Gå til innhold

Noen som har fått bedre karakter uten å klage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått en karakter i et emne innenfor høyere utdanning som jeg mener er for lav. Jeg har ikke tillit til at sensuren er grundig nok, jeg mistenker at de interne sensorene vil bruke lang tid på å begrunne karaktersettningen i etterkant til kandidatene som har henvendt seg. Kjenner en som jobber som sensor ved en av landets høgskoler, vedkommende sier selv at h*n tidvis setter kandidaten opp dersom besvarelsen opprinnelig er vurdert for strengt. Tenker at dette stiller store krav til sensors kompetanse og erfaring, at han eller hun tør å innrømme for streng/urimelig sensur.

Dette er et større arbeid på flere tusen ord som jeg nødig vil skrive på nytt dersom jeg får nedsatt karakter ved eventuell klage. Noen som har opplevd at sensor har ombestemt seg etter å ha blitt bedt om å begrunne sensuren?


Anonymous poster hash: 2934d...775



Anonymous poster hash: 2934d...775
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hva som helst

Hvorfor skulle sensor ombestemme seg? Dersom han i ettertid mener at han kanskje har vurdert oppgaven for strengt, kan det jo være at han skriver det i begrunnelsen, men det er ingen automatikk i at karakteren blir justert med mindre den faktisk har blitt lagt inn feil.

Dersom sensor skriver i begrunnelsen at han var streng, så vil jo uansett en eventuell klagekommisjon ta hensyn til dette når de behandler klagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver i innlegget: Fordi sensor ved et nærmere øyekast ser at han eller hun har bedømt besvarelsen urimelig strengt, og derfor endrer i ettertid. Sensorer er bare mennesker, og kan la seg påvirke av andre faktorer enn besvarelsen alene. Det er vel ingen nyhet?

For øvrig ingen kommisjon der jeg studerer, men to nye sensorer.



Anonymous poster hash: 2934d...775
Lenke til kommentar
Del på andre sider