sebastianen Skrevet 3. juli 2014 #41 Skrevet 3. juli 2014 Tror vi må lære oss forskjellen på asylsøkere og innvandrere som kommer for andre grunner, en del asylsøkere må vi regne med har en bagasje som gjør at de ikke er i stand til å skape sin egen lykke på kort sikt, det ligger vel i asylinstituttets "natur" , samtidig som de trenger behandling de ikke kan få i nabolandene Asylbegrepet er blitt ganske utvannet. Det er ikke lenger slik at en må være personlig forfulgt. Asylsøkere som kom til vesten tidligere var gjerne folk som var ressurspersoner og i opposisjon til sin egen regjering. Nå holder det å være del av en folkegruppe eller å komme fra en krigsutsatt del av et land. Dette er etter min mening krigsflyktninger, som man bør ta imot i den tiden det er nødvendig. Men de bør reise tilbake og hjelpe til med å bygge opp landet sitt når det er mulig. 4
sebastianen Skrevet 3. juli 2014 #42 Skrevet 3. juli 2014 mener du virkelig at nordmenn har jobbet hardt for sin velstand? eller car de bare så heldige å bli født i et land som tilfeldigvis hadde olje? og tror du desperate mennesker gnir seg i hendene og tenker at nå skal jeg la andre betale for min lykke, muhahaha? Nyere generasjoner i norge har selvsagt fått mye gratis, men olja kom ikke opp av havet av seg selv. Norge har brukt mye ressurser på forskning og utdannelse av mennesker som kan forvalte rikdommen. Og det gjør vi fremdeles. Og selv om du er født i Norge betyr ikke det at du har del i rikdommen uten egen innsats. Ungdommer som ikke gidder og heller velger nav får dessverre ikke de samme sjansene som de som jobber hardt med skole og får en utdannelse. Desperate mennesker..... Nei, men tror du de som klarer å ta seg hele veien til norge er de mest desperate menneskene i en krigsone ? Kanskje er de ressursterke ? Men samfunnet Norge er et samfunn der det kreves mye teoretisk kunnskap for å fungere i en hvilken som helst jobb. Dette er et problem både for innvandrere og norsk ungdom som ikke takler skolen. 4
Drizzt Skrevet 3. juli 2014 Forfatter #43 Skrevet 3. juli 2014 hvorfor brukes "lykkejeger" alltid som en negativ betegnelse i disse debattene? Fordi lykkejegere søker (og dessverre får) asyl og det er feil. Asylordningen er ikke ment for lykkejegere. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #44 Skrevet 3. juli 2014 Asylbegrepet er blitt ganske utvannet. Det er ikke lenger slik at en må være personlig forfulgt. Asylsøkere som kom til vesten tidligere var gjerne folk som var ressurspersoner og i opposisjon til sin egen regjering. Nå holder det å være del av en folkegruppe eller å komme fra en krigsutsatt del av et land. Jeg er helt enig, jeg jobber i kommunen og har etter hvert inderekte blitt oppmerksom hvor ullen begrunnelsen er for mange som har fått opphold. Spesielt en familie fra kosovo som fikk opphold bare for noe få år siden. Det begrunnet de med at familien hadde et lite nettverk i hjemlandet, ikke hadde bolig og hadde et funksjonshemmet barn. De tilfredstilte ikke kravene for opphold , men en helhetsvurdering gjorde at de fikk opphold. En enda mer graverende saker er en kurdisk familie som fikk opphold i midten på 2000 tallet, her mente de at familien verken var i fare eller forfulgt. Likevel ga de opphold med begrunnelse i at familien ikke hadde bolig eller familie i hjemlandet. Det komiske her er at familien i ettertid har vokst veldig pga familiegjennforening. Den siste saken er ikke Bondevik/Erna regjeringens skyld, men utlendigsnemdas direktør og tidligere SV politiker, Trygve Nordby som bevist jukset. Anonymous poster hash: 7e926...f77 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #45 Skrevet 3. juli 2014 Jeg er helt enig, jeg jobber i kommunen og har etter hvert inderekte blitt oppmerksom hvor ullen begrunnelsen er for mange som har fått opphold. Spesielt en familie fra kosovo som fikk opphold bare for noe få år siden. Det begrunnet de med at familien hadde et lite nettverk i hjemlandet, ikke hadde bolig og hadde et funksjonshemmet barn. De tilfredstilte ikke kravene for opphold , men en helhetsvurdering gjorde at de fikk opphold. En enda mer graverende saker er en kurdisk familie som fikk opphold i midten på 2000 tallet, her mente de at familien verken var i fare eller forfulgt. Likevel ga de opphold med begrunnelse i at familien ikke hadde bolig eller familie i hjemlandet. Det komiske her er at familien i ettertid har vokst veldig pga familiegjennforening. Den siste saken er ikke Bondevik/Erna regjeringens skyld, men utlendigsnemdas direktør og tidligere