Gå til innhold

Vil bygge lekeplass i utlandet-- skattefradrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på ferie i en landsby i utlandet og ser at barn har ingen lekeplass her. Vil bygge en liten en til ca 15000 kr- Kan jeg skrive av denne summen som veldedighet ?



Anonymous poster hash: fd2c9...1d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro du måtte kunne vise til en kvittering eller tilsvarende som viser at disse pengene har gått til en veldedig organisasjon, jeg tror ikke det holder å vise kvitteringer fra den lokale byggmakker og si at plankene har blitt brukt på en lekeplass for vanskeligstilte barn.

Grunnen til at jeg tror dette er at det kunne åpnet et stort potensielt smutthull for skatteundragelse som skatetetaten ville bruke mye ressurser på å sjekke.

Kudos for tiltaket dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liste som er godkjent av Skatteetaten på hvilke organisasjoner du kan gi penger til som veldedighet og få skattefradrag.

Beløpsgrensen er 12.000 også. (om det ikke er endret nå i 2014, har vært 12.000 i mange år nå)



Anonymous poster hash: 6112f...3a4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.facebook.com/eastafricanplaygrounds?sk=photos_albums

Her er det en organisasjon som bygger lekeplasser i Vest- Afrika. Den står dessverre ikke på lista, men om du likevel ønsker å støtte byggingen av en lekeplass kan det jo være aktuelt.

Anonymous poster hash: 2d1f6...2a5

Tror poenget til TS var å bygge lekeplass der de er akkurat nå. Ikke bygge lekeplasser andre steder.

Anonymous poster hash: 6112f...3a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror poenget til TS var å bygge lekeplass der de er akkurat nå. Ikke bygge lekeplasser andre steder.

Anonymous poster hash: 6112f...3a4

Jeg forsto det.

Men sånn i tilfelle TS ikke får gjennomført den opprinnelige planen, men kanskje likevel ønsker å glede lekeplassløse unger et annet sted, er det jo greit å vite at organisasjonen finnes.

Er alltids verdt et forsøk, selv om jeg selvsagt ser at linken ikke helt svarer på det TS spør om ;)

Anonymous poster hash: 2d1f6...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror poenget til TS var å bygge lekeplass der de er akkurat nå. Ikke bygge lekeplasser andre steder.

Anonymous poster hash: 6112f...3a4

Helt riktig. J

Da gjør jeg det uten å informere skatteetaten. Det er jo bare snak om noen tussenlapper.

TS

Anonymous poster hash: fd2c9...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, ts, så herlig å lese denne tråden!



Anonymous poster hash: b9575...5d3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da vil jeg bare melde tilbake om at vi bygde en lekeplass. En liten en, men allikevel (ca 40 kvm).

Der hadde vi planert området og bygde/satt opp

et dobbelt huskestativ, en 2m x 2m sandkasse, to sittebenker og en balansebenk

Alt dette kostet meg bare 15 000 kr og lokal befolkning bidro med arbeidskraft.

TS



Anonymous poster hash: fd2c9...1d6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å spørre om hvilket land og hvordan det gikk til?

Altså, jeg ser for meg at om du skal lage en lekeplass her i Norge vil du være fryktelig ansvarlig for alt.

Enten må du eie tomten det settes opp på, eller så er det vel voldsomme HMS-krav til hva du kan sette opp på et offentlig område, om du i det hele tatt får tillatelse til å sette noe opp på eiendom som ikke er din.

Hvordan gikk du frem? Var det bare å sette det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å spørre om hvilket land og hvordan det gikk til?

Altså, jeg ser for meg at om du skal lage en lekeplass her i Norge vil du være fryktelig ansvarlig for alt.

Enten må du eie tomten det settes opp på, eller så er det vel voldsomme HMS-krav til hva du kan sette opp på et offentlig område, om du i det hele tatt får tillatelse til å sette noe opp på eiendom som ikke er din.

Hvordan gikk du frem? Var det bare å sette det opp?

En liten by med 10 000 innbyggere i Øst Europa (ikke EU). Jeg bare avtalte et møte med ordføreren og fortalte om at jeg vil finansiere bygging av lekeplassen. I sentrum av byen er det et stort friområde mellom kino, en bank og Storsenteret. Har hørt at tidligere politikkerkandidater har lovet å bygge en lekeplass, men det ble aldri noe av, selv om de ble valgt. Så ideen var ikke ny for ordføreren. Ellers har jeg selv kontaktet produsenten, bestilte og avtalte transport av stativene, sement, stein, sand osv. Brukte FB for å kalle inn småbarnsforeldre til dugnad. Mange kom med egne verktøy og redskap. Lekeplassen stod ferdig etter 2 dager.

Både tomta og nå lekeplass er kommunens eindom.

TS

Anonymous poster hash: fd2c9...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er et godt menneske, jeg har bare sittet og runket i det siste...



Anonymous poster hash: 38550...12e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et godt menneske, jeg har bare sittet og runket i det siste...

Anonymous poster hash: 38550...12e

Så flink du er som ikke bare går uvirksom.

Anonymous poster hash: e6bef...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...