Gå til innhold

Bruker barnet ditt hettegenser under lek?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan mener du at hette på genseren bidrar til at barna blir for overbeskyttet?

Anonymous poster hash: 56fe5...bdb

😂Jaa. Faktisk . Barna må slutte å gå med hette genser fordi at det kan skje en ulykke?! Okay.... Vist det er så steike farlig. Hvorfor lat vi barna gå med bukse med snorer på osv? Hettegenser eller ikke. Den ulykken som skjedde i barnehagen er trist men slike ting er ikke til å unngå. Endret av jauda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minste er akkurat ferdig med barnehagen og for han har vi stort sett unngått hettegenser. De gangene han har brukt det er i helgene når han er sammen med oss. Eldste begynte med hettejakker i 2 klasse og elsker dem.

Skrevet

Jaa. Faktisk . Barna må slutte å gå med hette genser fordi at det kan skje en ulykke?! Okay.... Vist det er så steike farlig. Hvorfor lat vi barna gå med bukse med snorer på osv? Hettegenser eller ikke. Den ulykken som skjedde i barnehagen er trist men slike ting er ikke til å unngå.

Fordi snoren på buksene ikke går rundt halsen. Enkelte ulykker kan man unngå hvis man tenker seg om, så jo, slike ting er til å unngå.

• Liker 1
Skrevet

😂Jaa. Faktisk . Barna må slutte å gå med hette genser fordi at det kan skje en ulykke?! Okay.... Vist det er så steike farlig. Hvorfor lat vi barna gå med bukse med snorer på osv? Hettegenser eller ikke. Den ulykken som skjedde i barnehagen er trist men slike ting er ikke til å unngå.

Ikke så ofte du har buksa rundt halsen vel? Nei, tenkte meg det, og da er det liten kvelningsfare. Med en hettegenser kan man henge fast både i snora og i selve hetta.

Ulykker skjer, men man forebygger der man kan!

• Liker 1
Skrevet

Ikke så ofte du har buksa rundt halsen vel? Nei, tenkte meg det, og da er det liten kvelningsfare. Med en hettegenser kan man henge fast både i snora og i selve hetta.

Ja men herregud da. Kidsa kan jo ta av snora å leke seg med den. En leke klosse er også farlig. Skal alt skjermes da??

Skrevet

Syns det er hysterisk heile greia.

Skrevet

Fordi snoren på buksene ikke går rundt halsen. Enkelte ulykker kan man unngå hvis man tenker seg om, så jo, slike ting er til å unngå.

barna kan ta ut snorene å leke seg med det. Uansett hva en vrir å vender på ting så kan alt være farlig for barn.
Skrevet

Ja men herregud da. Kidsa kan jo ta av snora å leke seg med den. En leke klosse er også farlig. Skal alt skjermes da??

Alt går ikke ann å skjermes for. Men som sagt bør det gjøres der det er mulig. Man får ha klosser så store at de ikke kan settes fast.

Du refererer til kidsa, og da bare lurer jeg. Har du barn selv?

• Liker 2
Skrevet

barna kan ta ut snorene å leke seg med det. Uansett hva en vrir å vender på ting så kan alt være farlig for barn.

Selvfølgelig kan de det, men poenget er at UHELL lett kan skje ved bruk av en hettegenser, fordi den kommer med hette og/eller snor rundt halsen. Det er mye mindre sannsynlighet for at man tar av snoren og binder den rundt halsen til noen, og at dette resulterer i et fatalt uhell. Da må noen gjøre dette aktivt. Selvsagt kan det skje, og derfor må de ansatte i barnehagen stoppe den slags lek. Men å ikke bruke hettegenser eliminerer sjansen for fatale uhell med hettegenser, see? Akkurat som å ikke leke med hjelm eliminerer sjansen for uhell under lek med hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt går ikke ann å skjermes for. Men som sagt bør det gjøres der det er mulig. Man får ha klosser så store at de ikke kan settes fast.

Det spørsmålet må alltid komme.

Anonymous poster hash: bf12d...d0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan vel like gjerne slenge kniver og sakser rundt på gulvet i barnehagen, det blir jo ikke farlig før det brukes feil, eller hva?

