Gå til innhold

Noen som kan litt om husbanklån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på dette med tilskudd. Får man det bare om man ikke har egenkapital? Hvor mye i tilskudd kan man få?
Kan man søke på lån fra husbanken selv om man ikke har noe hus i sikte? Altså bare søke om hvor mye man kan låne f.eks? Man får vel ikke svar fra husbanken før det eventuelle huset er solgt, og regner ikke med at jeg kan bygge nytt hus da jeg sikkert ikke får låne mer enn 2 mill.



Anonymous poster hash: f8e61...c4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilskuddene er det kommunens boligkontor som tildeler.

Alle søknader vurderes individuelt. For å få tilskudd må du være funksjonshemmet, ha varig sykdom og befinne deg i en varig økonomisk vanskelig situasjon.

Kan du betjene lån så gir de lån, tilskudd er særs vanskelig å få.

Har du noe å selge / eier bolig så får du ikke tilskudd før dette er solgt.

Du må videee legge frem kontoutskrifter og gi kommunen fullmakt til å granske hele din økonomiske situasjon og i de aller fleste tilfeller kreves legeerklæringer på sykdom funksjonshemming. Du får neppe tilskudd om du er helt elller delvis arbeidsfør, men hver enkelt kommune lager og tilpasser reglene slik de selv vil.

Anonymous poster hash: 5eb32...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilskuddene er det kommunens boligkontor som tildeler.

Alle søknader vurderes individuelt. For å få tilskudd må du være funksjonshemmet, ha varig sykdom og befinne deg i en varig økonomisk vanskelig situasjon.

Kan du betjene lån så gir de lån, tilskudd er særs vanskelig å få.

Har du noe å selge / eier bolig så får du ikke tilskudd før dette er solgt.

Du må videee legge frem kontoutskrifter og gi kommunen fullmakt til å granske hele din økonomiske situasjon og i de aller fleste tilfeller kreves legeerklæringer på sykdom funksjonshemming. Du får neppe tilskudd om du er helt elller delvis arbeidsfør, men

hver enkelt kommune lager og tilpasser reglene slik de selv vil. Anonymous poster hash: 5eb32...fe5

Leste ikke skikkelig før jeg skreiv, beklager. Du kan søke om økonomisk hjelp før du har et bestemt hus/leilighet du vil kjøpe.

Får du forhåndsgodkjenning kan du når du har en bolig du ønsker å kjøpe ringe og snakke med saksbehandler og be om at den spesielle boligen blir vurdert om du får godkjenning til å kjøpe.

Men der er grenser for hvor mye boligen kan koste totalt, og at boligen skal være nøktern men dekke søkers behov.

Anonymous poster hash: 5eb32...fe5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke skikkelig før jeg skreiv, beklager. Du kan søke om økonomisk hjelp før du har et bestemt hus/leilighet du vil kjøpe.

Får du forhåndsgodkjenning kan du når du har en bolig du ønsker å kjøpe ringe og snakke med saksbehandler og be om at den spesielle boligen blir vurdert om du får godkjenning til å kjøpe.

Men der er grenser for hvor mye boligen kan koste totalt, og at boligen skal være nøktern men dekke søkers behov.

Anonymous poster hash: 5eb32...fe5

Søker man om et visst beløp da, eller hvor høyt lån man kan få?

Tenker kanskje man får mindre da når man ikke har noe spesifikt i tankene.

Anonymous poster hash: b4155...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Boligavdelingen vurderer om du kan få økonomisk hjelp på bakgrunn av livssituasjonen din og hvilke bohov du har for bolig og hvilke tilpasninger som evt må gjøres.

Alle kommuner har en maxpris boligen kan koste som der gis økonomisk hjelp til. I min kommune er det 2,5 mill. Dette ikl. Fellesgjeld i borettslag og kjøpesummen.

2. Så finner kommunen ut hvor mye lån du kan betjene med din intekt og på bakgrunn av sifobudsjettet. Når max lån er satt opp kan de vurdere om du får tilskudd. Tilskudd er siste "påbygging" av regnestykket om du fyller alle krav, da.

Har du noe bestemt i kikkerten eller noen boliger som er solgt som er innenfor det du mener kan passe til deg, så legger du ved prospektene fra megler slik at boligetaten ser og lettere kan vurdere. Men ser du noe som er tilsalgs en fredag, går på visning tirsdag og søker kommunal økonomisk hjelp til kjøp onsdag så er boligen solgt torsdag og svaret fra kommunenkommer en evighet av tid senere.

Jo mer dokumentasjon du har/kan skaffe på forhånd og legge ved søknaden jo lettere er det å få gjennomslag uten å klage / anke.

Jeg hadde masse dokumentasjon, men jobbet lenge for å få hjelp. Min situasjon er veldig sær, uten lignende skade/behov i Norge. Derfor sleit jeg litt med å bli tatt på alvor.

Anonymous poster hash: 5eb32...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...