Gå til innhold

erfaringer med såre brystvorter. .


Alkymist

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd å bli så sår at det kommer sprekkdannelser med gult puss? Har en sprekk som ikke gror. Pusset er borte etter pyrisept, men når det lukker seg er skorpen gul. Det åpnes ved amming. Smører også med purelan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg var så sår at det kom sårvæske/blod. Måtte bruke ammeskjold og veksle mellom å amme, amme m/skjold og pumpe/gi mm fra flaske. Etter 2-3 uker gikk det seg til, og ammingen har vært nullproblem siden. Purelan var llivsnødvendig den vonde perioden.

Anonymous poster hash: 7a6c2...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte skjold en stund på starten. Hadde mye trøbbel da. Nå har det Vært bra en stund, men plutselig kom denne sprekken og er like vond nå etter to uker.😔 Skjold eller pumping hjelper ikke nå dessverre. Det blir tak i brystvorter som åpner det opp igjen. Men får fortsette å smøre. Purelan er den salven jeg har likt best i alle fall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du fødte? Har du fått noen til å se på om det ser ut som dere har riktig teknikk? Jeg merka at taket ble bedre hvis jeg la babyen på en pute i fanget mitt så hun kom litt høyere opp. Hun ligger ikke mage mot mage med meg da (slik min helsesøster insisterer på er "toktig" stilling), men da har det vært enklest for henne å få godt tak.

Anonymous poster hash: 7a6c2...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, ikke toktig! Haha...

Anonymous poster hash: 7a6c2...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 4 med og er mitt andre barn. Første gangen hadde jeg aldri noe trøbbel. Men nr 2 slipper opp litt underveis og kan ligge urolig til brystet, noe som gjør meg sår. Men ved å rett og slett ta han vekk fra brystet har vi løst dette, han ligger riktig ellers. Men det hender jeg blir litt små sår innimellom og da har det holdt å smøre en gang eller to. Er helst natt/tidlig morgen når jeg er trøtte at oppmerksomheten svikter litt og jeg dermed blir sår. Men etter to uker med sår synes jeg det drøyer veldig 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fått sjekka om det er bakterier i såret siden det ikke vil gro. Mulig at det også kan være sopp, men da ville det trolig vært ekstremt vondt. Ta en tur til lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja siden det har Vært puss i det og nå lukker seg med gul kant har jeg tenkt at det sikkert er bakterier i det og derfor brukt pyrisept. Og pusset er helt borte. Virket som det ble bedre en stund da det fra morgenen av kunne ammes en gang eller to før det ble åpent og veldig vondt. Men nå synes jeg det ble litt verre igjen. Håpet noen hadde erfaring med sår/sprekk med puss i. Om jeg ikke merker bedring i løpet av uka, må jeg nok til legen. Men håpet at pyriseptkremen skulle hjelpe. Ble kanskje litt slappere med bruken når det hjalp litt, så har trapper opp bruken igjen nå. Siden den må vaskes av før jeg ammer har jeg droppet den i perioden det ammes hyppigst og på natten og brukt purelan resten av tiden. Ikke alltid lett å skylle puppen, mens klut bare irriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sår med litt puss i. Trodde det var bakterier, men det viste seg å være sopp. Men det var ekstremt vondt, ikke bare litt sårt. Hvis du tror det kan være sopp så kan du prøve canesten krem, det trenger ikke å vaskes av før amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er sopp. Det gjør stort sett bare vondt når jeg legger til og kan svi litt etterpå, da det blir åpen sprekk på ca 3×5 mm på det verste. Det gjør ***** vondt når det først gjør vondt men det roer seg. Ca som det har gjort hele tiden det har Vært ordentlig sårt. Men aner ikke hvordan sopp ser ut så skal ikke si det ikke kan Være det altså. Men har ikke canesten så da må jeg få kjøpt noe først. Men det kan jeg jo få til. Hvordan så pusset ut da? Jeg klemte ut av såret nesten som om det skulle Være en kvise. Og gulaktig på farge. Trodde som sagt pyrisept hjalp for nå er det gul kant når såret er lukket. Det åpner seg opp ved amming omtrent som når man river av en skorpe. Men ikke værk som kan presses ut som tidligere. 😝 Beklager uhyggelige detaljer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp og tips.😊 Har lest litt på dette før også. Får bare bestille en time til legen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare oppdaterer sånn i tilfelle noen klikker seg inn på tråden med samme problem 😊

Har vært hos legen og han trodde en sånn sprekk ville gro tilslutt så lenge jeg ikke fikk klemt ut noe mer puss nå. Og at jeg eventuelt kunne bruke litt hydrokortison og prøve å avlaste det bryste litt. Så da har jeg smurt og skal hoppe over neste mating på det brystet. Blir vel litt skjev noen dager, men det får jeg rette på siden 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...