Gå til innhold

Foreldrenes soverom privat også innenfor kjernefamilien?


Fionnuala

Anbefalte innlegg

Jeg registrerte i en annen tråd at TS fikk så mye pepper for at hun til stadig var inne på soverommet til foreldrene, der kommentarene gikk på at der hadde TS ingenting å gjøre og at deres soverom var privat. Dette var ukjent for meg, og da ble jeg litt nysgjerrig på om det er vanlig for folk å ha det sånn innenfor kjernefamilien?

At venner og familie utenfor kjernefamilien ikke har noe der inne å gjøre er jeg fullstendig enig i, men at det er et forbudt område for barna i familien synes jeg at hørtes merkelig ut. Selv er jeg da vokst opp i et hjem der f.eks støvsuger, sengetøy, og i tidligere barneår ekstra fasttelefon, befant seg på mine foreldres soverom, og at det aldri var forbudt for oss å gå inn dit. Sånn ønsker jeg også å videreføre det til mine egne barn.

Så, jeg ønsker å høre fra flere, hva er dere vant til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle får komme på vårt soverom. Har en glidemiddelflaske i skuffen, men der er det vel ingen som ser. Utover det dør jeg ikke om noen ser det heller. Alle som er i huset mitt vet at jeg har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg registrerte i en annen tråd at TS fikk så mye pepper for at hun til stadig var inne på soverommet til foreldrene, der kommentarene gikk på at der hadde TS ingenting å gjøre og at deres soverom var privat. Dette var ukjent for meg, og da ble jeg litt nysgjerrig på om det er vanlig for folk å ha det sånn innenfor kjernefamilien?

At venner og familie utenfor kjernefamilien ikke har noe der inne å gjøre er jeg fullstendig enig i, men at det er et forbudt område for barna i familien synes jeg at hørtes merkelig ut. Selv er jeg da vokst opp i et hjem der f.eks støvsuger, sengetøy, og i tidligere barneår ekstra fasttelefon, befant seg på mine foreldres soverom, og at det aldri var forbudt for oss å gå inn dit. Sånn ønsker jeg også å videreføre det til mine egne barn.

Så, jeg ønsker å høre fra flere, hva er dere vant til?

Det er sånn jeg er vant med også. Og når jeg etterhvert begynte å skulle være hjemme alene over natta sov jeg alltid på rommet til mamma.Følte det som en trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med at foreldrene mine sitt rom var "alle mannseie." Håndklær, laken, kluter, medisin, snop og brus. Alt mulig var inne på mine foreldre sitt rom. Var helt umulig for oss barna å gå over en uke uten å stikke innom rommet til foreldrene. Personlig så tror jeg ikke jeg kommer til å ha like mye pågang på mitt eget soverom (kanskje med å ha et felles skap for all slags vaskegreier.), men barna er fritt fram til å komme innpå det om de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger sjekker ut alle steder i et hus etter hvert som de bli eldre og nysgjerrige. Det finnes ingenting "privat" som de ikke har funnet når de er tenåringer. Anonymous poster hash: 55cf6...bd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten fikk jeg gå inn og ut av soverommet deres så mye jeg ville, men nå som jeg er blitt "voksen" så føler jeg at det er deres private rom og at jeg ikke har noe gjøre der ;)



Anonymous poster hash: 0abca...1d5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det virker som om mange av dere er vokst opp med/har dårlig plass, ettersom dere oppbevarer så mye forskjellig på foreldresoveværelset. støvsuger, vaskemidler osv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at flertallet kanskje har samme erfaring som meg her ja. Vi sov også ofte i deres seng hvis en eller begge var bortreist.

Det virker som om mange av dere er vokst opp med/har dårlig plass, ettersom dere oppbevarer så mye forskjellig på foreldresoveværelset. støvsuger, vaskemidler osv.

Ikke at det var så relevant til temaet, men vi hadde det i hvert fall på ingen måte trangt om plassen. Det var et stort soverom med mye plass så da var det greit å ha sengetøy og slikt liggende i garderobeskap der. Støvsugeren var en sentralstøvsuger, så da hadde vi et veggoppheng på soverommet der selve slangen hang. Vaskemidler (som ingen har nevnt i denne tråden) hørte selvfølgelig til på vaskerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Høres ut som at flertallet kanskje har samme erfaring som meg her ja. Vi sov også ofte i deres seng hvis en eller begge var bortreist.

Ikke at det var så relevant til temaet, men vi hadde det i hvert fall på ingen måte trangt om plassen. Det var et stort soverom med mye plass så da var det greit å ha sengetøy og slikt liggende i garderobeskap der. Støvsugeren var en sentralstøvsuger, så da hadde vi et veggoppheng på soverommet der selve slangen hang. Vaskemidler (som ingen har nevnt i denne tråden) hørte selvfølgelig til på vaskerommet.

Innlegg nr. 44:

Skrevet i dag, 00:53

Jeg vokste opp med at foreldrene mine sitt rom var "alle mannseie." Håndklær, laken, kluter, medisin, snop og brus. Alt mulig var inne på mine foreldre sitt rom. Var helt umulig for oss barna å gå over en uke uten å stikke innom rommet til foreldrene. Personlig så tror jeg ikke jeg kommer til å ha like mye pågang på mitt eget soverom (kanskje med å ha et felles skap for all slags vaskegreier.), men barna er fritt fram til å komme innpå det om de ønsker.

Det kan jo hente at "vaskegreier" betyr diverse toalettsaker, sjampo etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg nr. 44:

Det kan jo hente at "vaskegreier" betyr diverse toalettsaker, sjampo etc.

Hva vaskegreier er nevnt i innlegget tidligere. Mulig det ikke kom tydelig frem. Men håndklær, vaskekluter og slikt er ganske vanlig når en skal vaske seg.

