Gå til innhold

mammatilmichelle

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, eksiltronder skrev:

Nå er dette en helt annen diskusjon, men... Som tjukkas er dette med å veie meg foran folk en av de store skrekkene ved en eventuell graviditet. Det er flaut nok å måtte si tallet om jeg ikke skal måtte sjekkes og kontrolleres for om hvorvidt jeg snakker sant også.

Det er helt greit å veie seg hjemme også, og selv føre inn tallet på helsekortet samme dag som du skal på kontroll. Så lenge du veier deg på samme vekt, og med ca. samme utgangspunkt (klesplagg, gjerne samme tid på døgnet...). Dette er det bare til å snakke med lege/jordmor om på første kontroll. Kanskje det føles mer greit at jordmor bare ser vekten på helsekortet, og kun kommenterer om det er en endring hun reagerer på? Påfallende rask vektøkning kan være tegn på at noe er galt (eks. svangerskapsforgiftning), og det er jo en av grunnene til at man veies.

Dessuten er det jo kjent at overvekt er en risikofaktor ved svangerskap. Sånn sett er det jo en god ting at man får føringer av jordmor hva gjelder kosthold og anbefalt vektøkning. Veiingen er et ledd i å sikre helsen til både mor og barn under svangerskapet.

Og sånn btw... jeg reagerte ikke på overskriften Anna valgte til det innlegget. Det er jo en kjent sak at dette er en debatt som faktisk folk engasjerer seg litt i, og hun stilte jo bare det aktuelle spørsmålet som debatteres i overskriften....

Videoannonse
Annonse
Gjest blåbærpike
Skrevet
21 timer siden, Miranda16 skrev:

Har ikke vært klar over at hun har åpent kommentarfelt på FB. Det gir ikke mening, når hun har har stengt kommentarfeltet på bloggen

På facebook blir alle kommentarer publisert med fullt navn. I tillegg er kommentarfeltet der under konstant moderering, det er MYE som blir slettet. 

Skrevet

Synes det er fælt at det har kommet til det at kvinner ikke ønsker å veie seg fordi de f.eks skammer seg over kroppen. Jeg synes det er egoistisk og ekstremt overfladisk at de spiller roulette med barnets helse. Svangerskapsforgifting og svangerskapsdiabetes er alvorlige sykdommer.

• Liker 11
Skrevet

Vektinnlegget var nok et clickbait ja. Hun skriver at det hvert år er spørsmål om det er greit å veie gravide. Jeg forstår ikke hvor hun har det fra egentlig? Som helsepersonell selv så stiller jeg aldri spørsmål om det er greit eller ikke å veie noen så lenge vekten har en betydning i behandlingen/fremgangen. Vekt hos en gravid har jo en høy relevans ift progresjonen av fosterets vekst. Tviler på at jordmødre sitter å overveier om de skal ta en vekt eller ikke fordi de er i tvil om det er greit for kvinnen..

• Liker 8
Skrevet
10 timer siden, FrkHumle skrev:

Bare et OT tips til deg: Du kan multisitere innlegg og svare på flere samtidig, istedet for å poste tre innlegg med svar til tre forskjellige. Trykk på plusstegnet, det kan du gjøre på flere innlegg på rappen. :) 

Jeg vet hvordan dette gjøres. Er ikke en så "Ny Bruker" :) Men dette forutsetter at jeg vet på forhånd jeg har en kommentar til alle tre og det visste jeg ikke denne gangen.

• Liker 6
Skrevet

Tråden ryddet for innlegg som omhandler kropp

Nordvesta, mod.

Skrevet

Å planlegge å få barn sammen - i fremtiden - er jo én ting, men å faktisk planlegge det samme uken som man blir sammen, det går jo bare ikke an. Man har da absolutt ingen garanti for at et forhold vil fungere, bare ut fra at et vennskap gjør det. Ser ikke ut som verken A.R eller Jan forstår akkurat det. Her er det om å gjøre å spre DNA-et sitt fortest mulig så de kan kalle seg en "ekte" familie... Rimelig spesielt å forhaste seg slik!

• Liker 23
Skrevet
1 time siden, ub40 skrev:

Å planlegge å få barn sammen - i fremtiden - er jo én ting, men å faktisk planlegge det samme uken som man blir sammen, det går jo bare ikke an. Man har da absolutt ingen garanti for at et forhold vil fungere, bare ut fra at et vennskap gjør det. Ser ikke ut som verken A.R eller Jan forstår akkurat det. Her er det om å gjøre å spre DNA-et sitt fortest mulig så de kan kalle seg en "ekte" familie... Rimelig spesielt å forhaste seg slik!

Det er ikke akkurat første gang A.R tar et "spesielt" valg. Neppe siste gang heller. Bare det å bli gravid som 14-åring forteller jo litt om hvor annerledes valg hun tar her i livet i forholdet til det som anses som fornuftig. Nettopp derfor hun har havnet som toppblogger også. Folk klarer jo ikke se vekk fra skandale etter skandale. 

• Liker 6
Gjest agnesb
Skrevet (endret)

Bare for å gå tilbake til dette med vekt..... det er ikke for gøy at man gjør det på kontroll. 
Det er jo for å kunne følge med at man ikke går opp altfor mye osv.
Spesielt hvis man har store symfysemål i tilegg så vil man kanskje bli sendt på en ekstra UL for vektestimering av babyen. De fleste vil jo unnga å få en 5kilos baby. 

Og mtp sin egen helse. De med høy bmi (selvom bmi er no sabla tull) blir feks sendt på sjekk for svangerskapsdiabetes osv. Det er for vårt beste...... ikke for at JM sitter på bakrommet å ler «haha hun veide 97kilo» 

SÅ at man kan veie seg hjemme og juge til JM er vel ikke så lurt. :P 

Endret av agnesb
Skrevet
14 minutter siden, agnesb skrev:

Hvem har foreslått det? Har ikke fått med meg at det har blitt nevnt her. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, agnesb skrev:

Bare for å gå tilbake til dette med vekt..... det er ikke for gøy at man gjør det på kontroll. 
Spesielt hvis man har store symfysemål i tilegg så vil man kanskje bli sendt på en ekstra UL for vektestimering av babyen. De fleste vil jo unnga å få en 5kilos baby. 

Og mtp sin egen helse. De med høy bmi (selvom bmi er no sabla tull) blir feks sendt på sjekk for svangerskapsdiabetes osv. Det er for vårt beste...... ikke for at JM sitter på bakrommet å ler «haha hun veide 97kilo» 

Dersom man har blitt plaget/ertet/mobbet grunnet høy vekt i oppveksten (jeg er en av de som ble det - jeg var et hode høyere enn alle andre og kom tidlig i puberteten, og var ikke like mager som de bittesmå turnjentene i klassen, men like fullt et aktivt og slankt pikebarn), så kan nok det å skulle måtte veie seg foran et i realiteten ukjent menneske gjøre at vektfokuset blir så stort at det helt overskygger graviditeten for enkelte gravide. Å da kunne veie seg hjemme og kun rapportere vektendring på kontroll vil da være en løsning alle kan leve med. Man trenger jo ikke å vite vekten i kilo på en person for å se om personen er overvektig, og dermed må følges opp ekstra ift. sv.diabetes og sv.forgiftning.

For øvrig vil dette også gjelde undervektige og svært slanke kvinner.

Endret av Rosalie
  • Liker 3
Gjest agnesb
Skrevet
1 time siden, FrkHumle skrev:

Hvem har foreslått det? Har ikke fått med meg at det har blitt nevnt her. 

det var en spøk.... hørt om det???
Ble foreslått at man kunne veie seg hjemme og så si vekten til JM. Det gir absolutt ingen mnening for meg. Da kan man vel likegreit gjøre det hos JM. 

• Liker 1
Gjest agnesb
Skrevet
31 minutter siden, Rosalie skrev:

Dersom man har blitt plaget/ertet/mobbet grunnet høy vekt i oppveksten (jeg er en av de som ble det - jeg var et hode høyere enn alle andre og kom tidlig i puberteten, og var ikke like mager som de bittesmå turnjentene i klassen, men like fullt et aktivt og slankt pikebarn), så kan nok det å skulle måtte veie seg foran et i realiteten ukjent menneske gjøre at vektfokuset blir så stort at det helt overskygger graviditeten for enkelte gravide. Å da kunne veie seg hjemme og kun rapportere vektendring på kontroll vil da være en løsning alle kan leve med. Man trenger jo ikke å vite vekten i kilo på en person for å se om personen er overvektig, og dermed må følges opp ekstra ift. sv.diabetes og sv.forgiftning.

For øvrig vil dette også gjelde undervektige og svært slanke kvinner.

ja jeg er likedan som deg jeg, men jeg klarer fortsatt å holde fokuset på at vekten blir fulgt med på av en grunn.
Med min første jente gikk jeg opp totalt 6 kg. Ble da fulgt opp med for lite vektoppgang.
Med andremann gikk jeg opp 16kg og hadde stort sf mål. Selvom magen ikke ble kjempe stor. Jeg ble da sendt på 2 ekstra UL for og følge litt ekstra med. 

Og ja JEG skjønner nok ikke hvorfor det å si vekten å veie seg hjemme er noe anderledes enn å veie seg hos JM. Mne jeg tebker at de som har sånne issues da kanskje lyver om vekten sin... Selvsagt ikke alle, men noen. Og da er jo hele viktigheten borte.

Men men uansett var poenget mitt at det gjøres for en grunn. Flere ganske viktige :)

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet
51 minutter siden, agnesb skrev:

Ble foreslått at man kunne veie seg hjemme og så si vekten til JM. Det gir absolutt ingen mnening for meg. Da kan man vel likegreit gjøre det hos JM. 

Både min lege og min jordmor foretrekker at jeg veier meg hjemme hos meg selv, for da blir vekten mest riktig. Ulike vekter gir faktisk ulike svar, i tillegg til at klær, tid på døgnet etc spiller inn, så de syns det er best at jeg forholder meg til en vekt. 

Hvorfor skulle ikke det gi mening? Mener du man skal ta utgangspunkt i at gravide lyver? 

Skrevet
33 minutter siden, Sisti skrev:

Både min lege og min jordmor foretrekker at jeg veier meg hjemme hos meg selv, for da blir vekten mest riktig. Ulike vekter gir faktisk ulike svar, i tillegg til at klær, tid på døgnet etc spiller inn, så de syns det er best at jeg forholder meg til en vekt. 

Hvorfor skulle ikke det gi mening? Mener du man skal ta utgangspunkt i at gravide lyver? 

Dette blir garantert slettet som avsporinger. Men som helsepersonell så kan jeg bekrefte at svært mange kvinner lyver MYE om vekten sin. Både i fht vekt og vektoppgang. Når man har et foster i magen så er det veldig greit å bli fulgt vektmessig mtp fare for utvikling av svangerskapsdiabetes, for stort barn osv. Men jeg har selv opplevd svært merkelig vektmåling på helsestasjonen da, med både vinterkåpe og støvletter på... Men igjen, dette blir nok slettet som avsporing og hører jo innunder graviditetsforumet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, agnesb skrev:

Det var jeg som foreslo det, derfor jeg spurte siden ingen her har nevnt lyving. Og jo, det gir en mening. Hvis man ikke vil si hvor mye man veier kan man heller oppgi antall kg opp mellom hver kontroll. Folk som har hatt spiseforstyrrelser feks. kan slite mye med veiing foran andre mennesker.

Endret av FrkHumle
Skrevet
4 timer siden, agnesb skrev:

Du har vel ikke lest innlegget du kanskje? Det er akkurat dette Anna skriver selv..

Gjest eksiltronder
Skrevet
Den ‎06‎.‎04‎.‎2016 at 20.27, Miranda16 skrev:

Synes det er fælt at det har kommet til det at kvinner ikke ønsker å veie seg fordi de f.eks skammer seg over kroppen. Jeg synes det er egoistisk og ekstremt overfladisk at de spiller roulette med barnets helse. Svangerskapsforgifting og svangerskapsdiabetes er alvorlige sykdommer.

Det er vel ingen som har sagt at man ikke kommer til å gjennomføre det selv om det er ubehagelig? Jeg sier bare at jeg virkelig -gruer- meg til å måtte veie meg foran andre, at jeg blir uvel av tanken på de dømmende blikkene og at dette er et aspekt av graviditeten som gjør at jeg ikke klarer å udelt glede meg over en svangerskapskontroll. Jeg har fått min andel av dårlig behandling i helsevesenet fra før av (and I've got the scars to prove it, samt papirarbeid og pasientskadeerstatningssak), og blir kvalm av å skulle måtte ha mer med dem å gjøre videre.

Men -selvfølgelig- kommer jeg til å sette barnets beste foran mitt eget velbefinnende, bite i meg både kvalme og tårer, og gjennomføre disse kontrollene. Å insinuere at man er egoistisk og overfladisk fordi man synes noe er ubehagelig er å dra det femten hakk for langt.

Skrevet
4 timer siden, FrkHumle skrev:

Det var jeg som foreslo det, derfor jeg spurte siden ingen her har nevnt lyving. Og jo, det gir en mening. Hvis man ikke vil si hvor mye man veier kan man heller oppgi antall kg opp mellom hver kontroll. Folk som har hatt spiseforstyrrelser feks. kan slite mye med veiing foran andre mennesker.

Jeg har "alltid" slitt med å veie meg foran folk etter årevis med spiseforstyrrelser, men hos jordmor var ikke det noe som helst problem. Det handler om å sette barnet i første rekke, og hvis jeg må bli "ydmyket" for at barnets beste skal ivaretas får jeg heller bli det. Barnet/fosteret kommer ALLTID først, spiseforstyrret eller ei!

Jeg sier derimot ikke at forslaget ditt om å oppgi antall kilo mellom hver kontroll var et dårlig forslag, såfremt vedkommende ikke er ekstremt over/undervektig. 

• Liker 4
Gjest agnesb
Skrevet
7 timer siden, Birdo skrev:

Du har vel ikke lest innlegget du kanskje? Det er akkurat dette Anna skriver selv..

jeg skriver ike utifra anna sitt innlegg... men kommentarer ifht veien på svangerskapskontroller

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...