skal fortelle lillebror det. om det vil hjelpe noe

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte at denne passer godt inn:

2cs6pfk.jpg

:)

Anonymous poster hash: c6085...6e8

• Liker 1
Skrevet

Det blir vel som en rebus; ADHD -H

Men, ja. Er enig i at det er rart å ha hyperaktiv i navnet på en diagnose som ikke innebærer hyperaktivitet (hvis det var det du mente)

Eh, det var det siste du skrev jeg mente ja :) blir jo ikke en "rebus minus H" hvis man har "ADHD uoppmerksom type" , da er jo H-en der...

Gjest anobano
Skrevet

men de bruker ordet Asperger mindre og mindre, og det er iferd med å forsvinne i Norge

Nei det tror jeg ikke. Det er bare i USA (og eventuelt noen andre land) som ikke har asperger noe mer.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har Asperger og de sier at diagnosen Asperger holder på og gå vekk

AnonymBruker
Skrevet

Og hjalp deg deg noe å vite at du hadde autisme? Og når fikk du vite at du hadde autisme?

Jo, jeg snakker normalt. Men er det avanserte ting jeg skal formidle, gjør jeg det helst skriftlig, for å få det "ut" slik jeg ser det i hodet 😊 Få merker at jeg har Asperger. Er veldig høytfungerende, og oppdaget ikke at det var Asperger før jeg ble voksen og lærte om Asperger i forbindelse med utredning av sønnen vår. Da fikk jeg en stor aha-opplevelse

AnonymBruker
Skrevet

Diagnosen hjalp meg til å ikke se på det som nederlag det jeg ikke klarte som andre, men heller bruke energien min på å finne alternative måter å få ting til på. MIN måte 😊

(samme AB som over)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her har et spørsmål til dere som har Autisme/Aspergers, sier dere til folk at dere har det?

når jeg begynte i 8 og folk fant ut at jeg hadde Aspergers begynte de og legge merke til at jeg var annerledes og fikk ikke venner.

Nå skal jeg begynne på vidergående og lurer på om det er best og ikke si noe til andre elever? Jeg har rett på ekstra undervisning i matte og kommer nok til og bli tatt ut av timer, også kan jeg ikke ha presentasjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...