Gå til innhold

Hvor gammelt var ditt barn da det begynte i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt enig i at dette har med planlegging å gjøre. Hvis man får barn på et ugunstig tidspunkt så vet man jo dette i god tid før en eventuell barnehagestart, slik at man har mulighet til å vurdere alternativene. For det er jo slett ikke sikkert at man finner barnehageplass eller dagmamma fra den datoen man har tenkt seg, og hva gjør man da hvis man har basert seg på at man MÅ ut i jobb for å få endene til å møtes?

Nei, ts, jeg synes iallefall dere må tenke på og planlegge alternative løsninger i tilfelle dere ikke får barnehageplass, så får dere heller håpe at dere ikke får behov for det. Kanskje dere finner ut at det ikke blir så vanskelig som dere tror?

Anonymous poster hash: 1faf7...fa5

Jøye meg!!! Det er tydeligvis blitt slik i Norge i dag at "alt vil ordne seg" på et eller annet sted.

Det er faktisk slik i Norge at man er ansvarlig for selv å forsørge seg. Skulle nesten tro at Nordmenn har glemt dette. Dersom man ikke har råd, så har man ikke råd. Om noen må sende barnet tidlig i barnehagen, så trenger de da ikke være dårlige til å planlegge.

Når kan man automatisk bli gravid når man selv ønsker`???

Det er jo staten som forårsaker dette her. Hadde de bare kunne gitt barnehageplass til alle som fyller 1 år, så hadde ikke dette her vært noe problem.

Anonymous poster hash: 2eef0...859

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøye meg!!! Det er tydeligvis blitt slik i Norge i dag at "alt vil ordne seg" på et eller annet sted.

Det er faktisk slik i Norge at man er ansvarlig for selv å forsørge seg. Skulle nesten tro at Nordmenn har glemt dette. Dersom man ikke har råd, så har man ikke råd. Om noen må sende barnet tidlig i barnehagen, så trenger de da ikke være dårlige til å planlegge.

Når kan man automatisk bli gravid når man selv ønsker`???

Det er jo staten som forårsaker dette her. Hadde de bare kunne gitt barnehageplass til alle som fyller 1 år, så hadde ikke dette her vært noe problem.

Anonymous poster hash: 2eef0...859

men da burde man faktisk ikke sette et barn til verden. Eller ikke prøve å bli gravide i de mndene det ikke er garantert bhg plass!

Anonymous poster hash: 0b809...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da burde man faktisk ikke sette et barn til verden. Eller ikke prøve å bli gravide i de mndene det ikke er garantert bhg plass!

Anonymous poster hash: 0b809...0f5

YES! Ta abort fordi det ikke er plass i barnehagen om man ikke har råd til å gå hjemme i to år :D Planlegg graviditet rundt barnehageopptak! Det beste er vel at alle blir gravide i desember :)

Hva skjedde meg uplanlagte gleder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt jenta vår i bhg D hun var litt over ett, hun gikk og pratet en del da. Hun stortrivdes fra første dag :) Gutten vår derimot var bare ikke klar da han var ett, han kunne ikke gå og snakke og virket veldig mye mer avhengig av meg... Så han var nærmere to... Barn er forskjellige, man må bare se det an...

Anonymous poster hash: bc5bf...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var fryktelig tidlig! Ikke engang sikkert at babyen din har begynt å krabbe da. Mine har begynt i bhg 16-17 mnd gamle og de har overhodet ikke hatt noe i en bhg å gjøre før det. Da kan du heller være dagmamma for 1-2 ekstra barn selv. Da drar du plutselig inn 12-18 000 kr per mnd (inkl kontantstøtte for eget barn). Hvorfor MÅ dere ha to tette, hvorfor er det umulig å ha 3 år mellom barna i stedet for 2 år?



Anonymous poster hash: 66300...25f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på hvordan man planlegger. Vi fikk barn i april i fjor, det begynner nå i september når det er nesten 17 mnd gammelt, uten en eneste dag med ulønnet permisjon. Vi tok 80 % foreldrepenger og har strukket og bendt på ferieuker og avspasering. Vi har ikke noe felles fri på halvannet år, men det er det da vel verdt for å slippe å sende en liten baby i barnehagen. Om man ikke har økonomi til å ta 80 % vs 100 % så har man uansett tabbet seg voldsomt ut, da barn fort kommer opp i 5000 kr i kostander hver måned inkl bhg-utgifter.



