Gå til innhold

Er det ikke egentlig omvend - de rike ferierer i Norge mens middelklassen drar til Syden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I debatten om ferieturer for barna så kom jeg til å tenke på en ting - er det ikke heller slik at det er middelklassen som faktisk drar til såkalt Syden om sommeren, men de mer velstående drar på hyttene sine i skjærgården / på sørlandet mm?



Anonymous poster hash: add79...6ab
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er billigere å dra til syden med billige billetter enn å ha et sommerhus på sørlandet da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Joda. De fattigeste har ikke råd til ferie i det heletatt. de med helt normale lønninger drar på chartertur til syden - noe som faktisk ikke er så dyrt (misforstå meg rett) sammenlignet med mye annet. De som har en god del mer penger har gjerne fridtidsboliger langs kysten, noe som ikke akkurat er gratis. Men de drar nok på utenlandsferier også. Men kanskje ikke til Gran Canaria og Mallorca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De jeg kjenner som reiser til Syden, er i allefal ikke i det øvre sjiktet av lønnsstigen. I min vennekrets er det de som jobber på butikk, eller i servicebransjen, som reiser til syden hvert år. Nå har jeg ikke så mange venner i de øvre sjikter, men de har gjerne båtferie, hytteferie eller går på fjellet.

Forresten så blir alt kludret litt til i småbarnsfasen, da. Er ikke så kult med skjærgårdsferie i båt med eo små barn som krabber overalt...



Anonymous poster hash: b4f50...4b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men jeg vil slenge på noen mer eksotiske ferier i tillegg... De drar gjerne på hytten på Valer og til Sør Afrika... I min vennekrets er det ikke då vanlig å 'bare' være på hytta hele sommeren...

Anonymous poster hash: 63c8a...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Hehe, takk for det, nå hørtes hytteferien plutselig mye bedre ut... :fnise:

Hjemmeferien min også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo av andre tråder her at det ressurssvake foreldre som nedprioriterer skole og drar til syden i skoleåret fordi de tror det gjør barnet mer "normalt", mens ressurssterke ser de langsiktige fordelene med å prioritere skolegang og dra på hytta i stedet for å blakke seg på syden. Og da mener jeg selvfølgelig ikke bare økonomisk ressurstilgang.



Anonymous poster hash: dbeb0...2fe
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten om barn og ferie og penger handler vel om de som ikke har råd til ferie overhodet, enten det er i Norge eller utlandet.

Nå vet jeg ikke hva du mener med "velstående" men de jeg kjenner som har langt over snittet med penger deler ferien sin mellom mange destinasjoner - hytta på Sørlandet, en uke i New York, syd-Frankrike eller Italia, eller Brasil.

De som bruker uttrykket "Syden" er vel mer typen til å dra på charterreiser.

Nå er ikke det å dra "på hytta" veldig spesielt. En flott hytte med strandlinje på Sørlandet koster, men veldig mange nordmenn har tilgang på feriebolig i Norge - enten det er med et vennepar, treffe familie, en onkels hytte osv. Det å dra på hytta i Norge er ikke noe for de "velstående" generelt.



Anonymous poster hash: 0cc6c...6b5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører sikker middelklassen og syns en sydentur med hele familien er et stor innhogg i økonomien. Med 3 store unger som ikke lengre går for barnepriser (fra 11 år på Norwegian) må hele familien betale voksenbillett og for standard leiligheter legges det sjelden opp til familier på 5. Ikke alle famlier bor i nærheten av Gardermoen eller andre sentrale flyplasser med hyppige avganger der man kan velge og vrake i restplasser. En sydentur for oss i skolefrisesongen kommer fort på over 30 000,-.

Så tenker jeg; dersom sydentur skal være ferienormen som alle bør kunne få råd til, hva da med alle som ligger i vårt "sjikt"? Skal også vi gråte og hyle fordi vi ikke ser oss råd til å unne oss sydentur?



