Nevian Skrevet 23. juni 2014 #1 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg legger merke til at mange benytter er-ending på ord hvor jeg ikke ville brukt det i flertall. I farten kommer jeg på disse; Prosjekt Mus Fisk Program Benytter du er-ending når du betegner disse i flertall? Andre eksempler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 23. juni 2014 #2 Del Skrevet 23. juni 2014 Ja på prosjekt, fisk og program.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peaches Skrevet 23. juni 2014 #3 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg sier prosjekter og programmer, men ikke muser og fisker! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #4 Del Skrevet 23. juni 2014 Samme som Peaches. Prosjekter og programmer, men fisk og mus. Anonymous poster hash: 4d06f...078 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doge Skrevet 23. juni 2014 #5 Del Skrevet 23. juni 2014 GJør det av og til på prosjekt, program og fisk, men aldri på mus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pomelo Skrevet 23. juni 2014 #6 Del Skrevet 23. juni 2014 Sier prosjekter, programmer og fisker Sier ikke muser, men musene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juni 2014 #7 Del Skrevet 23. juni 2014 (endret) Ja på prosjekt, fisk og program.. Samme her. Når "fisk" betegner en mengde, bruker jeg entall: mye fisk. Endret 23. juni 2014 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #8 Del Skrevet 23. juni 2014 Veldig mange bruker er-ending på intetkjønnsord som ikke skal ha det. Fisk er forresten et hankjønnsord, og bøyes fisker i flertall. Et av de verste ordene jeg ser blir gitt er-ending i flertall, er skap - skaper. Det er helt feil i mine ører! Anonymous poster hash: bf851...36b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #9 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg sier prosjekter og programmer, men ikke muser og fisker! Samme her Anonymous poster hash: c915a...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordvesta Skrevet 23. juni 2014 #10 Del Skrevet 23. juni 2014 Sier programmer, men ikke -er på de andre du nevner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
netpuppy Skrevet 23. juni 2014 #11 Del Skrevet 23. juni 2014 Kun fisk. Jeg sier ikke fisker da, men fiska. *dialekt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 23. juni 2014 Forfatter #12 Del Skrevet 23. juni 2014 Et av de verste ordene jeg ser blir gitt er-ending i flertall, er skap - skaper. Det er helt feil i mine ører! Anonymous poster hash: bf851...36b Folk kan da ikke drive med sånt! Nå kom jeg på én til: Sluk - og der er det en annen sak også, veldig mange sier sluken, noe jeg synes høres håpløst ut. Jeg går for sluket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 23. juni 2014 #13 Del Skrevet 23. juni 2014 Nei, det gjør jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juni 2014 #14 Del Skrevet 23. juni 2014 Veldig mange bruker er-ending på intetkjønnsord som ikke skal ha det. Fisk er forresten et hankjønnsord, og bøyes fisker i flertall. Et av de verste ordene jeg ser blir gitt er-ending i flertall, er skap - skaper. Det er helt feil i mine ører! Anonymous poster hash: bf851...36b Regelen er at intetkjønnsord på én stavelse ikke skal ha -er i ubestemt form flertall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juni 2014 #15 Del Skrevet 23. juni 2014 Folk kan da ikke drive med sånt! Nå kom jeg på én til: Sluk - og der er det en annen sak også, veldig mange sier sluken, noe jeg synes høres håpløst ut. Jeg går for sluket! En "sluk" er et fiskeredskap og heter "sluker" i flertall, ubestemt form. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E.T_PhoneHome Skrevet 23. juni 2014 #16 Del Skrevet 23. juni 2014 En "sluk" er et fiskeredskap og heter "sluker" i flertall, ubestemt form. Det kan også være : et "sluk" i betydningen avløpsåpning. Sluket er tett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. juni 2014 #17 Del Skrevet 23. juni 2014 Det kan også være : et "sluk" i betydningen avløpsåpning. Sluket er tett. Riktig det. Jeg antok bare at Nevian ikke visste at det var noe som het en sluk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #18 Del Skrevet 23. juni 2014 Det er mange fisker i havet.. Anonymous poster hash: 5fe9c...89e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 23. juni 2014 #19 Del Skrevet 23. juni 2014 sier flere fisk og mye fisk, men mange fisker sier ikke -er på mus og skap sier prosjekter og 3 programmer, men mange program. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 23. juni 2014 #20 Del Skrevet 23. juni 2014 Bruker faktisk bare flertallsending på fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå