Gå til innhold

Nyutdannede får ikke dagpenger sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet nå og har søkt jobber siden februar uten hell. Jeg håper jeg får napp til slutt selvfølgelig, men enn så lenge så er jeg jobbsøker/arbeidsledig og derfor uten inntekt. Sånn jeg forstår nav sine regler så får jeg ikke dagpenger med mindre jeg har tjent 1,5 G der G er ca 88 000, og det har jeg ikke.

Dette stemmer sant? Og det er ikke noen særregler for dem med barn å forsørge og sånt? Faren min mener at "nyutdannede må jo leve på noe de også" så han tror jeg får støtte. Men sånn jeg har forstått det så får jeg ikke det.

Noen som har peiling?



Anonymous poster hash: 6a038...c5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok ikke dagpenger nei, men det finnes andre støtteordninger også. Du får gå på sosialen da, til du får deg jobb. Før i tiden hadde vi det som het "Arbeidsavklaringspenger" i alle fall, penger du fikk mens du var aktiv jobbsøkende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette om arbeidsavklaringspenger på nav.no:

Kven kan få arbeidsavklaringspengar?

Det er eit vilkår at du har fått arbeidsevna di nedsett med minst halvparten på grunn av sjukdom eller skade. Det sentrale er ikkje kor mykje helsa i seg sjølv er svekt, men i kva grad det påverkar moglegheitene dine til å vere i inntektsgivande arbeid.

Du kan få arbeidsavklaringspengar mens du er

  • under aktiv behandling
  • under gjennomføring av arbeidsretta tiltak
  • under arbeidsutprøving (opptrapping etter sjukdom)
  • under oppfølging frå NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt

Du kan òg få arbeidsavklaringspengar

  • under utarbeiding av aktivitetsplan
  • mens du ventar på aktiv behandling eller eit arbeidsretta tiltak
  • i inntil tre månader mens du søkjer arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
  • i inntil åtte månader mens uføresøknaden din blir vurdert
  • i inntil seks månader dersom du på grunn av sjukdom blir arbeidsufør på nytt, utan å ha opparbeidd deg ny rett til sjukepengar
  • dersom du som student har behov for aktiv behandling for å komme tilbake til studiene og du ikkje har rett til stipend under sjukdom frå Lånekassen

Jeg har jo ikke nedsatt arbeidsevne, så da har jeg vel ikke rett på arbeidsavklaringspenger?



Anonymous poster hash: f46bc...eb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke dagpenger nei, men det finnes andre støtteordninger også. Du får gå på sosialen da, til du får deg jobb. Før i tiden hadde vi det som het "Arbeidsavklaringspenger" i alle fall, penger du fikk mens du var aktiv jobbsøkende!

AAP (som forøvrig kom i 2009 - det var ikke "før i tiden) er for mennesker som er syke og som skal behandles / avklares for virke i arbeidslivet. Det er ikke en stønad for funksjonsfriske mennesker som er jobbsøkende.

Anonymous poster hash: ac813...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...