AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Jeg lurer, det er utrolig populært å kjøpe sukkerfritt. Jobber bak kassa i en butikk, og svært mange handler varer som er sukkerfrie, som drops, saft, youghurt osv. Og vi har omtrent ikke drops med sukker, det eneste jeg kommer på er Mynthon. Alt annet er kunstig søtet. Skjønner ikke hvorfor man heller kjøper noe som er kunstig, altså produsert i et laboratorium og man ikke vet om langtidseffekten av. MÅ man virkelig spise søtt? Kan man ikke heller bare spise mindre av det som inneholder naturlig sukker, enn å ha ZerOH saft og sånt? Eller bruke frukt som søtning? Kan dere forklare hvorfor mange er livredde for sukker? Det er da ikke farlig, så lenge man klarer å holde seg fra å fråtse... Men det gjelder alt, da. Anonymous poster hash: 5ca06...75f 2
Gjest avocadoen Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Mer stabilt blodsukker? Diabetes? Trendy? Man får også ustabilt blodsukker av lettprodukter. Er mange tjukke mennesker f.eks som tror de blir tynne på cola light, men så reagerer man faktisk på samme måte som med vanlig sukker når man drikker det og spiser mye mer enn hva man ville gjort om man ikke drakk cola light. Bare tull altså. Jeg tror heller løsningen er å kutte slike ting helt og så kan man heller kose seg med ting som inneholder sukker litt sjeldnere. Det er strengt tatt ikke nødvendig å drikke saft og brus og tygge drops hver dag heller 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Man får også ustabilt blodsukker av lettprodukter. Er mange tjukke mennesker f.eks som tror de blir tynne på cola light, men så reagerer man faktisk på samme måte som med vanlig sukker når man drikker det og spiser mye mer enn hva man ville gjort om man ikke drakk cola light. Bare tull altså. Jeg tror heller løsningen er å kutte slike ting helt og så kan man heller kose seg med ting som inneholder sukker litt sjeldnere. Det er strengt tatt ikke nødvendig å drikke saft og brus og tygge drops hver dag heller Nettopp! Kroppen TROR det er sukker i og med at det er søtt, produserer insulin, som blir lagret i kroppen. Angående lettprodukter, så er det et poeng å sjekke ingrediensene. Jeg la varer i hyllene her om dagen, og så at lettprim har sukker FØR fløte på listen, mens vanlig prim har sukker etter. Mindre fett - men mer sukker, med andre ord. Tror forøvrig det også handler om å være trendy. F.eks sporty kunden med treningsbag og fargerik tights kjøpte avocado, cottage cheese, gul zerOH, skyr, lettost og sukkerfri Läkerol... Anonymous poster hash: 5ca06...75f 2
Gjest avocadoen Skrevet 15. juni 2014 #5 Skrevet 15. juni 2014 Nettopp! Kroppen TROR det er sukker i og med at det er søtt, produserer insulin, som blir lagret i kroppen. Angående lettprodukter, så er det et poeng å sjekke ingrediensene. Jeg la varer i hyllene her om dagen, og så at lettprim har sukker FØR fløte på listen, mens vanlig prim har sukker etter. Mindre fett - men mer sukker, med andre ord. Tror forøvrig det også handler om å være trendy. F.eks sporty kunden med treningsbag og fargerik tights kjøpte avocado, cottage cheese, gul zerOH, skyr, lettost og sukkerfri Läkerol... Anonymous poster hash: 5ca06...75f Avocado er godt da men ja, jeg er enig. Jeg kan kjøpe lettrømme f.eks, men det er ikke fordi jeg tenker det er sunt, men fordi jeg liker det bedre enn seterrømme
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Angående lettprodukter, så er det et poeng å sjekke ingrediensene. Jeg la varer i hyllene her om dagen, og så at lettprim har sukker FØR fløte på listen, mens vanlig prim har sukker etter. Mindre fett - men mer sukker, med andre ord. Anonymous poster hash: 5ca06...75f Et godt poeng. Noen ser seg blinde på kalorier. Så lenge det står lett på, så tror folk at det er sunt. Men det betyr ofte at de har fått bort litt av fettet slik at en større andel av kaloriene er sukker. Lettprodukter hvor de har fjernet sukkeret er sunnere da. I min handlekurv kan du for eksempel se seterrømme, creme fraiche, fløte, ost, meierismør og egg (og jeg bruker selvsagt eggeplommen) sammen med sukrin og fun light. Anonymous poster hash: 76ce1...954 2
