Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Men hvis det hadde vært en ansatt på hvert rom i hvertfall, så kunne vel slike kvelningsulykker vært unngått. Det er jo når barna klarer å snike seg bort til et ubemannet område at slikt kan skje.

Tenker på den saken for noen år siden da ei jente ble kvelt av sykkel hjelmen hengende fast i et tre, i en barnehage.

De som jobbet i barnehagen fant henne hengende der.

Var ikke det de ansatte sin feil, at ingen passet på henne?

Anonymous poster hash: 0650e...fae

Når en barnehage er underbemannet er det ALDRI personalet sin feil når de ikke strekker til med å være i alle rom til enhver tid, dessuten kan man ikke ha øynene på alle barna hele tiden, uansett.

Endret av pluttipott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En tragedie, rett og slett. Har jobbet i barnehage, min fantastiske mamma har vært styrer i barnehage i årevis, og dette er barnehage-ansattes verste mareritt. Ja, noen har ikke fulgt med og det er forferdelig. Men mennesklige feil skjer, og de som jobbet den dagen går gjennom et lite helvete akkurat nå.

Det vil aldri være nok folk til å passe på at barna aldri kan komme utfor en ulykke. Aldri. Ulykker skjer over alt. Dessverre. Dette er en tragedie for alle involverte, og det er virkelig jævlig å se hva folk kan vrenge ut av seg.

Anonymous poster hash: d83a1...a30
  • Liker 9
Skrevet

Igjen en forferdelig tragisk sak, og jeg synes så utrolig synd på familien som har mistet den lille gutten sin.

Det er som Ab over her sier, dette er en barnehage ansatt sin største frykt.

Men igjen så kan vi ikke sette barna i polstrede bur eller pakke de inn i bobleplast.

Hos oss får de større barna leke alene på puterommet, legorommet og dukkerommet.

De får gå inn på do selv, for å hente noe eller for å fylle vann flasken sin.

Vi ser jo etter de hele tiden, men ting hender desverre utrolig fort, og det skal bare sekunder til.

Uansett hvor mye man vil beskytte barna, så må de få lov å utvikle seg og vokse. Å det gjør de ikke vist man går i helene på de hele tiden...

• Liker 6
Skrevet

Igjen en forferdelig tragisk sak, og jeg synes så utrolig synd på familien som har mistet den lille gutten sin.

Men igjen så kan vi ikke sette barna i polstrede bur eller pakke de inn i bobleplast.

Hos oss får de større barna leke alene på puterommet, legorommet og dukkerommet.

Vi ser jo etter de hele tiden, men ting hender desverre utrolig fort, og det skal bare sekunder til.

Uansett hvor mye man vil beskytte barna, så må de få lov å utvikle seg og vokse. Å det gjør de ikke vist man går i helene på de hele tiden...

Holder med denne!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En tragedie, rett og slett. Har jobbet i barnehage, min fantastiske mamma har vært styrer i barnehage i årevis, og dette er barnehage-ansattes verste mareritt. Ja, noen har ikke fulgt med og det er forferdelig. Men mennesklige feil skjer, og de som jobbet den dagen går gjennom et lite helvete akkurat nå.

Det vil aldri være nok folk til å passe på at barna aldri kan komme utfor en ulykke. Aldri. Ulykker skjer over alt. Dessverre. Dette er en tragedie for alle involverte, og det er virkelig jævlig å se hva folk kan vrenge ut av seg.

Anonymous poster hash: d83a1...a30

Jeg er enig i dette. Og som du skriver:"noen har ikke fulgt med", er det jeg mener også. Det er forferdelig.

Anonymous poster hash: 0650e...fae

AnonymBruker
Skrevet

Men støtter noen meg i forslaget om at navere kan få komme og være en slags tilsyn vakt i alle landets barnehager? De mangler jo alltid folk hele tiden. F.eks når de faste ansatte skal skifte bleier, lage til mat, ha samling eller finne frem vogner- så er der 2-3 fra nav der hver dag som ser etter ungene. Sier ikke de skal være med slik de ansatte, men at de skal passe på barna at de ALLTID har øyner på seg. Tror dette ville vært bra. F.eks fra 9.30-14.30 hver dag. Så mottar de nav pengene sine, men får også komme seg ut og gjøre noe nyttig. Foreslår også eldrehjem- sykehjem, være tur kamerater til de eldre, være med og mate de, eller bare sitte på rommet og snakke med dem, slikt personalet sjelden får tid til. La sosialtrygdede, uføre ( de som klarer å sitte i en stol og observere- se etter barn ) få lov til å delta i samfunnet.

