Gå til innhold

Bruker barnet ditt hettegenser under lek?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alltid kommer det noen med den kommentaren der. Det var ikke alle som overlevde skjønner du! Antall ulykker der barn blir alvorlig skadet eller dør har blitt mindre og mindre, etter hvert som en har mer fokus på sikkerhet. Aldri har barnedødeligheten vært så lav som nå, og aldri har forventet levealder vært så høy som nå. Det vil si at det døde veldig mange flere på 70 og 80 tallet som i lignende situasjon i dag ville overlevd. Fordi vi har bedre sikring, og flere sikkerhetstiltak. Er det virkelig vanskelig å forstå det?

Man kan ikke sikre seg mot alt, et sted går grensen. Kanskje ikke for deg, men for de fleste realistiske mennesker. Da får man heller unnlate å få barn, om man ikke klarer å slappe av.

Anonymous poster hash: bde5b...112

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage, ser det er løse snorer på sekker, "posesekker" skjerf/ hetter og luer ! Jeg knyter aldri luene og lar ikke de gå med skjerf.. Anonymous poster hash: df189...1c1

Er det bedre at barna pådrar seg lingebetennelse, siden du mener at det er for farlig å gå med skjerf?

Herregud, hvor hysteriske er enkelte blitt i dag? Barn kan jo ikke lære å passe seg, de blir polstret fra topp til bunn, innerst til ytterst. DET er skadelig i lengden. Barn må slå seg litt og få noen skrubbsår, nettopp for å lære å være mer forsiktig neste gang.

AnonymBruker
Skrevet

bde5b...112

Nå er det vel forskjell på et skrubbsår og det å dø av kvelning. Jeg anser meg selv som en svært lite hysterisk mor. Er helt enig at man ikke kan forutse og ta høyde for alt. Er ikke redd for skrubbsår, det hører med barndommen. Er heller ikke hysterisk for et beinbrudd, det kan også skje (selv om det selvsagt er vondt for barna). Vet om foreldre som har klaget i Bhg på sklier som "ruver" 1 meter over bakken. Da blir det hysterisk og mistforstått for meg.

Jeg er svært glad for denne tråden da jeg selv har hatt hettegenser på mine barn, har ikke tenkt på det. Da jeg tenker at dette er et svært enkelt tiltak å gjøre noe med, tenker jeg at dette faktisk er noe jeg kan forutse og på en enkel måte unngå.

Jada, det gikk jo bra da min familie reiste på langtur på 70 tallet med oss barna løse i bilen. Og jeg takker min skaper for at vi ikke krasjet, fordi da hadde det jo virkelig ikke gått bra.

Skulle likt å høre de foreldrene som hadde mistet sine barn etter å ha tatt et bevisst valg på å overse noe så opplagt og enkelt som bruk av hettegenser, for så i etterkant å synes det var et fornuftig valg de ville tatt igjen.

En hette kan utrolig fort sette seg fast under lek og barnet vil slite big time med å komme seg løs. Dette er ikke å pakke barna inn i bomull mener jeg.

Tusen takk til ts, her fikk jeg meg nyttig informasjon. Hettegenserne skal heretter bruker kun når jeg selv har fullt oppsyn med barna mine.

Anonymous poster hash: e723b...8c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel forskjell på et skrubbsår og det å dø av kvelning. Jeg anser meg selv som en svært lite hysterisk mor. Er helt enig at man ikke kan forutse og ta høyde for alt. Er ikke redd for skrubbsår, det hører med barndommen. Er heller ikke hysterisk for et beinbrudd, det kan også skje (selv om det selvsagt er vondt for barna). Vet om foreldre som har klaget i Bhg på sklier som "ruver" 1 meter over bakken. Da blir det hysterisk og mistforstått for meg.

Jeg er svært glad for denne tråden da jeg selv har hatt hettegenser på mine barn, har ikke tenkt på det. Da jeg tenker at dette er et svært enkelt tiltak å gjøre noe med, tenker jeg at dette faktisk er noe jeg kan forutse og på en enkel måte unngå.

Jada, det gikk jo bra da min familie reiste på langtur på 70 tallet med oss barna løse i bilen. Og jeg takker min skaper for at vi ikke krasjet, fordi da hadde det jo virkelig ikke gått bra.

Skulle likt å høre de foreldrene som hadde mistet sine barn etter å ha tatt et bevisst valg på å overse noe så opplagt og enkelt som bruk av hettegenser, for så i etterkant å synes det var et fornuftig valg de ville tatt igjen.

En hette kan utrolig fort sette seg fast under lek og barnet vil slite big time med å komme seg løs. Dette er ikke å pakke barna inn i bomull mener jeg.

Tusen takk til ts, her fikk jeg meg nyttig informasjon. Hettegenserne skal heretter bruker kun når jeg selv har fullt oppsyn med barna mine.

Skrevet

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på, men kommer nok til å tenke på det når jeg får barn selv. Man skal ikke være overhysteriske nei, men å passe litt på og prøve å unngå ulykker er jo bare fornuftig. Å unngå bruk av hettegenser er jo ikke så krevende å gjennomføre heller.

• Liker 2
Skrevet

Det er også forbud mot skjerf og løse tråder/snorer om man tar skiheis, pga ulykker og neste-ulykker. Det gjelder voksne, ungdom og barn.

Jeg syns det er bra man setter grenser for dette! Det er så meningsløst når noen dør pga dette ...

• Liker 4
Skrevet

Jeg er opptatt av at barna mine skal være sikre. Er "hysterisk" opptatt av barnesikring i bil, hjelmbruk, redningsvest i båt, osv. Likevel er jeg minst like opptatt av å ikke oversikre barna. De trenger å få utforske sine grenser, klatre, leke og ja til og med slå seg. Gutten min ble forøvrig reddet av å klarte høyt i tre pga at han ikke fulgte avtalen om å ikke klarte med hjelm. Han falt ned, knakk armen rett av - og knuste hjelmen. Uten hjelmen er jeg redd hva som hva som ville skjedd med hodet hans.

Skrevet

Jeg er opptatt av at barna mine skal være sikre. Er "hysterisk" opptatt av barnesikring i bil, hjelmbruk, redningsvest i båt, osv. Likevel er jeg minst like opptatt av å ikke oversikre barna. De trenger å få utforske sine grenser, klatre, leke og ja til og med slå seg. Gutten min ble forøvrig reddet av å klarte høyt i tre pga at han ikke fulgte avtalen om å ikke klarte med hjelm. Han falt ned, knakk armen rett av - og knuste hjelmen. Uten hjelmen er jeg redd hva som hva som ville skjedd med hodet hans.

... Også har vi den vonde episoden der et barn ble kvalt i en barnehage pga at det hang fast i en hjelm. Men bra at det gikk bra med gutten din :)

AnonymBruker
Skrevet

... Også har vi den vonde episoden der et barn ble kvalt i en barnehage pga at det hang fast i en hjelm. Men bra at det gikk bra med gutten din :)

Haha, kanskje man ikke kan sikre barna med hjelm heller - de kan jo bli kvalt :P

Skrevet

Nettopp..det er jo det. Man kan ta alle forhåndsregler, og likevel kan det skje ulykker (eller i vårt tilfelle hell når man ikke tok disse denne gang).

Skrevet

Ikke for å være stygg men hallooooooo! Det er trist at slikt skjer men det er ikke mye vi kan Gjøre med det. Heldigvis så skjer slike uhell så sjeldent. Barna kan ikke bli for overbeskyttet heller.

Skrevet

Haha, kanskje man ikke kan sikre barna med hjelm heller - de kan jo bli kvalt :P

Sykkelhjelm skal bare brukes under sykling. Den bør ikke under noen omstendigheter bli brukt i lek!

Kvalmende av deg å skrive "hehe" på dette. Det var faktisk et barn som døde av kvelning pga lek med sykkelhjelm på hodet. Utrolig respektløst av deg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være stygg men hallooooooo! Det er trist at slikt skjer men det er ikke mye vi kan Gjøre med det. Heldigvis så skjer slike uhell så sjeldent. Barna kan ikke bli for overbeskyttet heller.

Hvordan mener du at hette på genseren bidrar til at barna blir for overbeskyttet?

Anonymous poster hash: 56fe5...bdb

• Liker 2
Skrevet

Hvordan mener du at hette på genseren bidrar til at barna blir for overbeskyttet?

Anonymous poster hash: 56fe5...bdb

Har du fått med deg hva tråden handler om...? Den handler om å IKKE ha hette på genseren ;)

Skrevet

Man kan ikke og skal ikke beskytte barna mot alt, men mot alvorlig skade og død, der SKAL man beskytte der man kan. Å ikke bruke hjelm under lek, eller ikke bruke hettegenser, det er en liten "pris" å betale for det som eventuelt kan bli utfallet. Mitt barn eier knapt noe med fast hette, og ikke skal hun bruke det hun har i barnehagen heller.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har virkelig aldri tenkt på at fast hette kan være farlig og at det er derfor uteklær har hettene festet med knapper... Og her har jeg "irritert" meg over hetter som faller av hele tiden pga knappene. :P

Da lærte jeg noe nytt i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er kun to år og hjemme leker han i hettegenser. Jeg er ganske hønemor, og følge med han hele tiden. I barnehagen bruker han det ikke fordi jeg vet at de ikke kan holde øye med han hele tiden :)

Anonymous poster hash: fab51...d69
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for denne tråden! Da har jeg lært noe veldig viktig i dag.

Men helvete heller. Eldstemann eier jo knapt en genser uten hette... Må shopping, da!

Anonymous poster hash: a3d48...d05
  • Liker 2
Skrevet

Min har brukt hettegenser i barnehagen hver eneste dag i hele vår/sommer, men ikke i dag.. Dårlig med gensere uten hetter her også.

Skrevet

Kan det virkelig stemme at det er forbudt med faste hetter? Ungen her har jo hatt faste hetter på haugevis av klær, jeg har aldri tenkt over det før. Og flere jakker har hetter festa med glidelås, ikke knapper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...