Gå til innhold

Jeg strøk på alle eksamene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På avsluttende norsk hovedmål fikk jeg beskjed av min faglærer at rundt 1000 ord totalt (både oppgave langsvar og kortsvar) var det man forventet.

Jeg sjekket min oppgave nå, og den er på 1130 ord, hvilket vil si ganske nøyaktig tre fulle sider (arial, 12 punkt, 1,5 linjeavstand). Jeg fikk 5.

Anonymous poster hash: becfb...b34

Nå skrev jeg jo også at det var litt dumt å sammenligne med norsk skriftlig, da det er en helt annen eksamenstype. Jeg skrev opp psykologi 2 da dette ligner mer på den eksamenen TS tok. Poenget var bare å få frem hvor mye en kan skrive på den gitte tiden. Det er det som er veldig viktig med slike eksamener. En må få frem masse av informasjon, begreper og annen relevant fagkunnskap for så å drøfte og komme frem til en definert og oversiktlig konklusjon. Dette er spesielt viktig i slike fag på grunn av at oppgavene er så åpne. I norsk bør en jo ta hensyn til hvilken oppgave en velger. Oppgaven jeg valgte på eksamen i norsk dreide seg om at man skulle sammenligne tre tekster. Det sier jo seg selv da at analyse og sammenligning av tre tekster samt perspektivering krever en god del ord.

Anonymous poster hash: bc870...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skrev jeg jo også at det var litt dumt å sammenligne med norsk skriftlig, da det er en helt annen eksamenstype. Jeg skrev opp psykologi 2 da dette ligner mer på den eksamenen TS tok. Poenget var bare å få frem hvor mye en kan skrive på den gitte tiden. Det er det som er veldig viktig med slike eksamener. En må få frem masse av informasjon, begreper og annen relevant fagkunnskap for så å drøfte og komme frem til en definert og oversiktlig konklusjon. Dette er spesielt viktig i slike fag på grunn av at oppgavene er så åpne. I norsk bør en jo ta hensyn til hvilken oppgave en velger. Oppgaven jeg valgte på eksamen i norsk dreide seg om at man skulle sammenligne tre tekster. Det sier jo seg selv da at analyse og sammenligning av tre tekster samt perspektivering krever en god del ord.

Anonymous poster hash: bc870...4fa

Om de tre tekstene dreide seg om asylbarnsaken, valgte vi samme oppgave :)

Anonymous poster hash: becfb...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke meg som skrev der. Bruker ikke diskusjon.no

Forresten! Du hadde heller ingen kilder etter hva jeg så. Dette trekker veldigveldigveldig mye ned i forbindelse med slike eksamener. Dette kan være grunnen til at du gikk ned til strykkarakter da besvarelsen din ikke var noe speselt god i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: bc870...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg. Da er du hvertfall ikke alene om å stryke på tre eksamener. Det var innenfor samme linje også. Det var derfor jeg så en sammenheng der.

Anonymous poster hash: bc870...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Idiot. Skjerp deg. Ikke kom med slik skremselsvada.

Anonymous poster hash: 3412f...9ac

Ut i fra denne kommentaren velger jeg å tro at du er mer idiot enn meg. Skremselssvada? Kjenner folk som har strøket på grunn av dette tidligere.

Håper det ordnet seg for deg, ts. Har du fått noe svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg jo også at det var litt dumt å sammenligne med norsk skriftlig, da det er en helt annen eksamenstype. Jeg skrev opp psykologi 2 da dette ligner mer på den eksamenen TS tok. Poenget var bare å få frem hvor mye en kan skrive på den gitte tiden. Det er det som er veldig viktig med slike eksamener. En må få frem masse av informasjon, begreper og annen relevant fagkunnskap for så å drøfte og komme frem til en definert og oversiktlig konklusjon. Dette er spesielt viktig i slike fag på grunn av at oppgavene er så åpne. I norsk bør en jo ta hensyn til hvilken oppgave en velger. Oppgaven jeg valgte på eksamen i norsk dreide seg om at man skulle sammenligne tre tekster. Det sier jo seg selv da at analyse og sammenligning av tre tekster samt perspektivering krever en god del ord.

Anonymous poster hash: bc870...4fa

Hvilken karakter fikk du i norsk og psykologi 2? Skulle man skrevet kilder på disse eksamenene?

Anonymous poster hash: d2c05...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordelen med å stryke:

Du har rett til å ta eksamen på nytt.

(Noe du ikke nødvendigvis ville, dersom du fikk f.eks. E/2)



Anonymous poster hash: 8285d...861
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har jeg lest den ene eksamenen din på diskusjon.no. Jeg regner med at denne posten var din. Jeg er ferdig med VG3, så jeg har ikke noe kompetanse til å uttale meg om dette, men jeg kan gjerne gi min mening om den eksamenen du leverte.

Eksamenen din var svært kort mtp. at dette var en eksamen på 4 timer. På min skriflig eksamen i norsk hovedmål skrev jeg 3200 ord på 5 timer. Dette er likevel en veldig annerledes eksamen, så det er muligens ikke så relevant å sammenligne. Jeg synes likevel at en bør skrive en GOD del på en slik eksamen som du var oppe til. Jeg hadde psykologi 2 som programfag i år, noe som er litt bedre å sammenligne med. Her skrev jeg 4000 ord på 5 timer. Selv om dette er et VG1-fag, så synes jeg dette er altfor kort. Brukte du ikke hele tiden din? Du kan vel umulig ha brukt 4 timer på å skrive dette? Når du i tillegg kan ha fagboken.

Jeg synes besvarelsen din vitner om reproduksjon. Jeg finner ingen selvstendige tanker og meninger og det virker mer som om du har gjort rede for allmennkunnskap, som noen andre skrev på diskusjon.no, og ikke fagkunnskap. Nå vet jeg ikke hvor mye som kreves av dette faget, men jeg synes at det var minimalt som gikk utover allmennkunnskapen. Jeg synes også at besvarelsen din og formuleringene dine var veldig diffuse. Jeg følte at du traff helt greit på oppgaven, men avsnittene er utrolig korte og inneholder så lite. Du trekker frem noen gode poeng, men så stopper det helt opp. Jeg tror det hadde trukket deg opp dersom du hadde videreført disse tankene og faktisk drøftet det. Jeg vil ikke si du har drøftet noe særlig i denne besvarelsen.

Grei struktur, men den kunne ha vært en god del bedre. Grei innledning. Lengre avsnitt burde det ha vært, som skrevet. Ingen konklusjon.

Men igjen... Jeg har som skrevet ikke kompetanse til å vurdere slike besvarelser, og spesielt ikke når jeg ikke har kjennskap til faget du har hatt. Jeg er heller ikke så kjent med stryk- og toerbesvarelser. Jeg ser at vurderingskriteriene var også veldig diffuse og det krevde ikke spesielt mye for en 2'er. Jeg vil si at du har en sjanse på en 2'er ved å se på vurderingskriteriene, men dersom jeg ser på besvarelsen din alene så vil jeg si at det ser mørkt ut.

Har du sett på eksempelbesvarelser på udir? Her finner du elevskrevne besvarelser med karakter.

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksempelsamling-med-vurderte-elevtekster-norsk-Vg3-/

I norsk, spesielt, ser du at strykbesvarelsene består av mye tekst og også noen gode poeng. Det er ikke bare sludder, selv om det meste er det (vil jeg si).

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Eksamensbesvarelser-med-begrunnelse-for-karakteren/

Du finner også flere slike tekster i andre fag på siden ovenfor. Dette retter seg jo mer for VG3, men jeg vil uansett si at det er en god pekepinn. Det kreves faktisk noe for å bestå en eksamen. Du består ikke så lenge du bare skriver noe som står i læreboka. Og det er nettopp det besvarelsen din ser ut som - et svært kort sammendrag av boken din. Jeg vet ikke helt om dette holder for ståkarakter for faget du hadde eksamen i.

Anonymous poster hash: bc870...4fa

Skulle jeg ønske jeg visste det her da jeg gikk på vgs. Hadde garantert fått 1 karakter høyere i norsk hvis jeg visste litt mer om formelle krav.

Anonymous poster hash: 5e227...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde har egentlig ikke noe å si, så lenge du besvarer oppgaven. Jeg hadde sosiallkunnskap eksamen i vår, der jeg skrev 1400, men forsatt fikk en høy karakter . Mens andre som skrev mye fikk ikke særlig bra. Jeg selv har lest oppgaven din, og den mangler drøfting, innledning og avslutting som er basic krav. Lykke til og les mye til den neste eksamen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...