Gå til innhold

Oppussing av bolig - hvor langt kommer man med 300.000?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er mye som skal taes i betraktning med priser og boliger, alt etter hvor man bor i landet, hvordan bolig det er og alt mulig annet. Men hvis man tenker sånn gjennomsnittlig, hvor store summer må man minst opp i for å renovere deler av kjøkken og bad i tillegg til småting?

Tenker for eksempel dette huset

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=49235932

Badene ser forferdelige ut og skulle gjerne blitt forbedret litt, hovedkjøkken trenger også en oppgradering. Hvis dere ser på bildet på loftstuen kunne vi også tenkt oss å pusse opp til et kjøkken av typen "hybelkjøkken" hvor det blir uttak til både kjøleskap, stekeovn, ventil osv. Er jo vask og skapplass allerede. Skulle gjerne lagt noe enkel klikk golv på noen av gulvene.

Er 300.000 bare smårusk i forhold til noe sånn jeg prater om eller er jeg kanskje innafor den rette summen for delvis oppussing?



Anonymous poster hash: 863fe...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svart langt, om du tenker litt prismessig og kanskje gjør deler av jobben selv. Feks kjøper rimelig innredning og lar fagfolk ordne med rør, membran og flislegging, men skrur inn innredning og kanskje gjør mesteparten av kjøkkenet selv. Klikklaminat fås i alskens farger ned mot 69 kroner kvadratmeteren på feks Byggmax.

Jeg pusset nettopp opp et soverom på 16 kvm. Vi hadde elektriker innom som ordnet med skjult anlegg, men la smartpanel, takplater og klikklaminat selve. Inklusive 4 timer elektrikerarbeid så havnet vi totalt på 24 000 kroner brukt og rommet var veldig pent og nøytralt. Soverom er ikke sammenlignbart med våtrom eller kjøkken, men kjøkkeninnredninger på Ikea er solide og fås i alskens smaker og behager.

Bad kan også gjøres rimelig. Flislegging kan gjøres selv, men membran bør ordnes av fagfolk. Det finnes type smartpanel til våtrom også, som er rimelig og lett å plassere.

Såklart, om du skal ha dyre løsninger, panel i taket, downlights overalt og dyreste gulvene, så kommer du nok til kort.. Men om du er litt handy, men trenger litt hjelp fra fagfolk og tenker litt økonomi, så tror jeg du kan komme i mål med de 300 000 kronene du har til den jobben der.



Anonymous poster hash: 68ac3...0da
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kjøper et sånt hus ville jeg lest igjennom taksering av huset. Der ser du egentlig hva di store kostnadene er.. trenger du nytt elektriskt i hele huset så kan du regne ihvertfall 100.000kr der.. om du skal ha masse fancy så blir det ++. Men 300.000 er en liten sum for oppussing egentlig. Ihvertfall om du ikke gjør mesteparten sjøl.



Anonymous poster hash: 8c8ab...d1d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kjøper et sånt hus ville jeg lest igjennom taksering av huset. Der ser du egentlig hva di store kostnadene er.. trenger du nytt elektriskt i hele huset så kan du regne ihvertfall 100.000kr der.. om du skal ha masse fancy så blir det ++. Men 300.000 er en liten sum for oppussing egentlig. Ihvertfall om du ikke gjør mesteparten sjøl.

Anonymous poster hash: 8c8ab...d1d

Vi tenker for all del ikke at det trenger å se mest mulig fancy ut, og kan nok gjøre mye av arbeidet selv men trenger så klart fagfolk til en del. Har ikke noe i mot Ikea kjøkken eller billige løsninger. Kunne tenkt meg fliser på badene, ny innredning med skapplass, vask, speil, dusjkabinett og toalett. Kjøkkenet ser jeg jo for meg blir det dyreste uansett hvor enkelt vi vil oppgradere.

Anonymous poster hash: 863fe...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker for all del ikke at det trenger å se mest mulig fancy ut, og kan nok gjøre mye av arbeidet selv men trenger så klart fagfolk til en del. Har ikke noe i mot Ikea kjøkken eller billige løsninger. Kunne tenkt meg fliser på badene, ny innredning med skapplass, vask, speil, dusjkabinett og toalett. Kjøkkenet ser jeg jo for meg blir det dyreste uansett hvor enkelt vi vil oppgradere.

Anonymous poster hash: 863fe...223

Skal du gjøre bad forskriftsmessig er det mye dyrere enn kjøkken.

Anonymous poster hash: b9562...77f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker du ikke kommer så langt. Ser de har byttet ytterkledning og etterisolert med 5cm, det hjelper jo litt. Hva med taket? Huset er gammelt så kanskje nytt tak må regnes med her.

Tenker minimum 1 million for å få en akseptabel standard, pluss masse, masse arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skill mellom det som må gjøres og det som du vil gjøre. Du kommer ikke veldig langt med 300 000. Kjøkken koster fort minst 100 000 å pusse opp. Bad koster fort det dobbelte.

Kanskje kan dere male innredningen på kjøkkenet i første omgang? Belegg på gulv holder svært godt, og kan sikkert holde inntil videre.

Glem kjøkken på loftet inntil videre. Det krever en del elektrikkerarbeid og sikkert også nye, dyre kurser.

Ikke velg det billigste gulvet, da det ofte er av dårlig kvalitet. Sjekk om det elektriske anlegget må byttes. Det koster minst 100 000.

Kort opp summert, du kommer ikke langt med 300 000, men du kommer et lite stykke, så må dere tenke over om dere kan leve i enkel standard i noen år mens dere tar et og et rom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

300.000 holder til enten begge badene eller til å ta kjøkken og øvrige rom. Vi brukte ca 250.000 på nytt bad og vel 250.000 på resten av leiligheten. Det var da snakk om flytting av noen vegger og fører, nye gulv, vegger og tak på alle soverom, så var ikke bare litt maling her og der. Vi leide inn folk, men gjorde også en del selv.

Anonymous poster hash: 0ae27...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset opp den gamle leiligheten for 100 000,-. Rev hele kjøkkenet, satte opp ny innredning inkludert hvitevarer, malte veggene, la nytt laminatgulv, hadde elektriker til noe småtterier og rørlegger til å endre noen oppkoblinger og bytte ut varmtvannstanken. La mdf-plater på veggene og laminatgulv på stua. Måtte også rive opp under gulvet da det hadde gått knirk i platene under. Malte veggene og la laminat på soverom og i gangen. Nytt listverk overalt. Kjøpte også noen nye møbler inkludert i summen (sofa, bord, gulvteppe, kjøkkenutstyr, seng, skap, nattbord osv).

Dette var billige, enkle løsninger, men jeg synes vi kom ganske langt. Leiligheten ble solgt seks år etter oppussing for 800 000,- mer enn vi ga for den (ganske nøyaktig dobbelt så mye som vi kjøpte den for). :ler:

Endret av FantasDick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset opp den gamle leiligheten for 100 000,-. Rev hele kjøkkenet, satte opp ny innredning inkludert hvitevarer, malte veggene, la nytt laminatgulv, hadde elektriker til noe småtterier og rørlegger til å endre noen oppkoblinger og bytte ut varmtvannstanken. La mdf-plater på veggene og laminatgulv på stua. Måtte også rive opp under gulvet da det hadde gått knirk i platene under. Malte veggene og la laminat på soverom og i gangen. Nytt listverk overalt. Kjøpte også noen nye møbler inkludert i summen (sofa, bord, gulvteppe, kjøkkenutstyr, seng, skap, nattbord osv).

Dette var billige, enkle løsninger, men jeg synes vi kom ganske langt. Leiligheten ble solgt seks år etter oppussing for 800 000,- mer enn vi ga for den (ganske nøyaktig dobbelt så mye som vi kjøpte den for). :ler:

Jøsse meg 100.000 kr var virkelig billig for alt dette, var det et lite kott av en leilighet eller? Vi tenker også at enkle og billige løsninger er helt greit, har sett mye fint fra Ikea som er mye mindre kostbart enn andre steder. Men så hører jeg bare alle prater om at kjøkken og bad koster så mye at man minst må opp i millionbeløp for å få oppgradert til noe bedre.

ts

Anonymous poster hash: 863fe...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

De dyreste rommene vil uten tvil være badene.

Dersom røropplegget er fra byggeår så kan det påkomme overraskelser.

Levetiden på varmtvannsbereder bør tas i betreaktning.

Elektriker trenges til varme i gulvene.

Om noe skal flyttes av røropplegg så trenges rørlegger. Det er ikke gjort over en lav sko for ufaglærte å drive flytting av rør. Hverken vann inn eller soilrør.

Etter badene kommer så kjøkken på listen.

Elektriker og rørlegger kan fort komme inn i bildet her også.

Det holder å ville ha et side-by-side skap med isbitmaskin og vann i døren det så trenges rørlegger.

Teknisk takstrapport er underlagesdokumentasjonen du trenger for å evaluere mulige utgifter som ikke er spesifikt knyttet til de rommene som tenkes pusset opp i første omgang.

Jeg ville høynet beløpet til det dobbelte for moderat oppgradering av bad og kjøkken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad kan også gjøres rimelig. Flislegging kan gjøres selv, men membran bør ordnes av fagfolk. Det finnes type smartpanel til våtrom også, som er rimelig og lett å plassere.

Anonymous poster hash: 68ac3...0da

Alt t.o.m membranen skal fikses av godkjente fagfolk med mindre man vil risikere at forsikringsselskapet nekter å dekke skadene dersom badet skulle vise seg å ikke være tett.

TS:

Kjøkken er dyrt, bad er som oftest enda dyrere. For 300.000 får du ett nytt bad og muligens nye (billige) gulv og vegger i en del av rommene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøsse meg 100.000 kr var virkelig billig for alt dette, var det et lite kott av en leilighet eller? Vi tenker også at enkle og billige løsninger er helt greit, har sett mye fint fra Ikea som er mye mindre kostbart enn andre steder. Men så hører jeg bare alle prater om at kjøkken og bad koster så mye at man minst må opp i millionbeløp for å få oppgradert til noe bedre.

ts

Anonymous poster hash: 863fe...223

Jeg kan fortelle om oppussing av vårt kjøkken. Det er et knapt år siden. Vi har innredning fra Kvik, og vi skrur og monterer selv. Kjøkkenet er 10 m2. Vi har kjøkkenet Mano, og prisene hos Kvik er omtrent som IKEA, muligens bittelitt høyere (men ikke mye). Selve kjøkkeninnredningen inkl. heltre eik benkeplate, vask og blandebatteri kostet litt under 70 000. Ventilator (vifte) og hvitevarer (koketopp, stekeovn, kjøle/fryseskap og oppvaskmaskin) kom i tillegg og kostet nesten 35 000. Vi har ikke alt det billigste av hvitevarer, men heller ikke luksus på noe.

Hvilke valg kunne gjort kjøkkenet billigere:

- rimeligste benkeplate (5-6000 spart)

- rimeligste blandebatteri (2900 spart)

- rimeligste vask (1,5 kom + avrenningsbrett) (4000 spart, man kan spare 2-3000 til ved å kun ha én kom uten avrenningsbrett)

- ikke spotter i overskapene (600 spart)

Med samme antall skuffer/skap kunne vi altså nærmet oss 55 000 med billigste løsning på benkeplate, blandebatteri, vask og ingen spotter.

I tillegg kommer oppussing av selve rommet. Boligen har rukket å bli noen tiår, og når vi først skulle bruke mye tid og masse penger på å pusse opp, ville vi gjøre det ordentlig og pent. Vi rev helt inn til reisverket, rettet opp veggene, satte på sponplater og sparklet. Deretter tapetserte vi og malte. Taket ble slipt og malt på nytt. Materialer og malekoster/ruller til dette kom på noen få tusen.

Gulvet var ganske skeivt, og for å få det rett rev vi også det helt ned, vi støpte nytt gulv med varmekabler og la (relativt kostbar) eikeparkett over det igjen. Dette var en noe dyr løsning, og det kostet oss rundt 20-25 000.

Da vi pusset opp kjøkkenet, trengte vi flere uttak. Vi har to ny kurser, tre nye stikkontakter, flere uttak og brytere og alle ledningene er skiftet ut. Siden en i nærmeste familie er elektriker, ble jobben utført gratis, men materialer kom på noen tusen. Vi har også rørlegger i nærmeste familie, og arbeidet ble også utført gratis her. Materialer kom på noen hundrelapper. Skulle vi betalt for arbeidet ville det kostet flere titusen.

