Gå til innhold

Ufør,komunalt starlån.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har kommunalt boliglån, får dere lov til å betale ned ekstra på lånet hver måned om dere har mulighet til det? Hørte noen sa at det med slike lån ikke var lov til å betale inn mer enn de summene som skulle betales hver måned. Stemmer det?



Anonymous poster hash: ba038...fdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at det er uføre man burde bli ja

Godt å se at sjalusien lever i beste velgående...

Uføretrygd regnes ut fra tidligere inntekt, samt antall opptjeningsår. Så en som har utbetalt 22.500 har hatt en veldig grei inntekt i ganske mange år før han eller hun ble ufør.

Anonymous poster hash: 88c6f...51b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om man kun får dette i kommunen man bor i, eller kan man søke i andre kommuner? Jeg er i den situasjonen at jeg godt kan bo hvor som helst på østlandet, vil det si at jeg må innom hver eneste kommune og be om møte med de?

Og etter man har fått innvilget boligtilskudd og startlån, kan man kun bruke det i kommunen man har fått det fra, eller gjelder det nabokommuner også? Og kan man etter man har fått tilslag kjøpe hva man vil, eller må det "godkjennes" av husbanken før man evt kan legge inn bud?



Anonymous poster hash: c1cd9...597
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om man kun får dette i kommunen man bor i, eller kan man søke i andre kommuner? Jeg er i den situasjonen at jeg godt kan bo hvor som helst på østlandet, vil det si at jeg må innom hver eneste kommune og be om møte med de?

Og etter man har fått innvilget boligtilskudd og startlån, kan man kun bruke det i kommunen man har fått det fra, eller gjelder det nabokommuner også? Og kan man etter man har fått tilslag kjøpe hva man vil, eller må det "godkjennes" av husbanken før man evt kan legge inn bud?

Anonymous poster hash: c1cd9...597

Man kan søke startlån i hvilken som helst kommune, det er ingen krav om at du er folkeregistrert i kommunen du søker. I utgangspunktet gjelder lånet kun kjøp av bolig i den aktuelle kommunen.

Anonymous poster hash: 23c4b...664

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er ikke basert på misunnelse, men jeg bare lurer på hvordan du har fått dette til? Jeg kjøpte med startlån for to og et halvt år siden og fikk beskjed om at du fikk fast rente i fem år (dette var standard prosedyre), min er da 2,66. Da var husbankrenta på et historisk lavmål. Fast rente i husbanken for 20 år i dag ligger på 4,025. Så jeg lurer på når du kjøpte, fordi, for å være helt ærlig får jeg ikke historien din til å henge på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er ikke basert på misunnelse, men jeg bare lurer på hvordan du har fått dette til? Jeg kjøpte med startlån for to og et halvt år siden og fikk beskjed om at du fikk fast rente i fem år (dette var standard prosedyre), min er da 2,66. Da var husbankrenta på et historisk lavmål. Fast rente i husbanken for 20 år i dag ligger på 4,025. Så jeg lurer på når du kjøpte, fordi, for å være helt ærlig får jeg ikke historien din til å henge på greip.

Du kunne ikke heller ha vart på det jeg spurte om i hi(noen du tydligvis kan siden du har lån via husbanken) i stedet for å stille spørsmål ved historien til en annen i denne tråden.

Anonymous poster hash: 09ad4...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne ikke heller ha vart på det jeg spurte om i hi(noen du tydligvis kan siden du har lån via husbanken) i stedet for å stille spørsmål ved historien til en annen i denne tråden.

Anonymous poster hash: 09ad4...a59

Nettopp fordi jeg har samme type lån er det interessant for meg å spørre om hvordan denne avtalen til vedkomne har kommet til. I en diskusjon er det lov å komme med spørsmål av ren egeninteresse også, vet du. :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi jeg har samme type lån er det interessant for meg å spørre om hvordan denne avtalen til vedkomne har kommet til. I en diskusjon er det lov å komme med spørsmål av ren egeninteresse også, vet du. :Nikke:

Selvfølgelig,men det er jo naturlig at man da hvis man kan relatere seg til hi svarer på det i tilegg ;) Og kanskje jeg misforsto,men i min verden når man bruker begrepet henge ikke på greip så sier man egentlig at man ikke tror på det man hører,og jeg kunne vel ikke da se at det var et spørsmål av egeninteresse.Men kanskje det begrepet betyr noe annet i din verden :vetikke:

Anonymous poster hash: 09ad4...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er ikke basert på misunnelse, men jeg bare lurer på hvordan du har fått dette til? Jeg kjøpte med startlån for to og et halvt år siden og fikk beskjed om at du fikk fast rente i fem år (dette var standard prosedyre), min er da 2,66. Da var husbankrenta på et historisk lavmål. Fast rente i husbanken for 20 år i dag ligger på 4,025. Så jeg lurer på når du kjøpte, fordi, for å være helt ærlig får jeg ikke historien din til å henge på greip.

