Gå til innhold

Helsekrav for førerkort klasse B - juridiske definisjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver å skal søke om å ta førerkort og på spørsmål 4-13 er det spørsmål om ulike helseproblemer kan påvirke kjøringen hvor jeg isåfall vil trenge en attest fra lege. Er usikker på hva jeg skal svare og håper noen her inne kan hjelpe

Har hatt depresjoner og selvmordtanker og forsøkt å ta livet mitt tidligere, kan dette regnes som alvorlig psykisk lidelse ifølge deres definisjon?

Lurer også på hva de mener med førlighet i armer/bein, har en diagnose som gjør at finmotorikken i hendene er nedsatt, men kjører moped og har gjort det i noen år uten at det har påvirket meg noe.

På forhånd takk for svar



Anonymous poster hash: f02ce...a45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du svarer ja på spm om alvorlig psykisk lidelse må legen din uttale seg. Så lenge det er et tilbakelagt kapittel hadde jeg krysset nei.

Samme med førlighet i armer og bein. Greier du kjøre moped, greier du kjøre bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straffbart å lyve på søknaden. Du bør snakke med legen din om det er behov for å levere en helseattest. Det er like krav til helse på klasse B som det er for moped, men konsekvensene av å kjøre bil kan bli større enn når man kjører moped.

Anonymous poster hash: fafa3...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straffbart å lyve på søknaden. Du bør snakke med legen din om det er behov for å levere en helseattest. Det er like krav til helse på klasse B som det er for moped, men konsekvensene av å kjøre bil kan bli større enn når man kjører moped.Anonymous poster hash: fafa3...e8a

Ja, er klar over det og det var derfor jeg startet denne tråden for å høre om noe visste noe. Får ringe legen min til uka og høre, jeg håper jeg slipper å skaffe attester og det greiene der

Anonymous poster hash: f02ce...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skaffet en attest for sikkerhetsskyld.

Anonymous poster hash: b55c4...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg ville skaffet en attest for sikkerhetsskyld.

Anonymous poster hash: b55c4...31b

Dersom TSringer sin lege og undersøker med vedkommende rundt kravene, hva skal hun da med en attest fra den samme legen "for sikkerhets skyld"?

Hvem er det du tenker skal etterspørre helseattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom TSringer sin lege og undersøker med vedkommende rundt kravene, hva skal hun da med en attest fra den samme legen "for sikkerhets skyld"?

Hvem er det du tenker skal etterspørre helseattesten?

Man må vel sende inn attest når man søker om førerkort. Man måtte hvertfall det for noen år siden, så keg regner med at det ikke er endret.

Anonymous poster hash: b55c4...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel sende inn attest når man søker om førerkort. Man måtte hvertfall det for noen år siden, så keg regner med at det ikke er endret.Anonymous poster hash: b55c4...31b

Må sende inn attest dersom man svarer ja på noen av spørsmålene og det er derfor jeg er usikker på om jeg trenger å svare ja eller ikke. Får ta meg en telefon til fastlege på mandag og høre

Anonymous poster hash: f02ce...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du ringer. Da slipper du å tenke på at du ikke gjør det riktig.

Hvis legen mener du bør svare ja på noen av spørsmålene, har han den typen helseattest som kreves som han fyller ut sammen med deg og som du tar med/sender til trafikkstasjonen.

I aller verste fall må helseattesten innom fylkesmannen fordi du ikke oppfyller kravene. Fylkesmannen kan gi deg dispensasjon hvis han mener at det er forsvarlig, slik at du allikevel kan kjøre bil.

Flott at du tar det så alvorlig som du gjør. :)



Anonymous poster hash: fafa3...e8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...