Anonymous poster hash: 9528b...591
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt gjennomsnittlig inntekt tror jeg, og vi skal først på "bilferie" hvor vi begynner i Svolvær og kjører innom diverse familie pluss et hus vi har arvet. Når vi kommer hjem blir vi hjemme noen dager før vi tar oss en charter-tur til Tyrkia. :P Ikke at Tyrkia er drømme-destinasjonen, men det var der eller Kreta hvor det gikk direktefly. Til neste år derimot skal vi ikke på chartertur. Da skal vi leie ei flott leilighet ved Algarvekysten i Portugal, hvor vi blir å lage det meste av maten selv kontra all inclusive vi skal på i år.

Jeg er ikke noe hyttemenneske, så hvis jeg hadde hatt bedre råd, så hadde det bare blitt til destinasjoner som koster mer. Når det er sagt så er jeg superfornøyd bare jeg kommer meg til varme strøk, men gleder meg definitivt mer til neste års ferie enn til i år. :)

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I debatten om ferieturer for barna så kom jeg til å tenke på en ting - er det ikke heller slik at det er middelklassen som faktisk drar til såkalt Syden om sommeren, men de mer velstående drar på hyttene sine i skjærgården / på sørlandet mm?

Anonymous poster hash: add79...6ab

Nei, jeg er ikke umiddelbart enig.

Svært få av våre bekjente med lønninger i millionklassen sitter på en hytte i Norge hele ferien. Noe av ferien, kanskje, men ikke hele. Det er mye reising, men kanskje ikke til de mest typiske sydendestinasjonene.

Dessuten er det jo mange som har hytte i syden ;)

Anonymous poster hash: 0ca97...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, charter. Vil heller droppe å ta ferie enn charterturer.



Anonymous poster hash: 8268b...df9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, charter. Vil heller droppe å ta ferie enn charterturer.

Anonymous poster hash: 8268b...df9

Deg om det. Jeg foretrekker å ikke reise charter altså, men...Var på min første chartertur i fjor. Det var helt greit, med direktefly, buss som tok oss til hotellområdet hvor vi koste oss på stranda og ved bassenget, spiste god mat og hadde late dager. Mye heller det enn å bare være på hytta, for å si det sånn! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slagordet bør være "Norge - ditt dyreste ferieland" spør du meg.

Allikevel velger jeg å bli hjemme og ta dagsturer og strandutflukter fremfor å kope på Kreta any day!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Charter er for folk flest. Ferie i Norge er vel noen dager på hytta eller familiebesøk m.billig overnatting. Roadtripp m.barn i Norge er skamdyrt og kvaliteten ofte så som så. Prøv en uke i Kristiansand m. 2 barn (uten kjentfolkovernatting/firmahytte). Neste år reiser man et annet sted.

De litt mer bemidlete reiser noen uker til USA eller Asia / Australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste jeg kjenner som er godt bemidlet drar også til Syden. Riktignok ikke på charter på Mallorca, men de har sitt eget sted på den franske eller spanske rivieraen.

Syden er Syden uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært rik så hadde "Syden" vært sol- og badeferie i Karibien eller Hawaii eller Bora Bora... synes ikke middelhavssyden er så dyrt, hvis du regner på det. Del totalsummen pr voksen som har feriepenger f.eks. Da jeg var singel betalte jeg glatt 2500 for en uke fly+hotell. To uker blir da 5000. 5 pers blir da 25 000. To inntekter, 12 500 hver, som får en drøss feriepenger, kanskje 15-20 000 mer enn vanlig månedslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem personer i skoleferien er garantert ikke 25 000. Hilsen mor til fire med et feriebudsjett på det dobbelte... (og da er det snakk om kjedelige syden-destinasjoner).

Er familien stor er nok hytteferie det billigste du får. Alt av reiser blir dyrt. Men enig i at charter ikke er typisk høystatus, det er det langrenn i kombinasjon med safari som er.

Anonymous poster hash: 0ca97...b6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

En sydentur for oss i skolefrisesongen kommer fort på over 30 000,-.

Anonymous poster hash: 9528b...591

Oi, det var ikke ille.

Det er forskjell på charter, - og charter.

Vi har betalt rundt 60-90000kr per tur, de to siste charterturene vi har dratt på, to voksne og to barn på 5, og 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...