Jeg kjøpte i sept 2012. 20 års fastrente nominell, i Husbanken var da rett i underkant av 2,5%. Tilsvarende fastrente på 5 år i samme tid var ca 1,9%. Så din fastrente på 2,66% var slett ikke et historisk lavmål. Derfor er det din historie som slett ikke henger på greip:-)

Legger ved en liten link her, så kan du sjekke selv:

http://www.husbanken.no/~/media/Rente/Historiske_renter_2012_jan_des.ashx

2 mill i lån, 30 års løpetid, 20 års fastrente gir meg en månedlig utgift de neste 17-18 årene på rett i underkant av 8000 kr:-). Hehe.

Anonymous poster hash: 8a5da...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det kan nok være hardt å være alenemor til 2 og ha lavere inntekt enn enkelte uføre....men du har tross alt valgt dette selv. man velger å få 2 barn og du har (sannsynligvis) valgt å være alene med de. Vi som er uføre har desverre ikke valgt dette selv. Vi bare ble sånn. At noen har høy trygd og andre lav, er et svært komplisert regnestykke. Det går ikke an å beregne seg selv fram til høy trygd om f.eks. 8-10 frem i tid. De fleste av oss vil nok helst være frisk og jobbe. Det har vi desverre ikke mulighet til. Derfor reagerer jeg litt på det jeg oppfatter som litt misunnelse...alt kan slett ikke måles i penger. Anonymous poster hash: 8a5da...98c

Om du tror at alle velger å være aleneforelder tar du skammelig feil, noen har ikke noe valg enten det er på grunn av vold, bli forlatt, enke/enkemann osv. Personlig har jeg store plager i hverdagen med jobb som sliter meg ut fysisk(har fibromyalgi, kroniske smerter, isjjas, nakkeplager, svimmelhet, migrene),angst og bekymringer om økonomi osv, men jeg kan ikke legge meg ned heller, jeg står på hver dag uten avlasting eller økonomisk støtte, med huslån, alle utgifter alene...

Og jeg har lov å si det er skeivt fordelt, når en hardtarbeidende person tjener mindre enn en ufør som ikke jobber/har jobbet før!

Det er ikke misunnelse/sjalusi, men uforståelig!

Det er mye støtte og hjelp for de som trenger det her i landet, men noen faller utenfor(de som jobber livet av seg for å skatte til staten så nav kan betale de som trenger det, og de som får men ikke burde fått.. Noen sitter igjen uten penger til mat etter utgifter til strøm, husleie, bhg, sfo men ikke har høyt forbruk, ikke har for høy husleie, ikke kjøper iphone osv... De sliter også! men får ikke hjelp!

Ferie har mange heller ikke råd til..

Er nok forskjell hvor i landet man bor, men satsene til nav er vel like..

Vet dette ikke var tema hos TS, så beklager!

Anonymous poster hash: 767a9...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt at vi som jobber og sliter for pengene ikke får lån men må betale dyr leie som spiser opp mesteparten av lønna.

Anonymous poster hash: 9ae90...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror at alle velger å være aleneforelder tar du skammelig feil, noen har ikke noe valg enten det er på grunn av vold, bli forlatt, enke/enkemann osv. Personlig har jeg store plager i hverdagen med jobb som sliter meg ut fysisk(har fibromyalgi, kroniske smerter, isjjas, nakkeplager, svimmelhet, migrene),angst og bekymringer om økonomi osv, men jeg kan ikke legge meg ned heller, jeg står på hver dag uten avlasting eller økonomisk støtte, med huslån, alle utgifter alene...

Og jeg har lov å si det er skeivt fordelt, når en hardtarbeidende person tjener mindre enn en ufør som ikke jobber/har jobbet før!

Det er ikke misunnelse/sjalusi, men uforståelig!

Det er mye støtte og hjelp for de som trenger det her i landet, men noen faller utenfor(de som jobber livet av seg for å skatte til staten så nav kan betale de som trenger det, og de som får men ikke burde fått.. Noen sitter igjen uten penger til mat etter utgifter til strøm, husleie, bhg, sfo men ikke har høyt forbruk, ikke har for høy husleie, ikke kjøper iphone osv... De sliter også! men får ikke hjelp!

Ferie har mange heller ikke råd til..

Er nok forskjell hvor i landet man bor, men satsene til nav er vel like..