SV politiker, Trygve Nordby som bevist jukset. Anonymous poster hash: 7e926...f77 SVeere bør holdes unna alt av maktposisjoner, ellers ser vi konsekvensene. Anonymous poster hash: 9496b...bfd 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #46 Skrevet 3. juli 2014 Jeg er i alle fall villig til å dele noen av mine goder med flere mennesker, uavhengig av hvor de kommer fra. De som trenger hjelp, bør få hjelp. Ingen som har sagt noe om å avskaffe demokratiet, men du må da tåle at noen har andre meninger, tåler du ikke det, så er du ikke særlig demokratisk av deg Afrikas befolkning er estimert å mer enn doble seg, fra 1,1 milliarder i dag til 2,4 milliarder i 2050. Somalias befolkning vil øke til 27 millioner fra 10 millioner i dag, Den Demokratiske Republikken Kongo er estimert å øke fra 71 til 182 millioner, Nigerias befolkning vil øke fra 174 millioner til 440 millioner. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/10305000/Africas-population-to-double-to-2.4-billion-by-2050.html Det er nesten helt sikkert at økonomien ikke vil klare å holde tritt med befolkningsøkningen, slik at vi vil få høre stadig mer dramatiske historier om nøden i Afrika framover. Hvordan mener du at Norge bør hjelpe 2,4 milliarder afrikanere? Skal de få komme til Norge? Anonymous poster hash: cbf11...b11 3
Drizzt Skrevet 3. juli 2014 Forfatter #47 Skrevet 3. juli 2014 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Italia-ma-fa-hjelp-7626087.html#.U7VlY9iKCUk Interessant kronikk. Det er flott at Italia innser nå at veldig dyre redningsaksjoner hjelper ingen. Støtter deres ønske om å slutte å betale 9 mil av skattebetalernes penger per måned for dette. Italia trenger å ta være først og fremst på sine egne. Veldig bra hvis hele asylprosessen foregår i de respektive landene og ikke i Europa. Europa har ikke råd til å redde hele verden og det bør de PK-idealistene endelig forstå. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #48 Skrevet 3. juli 2014 Hva med Tyrkia for eksempel? Jordan er også et bra eksempel, ja. Hvis midlene forvaltes av organisasjonene selv som bistår der og da, så blir det mindre til korrupte ledere. Eller hva med å sende flyktningene til Canada, Australia og USA da? Er det en billigere og bedre løsning å spre dem rundt hele verden enn å hjelpe dem i trygge naboland, mener du? Det er mange forskjellige typer innvandrere, bare så at du vet det. OG du er den verste av de!! Du dømmer folk utifra ett statistikk og tror du vet alt.. Aldri sett makan!!!!! Anonymous poster hash: 21aae...b24 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #49 Skrevet 3. juli 2014 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Italia-ma-fa-hjelp-7626087.html#.U7VlY9iKCUk Interessant kronikk. Det er flott at Italia innser nå at veldig dyre redningsaksjoner hjelper ingen. Støtter deres ønske om å slutte å betale 9 mil av skattebetalernes penger per måned for dette. Italia trenger å ta være først og fremst på sine egne. Veldig bra hvis hele asylprosessen foregår i de respektive landene og ikke i Europa. Europa har ikke råd til å redde hele verden og det bør de PK-idealistene endelig forstå. Men det vil da kunne føre til at det kommer mange flere til de andre landene, deriblant Norge, om Italia går ut av Dublin avtalen. Anonymous poster hash: 647a7...1f7
mandel92 Skrevet 3. juli 2014 #50 Skrevet 3. juli 2014 Hva med Tyrkia for eksempel? Jordan er også et bra eksempel, ja. Hvis midlene forvaltes av organisasjonene selv som bistår der og da, så blir det mindre til korrupte ledere. Eller hva med å sende flyktningene til Canada, Australia og USA da? Er det en billigere og bedre løsning å spre dem rundt hele verden enn å hjelpe dem i trygge naboland, mener du? Jordan tar allerede inn mange flyktinger fra Syria og Irak, leste at det hadde kommet 20 000 flyktninger fra Syria bare de siste to månedene, og det bor allerede rundt 1 million flyktinger fra Irak i Jordan, det kommer så mange at det vil ikke være mulig for Jordan å ta i mot alle, da vil landet kollapse. Om man er en kristen flykting på flukt fra Iran, tviler jeg sterkt på at Tyrkia er et godt land å bosette seg i, kristne blir ikke behandlet bare bra der, i tilegg har det jo vært en del uro i Tyrkia i det siste. Uansett, det foregår mange kriser rundt om kring i verden, og mange uskyldige blir rammet. Vi kan selvsagt sitte å se på at det skjer, for det er jo strengt tatt ikke vårt problem, men for meg blir det helt feil, Norge har mulighet til å gjøre mer enn det Norge gjør i dag, og da bør Norge gjøre det.