Jeg er enig i at man ikke skal være hysterisk og overbeskyttende, men for at det skal være det må det innebære et slags tap eller innskrenkning av barnets frihet til å utfolde seg. Å ikke ha på seg hettegenser innebærer ikke en slik innskrenkning, å bli pakket inn i bobleplast gjør nettopp det. Jeg kan ikke se hva det koster å gjøre den mikroskopiske innsatsen det er å IKKE ha på hettegenser, hvis det kan eliminere risikoen for uhell med hettegenser.

Anonymous poster hash: 86d25...cc2
  • Liker 5
Skrevet

Ja det har jeg. Du er hysterisk.
Skrevet

Selvfølgelig kan de det, men poenget er at UHELL lett kan skje ved bruk av en hettegenser, fordi den kommer med hette og/eller snor rundt halsen. Det er mye mindre sannsynlighet for at man tar av snoren og binder den rundt halsen til noen, og at dette resulterer i et fatalt uhell. Da må noen gjøre dette aktivt. Selvsagt kan det skje, og derfor må de ansatte i barnehagen stoppe den slags lek. Men å ikke bruke hettegenser eliminerer sjansen for fatale uhell med hettegenser, see? Akkurat som å ikke leke med hjelm eliminerer sjansen for uhell under lek med hjelp.

Jeg skjønner tanke gangen din men slike ting er ikke til å unngå, det går ikke ann heller. Slike uhell Det skjer sjeldent.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner tanke gangen din men slike ting er ikke til å unngå, det går ikke ann heller. Slike uhell Det skjer sjeldent.

Akkurat dette kan man jo unngå, ved å ikke la barnet bruke hettegenser. Skjønner ikke helt logikken, det blir som å si at ettersom vi kan bli spist av en krokodille eller truffet av lynet så er det hysterisk å bruke bilbelte når vi kjører bil, fordi "uhell skjer uansett". Noen uhell kan faktisk unngås uten særlig anstrengelse.

Anonymous poster hash: 86d25...cc2

• Liker 1
Skrevet

Men hvis hettegensre på barn er så farlig, hvorfor produseres de da? Hvorfor er de ikke blitt forbudt i barnehager/barneskoler?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, barnet mitt bruker ikke hettegenser under lek. Aldri i barnehagen, kan ha det på om han er hjemme med oss. Han har også kun jakker/dresser med knapper, men vi bruker å ta av hetta uansett.

Jeg har vært veldig bevisst på dette hele veien.

Han har heller ikke sko med snøring, jakker med snøring i hetta eller lue med snøring i barnehagen. Alt potensielt farlig (unger kan fort ta ut snøring av skoen for å leke med).

Man kan jo ikke beskytte mot all slags fare, det er helt umulig, men jeg gjør det jeg kan uten å være hysterisk.

Anonymous poster hash: 55602...450

Gjest Dee Dee
Skrevet

Men hvis hettegensre på barn er så farlig, hvorfor produseres de da? Hvorfor er de ikke blitt forbudt i barnehager/barneskoler?

Det er jo mye som produseres selv om det er farlig da.

Hettegenser er jo ikke farlig, men kan bli det f.eks i barnehagen hvor det er mange barn pr.voksen. Det er lett for et barn å bli hengende etter hetta bare en voksen snur seg bort og fokuserer på en annen en stund. Når man er alene med sitt eget barn er vel ikke dette farlig, jeg regner med de fleste voksene har et blikk på barna når man er ute.

Dessuten vil jeg si at det er nok mest farlig for små barn, store barn klarer nok å vri seg unna i en slik situasjon.

• Liker 2
Skrevet

Nei, barnet mitt bruker ikke hettegenser under lek. Aldri i barnehagen, kan ha det på om han er hjemme med oss. Han har også kun jakker/dresser med knapper, men vi bruker å ta av hetta uansett.

Jeg har vært veldig bevisst på dette hele veien.

Han har heller ikke sko med snøring, jakker med snøring i hetta eller lue med snøring i barnehagen. Alt potensielt farlig (unger kan fort ta ut snøring av skoen for å leke med).

Man kan jo ikke beskytte mot all slags fare, det er helt umulig, men jeg gjør det jeg kan uten å være hysterisk.

Anonymous poster hash: 55602...450

Nåja.

Skrevet

Og den ene, sjeldne gangen er en gang for mye, og jo, flere uhell kan unngås ved å ta enkle forholdsregler.

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å la mitt barn bruke hettegenser hjemme hvis hun vil, leke hund med bånd rundt halsen hjemme osv., men da skal det skje hjemme der jeg er til stedet hele tiden. I en barnehage har man ikke den muligheten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...