Vet dette ikke var tema hos TS, så beklager!

Anonymous poster hash: 767a9...40d

Det var ikke tema nei,og synes det er veldig synd at hver eneste tråd som innholder ordet ufør skal ende opp med sånne diskusjoner! Ønsker man å diskutere det for man opprette sin egen tråd. Men det som er ennå mer synd er at moderatorene synes det er helt greit

Anonymous poster hash: 09ad4...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror at alle velger å være aleneforelder tar du skammelig feil, noen har ikke noe valg enten det er på grunn av vold, bli forlatt, enke/enkemann osv. Personlig har jeg store plager i hverdagen med jobb som sliter meg ut fysisk(har fibromyalgi, kroniske smerter, isjjas, nakkeplager, svimmelhet, migrene),angst og bekymringer om økonomi osv, men jeg kan ikke legge meg ned heller, jeg står på hver dag uten avlasting eller økonomisk støtte, med huslån, alle utgifter alene...

Og jeg har lov å si det er skeivt fordelt, når en hardtarbeidende person tjener mindre enn en ufør som ikke jobber/har jobbet før!

Det er ikke misunnelse/sjalusi, men uforståelig!

Det er mye støtte og hjelp for de som trenger det her i landet, men noen faller utenfor(de som jobber livet av seg for å skatte til staten så nav kan betale de som trenger det, og de som får men ikke burde fått.. Noen sitter igjen uten penger til mat etter utgifter til strøm, husleie, bhg, sfo men ikke har høyt forbruk, ikke har for høy husleie, ikke kjøper iphone osv... De sliter også! men får ikke hjelp!

Ferie har mange heller ikke råd til..

Er nok forskjell hvor i landet man bor, men satsene til nav er vel like..

Vet dette ikke var tema hos TS, så beklager!

Anonymous poster hash: 767a9...40d

Nå har vel heller ikke jeg sagt at alle velger dette selv, heller... Det var liksom derfor jeg skrev (sannsynligvis) i mitt innlegg til deg. Men statistikken tilsier at i de fleste tilfeller går et brudd pent for seg. Derfor (sannsynligvis)...

Du kan fint synes det blir skeivt fordelt...men det blir ikke mer sant selv om du mener det. Du har tross alt arbeidsevne og KAN jobbe. Det kan ikke jeg. Da blir det litt tungt for meg å svelge at du synes du har det verre enn meg, liksom.

Men...avvik fra trådens tema. Sorry, TS :blomst: !

Anonymous poster hash: 8a5da...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte i sept 2012. 20 års fastrente nominell, i Husbanken var da rett i underkant av 2,5%. Tilsvarende fastrente på 5 år i samme tid var ca 1,9%. Så din fastrente på 2,66% var slett ikke et historisk lavmål. Derfor er det din historie som slett ikke henger på greip:-)

Legger ved en liten link her, så kan du sjekke selv:

http://www.husbanken.no/~/media/Rente/Historiske_renter_2012_jan_des.ashx

2 mill i lån, 30 års løpetid, 20 års fastrente gir meg en månedlig utgift de neste 17-18 årene på rett i underkant av 8000 kr:-). Hehe.

Anonymous poster hash: 8a5da...98c

Ja, sjekket og så at du hadde mulighet til å binde renta til en fantastisk bra rente da. Bare rart at jeg kjøpte samme år som deg og fikk klar beskjed om at det var standard praksis at man fikk bundet rente i 5 år, intet mer intet mindre når man fikk lån gjennom husbanken. Hadde jeg fått tilbudet ditt hadde jeg selvsagt valgt det :-) og siden Husbanken er statlig er det rart at reglene praktiseres forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekket og så at du hadde mulighet til å binde renta til en fantastisk bra rente da. Bare rart at jeg kjøpte samme år som deg og fikk klar beskjed om at det var standard praksis at man fikk bundet rente i 5 år, intet mer intet mindre når man fikk lån gjennom husbanken. Hadde jeg fått tilbudet ditt hadde jeg selvsagt valgt det :-) og siden Husbanken er statlig er det rart at reglene praktiseres forskjellig.

Dette var veldig rart...fikk du ikke alternativer når du fikk lånet? Uansett har de jo da presentert en mye høyere rente for deg enn det som var tilfellet?

Eller at du kjøpte på et ugunstig tidspunkt...kanskje tidlig på året?

Man må også ta med i beregningene at avdragene mine er de samme i 20 år...men trygden og alt annet øker. Så lånet mitt blir egentlig billigere og billigere med tiden.

Anonymous poster hash: 8a5da...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ting, er ny her, kan noen starte en ny tråd om uføretrygd fra 2015 og omleggingen?

Jeg finner ikke ut hvordan jeg gjør det.

Så til spørsmål om startlån og tilskudd.

Jeg har både tilskudd, nærmere 1/2 mill. Som nedskrives over 10 år dersom jeg bor i boligen jeg fikk tilskudd til i 10 år slettes tilskuddet.

Jeg hadde litt over 100.000,- i egenkapital, og fikk litt i startlån, dette ble betalt inn da jeg fikk skadeerstatning utbetalt.

Regnestykket ble satt opp så trangt at der ikke var rom for å tilbakebetale ekstra på lånet da jeg hadde lån. Dersom jeg hadde hatt mulighet til å tilbakebetale mer, ville tilskuddet blitt reduser.

Jeg har og fått lån tidligere som har blitt innfridd.

kriteriene for å få lån/tilskudd er at man enten er funksjonshemmet og eller er i en varig vanskelig økonomisk situasjon. Hver enkelt kommune lager sine egne regler mens Husbanken er den som tildeler midler til kommunene. Slik jeg har forstått dette i min kommune og mine nabokummuner må man være folkeregisterregistrert i kommunen man søker om.

jeg søkte, fikk avslag og klaget en rekke ganger før jeg fikk innvilget hjelp, så ta ikke nei for et nei. Men legg litt tid i å skrive om personlige forhold og hvorfor dere trenger bolig om dere får nei.

De legger til grunn sifo - tror jeg det heter - sine budsjett for hvor mye en skal klare seg på økonomisk pr. Mnd og regner ut i fra dette ut hvor mye den enkelte kan tilbakebetale og få i lån / tilskudd. Boligen skal være nøktern og dekke søkers behov.

Derfor skal det ikke være penger til overs for å betale ekstra ned. Oppdager kommunen at du har ekstra penger til å betale ned ekstra kan de gjøre om tilskuddet til lån helt eller delvis slik at ekstra penger / innbetalinger blir brukt til åbetale ned tilsuddet.

Kommunen kontrollerer og skattelistene til låntagerne årlig for å se at vi ikke har vunnet i lotto eller arvet og blitt rike!

Tilslutt, har man hjelpestønad så skriver vi under på at kommunen kan ta den til nedbetaling av tilskudd og lån.

Det er og mulig å få tilsudd til tilpassing av boligen det er gitt lån eller tilskudd til. Inntil kr. 30 000,- uten at det taes pant i boligen. Har fått dusjkabinett og tilrettelegging på bad. Det var veldig lett, en legeerklæring og et brev og så var det innvilget.

Dette er ingen lukurativ ordning som bør gi geunn til misunnelse for oss som trenger tilrettelagt bolig pga helse.

Anonymous poster hash: a69f4...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja.

Fikk 2 mill i lån og 500000 i boligtilskudd. Har 2,5% fastrente i husbanken de neste 17 årene.

Betaler rundt 8000 på lånet hver mnd.

Anonymous poster hash: 8a5da...98c

Hadde du gjeld fra før av da? Jeg hadde 100000, og fikk avslag. Er ufør nå. Er sjansen større nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gjeld fra før av da? Jeg hadde 100000, og fikk avslag. Er ufør nå. Er sjansen større nå?

Ikke meg du har sitert, men jeg har skrevet over deg.

Jeg tillater meg å svare deg fordi jeg vet mye om dette,

har du blitt ufør etter at du søkte sist, så er dette dokumentasjon på at du er i en vanskeligere og annen situawjon nå enn tidligere.

En ting ingen har skrevet er at dersom man har mye kredittkort gjeld og eller har betalingsanmerkninger så fir heller ikke kommunen / Husbanken økonomisk hjelp til boligkjøp.

Anonymous poster hash: a69f4...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg du har sitert, men jeg har skrevet over deg.

Jeg tillater meg å svare deg fordi jeg vet mye om dette,

har du blitt ufør etter at du søkte sist, så er dette dokumentasjon på at du er i en vanskeligere og annen situawjon nå enn tidligere.

En ting ingen har skrevet er at dersom man har mye kredittkort gjeld og eller har betalingsanmerkninger så fir heller ikke kommunen / Husbanken økonomisk hjelp til boligkjøp.

Anonymous poster hash: a69f4...893

Riktig. Det eneste man kan ha er gjeldsordning. Da kan man likevel få støtte og tilskudd i husbanken.

Anonymous poster hash: 8a5da...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner + svar, samt svar til modereing. Forøvrig så kan jeg si at om det er noen spørsmål angående (manglende) moderering så skal dette tas opp på Ris og Ros, eller på PM. Her er en liste over hvem som er moderator osv.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...