Drizzt Skrevet 3. juli 2014 Forfatter #51 Skrevet 3. juli 2014 (endret) OG du er den verste av de!! Du dømmer folk utifra ett statistikk og tror du vet alt.. Aldri sett makan!!!!! Anonymous poster hash: 21aae...b24 Lovlydig, oppegående, høytutdannet skattebetaler som hører til her kulturelt - du har helt rett, vi er den verste typen innvandrere! Endret 3. juli 2014 av Drizzt 2
Drizzt Skrevet 3. juli 2014 Forfatter #52 Skrevet 3. juli 2014 Jordan tar allerede inn mange flyktinger fra Syria og Irak, leste at det hadde kommet 20 000 flyktninger fra Syria bare de siste to månedene, og det bor allerede rundt 1 million flyktinger fra Irak i Jordan, det kommer så mange at det vil ikke være mulig for Jordan å ta i mot alle, da vil landet kollapse. Om man er en kristen flykting på flukt fra Iran, tviler jeg sterkt på at Tyrkia er et godt land å bosette seg i, kristne blir ikke behandlet bare bra der, i tilegg har det jo vært en del uro i Tyrkia i det siste. Uansett, det foregår mange kriser rundt om kring i verden, og mange uskyldige blir rammet. Vi kan selvsagt sitte å se på at det skjer, for det er jo strengt tatt ikke vårt problem, men for meg blir det helt feil, Norge har mulighet til å gjøre mer enn det Norge gjør i dag, og da bør Norge gjøre det. Kristne behandles mye, mye, mye bedre i Tyrkia enn i Iran, Irak, Afghanistan, Egypt, o.l. Du vet tydeligvis lite om hvordan Tyrkia behandler kristne. Tyrkia har veldig stor kapasitet på å ta imot mange flyktninger. Det kan være nødvendig med litt bistand utenfra, men landet klarer seg ganske godt økonomisk uansett. Siden du spurte om naboland. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2014 #53 Skrevet 3. juli 2014 Jordan tar allerede inn mange flyktinger fra Syria og Irak, leste at det hadde kommet 20 000 flyktninger fra Syria bare de siste to månedene, og det bor allerede rundt 1 million flyktinger fra Irak i Jordan, det kommer så mange at det vil ikke være mulig for Jordan å ta i mot alle, da vil landet kollapse. Om man er en kristen flykting på flukt fra Iran, tviler jeg sterkt på at Tyrkia er et godt land å bosette seg i, kristne blir ikke behandlet bare bra der, i tilegg har det jo vært en del uro i Tyrkia i det siste. Uansett, det foregår mange kriser rundt om kring i verden, og mange uskyldige blir rammet. Vi kan selvsagt sitte å se på at det skjer, for det er jo strengt tatt ikke vårt problem, men for meg blir det helt feil, Norge har mulighet til å gjøre mer enn det Norge gjør i dag, og da bør Norge gjøre det. Ja, Norge bør ta i mot minst 1 million flyktninger. Noe mindre enn det er hjerterått og kaldt. Du er vel ikke en kald og ondskapsfull person??!? For å være litt seriøs, Jordan og landene i midtøsten yter flyktninger null støtte. De bures inne i forferdelige leirer. Vi kan sikkert gjøre noe lignende i Norge. Bure inne noen hundre tusen Syriere på Finnmarksvidda, så kan vi slå oss på brystet og si vi tar i mot så mange! Anonymous poster hash: 17192...220 3
mandel92 Skrevet 4. juli 2014 #54 Skrevet 4. juli 2014 Ja, Norge bør ta i mot minst 1 million flyktninger. Noe mindre enn det er hjerterått og kaldt. Du er vel ikke en kald og ondskapsfull person??!? For å være litt seriøs, Jordan og landene i midtøsten yter flyktninger null støtte. De bures inne i forferdelige leirer. Vi kan sikkert gjøre noe lignende i Norge. Bure inne noen hundre tusen Syriere på Finnmarksvidda, så kan vi slå oss på brystet og si vi tar i mot så mange! Anonymous poster hash: 17192...220 Nå tilegner du meg meninger jeg ikke har. Jeg sier jo at Jordan tar i mot så mange at landet er i fare for å kollapse, ikke at Norge burde ta i mot dem i stedet, hvorfor i all verden tror du at det er det jeg skriver? Jeg sier bare at Jordan har ikke mulighet til å ta mot så mange fler, da er det ganske latterlig å mene at Jordan alene har ansvaret for de menneskene på flukt, bare fordi de er nabolandet, andre land kan hjelpe ved å gi dem bistand til å håndtere de flyktningene de har, og å selv ta inn litt flere flyktinger. Kristne behandles mye, mye, mye bedre i Tyrkia enn i Iran, Irak, Afghanistan, Egypt, o.l. Du vet tydeligvis lite om hvordan Tyrkia behandler kristne. Tyrkia har veldig stor kapasitet på å ta imot mange flyktninger. Det kan være nødvendig med litt bistand utenfra, men landet klarer seg ganske godt økonomisk uansett. Siden du spurte om naboland. Jeg tviler ikke på at kristne behandles bedre i Tyrkia enn i Iran, men det betyr ikke at de behandler dem som de burde, spesielt ikke hvis en har konvertert fra islam til kristendom. Og så er det jo også godt kjent at Tyrkia ikke behandler kurdere spesielt bra...
Martyr Skrevet 4. juli 2014 #55 Skrevet 4. juli 2014 Jeg synes Russland kan ta i mot flyktninger fra Syria. Uten hjelp fra Putin hadde den syriske staten gått konk for lenge siden, og landet hadde hatt demokrati.
Drizzt Skrevet 4. juli 2014 Forfatter #56 Skrevet 4. juli 2014 Jeg tviler ikke på at kristne behandles bedre i Tyrkia enn i Iran, men det betyr ikke at de behandler dem som de burde, spesielt ikke hvis en har konvertert fra islam til kristendom. Og så er det jo også godt kjent at Tyrkia ikke behandler kurdere spesielt bra... Tyrkia er langt fra ideelt, men ikke så ille for kristne, særlig i den vestlige delen av landet. Har en god del kristne venner i Tyrkia, ingen behandler dem annerledes eller dårlig på grunn av religion. Kurdere er noe helt annet og ikke en del av samtalen her. Tyrkia har mer enn nok kapasitet å ta imot veldig mange syriske flyktninger og gi dem god nok behandling uansett muslimer eller kristne. Det var det du lurte på, så nå vet du det. Norge trenger ikke importere hele verden som trenger et bedre sted å bo i.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #57 Skrevet 4. juli 2014 Vårt velferdssystem vil knele om et par tiår. Anonymous poster hash: 49ed0...822
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #58 Skrevet 5. juli 2014 Vårt velferdssystem vil knele om et par tiår. Anonymous poster hash: 49ed0...822 I sverige har det alt begynt å knele. Svenskene ønsker å øke forsvarsbudskjettet, men de har ikke råd fordi de har en stor økning i sosiale utgifter. Anonymous poster hash: 62184...62c
Sir Winston Skrevet 5. juli 2014 #59 Skrevet 5. juli 2014 Jordan tar allerede inn mange flyktinger fra Syria og Irak, leste at det hadde kommet 20 000 flyktninger fra Syria bare de siste to månedene, og det bor allerede rundt 1 million flyktinger fra Irak i Jordan, det kommer så mange at det vil ikke være mulig for Jordan å ta i mot alle, da vil landet kollapse. Om man er en kristen flykting på flukt fra Iran, tviler jeg sterkt på at Tyrkia er et godt land å bosette seg i, kristne blir ikke behandlet bare bra der, i tilegg har det jo vært en del uro i Tyrkia i det siste. Uansett, det foregår mange kriser rundt om kring i verden, og mange uskyldige blir rammet. Vi kan selvsagt sitte å se på at det skjer, for det er jo strengt tatt ikke vårt problem, men for meg blir det helt feil, Norge har mulighet til å gjøre mer enn det Norge gjør i dag, og da bør Norge gjøre det. Det er da ingen her på tråden som argumenterer for at Norge skal "sitte og se på at det skjer", hvordan får du det ut av innleggene over??
Drizzt Skrevet 5. juli 2014 Forfatter #60 Skrevet 5. juli 2014 Vårt velferdssystem vil knele om et par tiår. Anonymous poster hash: 49ed0...822 Et par? Før det med dagens tempo ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå