Gå til innhold

hysteroskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne med IVF til høsten, og i den anledning er jeg innkalt til hysteroskopi ved Riksen. Jeg har egentlig fått veldig lite informasjon og lurer på om noen her har vært gjennom det samme?

Det er uten narkose. Er det vondt? Må jeg være på sykehuset etterpå?

Vil jeg få blødninger etterpå?

Hva om de finner noe - ev hva ser de etter? Og gjør de noe der og da?

Og når kan man begynne med ivf dersom de ikke finner noe?

Som dere ser er det mange spørsmål ja, så takknemlig til de som vil og kan svare ?=)



Anonymous poster hash: 31a08...77a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skopet er 3.5 mm i diameter, og føres for de fleste smertefritt gjennom livmorhalsen. Livmoren fylles med vann gjennom skopet, og innsiden av livmoren og åpningene til egglederne ses på tv-skjermen. Man kan finne skillevegger og polypper som kan fjernes der og da, eller muskelknuter som må fjernes i narkose ved en senere anledning. Utspilingen av livmoren kan gi type menssmerter.

De fleste har ingen eller lite smerter (jeg googlet andres erfaringer), jeg hadde sterke smerter, mistet munn og mæle og klarte ikke kommunisere hvordan jeg hadde det fordi jeg ble så dårlig og var nær ved å svime av eller kaste opp. Etter et par minutter ble det mye bedre, og jeg hadde da ikke behov for smertestillende. En polypp ble klippet, det var faktisk helt smertefritt, jeg kunne ikke gjettet når saksa var borti om jeg fikk betalt for det. Jeg anbefaler å ta med mannen, det tror jeg hadde hjulpet, i forhold til fremmed lege og sykepleier som var konsentrert på undersøkelsen og ikke på meg. Så får mannen heller ha kommet forgjeves hvis du er mer gjennomsnittlig følsom i indre organer, og ikke har livmor med superpowers i å protestere på inntrengere;-)

Anonymous poster hash: da36c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterpå: Kledde på meg og gikk på jobb. Fikk Voltaren etterpå pga at man kan få menssmerter når livmoren vil få ut skyllevannet. Du må ha tykt bind. Livmoren min tømte seg på 2 sek. på toalettet etter undersøkelsen, ingen smerter etterpå, kan komme lett blødning, men jeg hadde knapt spotting. Selve undersøkelsen tar kanskje 5 min hvis de ikke finner noe.

Anonymous poster hash: da36c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hysteroskopi på Riksen. Fikk med et skriv med info fra dem vedr dette. Jeg tok noen smertestillende tabletter i forkant, men det var også det.

Selve undersøkelsen tok 5-10 minutter. Det var bittelitt ubehagelig, men absolutt ikke vondt. Kunne gjerne gjort det igjen, så greit var det.

De fører hysteroskopet opp gjennom livmorhalsen og kikker inni livmoren. Hos meg skulle de sjekke om jeg hadde polypp. De fant ikke noe, så alt var som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hysteroskopi på Riksen. Fikk med et skriv med info fra dem vedr dette. Jeg tok noen smertestillende tabletter i forkant, men det var også det.

Selve undersøkelsen tok 5-10 minutter. Det var bittelitt ubehagelig, men absolutt ikke vondt. Kunne gjerne gjort det igjen, så greit var det.

De fører hysteroskopet opp gjennom livmorhalsen og kikker inni livmoren. Hos meg skulle de sjekke om jeg hadde polypp. De fant ikke noe, så alt var som det skulle.

Hva salgs smertestillende?

Anonymous poster hash: da36c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva salgs smertestillende?

Anonymous poster hash: da36c...e75

Mener å huske at det var en mix av Paracet og Pinex Forte. Det stod beskrevet i infoen fra Riksen. Var iallfall vanlig smertestillende kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske at det var en mix av Paracet og Pinex Forte. Det stod beskrevet i infoen fra Riksen. Var iallfall vanlig smertestillende kjøpt på apoteket.

Måtte du gå til legen å få resept på forhånd da? For pinex forte er jo reseptbelagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du skal ta 800mg Ibux® (2tbl á 400mg) og 1gram Paracet® (2tbl á 500mg) en-to timer før

inngrepet. Begge preparatene fås kjøp reseptfritt på apoteket. Medisinen virker
smertestillende, og hindrer sammentrekninger av livmoren under inngrepet. Om du ikke
kan benytte ovennevnte medisiner pga allergi eller andre årsaker vil vi be deg om å ta
kontakt med Gynekologisk poliklinikk for alternativ medisinering."


Anonymous poster hash: 728e8...ff0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du gå til legen å få resept på forhånd da? For pinex forte er jo reseptbelagt.

Nei, det var visst Ibux. (Som bekrevet i innlegget over her). Er 1,5 år siden, så vanskelig å huske hva jeg faktisk tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...