Muscae Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 I forbindelse med den tragiske ulykken der et barn døde av å bli kvelt av snoren på ryggsekken sin, så kom jeg til å tenke på en ting. De fleste er opptatt av at barna ikke skal få leke med tau, og i alle fall ikke med hjelm på hodet. Men utrolig mange foreldre sender barna i barnehage med hettegenser/hettejakke. På yttertøy er det er krav i Norge at hetta skal være festet med knapper, slik at den detter av dersom den setter seg fast i noe. Det gjør ikke hetta på en alminnelig hettegenser. Jeg har selv sett en liten gutt henge etter hetta da han skulle hoppe/skli ned fra et høyt lekestativ. Dette var en type som hadde en sånn "brannstang" som barna kunne skli ned, så han hoppet heldigvis ikke direkte ned på bakken, men fikk holdt seg litt fast i stangen. Jeg var jo der og fikk tatt ham, men dersom jeg ikke hadde vært der, så kunne det gått galt. I den barnehagen ble det innført forbud mot å ha på hettegenser i uteleken, men når jeg har nevnt det i andre barnehager jeg har jobbet så bare fnyser de og sier at man ikke skal være hysteriske heller. Hva mener dere? Er det hysterisk? 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Vi unngår det generelt sett. Har vært bevisst på det lenge.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Har faktisk ikke tenkt over dette, må jeg innrømme. Jeg visste heller ikke at det er et krav i Norge at hetta festes med knapper, men jeg skal innrømme at jeg er svært glad for det når jeg leser det du skriver om gutten. Jeg synes ikke du er hysterisk, nei. Anonymous poster hash: e4b49...e08 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 I forbindelse med den tragiske ulykken der et barn døde av å bli kvelt av snoren på ryggsekken sin, så kom jeg til å tenke på en ting. De fleste er opptatt av at barna ikke skal få leke med tau, og i alle fall ikke med hjelm på hodet. Men utrolig mange foreldre sender barna i barnehage med hettegenser/hettejakke. På yttertøy er det er krav i Norge at hetta skal være festet med knapper, slik at den detter av dersom den setter seg fast i noe. Det gjør ikke hetta på en alminnelig hettegenser. Jeg har selv sett en liten gutt henge etter hetta da han skulle hoppe/skli ned fra et høyt lekestativ. Dette var en type som hadde en sånn "brannstang" som barna kunne skli ned, så han hoppet heldigvis ikke direkte ned på bakken, men fikk holdt seg litt fast i stangen. Jeg var jo der og fikk tatt ham, men dersom jeg ikke hadde vært der, så kunne det gått galt. I den barnehagen ble det innført forbud mot å ha på hettegenser i uteleken, men når jeg har nevnt det i andre barnehager jeg har jobbet så bare fnyser de og sier at man ikke skal være hysteriske heller. Hva mener dere? Er det hysterisk? Ja, jeg synes det. Selv lekte jeg masse med tau i trær og stativ, og det gjorde vi alle sammen og jeg har aldri mistet, eller kjent/hørt om noen som kjenner noen som har mistet ungen sin pga. noe slikt. Det er nok flere unger som dør av å bli påkjørt enn som kveles av hettegensere / lek. Men hjelm er jeg enig i at ikke skal brukes i høyden. Anonymous poster hash: 0d320...fc9 2
mamma_mia Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Jeg prøver å unngå det, men det har hendt at barna har hatt på hettegenser i bhg må jeg innrømme. Ikke når de har vært helt små da (under 4-5). På skolen har de sånne skolegensere med hette på, hva tenker dere om det? De er jo eldre da men ulykker kan jo uansett skje. Har straks 2 skolebarn.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Ja, jeg synes det blir hysterisk. For all del, fornuftig nok å tenke over problemstillingen, men å totalforby hettegensere ved lek utendørs i barnehagen synes jeg blir for mye. Anonymous poster hash: 2ae66...b8c 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #7 Skrevet 29. juni 2014 Det er vel kite praktisk med hetta bak der, uansett.Anonymous poster hash: 09a40...77a 2
Muscae Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2014 Jeg prøver å unngå det, men det har hendt at barna har hatt på hettegenser i bhg må jeg innrømme. Ikke når de har vært helt små da (under 4-5). På skolen har de sånne skolegensere med hette på, hva tenker dere om det? De er jo eldre da men ulykker kan jo uansett skje. Har straks 2 skolebarn. Den gutten jeg skriver om var skolestarter. De er jo utrolig aktive i den alderen, høyt og lavt og aner ingen farer. Jeg vet ikke om det finnes noen anbefalinger om dette. Kan google litt og se.
Muscae Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #9 Skrevet 29. juni 2014 Ja, jeg synes det. Selv lekte jeg masse med tau i trær og stativ, og det gjorde vi alle sammen og jeg har aldri mistet, eller kjent/hørt om noen som kjenner noen som har mistet ungen sin pga. noe slikt. Det er nok flere unger som dør av å bli påkjørt enn som kveles av hettegensere / lek. Men hjelm er jeg enig i at ikke skal brukes i høyden. Anonymous poster hash: 0d320...fc9 Nå har du hørt om noen. Her gikk det heldigvis bra, men de måtte gjenopplive ham. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article664671.ece 1
mamma_mia Skrevet 29. juni 2014 #10 Skrevet 29. juni 2014 Den gutten jeg skriver om var skolestarter. De er jo utrolig aktive i den alderen, høyt og lavt og aner ingen farer. Jeg vet ikke om det finnes noen anbefalinger om dette. Kan google litt og se. De er veldig aktive i den alderen ja. Det dumme er at omtrent alle i klassen bestiller disse hettegenserne, tror de kan bestilles uten hette også men de vil jo ikke barna ha når "alle de andre" har med hette. Barn er jo veldig opptatt av å være som de andre på den alderen.
mamma_mia Skrevet 29. juni 2014 #11 Skrevet 29. juni 2014 Nå har du hørt om noen. Her gikk det heldigvis bra, men de måtte gjenopplive ham. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article664671.ece Så skummelt. Godt det gikk bra.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #12 Skrevet 29. juni 2014 Prøver å unngå klær med fast hette så langt det lar seg gjøre. Har aldri kjøpt selv, men gutten min har noen han har arvet, men som omtrent ikke blir brukt. Samt at han nettopp fikk en ytterjakke fra Skogstad som faktisk hadde fast hette. Det ble jeg mildt sagt overrasket over, trodde ikke det var lov lenger. Den blir ikke mye brukt og hvertfall ikke barnehagen. Den var en gave fra bestemor og hun tenker jo ikke så godt over slike ting. Jeg er ikke så beigeistret for Skogstad i utg.pkt og jeg ble ikke akkurat mer begeistret nå. Anonymous poster hash: c5ddd...c81 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #13 Skrevet 29. juni 2014 Bruker ikke tøy med fast hette. Forbud mot faste hetter og gymbagger med lange snorer i bhg. Trodde dette var vanlig. Synes ikke dette er hysterisk i det hele tatt. Var en episode med snor rundt halsen som førte til forbudet. Anonymous poster hash: 56fe5...bdb 1
Miss moneypenny Skrevet 29. juni 2014 #14 Skrevet 29. juni 2014 Det er da overhodet ikke hysterisk. Mine barn har ikke på seg hettegensere, og skal ikke ha det heller så lenge jeg kan bestemme det. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 29. juni 2014 #15 Skrevet 29. juni 2014 Har ikke tenkt så mye over det, men det er desidert IKKE den første gangen et barn har vært i nyhetsbilde pga. en slik ulykke. Så hadde ikke vært dumt om det ble pålagt å ha forbud i alle barnehager.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #16 Skrevet 29. juni 2014 Jobber i barnehage, ser det er løse snorer på sekker, "posesekker" skjerf/ hetter og luer ! Jeg knyter aldri luene og lar ikke de gå med skjerf.. Anonymous poster hash: df189...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #17 Skrevet 29. juni 2014 Et under at jeg overlevde barndommen! Anonymous poster hash: 24b73...926 3
Hjarte Skrevet 29. juni 2014 #18 Skrevet 29. juni 2014 (endret) Jeg har også undret meg over at det er lov å selge hettegensere til små barn med fast hette når hettene på ytterjakker og dresser må ha knapper pga kvelningsfare. Det er egentlig veldig ukonsekvent, og til dere som begynner å snakke om at "slik gjorde vi ikke før, rart at vi overlevde" osv: det er ikke uten grunn at det ikke skal selges hetter uten knapper her i Norge. Det har nok skjedd noen tragiske episoder opp gjennom årene, og spesielt tragisk er det når det er snakk om ting som en kan hindre bare ved noen enkle grep. Endret 29. juni 2014 av Hjarte 1
Muscae Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #19 Skrevet 29. juni 2014 Et under at jeg overlevde barndommen! Anonymous poster hash: 24b73...926 Alltid kommer det noen med den kommentaren der. Det var ikke alle som overlevde skjønner du! Antall ulykker der barn blir alvorlig skadet eller dør har blitt mindre og mindre, etter hvert som en har mer fokus på sikkerhet. Aldri har barnedødeligheten vært så lav som nå, og aldri har forventet levealder vært så høy som nå. Det vil si at det døde veldig mange flere på 70 og 80 tallet som i lignende situasjon i dag ville overlevd. Fordi vi har bedre sikring, og flere sikkerhetstiltak. Er det virkelig vanskelig å forstå det? 10
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #20 Skrevet 29. juni 2014 Ja, det er hysterisk. Barn dør hver dag rundt om i verden, men de færreste dør av å bli kvalt av ryggsekken sin eller en hettegenser. Tragiske ulykker skjer hele tiden, men man kan ikke skjerme barn fra alt som er farlig. Å overbeskytte barna er mer farlig. Anonymous poster hash: bde5b...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå