Gå til innhold

Hva ville du valgt? Kjøp av leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du har fått lån på kanskje 1.8 million, og du vet at du skal bo alene. Ville du valgt en liten og billigere bolig eller ville du kjøpt for maks sum og større bolig?

Jeg har nå mulighet til å kjøpe begge deler, men sliter med å velge. Jeg har familie som stadig hinter om gjesterom men sannheten er at det blir vanskelig å få til uansett der jeg ønsker å bo. Og jeg tenker også på at jeg skal klare å betale lånet dersom renta går opp og at jeg skal klare alt vedlikehold og renhold av leiligheten selv. Jeg blir også fort sliten av en sykdom jeg har så jeg gruer meg for å ta på meg mer ansvar enn jeg har godt av.

Nå leier jeg en leilighet på ca 45-50 kvm og jeg syns det blir for mye ansvar for bare en person med renhold og utgifter, og jeg ønsker å bruke penger på andre ting i livet enn å betale maks på et lån. Men så er det den lille fuglen som synger i øret mitt om at jeg må tenke på å ha en mulighet til å ha overnattingsgjester. Noe jeg egentlig ikke trives så godt med. Jeg trives best med kun korte dagsvisitter.

Noen her med samme dilemma og erfaringer som vil dele?



Anonymous poster hash: ffea2...04a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har fått lån på kanskje 1.8 million, og du vet at du skal bo alene. Ville du valgt en liten og billigere bolig eller ville du kjøpt for maks sum og større bolig?

Jeg har nå mulighet til å kjøpe begge deler, men sliter med å velge. Jeg har familie som stadig hinter om gjesterom men sannheten er at det blir vanskelig å få til uansett der jeg ønsker å bo. Og jeg tenker også på at jeg skal klare å betale lånet dersom renta går opp og at jeg skal klare alt vedlikehold og renhold av leiligheten selv. Jeg blir også fort sliten av en sykdom jeg har så jeg gruer meg for å ta på meg mer ansvar enn jeg har godt av.

Nå leier jeg en leilighet på ca 45-50 kvm og jeg syns det blir for mye ansvar for bare en person med renhold og utgifter, og jeg ønsker å bruke penger på andre ting i livet enn å betale maks på et lån. Men så er det den lille fuglen som synger i øret mitt om at jeg må tenke på å ha en mulighet til å ha overnattingsgjester. Noe jeg egentlig ikke trives så godt med. Jeg trives best med kun korte dagsvisitter.

Noen her med samme dilemma og erfaringer som vil dele?

Anonymous poster hash: ffea2...04a

Jeg har ikke noen helt lik erfaring å vise til, annet enn at jeg også blir lettere sliten av sykdom, og at jeg heller ikke liker å ha overnattingsgjester over tid.

Jeg har stort hus, men har prioritert å benytte de ekstra rommene til kontor og bibliotek. Jeg er glad for det både i hverdagen og når familien kommer på besøk og heller får kose seg på det lokale hotellet. Og aller mest glad er jeg for at jeg bruker nesten ingenting av lønna mi på å bo, noe som ville vært helt annerledes dersom jeg pusset opp det hele for å lage gjesterom.

Leilighet er noe man har fordelen av å kjøpe til seg selv når man er singel og ikke har barn. Tenk på deg selv i denne sammenhengen, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Jeg hadde gått for den med et soverom dersom det er det som skal til for å gi deg litt ekstra økonomisk spillerom i hverdagen.

Får du gjester så har du sofa. Du kan også kjøpe en sammenleggbar gjesteseng fra Ikea eller en stor luftmadrass. Se etter tilbud på f.eks. Jysk. Min er 150 bred og veldig høy. Elektrisk pumpe så den blåser både ut og inn luft selv. Tar liten plass når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper sovesofa. Så når du får overnattingsgjester får de soverommet og du flytter ut på sofaen. Ikke verre enn det.



Anonymous poster hash: 69fd4...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billigste variantene er bare ettroms, slik at jeg selv må ha evt sovesofa eller sovealkove. De dyreste alternativene er med ett soverom, kanskje to om jeg bygger om (noe jeg egentlig ikke har råd eller ork til).

Jeg har voksne barn med små barn, men det er sjelden de snakker om overnatting, mest andre i mer fjern familie. Klart det hadde vært koselig å ha de på overnatting men jeg kjenner det velter seg i magen av det. Og ikke at de i mer fjern slekt har vært på besøk her jeg har leid de siste årene heller.

Oppblåsbar kan kanskje være et alternativ, men uansett blir det å sove i samme "rom".



Anonymous poster hash: ffea2...04a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjøper sovesofa. Så når du får overnattingsgjester får de soverommet og du flytter ut på sofaen. Ikke verre enn det.

Anonymous poster hash: 69fd4...03e

Nei, jeg klarer ikke at noen andre sover i min seng.

Anonymous poster hash: ffea2...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg valgt liten og overkommelig leilighet. Ikke har du lyst på overnattingsgjester og du blir stresset ved tanken på alt som kan gå galt hvis du kjøper noe opp mot max av det du kan klare å betale på.

Enkelt valg. Kjøp det som får deg til å trives best i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Jeg hadde samme dilemma som deg. Endte opp med en som var langt billigere enn 1.8, angrer ikke et sekund. Bor mye minder enn hva jeg kunne tenkt meg, men samtidig betaler jeg ekstra ned på lånet og fyller opp BSUen, planen er ikke å bo der så lenge, men å heller bruke den leiligheten som et springbrett til en større senere, når det passer seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om en ettroms vs en toroms, hadde jeg helt klart gått for toromsen. Veldig deilig å ha et skille mellom soverom og stue. Sliter med helsa selv, og har blitt mye bedre søvnmessig etter at jeg flyttet inn i leilighet med skikkelig soverom fremfor å sove i stua. Jeg ble ihvertfall veldig lei av lite plass etterhvert, og er jo greit å kjøpe noe man har et langavrig perspektiv på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om en ettroms vs en toroms, hadde jeg helt klart gått for toromsen. Veldig deilig å ha et skille mellom soverom og stue. Sliter med helsa selv, og har blitt mye bedre søvnmessig etter at jeg flyttet inn i leilighet med skikkelig soverom fremfor å sove i stua. Jeg ble ihvertfall veldig lei av lite plass etterhvert, og er jo greit å kjøpe noe man har et langavrig perspektiv på.

Planen er at leiligheten også skal fungere som min eldrebolig. Og jeg trives ikke så godt med å ha ett rom kun til å sove i. Det blir så bortkastet både med areal og penger. Soverommene jeg har hatt oppigjennom tidene har vært rom jeg mistrives veldig i, så en åpen løsning er noe jeg kunne tenkt meg å hatt. Jeg får bare ignorere ønsket fra den fjerne slekten.

Tror jeg lander på ettroms med evt sovealkove. Takk for alle svar.

Anonymous poster hash: ffea2...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er at leiligheten også skal fungere som min eldrebolig. Og jeg trives ikke så godt med å ha ett rom kun til å sove i. Det blir så bortkastet både med areal og penger. Soverommene jeg har hatt oppigjennom tidene har vært rom jeg mistrives veldig i, så en åpen løsning er noe jeg kunne tenkt meg å hatt. Jeg får bare ignorere ønsket fra den fjerne slekten.

Tror jeg lander på ettroms med evt sovealkove. Takk for alle svar.

Anonymous poster hash: ffea2...04a

Trenger jo ikke stort soverom, men det er greit å ikke ha senga i stua hele tiden, altså. Og dersom du sliter med helsa så orker du kanskje ikke å rydde veldig hele tiden. Husk også at ved ett-romsleilighet blir det svært lite lagringsplass.

Anonymous poster hash: 69fd4...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke stort soverom, men det er greit å ikke ha senga i stua hele tiden, altså. Og dersom du sliter med helsa så orker du kanskje ikke å rydde veldig hele tiden. Husk også at ved ett-romsleilighet blir det svært lite lagringsplass.

Anonymous poster hash: 69fd4...03e

Jeg eier svært lite av ting så lagringsplass er ikke et problem, heller ikke rydding. Er jo også litt derfor jeg gruer meg for å evt kjøpe stor leilighet.

Anonymous poster hash: ffea2...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp den du selv vil ha, ts. Om fjerne slektninger er fornøyde raker jo ikke deg. Om du vil ha bare dagsbesøk så er det såpass enkelt at du sier fra om det, og henviser til et hotel i nærheten. De som kommer for å treffe deg synes det er helt fint, og de som kommer for gratis overnatting vil du ikke ha på besøk uansett.

Om du skulle angre på å sove i stua så er det jo ikke verre enn at du selger igjen og kjøper noe annet. Det kan du jo måtte gjøre uansett. Naboer er nemlig det største irritasjonsmomentet i en leilighet - ikke sengeplasser eller gjester.

Anonymous poster hash: 634ea...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...