Gå til innhold

Mikroinjeksonsbehandling....


Lilletrollet

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi kan ikke få barn på vanlig måte. :cry: Dette fikk vi beskjed om i går. Og da fikk vi vite at vi må ha prøverør.

Er det noen her som har vært bortig eller opplevd mikroinjeksonsbehandling? :klø: Det er det jeg skal igjenom i følge legen på Riksen,men jeg trenger litt informasjon om det. Jeg har et ark hvor det står fem linjer....men det var ikke veldig forståelig... :oops:

Noen som vet noe?

Klem :klem: Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lilletrollet.

Det kan være hardt å få denne beskjeden dersom man ikke er forberedt.

Selv har vi jo også vært igjennom prøverørsbehandling, men det var ikke ICSI (mikroinjeksjon) men IVF.

For oss som gjennomgår behandlingen er det det samme om det er ICSI eller IVF - forskjellen ligger på laboratoriet etter uttak av egg, der man ved ICSI sprøyter en sædcelle inn i egget, mens ved IVF ligger egget og mange sædceller sammen, og "den sterkeste vinner"....

ICSI blir jo gjerne utført dersom mannen har nedsatt kvalitet.

Sambo har også nedsatt kvalitet, og det var ICSI som var planlagt for oss også til å begynne med. Det viste seg at vi kunne få IVF alikevell. (Jeg tror forbedringen har med å gjøre vitamininntaket til sambo - de sier at zink skal hjelpe på sædproduksjonen, og det er jo verdt å prøve)

Zianta skriver jo dagbok her på KG, og de er (om jeg ikke husker feil) igjennom sitt 2 forsøk nå (i tillegg til at de har et forsøk avbrutt)

Zianta er til egguttak i dag, om det viser seg at eggene har vokst tilfredsstillende (for en modner jo egg vha sprøyter, slik at de får tatt de ut på sykehuset, og slik at de kan føre tilbake et (eller to) befruktet egg 2-3 dager etterpå...

Jeg tror jeg har endel linker som omhandler assistet befruktning (altså både ICSI og IVF), og jeg skal finne dem til deg.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette kan vi litt om..... Alltid et sjokk å få den beskjeden, men heldigvis finnes ICSI (som metoden kalles) som kan hjelpe oss.

Forskjellen på ICSI og vanlig IVF (prøverør) er at egget blir befruktet med en enkelt sædcelle (i motsetning til IVF der cellene selv skal befrukte egget). Altså trengs det bare EN sædcelle for å få en vellykket befruktning.

Etter befruktning blir egget satt tilbake i livmor.

ICSI benyttes når det er dårlig sædkvalitet.

Prosessen er ca som følger: ca tre uker etter du får mensen (dersom 28 dagers syklus) skal du begynne med nesespray for å starte nedreguleringen av egen syklus. Etter 2-3 uker på spray (kommer litt ann på) starter du med sprøyter for å modne egg. Denne prosessen modner flere egg enn det som er vanlig i ordinær syklus. Så etter 10-14 dager med sprøyter skal EL-sprøyten settes og deretter bærer det til egguttak. 1-2 dager etter egguttak får du vite hvor mange egg som er befruktet og når innsetting skal skje. 2 uker ca etter tilbakesetting skal du ta en graviditetstest. På riksen blir det tatt blodprøver av hcgnivå to uker etter uttak.

Sånn generelt! Forskjellen på microinjeksjon og vanlig prøverør (liker ikke det ordet!!) er altså at sædcellen får hjelp til å befrukte egget. Men behandlingen i forkant etc er den samme som på vanlig IVF.

På riksen er de hyggelige og flinke, så dette går nok bra. Vi hadde to forsøk privat før vi kom til riksen (pga ventetider etc). Dette går bra skal du se! Når skal dere inn til behandling da? Hatt forsamtaler og utredning allerede kanskje?

Lykke til! Bare spør om det er noe mer du lurer på.

Klem, Hanne - med baby i magen!!

Ps. kan også anbefale www.fub.no sitt forum. Der treffer du mange jenter/gutter i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oj, litt ivrig der! To ganger samme innlegg. Sorry :oops:

Men som Chiquita også skriver, så kan jo dette gå veldig bra.

Klem, Hanne igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sidene til Rikshospitalet. På høyresiden står det oppdelt i kategorier hva du kan lese om (under behandling). Disse kategoriene må dere igjennom for en ICSI-behandling (altså Forundersøkelse, Hormonstimulering, Egguthenting, Prøverørsbehandling, og Mikroinjeksjonsbehandling)

Her er sidene til Fertilitetssenteret. Disse sidene på "Nyttig å vite" kan gi mange svar som du kanskje har.

Vel, disse var vel de jeg liker best og som jeg føler gir mest svar om en har spørsmål.

Jeg vet ikke om du har vært inne på www.fub.no og lest noe. (Fub står for FOreningen for Ufrivillig Barnløse)

Der er det også en del informasjon om IVF/ICSI.

Denne foreningen jobber for "rettighetene" til oss ufrivillig barnløse...

Der er det også et forum hvor en treffer "likesinnede" :wink:

www.snartgravid.com har jo også egne "diskusjons-sider" for de som gjennomgår ICSI/IVF.

Og om det er noe, så bare spør.

Selv om jeg hadde IVF og ikke ICSI, så er det jo egentlig det samme.

Kanskje kan jeg svare deg på noen spørsmål...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender også ved IVF-behandling at det av en eller annen grunn ikke er befruktning som forventet. Da vil de ved et evt neste forsøk bruke ICSI, eller microinjeksjon, eller rett og slett 50/50. Det har skjedd at det har vært egg som ble befruktet selv og blitt satt tilbake, mens det ikke har vært noen deling i de eggene som har fått sædcellen sprøytet rett inn.

Det er også en etisk forskjell på disse to metodene, som snakkes lite om, men som klinikken vil informere deg om.

Ved IVF er det naturlig befruktning, selv om den foregår utenfor kvinnens kropp. Ved ICSI skjer befruktning der befruktning ikke skulle ha skjedd.

Uansett, jeg ønsker deg lykke til. Det finnes mange ufb-ere, men de får jammen meg barn de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom ICSI forsøk og blitt gravid. Skal igang med søskenforsøk til høsten på Ullevål. Hvis du har flere spørsmål så send meg gjerne en PM. Svarer gjerne hvis jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dere er helt super dupre altså!

Skal sette meg ned å lese litt om det litt senere!

Litt tøft å få innover seg,men det går bra!

Mannen min har litt "trøtte" svømmere kan man si.....De trenger litt assistanse med å komme seg frem!

Stor klem :klem: Lilletrollet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Chiquita skrev så holder vi på med vårt 2 ICSI (mikroinjeksjon) forsøk akkurat i disse dager.

Jeg hadde egguttak i dag, og fikk ut 7 egg!

Disse blir da befruktet med en sædcelle fra mannen.

Jeg får vite i morgen (onsdag) hvor mange som er blitt befruktet. Om det er noe (X fingrene for det) så setter de tilbake 2 egg. Og kanskje noen i fryseren om vi er riktig heldige.

Du må gjerne lese i dagboke min (link i signaturen).

Den begynner å bli noen sider nå for jeg startet den da vi hadde det første (avbrutte) forsøket i oktober 2003. Eller du kan sende meg en PM, e-post eller så er jeg ofte å treffe på msn.

Lykke til videre i prosessen! :dagensrose:

Klem fra

Zianta :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...