Gå til innhold

kan p-piller hjelpe på fertiliteten?


kulebob

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å bli gravid i 6 år (er 36 år nå), men uten å lykkes. Har kun forsøkt naturmetoden, da min mann har motforestillinger mot IVF. Så da blir man litt alternativ i tankegangen. Jeg har hørt at dersom faktisk øker fertiliteten etter p-piller. Argumentasjonen er noe a-la følgende: Etter et svangerskap er det lettere å bli gravid med nestemann. P-piller "hermer" et svangerskap, og vil dermed ha samme effekten. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aldri hørt om.

Men siden p-piller er hormoner kan det jo være noe forandres etter man slutter å ta dem etc.

The body works in mysterious ways.

Men herregud, 6 år uten å ta skrittet videre? Har dere sjekket spermkvalitet etc?

Vil dere ha barn så må dere ta skrittet videre. SKal du nå begynne på p-piller igjen for å se om det utgjør en forandring? Du er allerede 36, om du skal vente enda lenger pga mannen så kan det ta enda lenger tid.

IVF er da ikke noe å være flau over, det er helt normalt. HVa er det han forestiller seg egentlig?

Det er du som må gjennom hormoner og egguttak, ikke han.



Anonymous poster hash: 3878f...545
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at dere oppnår et svangerskap uten assistert befruktning vil være nokså nær null etter 6 års resultatløs prøving.

Men har du sjekket deg selv? Du kan få sjekket at du ikke har mange eggstokkcyster, at livmor ser normal ut, at egglederne er åpne, hormonsyklus ok, at du har eggløsning mm. Noen ganger er det nok med behandling av kvinnen. Går han med på å få sjekket sædkvaliteten? Er det kanskje der det butter imot, at han er redd det er hans feil? Mange menn med elendig sædkvalitet kan bli far til egne barn. Har han nok kunnskap om hva ivf er? Det er i de fleste tilfeller ikke noen kunstig befruktning, men at man får fram noen eggceller ekstra, og sikrer at egg og sæd møtes i en petriskål. Deretter velger man ut ett eller to egg som har normal celledeling og setter inn. For de fleste er dette ikke noen veldig belastende behandling, men noen har mer bivirkninger enn andre. Du kan selvsagt ikke tvinge ham, men jeg ville snudd hver stein og stilt krav om at han hadde et veldig godt grunnlag for sin beslutning. Dersom det er etiske grunner, er det også mulig å bruke ett egg, og evt fryse ubefruktede egg, og ikke lage 10 embryo som etterhvert må destrueres. Det vil da kunne ta lenger tid å lykkes og sjansen vil være redusert, men mye høyere enn nå.

Det haster hvis barn er viktig for deg, og p-piller vil lite trolig gjøre noe for deg. Noen ganger forsøkes p-piller hos oss med pco for å få vekk dårlige egg før behandling. En del som ikke har eggløsning hver mnd kan ha effekt av andre typer tabletter som får igang en syklus.

Er du villig til å ofre å bli mamma fordi han setter seg på bakbeina og ikke vil ha utredning eller prøve legehjelp? Noen ganger er effektiv behandling svært enkel. Jeg personlig ville tenkt meg godt om ifht om jeg hadde rett livspartner hvis han ikke ville forsøke noen ting for å få familie.

Anonymous poster hash: 470c9...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen min sa at p-piller hjelper deg å "holde på eggene". Men jeg har aldri hørt at man blir lettere gravid etter å ha sluttet med pillen. Det tar ofte 1 år å få normal syklus igjen, og jeg vet ikke om det er det beste for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noter temperaturen til en fast tid hver morgen. Temperatursvingningene skal forteller når eggløsningen finner sted. Det er viktig at du måler på samme måte og til samme tid hver dag.

Når du bestemmer deg for å søke hjelp, tar du med deg oversikten over temperaturene, da blir det lettere for helsepersonell å forstå hva som skjer.



Anonymous poster hash: 48c79...d55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Beklager at jeg ikke nevnte at vi har et barn sammen, hun er snart 13 år, så vi er ikke fullstendig uten familie. Jeg er utredet, ingenting galt. Temperaturmetoden for å vite når eggløsning er har jeg brukt i en årrekke, først som prevensjon, men nå bare for å ha litt kontroll. Anbefaler den til alle!

Neida, jeg må vel bare innse at toget er ute av stasjonen. Og egntlig har jeg innfunnet meg med det, men så er det den klokka da, som plutselig begynte å tikke så innmari høyt! Og så var det litt spennende med den p-pille teorien. Det barnet vi har kom nemmelig første mnd uten p-pille. Men da var vi jo myyyye yngre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gynekologen min sa at p-piller hjelper deg å "holde på eggene". Men jeg har aldri hørt at man blir lettere gravid etter å ha sluttet med pillen. Det tar ofte 1 år å få normal syklus igjen, og jeg vet ikke om det er det beste for deg.

Dette har ingenting å si desverre :(

Anonymous poster hash: a60fb...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller hjelper ingenting. Garantert.

Etter seks år er det på tide å gi opp, sannsynligheten er nå tilnærmet lik 0. Dere har tatt en beslutning om å ikke utredes videre eller gå for hormonstimulering, og da må man bare la det gå. Så mitt beste tips er å ikke google rundt eller henge på forum, for ingenting av det du finner her vil hjelpe dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Athene for godt og saklig svar. Du har helt rett; vi må stå for våre valg, og det er bare destruktivt å bruke tid på å lete opp lettvinte løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...