Anonymous poster hash: d58aa...e39
AnonymBruker
Skrevet

En av de største feilene i barnehager er at så mange ulykker ikke blir meldt inn. I dette tilfellet så kunne et liv vært spart om barnehagen hadde tatt foreldrenes bekymring på alvor.

Og til de alvorlige ute-ulykkene som har vært i barnehager. Blir det ikke sjekket at ikke barn leker i stativer med hjelm og ryggsekker på seg?

Anonymous poster hash: e05c9...687

Skrevet (endret)

En av de største feilene i barnehager er at så mange ulykker ikke blir meldt inn. I dette tilfellet så kunne et liv vært spart om barnehagen hadde tatt foreldrenes bekymring på alvor. Og til de alvorlige ute-ulykkene som har vært i barnehager. Blir det ikke sjekket at ikke barn leker i stativer med hjelm og ryggsekker på seg? Anonymous poster hash: e05c9...687

Hos oss blir større skader som må behandles ført opp på skademeldings skjemaer, og meldt inn til forsikrings selskaper.

Da fører man opp hva som har hendt, og om det er tiltak som må settes inn, rutiner som må endres, eller om det er sånt som kan hende ved vanlig lek.

Vi har en haug med skjemaer som hele tiden skal fylles ut på at forskjellige ting er sjekket.

Tidligvakten tar sikkerhets sjekk av avdelingen, og ser at ting barna ikke skal få tak i lgger så barna ikke får tak i det. Å at andre ting som snorer, dør sperrer, grinder osv er som det skal.

Det går også på runde å sjekke resten av huset, og uteområdet.

Man må signere på skjemaet om det er avik, og at man har gjort det.

Når det kommer til hjelmer og sekker, så får absolutt ikke barna ha det på seg da de løper rundt å leker.

Å det må man passe på at de ikke har, for de forstår ikke selv hvor farlig det er.

Jeg er veldig streng der, og det er en ikke diskuterbar sak.

Enten så tar de den av selv, eller så gjør jeg det å forklarer hvor farlig det kan være igjen og igjen.

Endret av MissPierce
AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre også sier: En grusomt tragisk ulykke.

Jeg vil ikke bruke frasen "Sånt skjer", siden det tilsier at jeg ikke synes dette er forferdelig, og det er det. Men det er likevel et element av tilfeldighet her. En svært sjelden gang vil slike "freak accidents" skje. Det er ingen trøst for de involverte og det betyr ikke at vi ikke skal jobbe for å holde barnehagene sikre, men dette er bare en slik ting man ikke kan gardere seg 100 % mot. Noen barn vil slippe unna de ansattes øyne. Noen barn vil få surret noe rundt seg. Noen barn vil falle. Noen barn vil slå seg. Heldigvis får det sjelden et så tragisk utfall som dette.

Hvis det mot formodning skulle vise seg at de barnehageansatte er å klandre og har gjort langt mindre enn man kan forvente for å forhindre denne typen hendelser kan det selvsagt bli snakk om et straffansvar, men alt tyder på at dette bare var en rekke uheldige omstendigheter. Lynet slo ned akkurat her. Det er dypt tragisk. Mer er det neppe å si.

Anonymous poster hash: 9e1f2...f80
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre også sier: En grusomt tragisk ulykke. Jeg vil ikke bruke frasen "Sånt skjer", siden det tilsier at jeg ikke synes dette er forferdelig, og det er det. Men det er likevel et element av tilfeldighet her. En svært sjelden gang vil slike "freak accidents" skje. Det er ingen trøst for de involverte og det betyr ikke at vi ikke skal jobbe for å holde barnehagene sikre, men dette er bare en slik ting man ikke kan gardere seg 100 % mot. Noen barn vil slippe unna de ansattes øyne. Noen barn vil få surret noe rundt seg. Noen barn vil falle. Noen barn vil slå seg. Heldigvis får det sjelden et så tragisk utfall som dette. Hvis det mot formodning skulle vise seg at de barnehageansatte er å klandre og har gjort langt mindre enn man kan forvente for å forhindre denne typen hendelser kan det selvsagt bli snakk om et straffansvar, men alt tyder på at dette bare var en rekke uheldige omstendigheter. Lynet slo ned akkurat her. Det er dypt tragisk. Mer er det neppe å si. Anonymous poster hash: 9e1f2...f80

Hva er det som tyder på at ingen er å klandre?

Så når man leverer barnet sitt i barnehagen om morgenen så må man altså krysse fingrene og håpe at barnet vårt overlever dagen? For ulykker som dette KAN skje?

Betaler man ikke for at de ansatte skal passe på barna og at sikkerheten skal komme foran alt?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvem generaliserer? Du antok at jeg mente generelt. Jeg snakket kun om denne saken.

Du generaliserer. Les en gang til dine egne ord: Ulykker skjer uansett. Kan ikke skylde på barnehagen.

Dette er generalisering og spekulasjoner. Du vet ikke om det er barnehagens skyld eller ikke, men du generaliserer og bestemmer at det ikke er barnehagens skyld. Eller kanskje jobber du der og vet detaljer som ikke er offentliggjort ennå? Tviler. :)

Endret av Drizzt
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss blir større skader som må behandles ført opp på skademeldings skjemaer, og meldt inn til forsikrings selskaper.

Da fører man opp hva som har hendt, og om det er tiltak som må settes inn, rutiner som må endres, eller om det er sånt som kan hende ved vanlig lek.

Vi har en haug med skjemaer som hele tiden skal fylles ut på at forskjellige ting er sjekket.

Tidligvakten tar sikkerhets sjekk av avdelingen, og ser at ting barna ikke skal få tak i lgger så barna ikke får tak i det. Å at andre ting som snorer, dør sperrer, grinder osv er som det skal.

Det går også på runde å sjekke resten av huset, og uteområdet.

Man må signere på skjemaet om det er avik, og at man har gjort det.

Når det kommer til hjelmer og sekker, så får absolutt ikke barna ha det på seg da de løper rundt å leker.

Å det må man passe på at de ikke har, for de forstår ikke selv hvor farlig det er.

Jeg er veldig streng der, og det er en ikke diskuterbar sak.

Enten så tar de den av selv, eller så gjør jeg det å forklarer hvor farlig det kan være igjen og igjen.

Jeg lurer på om du jobber i en barnehage jeg har jobbet i før... Etter min erfaring (med mange andre barnehager) er det sjeldent at en avdeling har både puterom, legorom og dukkerom. Pluss at vi hadde de samme rutinene for internkontroll. Ligger den i Lillestrøm?

Anonymous poster hash: a7aa4...6d0

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som tyder på at ingen er å klandre?

Så når man leverer barnet sitt i barnehagen om morgenen så må man altså krysse fingrene og håpe at barnet vårt overlever dagen? For ulykker som dette KAN skje?

Betaler man ikke for at de ansatte skal passe på barna og at sikkerheten skal komme foran alt?

Ingenting som tilsier at personalet har fulgt mye dårligere med enn vanlig. Ingen grov uaktsomhet å spore. Bare et tragisk uhell.

Du kan godt fremstille det på den måten, at man må "krysse fingrene for at det går bra", men det kan du si om alt annet man foretar seg også. Jeg må krysse fingrene for at togskinnene er bra nok når jeg tar toget, jeg må krysse fingrene for at bremsene på min egen bil er gode nok, jeg må stole på at det ikke blåser opp til storm når jeg går i fjellet. Jeg må også krysse fingrene når mitt barn på 10 år går ned trapper eller spiller fotball. Jeg må også krysse fingrene for at jeg ikke tas av hai når jeg svømmer. Selvsagt kan det bli snakk om straffansvar når noen svikter, men det er ikke alltid noen som er å straffe for dødsfall.

Man betaler for at de ansatte skal ta vare på barnet og at sikkerheten skal stå i høysetet. Foran alt? Det spørs hva du mener med det. Ja, det er det aller viktigste, men ikke det eneste. Det betyr ikke at man skal plassere barna i overlevelsesdrakter fra 9 til 4 i tilfelle flom. En viss risiko finnes alltid. Dessverre. Å eliminere den siste teoretiske risikoen krever at man forsaker så mye at man ikke alltid kan gardere seg fullstendig. Jeg holdt på å pådra meg en permanent og invalidiserende hodeskade etter en fotballtakling en gang, men det er sånt som skjer en ytterst sjelden gang. Det er ikke alltid det er noen å straffe.

Anonymous poster hash: 9e1f2...f80

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du generaliserer. Les en gang til dine egne ord: Ulykker skjer uansett. Kan ikke skylde på barnehagen.