mandel92 Skrevet 15. juni 2014 #7 Skrevet 15. juni 2014 Fordi det er færre kalorier og da kan man spise/drikke mer. Man blir ikke feit av lettbrus, jeg drikker 3 liter pepsi max om dagen, hadde jeg drukker vanlig brus i stedet da hadde jeg blitt feit. Selvsagt kan jeg drikke vann i stedet, men det har jeg ikke lyst på, jeg har lyst på brus hver dag, og da er det sunnere med sukkerfritt enn med sukker, og nei, pepsi max lurer ikke kroppen min til å produsere mer insulin, det er bare en tullete myte...! 20
Gjest constance90 Skrevet 16. juni 2014 #8 Skrevet 16. juni 2014 Fordi det er færre kalorier og da kan man spise/drikke mer. Man blir ikke feit av lettbrus, jeg drikker 3 liter pepsi max om dagen, hadde jeg drukker vanlig brus i stedet da hadde jeg blitt feit. Selvsagt kan jeg drikke vann i stedet, men det har jeg ikke lyst på, jeg har lyst på brus hver dag, og da er det sunnere med sukkerfritt enn med sukker, og nei, pepsi max lurer ikke kroppen min til å produsere mer insulin, det er bare en tullete myte...! Ikke glem at det er like skadelig for tennene da! 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #9 Skrevet 16. juni 2014 Man får også ustabilt blodsukker av lettprodukter. Er mange tjukke mennesker f.eks som tror de blir tynne på cola light, men så reagerer man faktisk på samme måte som med vanlig sukker når man drikker det og spiser mye mer enn hva man ville gjort om man ikke drakk cola light. Bare tull altså. Jeg tror heller løsningen er å kutte slike ting helt og så kan man heller kose seg med ting som inneholder sukker litt sjeldnere. Det er strengt tatt ikke nødvendig å drikke saft og brus og tygge drops hver dag heller Jasså. Hvorfor er det så populært med Cola light blant anorektikerne? De måtte vel rast opp i vekt da. Anonymous poster hash: 1e81c...787 18
sweg Skrevet 16. juni 2014 #10 Skrevet 16. juni 2014 Fordi det er færre kalorier og da kan man spise/drikke mer. Man blir ikke feit av lettbrus, jeg drikker 3 liter pepsi max om dagen, hadde jeg drukker vanlig brus i stedet da hadde jeg blitt feit. Selvsagt kan jeg drikke vann i stedet, men det har jeg ikke lyst på, jeg har lyst på brus hver dag, og da er det sunnere med sukkerfritt enn med sukker, og nei, pepsi max lurer ikke kroppen min til å produsere mer insulin, det er bare en tullete myte...! 3 liter? Er det mulig å drikke så mye på en dag? 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #11 Skrevet 16. juni 2014 Man får også ustabilt blodsukker av lettprodukter. Er mange tjukke mennesker f.eks som tror de blir tynne på cola light, men så reagerer man faktisk på samme måte som med vanlig sukker når man drikker det og spiser mye mer enn hva man ville gjort om man ikke drakk cola light. Bare tull altså. Jeg tror heller løsningen er å kutte slike ting helt og så kan man heller kose seg med ting som inneholder sukker litt sjeldnere. Det er strengt tatt ikke nødvendig å drikke saft og brus og tygge drops hver dag heller Dette er bare vas. Spør en person med diabetes om denne personen reagerer på å f.eks. drikke Pepsi Max vs. å drikke Cola. Anonymous poster hash: f89b2...4e1 15
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #12 Skrevet 16. juni 2014 Ang. Pepsi Max; jeg sluttet nylig å drikke det etter å ha drukket veldig mye det siste året. I dagene etterpå har jeg hatt hodepin hver dag og hatt skikkelig lyst på Pepsi Max. Skremmende hva noe sånt kan gjøre med kroppen! Det er først nå, etter to uker, at abstinensene har begynt å avta. Veldig glad for at jeg har slutta! Nå går det i vann med sitronskiver, og litt skikkelig Cola med sukker i helgene Anonymous poster hash: e1226...cb9 6
pinar Skrevet 16. juni 2014 #13 Skrevet 16. juni 2014 Jeg kjøper sukkerfri saft for rett og slett få i meg drikke siden jeg glemmer fort å drikke, og ikke syns vann er godt. Har jeg saft får jeg i meg mer væske. Og jeg gidder ikke pøse på flere kalorier enn nødvendig når jeg likevel får i meg nok kalorier i mat. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #14 Skrevet 16. juni 2014 Man får også ustabilt blodsukker av lettprodukter. Er mange tjukke mennesker f.eks som tror de blir tynne på cola light, men så reagerer man faktisk på samme måte som med vanlig sukker når man drikker det og spiser mye mer enn hva man ville gjort om man ikke drakk cola light. Bare tull altså. Jeg tror heller løsningen er å kutte slike ting helt og så kan man heller kose seg med ting som inneholder sukker litt sjeldnere. Det er strengt tatt ikke nødvendig å drikke saft og brus og tygge drops hver dag heller Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har peiling på? Anonymous poster hash: 04eb7...48c 16
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Pepsi Max hjalp gjorde slankinga litt lettere, for meg i alle fall. Kose seg med ei flaske i helgen. Godt og 0 kalorier Anonymous poster hash: 1e81c...787 2
Gjest avocadoen Skrevet 16. juni 2014 #16 Skrevet 16. juni 2014 Fordi det er færre kalorier og da kan man spise/drikke mer. Man blir ikke feit av lettbrus, jeg drikker 3 liter pepsi max om dagen, hadde jeg drukker vanlig brus i stedet da hadde jeg blitt feit. Selvsagt kan jeg drikke vann i stedet, men det har jeg ikke lyst på, jeg har lyst på brus hver dag, og da er det sunnere med sukkerfritt enn med sukker, og nei, pepsi max lurer ikke kroppen min til å produsere mer insulin, det er bare en tullete myte...! Det er ikke noen tullete myte. «Å drikke lettbrus kan føre til et generelt høyere matinntak, kanskje som følge av at det kunstige søtstoffet skaper forstyrrelser i appetitt-kontrollen», skriver lederen av studien, førsteamanuensis Sara Bleich, i American Journal of Public Health. http://www.vektklubb.no/artikkel/lettbrus-kan-gi-oekt-matlyst-22776036 Dette er bare vas. Spør en person med diabetes om denne personen reagerer på å f.eks. drikke Pepsi Max vs. å drikke Cola. Anonymous poster hash: f89b2...4e1 Jeg er ingen lege så jeg kan ikke forklare dette kjempegodt, men man blir mer sulten selv om insulinnivået er uforandret eller noe slikt. Det var vel også slik at sukkerfri brus ble laget for mennesker med diabetes. 1
Gjest avocadoen Skrevet 16. juni 2014 #17 Skrevet 16. juni 2014 Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke har peiling på? Anonymous poster hash: 04eb7...48c http://www.vektklubb.no/artikkel/lettbrus-kan-gi-oekt-matlyst-22776036 Uansett: jeg har opplevd det samme jeg også. Jeg er veldig småspist og blir mett av 1-2 knekkebrød. Drikker jeg lettbrus spiser jeg en hel pakke knekkebrød uten at jeg blir mett. Og jeg var ikke klar over det da det skjedde, men jeg spurte Yme (en bruker her inne som jeg kjente utenom KG) som forklarte det til meg. Så bare spør han så får du en skikkelig forklaring på det.
Gjest avocadoen Skrevet 16. juni 2014 #18 Skrevet 16. juni 2014 Jasså. Hvorfor er det så populært med Cola light blant anorektikerne? De måtte vel rast opp i vekt da. Anonymous poster hash: 1e81c...787 Kanskje fordi de ikke spiser uansett hvor sultne de er? Ikke vet jeg. Jeg er ikke anorektiker selv så jeg kan ikke svare på hvorfor det er slik. Du får spørre dem 1
Chevelle Skrevet 16. juni 2014 #19 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg drikker lettbrus fordi det ikke gir meg samme belegget på tenner og tunge, og ikke ettersmak/ånde som sukkerbrus. Endret 16. juni 2014 av Chevelle 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #20 Skrevet 16. juni 2014 Det er ikke noen tullete myte. http://www.vektklubb.no/artikkel/lettbrus-kan-gi-oekt-matlyst-22776036 Jeg er ingen lege så jeg kan ikke forklare dette kjempegodt, men man blir mer sulten selv om insulinnivået er uforandret eller noe slikt. Det var vel også slik at sukkerfri brus ble laget for mennesker med diabetes. Koffein generelt, kan føre til et høyere matinntak da man sulthetsfølelsen blir større. Det vet vel alle. Men det betyr ikke at kunstig søtning "lurer kroppen til å tro at det er vanlig sukker" som TS hevder i sitt innlegg. Det er bare tåpelig sagt. Anonymous poster hash: f89b2...4e1 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå