Gå til innhold

Autisme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har diagnosen moderat autisme og lurer på om det er noen andre som har det?

Anonymous poster hash: 43261...4a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan utspiller autisme seg hos deg?

Hvordan fant du ut av det?

Hvem gikk du til?

Lurer på om jeg kan ha det også, men jeg er veldig oppegående og smart.

Anonymous poster hash: 6b22a...f22
AnonymBruker
Skrevet

Min autisme utspiller seg med at jeg bruker lengre tid enn andre på og lære ting. Jeg har og problemer meg og få venner og være sosial

Tror det var mine foreldre som skjønte at alt ikke var som det skulle være

Jeg fikk autisme diagnosen etter og vært på noen tester på barne- og ungdomspsykiatrien

Smarte folk kan ha autisme. Mange tror at Einstein og Isak Newtoon hadde autisme og folk med autisme er mer intelligente en gjennomsnittet.

Hvorfor tror du at du kanskje har autisme?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aspergers... Eller det heter vel ikke det lenger, men det er det psykologen kaller det iallefall.

Anonymous poster hash: 02c1a...4e8
AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg har. Har du problemer med og få venner?

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg har. Har du problemer med og få venner?

Ja.. Har hatt mange venner i forhold til mange andre som har aspergers, men er litt vanskelig å beholde de og å komme videre med vennskap. Også har det vært mest sånn på skolen f. eks. Vet ikke helt hvordan man gjør det nå som jeg er blitt eldre.

Jeg er ikke så interessert i andre mennesker, jeg får ikke noe særlig ut av det... Så glemmer jeg å spørre hvordan de har det og om de vil finne på ting. Det er alltid noe annet jeg har mer lyst til. Så blir jeg sliten av å være med folk.

AnonymBruker
Skrevet

Hva pleier du og gjøre på fritiden da?

Er du flink på skolen?

AnonymBruker
Skrevet

Min autisme utspiller seg med at jeg bruker lengre tid enn andre på og lære ting. Jeg har og problemer meg og få venner og være sosial

Tror det var mine foreldre som skjønte at alt ikke var som det skulle være

Jeg fikk autisme diagnosen etter og vært på noen tester på barne- og ungdomspsykiatrien

Smarte folk kan ha autisme. Mange tror at Einstein og Isak Newtoon hadde autisme og folk med autisme er mer intelligente en gjennomsnittet.

Hvorfor tror du at du kanskje har autisme?

Mye egentlig. Vanskelig å forklare.

For det første har jeg absolutt gehør, så jeg spilte piano fra jeg var 3 år, og jeg spilte alle sangene faren min spilte på pianoet.

Har alltid hatt talent for musikk og instrumenter. Tar sånne ting lett.

Har alltid falt utenfor i klassemiljøer, og har aldri hatt nære venner. Har alltid slitt med å prate om følelser, og å fortelle hjemme om jeg har det vondt og vanskelig.

Husker jeg slet mye med matte, det tok tid før jeg forstod, men når jeg første forstod satt det skikkelig også.

Jeg har aldri hatt kjæreste, vet ikke hvordan jeg skal gå frem ... og jeg er voksen nå og bor hjemme. Har ingen bortsett fra hunden min som jeg er veldig glad i.

Jeg sliter også med depresjon og er redd for mennesker, og liker ikke mennesker fordi de alltid er så slemme mot meg ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva pleier du og gjøre på fritiden da?

Er du flink på skolen?

Jeg har en kjæreste. Han er veldig snill og forståelsesfull tror jeg. Så pleier å være med han. Har to hunder også, så driver med de. Holder også på med fotografi og photoshop en del. Liker å se på dokumentarer om dyr og lese bøker f. eks.

Ja, jeg var veldig flink på skolen, lenge. Har "fotografisk" hukommelse. Noen ting går derimot ikke inn uansett hva jeg gjør. Sliter med å omformulere tekst i hodet, så jeg klarer bare å skrive rett av. Blir det spurt om å fortelle med egne ord så kan jeg ikke, fordi jeg klarer ikke å omformulere ting så lett. Sliter også med forklaringer i tekst og må isåfall lage min egen tekst og flytte rundt og mikse til jeg forstår innholdet. Hadde mye fravær bl. a. pga panikkangst, sosial angst og sykdom, så glapp ut av en del fag. Endte med at jeg ble klassens "problembarn" og alle lærerne ga meg anmerkning hver gang noen andre snakket i timen f. eks. Sliter også litt med å lære ting som ikke interesserer meg. Kan veldig mye om få ting heller.