Dette er generalisering og spekulasjoner. Du vet ikke om det er barnehagens skyld eller ikke, men du generaliserer og bestemmer at det ikke er barnehagens skyld. Eller kanskje jobber du der og vet detaljer som ikke er offentliggjort ennå? Tviler. :)

Så du quotet meg for å fortelle meg at jeg generaliserer? Takk Einstein.

La meg bryte ned det jeg sa for deg. Da blir det kanskje litt lettere.

Ulykker skjer uansett, det skjer hjemme, arbeidsplassen, ute osv osv, klart man kan utføre tiltak slik at det er mindre sjans for at noen ulykker kan skje. Men uansett hvor mange tiltak du har gjennomført, en ulykke kan skje uansett. Kan ikke skylde på barnehagen. Nei, du kan faktisk ikke skylde på barnehagen her, fordi du ikke visste hva som hadde hendt. Hadde en uansvarlig voksen latt porten stå åpen? Hadde gutten falt fra lekestativet? Ble han kvelt av en snor på sekken? Utrolig dumt å legge skyld før du har alle fakta.

Skjønte du hva jeg mente nå?

Endret av Gwynevere
Skrevet

Jeg lurer på om du jobber i en barnehage jeg har jobbet i før... Etter min erfaring (med mange andre barnehager) er det sjeldent at en avdeling har både puterom, legorom og dukkerom. Pluss at vi hadde de samme rutinene for internkontroll. Ligger den i Lillestrøm? Anonymous poster hash: a7aa4...6d0

Ligger ikke på Lillestrøm nei.

Hver avdeling har ett "soverom" som brukes til andre ting da barna ikke sover. Så da velger avdelingen selv hva de skal ha der etter som alderen på barna.

Legorommet og pute rommet er felles rom for hele bhg.

Synes det er bra vi har sånne rutiner, for da er det sikkert at det blir gjort.

Jeg jobber i privat barnehage, og alle våre barnehager har samme regler for rutiner.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna skal ha egen livvakt, men foreldrene klager likevel på hvor dyrt det er å sende ungene i barnehage......

Anonymous poster hash: cd53d...179
  • Liker 2
Skrevet

Barna skal ha egen livvakt, men foreldrene klager likevel på hvor dyrt det er å sende ungene i barnehage......

Det er da ingen som klager over det etter at maksprisen kom, vel? Det er jo kjempebillig å ha unger i barnehagen nå, i forhold til før maksprisen kom.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid nødvendig med en livvakt på hvert barn, men forholdene i barnehagen skal være slik at ulykker ikke kan forekomme. Det må være nulltoleranse for skader på barn i barnehage.

Anonymous poster hash: 38487...876

Skrevet (endret)

Det er ikke alltid nødvendig med en livvakt på hvert barn, men forholdene i barnehagen skal være slik at ulykker ikke kan forekomme. Det må være nulltoleranse for skader på barn i barnehage.

Anonymous poster hash: 38487...876

Med mindre man polstrer ungene/stenger de inne i bur hele dagen og ikke tilfredsstiller behovene de har for allsidig læring og utvikling, er det UMULIG å helgardere seg mot ulykker i barnehagen, selv om man har alle slags rutiner og HMS. Punktum.

Endret av pluttipott
  • Liker 2
Gjest Artistina
Skrevet

Med mindre man polstrer ungene/stenger de inne i bur hele dagen og ikke tilfredsstiller behovene de har for allsidig læring og utvikling, er det UMULIG å helgardere seg mot ulykker i barnehagen, selv om man har alle slags rutiner og HMS. Punktum.

Foreldre skal føle seg trygge på at barnehagen ivaretar barna deres på best mulig måte. Jeg hadde aldri levert barna mine i en barnehage som jeg ikke følte var trygg og som mener at de ikke kan gardere seg mot dødsulykker.

De dødsulykkene jeg har hørt om i barnehager har vært kvelning ved at barna har hatt hjelm, lange jakkesnorer eller ryggsekker på seg under lek i apparater, barn som har druknet på tur med barnehagen, barn som har gått utfor området på egenhånd og blitt påkjørt - samt en tragisk hendelse når et av barnehagebarna helte sand i en bagvogn hvor en liten baby lå og sov.

Alt dette er hendelser som kunne vært unngått om barna hadde hatt tilfredsstillende tilsyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...