Gå til innhold

Flytte inn med kjæresten, hva er vanlig å betale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så om jeg leier en leilighet med en person så er det helt riktig at jeg skal betale 100% siden jeg hadde gjort det uansett?

Ja, selvfølgelig.

Om du leier en leilighet med plass til en til, lar du selvfølgelig bestevennen din flytte inn gratis. Du vil jo ikke tjene på vennen din, vil du vel? :)

EDIT: Rettet forfatter til sitatet (se nedenfor...)

Sorry, Dizzy88, jeg trodde hensikten med innlegget ditt var å følge opp dette. Men det var tydeligvis bare et tomt innlegg....

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selvfølgelig.

Om du leier en leilighet med plass til en til, lar du selvfølgelig bestevennen din flytte inn gratis. Du vil jo ikke tjene på vennen din, vil du vel? :)

Vet ikke helt hvorfor mitt nick kom på denne da jeg ikke har skrevet dette :) Hehe. Men men. Var når jeg var borti å sitererte AndreasBR sitt uten at jeg skulle skrive noe :) Endret av Dizzy88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig.

Om du leier en leilighet med plass til en til, lar du selvfølgelig bestevennen din flytte inn gratis. Du vil jo ikke tjene på vennen din, vil du vel? :)

EDIT: Rettet forfatter til sitatet (se nedenfor...)

Sorry, Dizzy88, jeg trodde hensikten med innlegget ditt var å følge opp dette. Men det var tydeligvis bare et tomt innlegg....

Helt greit. Var bare bort, ikke alltid like lett med mobil og KG :) Min emning forsåvidt er selvsagt at en ikke tar bestekompisen gratis inn når man leier dersom han/hun skal bo over tid. Hehe

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk sier det er feil å betale for for lånet fordi det ikke er mitt. Men herregud.. om du leier en leilighet av noen og det er lån på leiligheten så betaler du jo fortsatt??? Håper noen kan forklare meg dette ....



Anonymous poster hash: dd3e4...740
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror folk kanskje mener er at de syns det er feil at en skal betale masse med leie hos samboeren. Med leie tenker jeg hvertfall forutenom utgifter som feks strøm, vann, tv, forsikring, pluss pluss. Regner ikke med at noen tenker å bo helt gratis uten å betale regninger osv osv. Kanskje det da, men det er jo feil.

Jeg vil ikke blande meg inn i dette egentlig. Men er enig i at man skal betale for seg da! :) Men det virker på ditt svar som de 4500 kr dekker feks strøm ol for samboeren også. Så det virker som noen misforstår hverandre litt :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

Advarsel: Små-rage'te svar kommer:

Svar på siste del av teksten din:

Ja, vedkommende skal selvfølgelig ikke betale strøm osv i tillegg. Se også litt lenger ned.

Men, som jeg har nevnt ville jeg bedt vedkommende betale 4500,- til meg i mnd. I tillegg måtte de betalt deres del av matbudsjettet. De 4500 ville strengt tatt dekket mer enn halvparten av kostnadene ved renter osv, MEN..

Hvilke kostnader jeg har med MITT lån er helt likegyldig for hva en eventuell samboer skal betale.

Om jeg er gjeldfri, eller sitter med 3 mill i gjeld er også likegyldig.

To personer i en leilighet øker slitasjen, hvorfor skal jeg ta den fulle kostnaden ved økt slitasje??

Nei, det skal jeg ikke, det er urettferdig.

Det er også urettferdig at man ikke skal *fyll inn ord av egen preferanse* like mye på å bo sammen.

Enkelte her påstår jo at den ene skal bo tilnærmet gratis, og kunne spare alt de ellers hadde betalt på å bo alene, det er jo så urettferdig at det fankern ikke kan være mulig for en normal person å tenke slik..

Selvfølgelig skal begge *fyll inn ord* på å bo sammen. (Tjene, spare, bruke, bruk hva du vil.)

Jeg betaler 995 i felleskostnader, 680 i akonto strøm, 154,- i kabel-tv, og 7659 i kapitalkostnader.(Litt usikker på fordeling renter/avdrag, men ca 4/3000)

Det andre boliglånet ifb innskudd er ca ca 2841 i avdrag, og 327 i renter.

Noen få griske personer her inne mener de derfor kun skulle betalt ca 915 kroner på det ene, samt 1440,- (del av renter etter fradrag)

De mener altså at evnt samboer skal betale 2473,- mens jeg skal betale 10018,- per måned, bare fordi jeg eier.

Hadde vi leid sammen til samme sum hadde de mer enn gjerne betalt 6245,5 kroner i mnd. (Brukte bare eksakt samme sum som eksempel for leie).

Men hvordan regner jeg ut økt slitasje, økt vannforbruk, økt strømforbruk om en samboer flytter inn? Varmen/vannet/strøm avregnes kun 1 gang i året, skal jeg etterkreve penger da om vedkommende flytter ut?

Vedkommende hadde mest sannsynlig betalt 8-9000 for å bo om de ikke bodde sammen med meg, så hvorfor er det så utrolig urimelig å be om 4500-5000 i mnd, og bare GLEMME hva jeg betaler for lån osv?

De påstår de de ikke sitter igjen med noe, men de sitter da for f**' igjen med ca halvparten av det de ellers hadde brukt på å bo... Det er da vel virkelig ikke noe å klage over?

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig.

Om du leier en leilighet med plass til en til, lar du selvfølgelig bestevennen din flytte inn gratis. Du vil jo ikke tjene på vennen din, vil du vel? :)

EDIT: Rettet forfatter til sitatet (se nedenfor...)

Sorry, Dizzy88, jeg trodde hensikten med innlegget ditt var å følge opp dette. Men det var tydeligvis bare et tomt innlegg....

Beklager at jeg spør, men har du røyka sokka dine? Noe er hvertfall totalt blåst i topplokket... (Ja, beklager personangrepet men det får da virkelig være grenser.. Jeg håper virkelig du spøker når du svarte ja.)

Hvorvidt jeg hadde bedt vennen min betale eller ikke kommer helt ann på om vedkommende kun trengte et sted å kræsje for natta, eller om de bodde sammen med meg fast.

En samboer bor sammen med en fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Advarsel: Små-rage'te svar kommer:

Svar på siste del av teksten din:

Ja, vedkommende skal selvfølgelig ikke betale strøm osv i tillegg. Se også litt lenger ned.

Men, som jeg har nevnt ville jeg bedt vedkommende betale 4500,- til meg i mnd. I tillegg måtte de betalt deres del av matbudsjettet. De 4500 ville strengt tatt dekket mer enn halvparten av kostnadene ved renter osv, MEN..

Hvilke kostnader jeg har med MITT lån er helt likegyldig for hva en eventuell samboer skal betale.

Om jeg er gjeldfri, eller sitter med 3 mill i gjeld er også likegyldig.

To personer i en leilighet øker slitasjen, hvorfor skal jeg ta den fulle kostnaden ved økt slitasje??

Nei, det skal jeg ikke, det er urettferdig.

Det er også urettferdig at man ikke skal *fyll inn ord av egen preferanse* like mye på å bo sammen.

Enkelte her påstår jo at den ene skal bo tilnærmet gratis, og kunne spare alt de ellers hadde betalt på å bo alene, det er jo så urettferdig at det fankern ikke kan være mulig for en normal person å tenke slik..

Selvfølgelig skal begge *fyll inn ord* på å bo sammen. (Tjene, spare, bruke, bruk hva du vil.)

Jeg betaler 995 i felleskostnader, 680 i akonto strøm, 154,- i kabel-tv, og 7659 i kapitalkostnader.(Litt usikker på fordeling renter/avdrag, men ca 4/3000)

Det andre boliglånet ifb innskudd er ca ca 2841 i avdrag, og 327 i renter.

Noen få griske personer her inne mener de derfor kun skulle betalt ca 915 kroner på det ene, samt 1440,- (del av renter etter fradrag)

De mener altså at evnt samboer skal betale 2473,- mens jeg skal betale 10018,- per måned, bare fordi jeg eier.

Hadde vi leid sammen til samme sum hadde de mer enn gjerne betalt 6245,5 kroner i mnd. (Brukte bare eksakt samme sum som eksempel for leie).

Men hvordan regner jeg ut økt slitasje, økt vannforbruk, økt strømforbruk om en samboer flytter inn? Varmen/vannet/strøm avregnes kun 1 gang i året, skal jeg etterkreve penger da om vedkommende flytter ut?

Vedkommende hadde mest sannsynlig betalt 8-9000 for å bo om de ikke bodde sammen med meg, så hvorfor er det så utrolig urimelig å be om 4500-5000 i mnd, og bare GLEMME hva jeg betaler for lån osv?

De påstår de de ikke sitter igjen med noe, men de sitter da for f**' igjen med ca halvparten av det de ellers hadde brukt på å bo... Det er da vel virkelig ikke noe å klage over?

Men da er vi egentlig ganske enig. Jeg. Trodde 4500 kr kom i TILLEGG til strøm osv osv. Jeg betaler som sagt 5000 kr hvorav det går til strøm osv osv. Samt noe ekstra. Melder meg ut jeg før jeg forvirrer enda mer. Uansett vi var enig sa det bare på forskjellige måter som kunne misforstås (meg som forklarer dårlig). Hehe :)

Anonymous poster hash: c86e6...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...