Gå til innhold

Noen som har fått bedre karakter uten å klage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en karakter i et emne innenfor høyere utdanning som jeg mener er for lav. Jeg har ikke tillit til at sensuren er grundig nok, jeg mistenker at de interne sensorene vil bruke lang tid på å begrunne karaktersettningen i etterkant til kandidatene som har henvendt seg. Kjenner en som jobber som sensor ved en av landets høgskoler, vedkommende sier selv at h*n tidvis setter kandidaten opp dersom besvarelsen opprinnelig er vurdert for strengt. Tenker at dette stiller store krav til sensors kompetanse og erfaring, at han eller hun tør å innrømme for streng/urimelig sensur.

Dette er et større arbeid på flere tusen ord som jeg nødig vil skrive på nytt dersom jeg får nedsatt karakter ved eventuell klage. Noen som har opplevd at sensor har ombestemt seg etter å ha blitt bedt om å begrunne sensuren?


Anonymous poster hash: 2934d...775



Anonymous poster hash: 2934d...775
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hva som helst

Hvorfor skulle sensor ombestemme seg? Dersom han i ettertid mener at han kanskje har vurdert oppgaven for strengt, kan det jo være at han skriver det i begrunnelsen, men det er ingen automatikk i at karakteren blir justert med mindre den faktisk har blitt lagt inn feil.

Dersom sensor skriver i begrunnelsen at han var streng, så vil jo uansett en eventuell klagekommisjon ta hensyn til dette når de behandler klagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver i innlegget: Fordi sensor ved et nærmere øyekast ser at han eller hun har bedømt besvarelsen urimelig strengt, og derfor endrer i ettertid. Sensorer er bare mennesker, og kan la seg påvirke av andre faktorer enn besvarelsen alene. Det er vel ingen nyhet?

For øvrig ingen kommisjon der jeg studerer, men to nye sensorer.



Anonymous poster hash: 2934d...775
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om noen som fikk endret den etter å ha bedt om begrunnelse, men aldri uten å ha bedt om det. Scenarioet beskrevet av TS skjer vel gjerne før karakteren er offentliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ny karakter uten å klage. 1-2 dager etter at karakterene ble offentliggjort ombestemte hun seg og fant ut at hun hadde vært for streng. Jeg gikk opp fra B til A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig ingen kommisjon der jeg studerer, men to nye sensorer.

Det kalles en kommisjon.

Hos oss går det ikke an å endre sånn. Det er derfor man har klagerunden. Jeg legger inn 1000 karakterer i semesteret og ingen karakterer er blitt endret uten klage. En gang har karakteren blitt endret fordi sensor overførte feil fra notatene sine til protokollarket.

Anonymous poster hash: e07d1...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du får nye sensorer ved klage. Sensor kan ikke ombestemme seg etter at en karakter er gitt, men kan hinte til at karakteren kanskje var litt for lav. Det er derfor man har klagerett.



Anonymous poster hash: 3c40f...bac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...