Du da?

AnonymBruker
Skrevet

På fritiden spiller jeg mye data og leser mye nyheter på nettet

På skolen går det ganske bra pleier og få karakter 4 eller 3 på oppgaver. Fagene jeg sliter mest med er matte og naturfag. Jeg har dårlig arbeidsminne som gjør at jeg må lese stoffet mange ganger for å huske det. Jeg sliter og å omformulere tekster og reflektere over det jeg leser, jeg kan ikke ha presentasjoner for klassen fordi jeg blir for nervøs

Det er et fag jeg er veldig god i, samfunnsfag der kan jeg mye og det er jeg veldig Interessert i

Har en hund som jeg er veldig glad i

Jobber du? Hvis ja med hva?

AnonymBruker
Skrevet

På fritiden spiller jeg mye data og leser mye nyheter på nettet

På skolen går det ganske bra pleier og få karakter 4 eller 3 på oppgaver. Fagene jeg sliter mest med er matte og naturfag. Jeg har dårlig arbeidsminne som gjør at jeg må lese stoffet mange ganger for å huske det. Jeg sliter og å omformulere tekster og reflektere over det jeg leser, jeg kan ikke ha presentasjoner for klassen fordi jeg blir for nervøs

Det er et fag jeg er veldig god i, samfunnsfag der kan jeg mye og det er jeg veldig Interessert i

Har en hund som jeg er veldig glad i

Jobber du? Hvis ja med hva?

Kjenner meg litt igjen. Matte var jeg ikke god i, jeg heller. Naturfag kunne jeg få 6'er i enkelte ting, og 1'er i andre pga interesse/mangel på interesse for hvert tema. Har også som du nevner, problemer med å reflektere over ting jeg leser. Derfor pleier jeg å lese konkret fakta til vanlig. Mye lettere syns jeg!

Jeg er også veldig glad i mine hunder. De er så mye enklere å ha med å gjøre enn mennesker!

Jeg jobber ikke nei, er fysisk syk også i tillegg til aspergeren. Kunne tenke meg å jobbe om helsen blir bedre eller en jobb der jeg kan tilpasse litt etter helsen, da. Fotograf for eksempel, er en drøm jeg har. Ellers må det kanskje bli noe med forskning eller dyr.

Lurer på det samme til deg? Jobber du, evt. med hva?

AnonymBruker
Skrevet

Nei jobber ikke

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere skal ta samtalen på PM? :)

Anonymous poster hash: 882a9...933

AnonymBruker
Skrevet

Hei, det er jeg som skrev innlegg 8.

Tror noen av dere at jeg kan slite med autisme?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aspergers... Eller det heter vel ikke det lenger, men det er det psykologen kaller det iallefall.

Avsporing, men hva heter det da?

Anonymous poster hash: 3f912...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alt går under navnet autisme i et autismespekter, både add, adhd, aspergers og alt det andre jeg ikke husker navnet på, tror jeg?

AnonymBruker
Skrevet

ADHD er ikke autisme. Og ADD heter nå ADHD uoppmerksom type.

Anonymous poster hash: dd61c...c10
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

det kalles bare autisme spektrum forstyrrelser, eller mild autisme nå. navnet Aspergers forsvant ifjor

Gjest anobano
Skrevet

det kalles bare autisme spektrum forstyrrelser, eller mild autisme nå. navnet Aspergers forsvant ifjor

Nei det gjorde det ikke. Asperger finnes fortsatt, her i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror alt går under navnet autisme i et autismespekter, både add, adhd, aspergers og alt det andre jeg ikke husker navnet på, tror jeg?

ADD og ADHD har absolutt ingenting med diagnoser innenfor autismespekteret å gjøre utover at det er diagnoser. Altså ikke mer til felles enn kreft og influensa har. ADD (som nå er innlemmet i ADHD-begrepet) og ADHD handler om helt, helt andre ting enn autisme. Som sagt, ikke noe mer til felles enn to andre tilfeldig utvalgte diagnoser. HIV og armbrudd. Fotsopp og synstap.

Anonymous poster hash: a7cf4...a1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...