For å legge til, nei, jeg vokste ikke opp trangt, vi hadde godt om plassen alle som en.

Endret av Fiolinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva vaskegreier er nevnt i innlegget tidligere. Mulig det ikke kom tydelig frem. Men håndklær, vaskekluter og slikt er ganske vanlig når en skal vaske seg.

For å legge til, nei, jeg vokste ikke opp trangt, vi hadde godt om plassen alle som en.

Da misforstod jeg, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke sjelden inne på soverommet til foreldrene mine for å "låne" min mors pyntesaker etc, og fikk aldri kjeft for det. Samtidig lå soverommet i kjelleren, og var dermed avgrenset fra rommene vi vanligvis oppholdt oss i, så jeg oppfattet ganske tidlig at det var et litt privat sted - men at det skal være forbudt for barna synes jeg høres urimelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med at soverommet til foreldrene(mine var skilt) var deres rom, og ferdig med det. Var ikke hysteri om jeg måtte gå inn av en eller annen grunn, sengeklær f.eks(de ble oppbevart der hos min far). Og det synes jeg egentlig var og er helt greit. Men det er klart, min far behandlet jo mitt rom på samme viset; mitt rom var mitt rom, og om døra var lukket var det det samme som at den var låst og da skulle det bankes på. Men var jeg ikke hjemme gikk han nå inn å la vaskede klær på senga. f.eks. uten at det var noe problem. For meg speiler det gjensidig respekt for hverandres privatliv, men folk er jo forskjellig på hvor mye privatliv de mener er nok, noen er veldig private, andre mindre. Er vel forskjellig fra familie til famile, men også innad familie.

Sånn var det ikke hos min mor, hun valset inn så det passet henne uansett, noe som for meg alltid bare vitnet om respektløshet.



Anonymous poster hash: f8e8b...512
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke at ungen mine snoker eller oppholder seg på soverommet vårt uten å lov. Og det har jeg sagt klart fra om. De har bare lov til å gå inn dit dersom de skal hente for eksempel gjestemadrass eller ekstra dyner og puter (dersom de for eksempel skal ha overnatting). Er de syke, redde e.l. om natta kan de selvsagt ligge sammen med oss eller ligge på en ekstramadrass ved siden av sengen vår. Er pappaen borte hender det rett som det er at en av ungene er velkomne på "overnatting" i pappas seng.

Og det er forbudt å med andre unger inn dit. Har avslørt et par ganger at det har vært besøk på rommet vårt av andre, og det liker jeg ekstremt dårlig. Har ikke så veldig mye spennende der, men jeg forlanger at ungene respekterer at det er min og min manns private rom. Akkurat som jeg respekterer deres private rom.



Anonymous poster hash: 7ffd2...4e4
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Det virker som om mange av dere er vokst opp med/har dårlig plass, ettersom dere oppbevarer så mye forskjellig på foreldresoveværelset. støvsuger, vaskemidler osv.

Vi hadde det ikke trangt i oppveksten min. Bodde i stor enebolig, men håndklær og sengetøy var plassert i garderoben til mor og far på deres soverom.

Så nei, det var ikke noe privat område for dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn er det jo helt naturlig å gå inn og ut av foreldrenes soverom. Når man blir så voksen at man ser på tørkepapiret på nattbordet til pappa og tenker at det er "runkepapir" slik som i den andre tråden, da har man ikke lenger noe der å gjøre. Det er jo ikke en åtteåring som har startet den tråden akkurat...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vårt soverom er ikke særlig privat. Barna flyr inn og ut som det passer dem. Vi har ikke noe hemmelig på soverommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med at soverommet til foreldrene(mine var skilt) var deres rom, og ferdig med det. Var ikke hysteri om jeg måtte gå inn av en eller annen grunn, sengeklær f.eks(de ble oppbevart der hos min far). Og det synes jeg egentlig var og er helt greit. Men det er klart, min far behandlet jo mitt rom på samme viset; mitt rom var mitt rom, og om døra var lukket var det det samme som at den var låst og da skulle det bankes på. Men var jeg ikke hjemme gikk han nå inn å la vaskede klær på senga. f.eks. uten at det var noe problem. For meg speiler det gjensidig respekt for hverandres privatliv, men folk er jo forskjellig på hvor mye privatliv de mener er nok, noen er veldig private, andre mindre. Er vel forskjellig fra familie til famile, men også innad familie.

Anonymous poster hash: f8e8b...512

Slik hadde og har vi det også.

Anonymous poster hash: e5092...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe spennende inne på mine foreldres soverom, klær og en seng.

Min far hadde en hylle i klesskapet sitt hvor han hadde alle mulige duppedingser av typen batterier, ladere, målere osv. Dette er eneste biten jeg husker at han ikke likte at jeg gikk og rotet i, dvs det gikk greit at jeg gjorde det, men da skulle jeg spørre om lov først.

Samme på vårt rom nå, vi har ikke noe spennende annet enn klær og en seng der, eneste ungene ikke har lov til er å hoppe i sengen vår.

Er selvsagt ikke interessert i at de tar med seg inn venner der, de har ingenting å gjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn er det jo helt naturlig å gå inn og ut av foreldrenes soverom. Når man blir så voksen at man ser på tørkepapiret på nattbordet til pappa og tenker at det er "runkepapir" slik som i den andre tråden, da har man ikke lenger noe der å gjøre. Det er jo ikke en åtteåring som har startet den tråden akkurat...

Hun har strengt tatt ikke noe valg når husets romløsning er som den er. Familiemedlemmene må gå gjennom foreldrenes soverom for å komme til badet.

Anonymous poster hash: ea578...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...