Anonymous poster hash: c606a...61c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Mine var hhv. 3,5 år og nesten 2 år (23 mnd) da de begynte i barnehage.

Dere må jo ikke få to tette barn? Ville heller ventet med nummer 2 i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES! Ta abort fordi det ikke er plass i barnehagen om man ikke har råd til å gå hjemme i to år :D Planlegg graviditet rundt barnehageopptak! Det beste er vel at alle blir gravide i desember :)

Hva skjedde meg uplanlagte gleder.

I dag har man faktisk mulighet til å velge 80% dekning og være hjemme over ett år. Mitt barn begynte ikke i barnehage før han var 13 1/2 mnd. Og jeg synes det var tidlig. Men pga i planlagt svangerskap, ferier som vi ikke hadde krav på sammenhengende osv så fikk ikke jeg ferie i 5 sammenhengende uker og jeg fikk ikke det i sammenheng med permisjon. Nå hadde jeg en vanskelig arbeidsgiver da. Men til tross for dette så begynte ikke barnet mitt i barnehage før det var 13 1/2 mnd. Så 9 mnd er fryktelig tidlig.

Og jeg forstår ikke at folk krangler prat dr MÅ ha 100% dekning hvis ikke har de ikke råd til og leve... De har ikke råd til de tusenlappene hver måned, men å få tre unger på rappen og da tre fulltids barnehageplasser har de råd til..

I dag vet vi at det koster å få barn, vi vet at det å få barn på "ugunstig" tidspunkt kan føres til at vi ikke får barnehageplass. Så når vi vet dette, så kan vi da umulig bli så overrasket da det skjer oss?

Det er helt greit at ikke ale barn er planlagt, eller at man ikke alltid får barn på det rette tidspunktet. Men da får man gjøre noe annet.

Har du ikke råd til å tjene noen tusen mindre i svangerskapet, da har du i hvertfall ikke råd til to tette med full barnehageplass..

Anonymous poster hash: 15a33...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøye meg!!! Det er tydeligvis blitt slik i Norge i dag at "alt vil ordne seg" på et eller annet sted. Det er faktisk slik i Norge at man er ansvarlig for selv å forsørge seg. Skulle nesten tro at Nordmenn har glemt dette. Dersom man ikke har råd, så har man ikke råd. Om noen må sende barnet tidlig i barnehagen, så trenger de da ikke være dårlige til å planlegge. Når kan man automatisk bli gravid når man selv ønsker`???Det er jo staten som forårsaker dette her. Hadde de bare kunne gitt barnehageplass til alle som fyller 1 år, så hadde ikke dette her vært noe problem. Anonymous poster hash: 2eef0...859

Du får nesten ha meg unnskyldt, men jeg kan ikke huske å ha skrevet noe om å planlegge når man blir gravid? Jeg har selv vært ufrivillig barnløs, så jeg vet at det ikke er noen selvfølge. Det jeg snakker om er at i det øyeblikket man finner ut at man er gravid så vet man jo omtrent når barnet blir født, og dermed sånn ca når det vil passe å søke om barnehageplass. Så kan man begynne å planlegge, eventuelt legge seg opp litt penger hvis man ser at det ikke går opp.

Eventuelt så kan man bare la det skure og gå og skylde på at systemet "burde" vært annerledes.

Anonymous poster hash: 1faf7...fa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde heller ikke råd til ulønnet permisjon, men med at far delte opp sin permisjon, så han tok ut en dag per uke i litt over et halvt år, god hjelp av familie med tanke på barnepass, og snill sjef som er behjelpelig med å flytte litt på vakter osv, begynner ikke jenta vår i barnehagen før enn til høsten, nesten 2 år gammel:) Da 3 dager i uken, da jeg ikke jobber mer enn 80 % for øyeblikket:) synes hun er litt liten til å være i bhg hver dag..



Anonymous poster hash: 7fc1e...d85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Jeg er barnehagelærer, og vet det er som å banne i kirka, men jeg synes det er alt for tidlig å sende barna i barnehage før de er fylt 1 år. Jeg synes til og med 1-åringene er for små, men det er i hvert fall ikke legitimt å mene som pedagog.

For å svare på spørsmålet: Mine barn begynte i barnehage da de var 3,5 og 2,5 år gamle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er barnehagelærer, og vet det er som å banne i kirka, men jeg synes det er alt for tidlig å sende barna i barnehage før de er fylt 1 år. Jeg synes til og med 1-åringene er for små, men det er i hvert fall ikke legitimt å mene som pedagog.

For å svare på spørsmålet: Mine barn begynte i barnehage da de var 3,5 og 2,5 år gamle.

Jeg har også kun møtt svært positive bemerkninger fra de bhg-ansatte fordi mine barn ikke har startet før de har vært halvannet år gamle, samt aldri hatt mer enn 32 t lange bhg-uker. Jeg har venner som har ungene i bhg i 40-42 t uten å tenke nevneverdig over det og jeg må innrømme at jeg syns synd på barna. Dette er ikke folk med dårlig råd heller, de er utenlands på ferier 2-4 ganger i året. Hva med å kutte ned på luksusen og heller ha mer tid med barna mener nå jeg.

Anonymous poster hash: c606a...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man planlegger så løser det seg ikke alltid. Sånn er det bare. Supert for de som får det til å gå opp men sånn et det ikke for alle og da er det slemt å dømme. Så lenge man har prøvd andre løsninger så er det greit syns jeg. En to tette burde dere droppe. Vi vil og ha to tette og helst begge før 1. Sep i det året de blir født men man kan faktisk ikke alltid bestemme når man skal bli gravid. Å si at man da ikke burde få barn er idiotisk og korttenkt. Skal man ikke lenger få barn etter 1. sep fordi staten har laget den duste regelen?

Skulle vært løpende opptak året rundt og en ordning så man ikke taper kr i permisjon og får ha permisjon til ungen er ett år. Og da kan man fjerne kontantstøtten. De fleste som får kontantstøtte har dagmamma uansett, av de jeg kjenner.

Anonymous poster hash: cbe69...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES! Ta abort fordi det ikke er plass i barnehagen om man ikke har råd til å gå hjemme i to år :D Planlegg graviditet rundt barnehageopptak! Det beste er vel at alle blir gravide i desember :)

Hva skjedde meg uplanlagte gleder.

Er vel ingen som har sagt noe om abort? Det er jo noe du finner på selv.

Vi var helt avhengig av å få barnehageplass på høsten, så om det ikke hadde klaffet her så hadde vi faktisk utsatt prøvingen til vi var innafor fristen igjen.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes 9 måneder gamle babyer er for små til å være i barnehage, men må man, så må man. Men saken er vel TS, at dere må ikke? Dere må ikke ha to tette, det velger dere helt selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man planlegger så løser det seg ikke alltid. Sånn er det bare. Supert for de som får det til å gå opp men sånn et det ikke for alle og da er det slemt å dømme. Så lenge man har prøvd andre løsninger så er det greit syns jeg. En to tette burde dere droppe. Vi vil og ha to tette og helst begge før 1. Sep i det året de blir født men man kan faktisk ikke alltid bestemme når man skal bli gravid. Å si at man da ikke burde få barn er idiotisk og korttenkt. Skal man ikke lenger få barn etter 1. sep fordi staten har laget den duste regelen?

Skulle vært løpende opptak året rundt og en ordning så man ikke taper kr i permisjon og får ha permisjon til ungen er ett år. Og da kan man fjerne kontantstøtten. De fleste som får kontantstøtte har dagmamma uansett, av de jeg kjenner.

Anonymous poster hash: cbe69...648

Selvfølgelig kan man time det slik at det passer med bhg-start, det er veldig vanlig å planlegge slikt før man blir gravid, og HVERTFALL hvis man er så fattig at man blir nødt til å sende en liten baby i barnehage!

Min unge spiste omtrent ikke fast føde ved 9mnd, og fikk fortsatt MYE morsmelk. Ikke kunne hun krabbe heller. Utenkelig å sende henne vekk hver dag.

Anonymous poster hash: ee491...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man time det slik at det passer med bhg-start, det er veldig vanlig å planlegge slikt før man blir gravid, og HVERTFALL hvis man er så fattig at man blir nødt til å sende en liten baby i barnehage!

Min unge spiste omtrent ikke fast føde ved 9mnd, og fikk fortsatt MYE morsmelk. Ikke kunne hun krabbe heller. Utenkelig å sende henne vekk hver dag.

Anonymous poster hash: ee491...e0c

Skjønner godt at du ikke vil sende barnet ditt i barnehagen da, men noen kan faktisk spise brødskiver selv og går for egen maskin når de er 9-10 mnd.

Anonymous poster hash: 5cb2b...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 15 mnd, yngste vil være 14 mnd. Synes det er mer enn tidlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...