Vi har også brukt mange tusen på verktøy, men det var fordi vi hadde nesten ingenting fra før av.

Totalt har kjøkkenet på 10 m2 kostet nesten 140 000, og da har vi ikke brukt en krone på å leie inn arbeidskraft eller fagfolk. Det veldig mye penger, men samtidig angrer jeg ikke et sekund på de valgene vi har tatt. Jeg blir glad når jeg ser hvor fint og gjennomført det er blitt, og det er de ekstra kronene som har "løftet" kjøkkenet. Det er ikke drømmekjøkkenet, men det er heller ingen dårlig erstatning. Billigste løsning ville ikke blitt i nærheten like flott. Badet vårt trenger også å pusses opp, men siden det er våtromsbelegg og vi dusjer i badekar vil det holde enda noen år til. Jeg vil heller leve med et kjipt bad litt lenger og deretter få et flott bad, enn å absolutt ha billigste løsning overalt.

Boligen du lenket til:

Det kommer selvsagt an på standarden dere ønsker, men jeg er likevel sikker på at 300 000 er ganske langt unna det dere trenger. Er dette dog en bolig dere vil bli gamle i, så er det heller ikke noe hastverk med oppussingen. Ny kledning med noe etterisolering, og nye vinduer er allerede tatt. Taksten fra 1999 og det ser ut som pipehatten er ganske ny. Det gjør at dere kan konsentrere dere om det innvendige, og det er også der det er "morsomst" å bruke penger, siden man ser og bruker dette mest i hverdagen.

Ta det aller viktigste først. Det kan være lurt å oppgradere det elektriske. Er det et eldre ektepar som har bodd der, har de sikkert ikke brukt så mye strøm. Dagens unge mennesker bruker derimot mer strøm, og da bør/må det elektriske anlegget muligens oppgraderes (bl.a. nye sikringer og ledninger). Dette er også et svært viktig brannsikringstiltak. Det koster fort 100 000 eller mer, spesielt i en såpass stor bolig. Ta deretter et og et rom etter hvert som dere får råd.

Anonymous poster hash: a1449...c8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer ikke langt med 300 000. Jeg ville ha prioritert badet og oppgradert det elektriske. Resten hadde jeg tatt pø om pø når økonomien tillot det.



Anonymous poster hash: 919d7...bf2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset akkurat opp et medium stort bad for 130000 kr og da gjorde vi ingenting selv... Så jeg ser da ingen grunn til at dere ikke kan få nytt kjøkken til samme pris ( eller billigere) og så får dere ta overflate behandling selv og litt etter litt, det er absolutt gjennomførbart over litt tid... Jeg ville ikke gitt slipp på drømmehuset, fordi dere føler dere ikke har nok oppspart...

Anonymous poster hash: d1542...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om dere er litt flink til å gjøre ting selv eller kan ha med dere noen som kan hjelpe kan dere nok komme en del på vei med 300K, jeg fikk pusset opp badet mitt nå og de kostet ca 250K og da rev jeg alt det gamle selv men det er et helfliset bad og alt er satt opp av fagfolk. De fleste tilbud jeg fikk på et 6-7km2 bad var rundt 200K med fliser på gulv og vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva dere mener med at oppgradering av det elektriske anlegget vil koste minst 100.000 kr. Vi betalte 33.000 kr for noen få år siden. Det ble da gjort av elektriker, på helt riktig måte, og ikke svart. Så mye kan umulig prisene ha steget. Et googlesøk forteller meg at det bør koste et sted mellom 30.000 og 40.000.

Til ts: Du kommer ganske langt med 300.000 kr dersom du går for rimelige løsninger, sjekker priser flere steder og gjør mest mulig av jobben selv. Kjøkken er dyrt, men bad er enda dyrere.

De som sier at oppussing av et hus koster en million, er som regel de som mener man må ha spotter i alle tak, varmekabler i alle gulv og gullkraner på alle bad. :rolleyes:



Anonymous poster hash: 76f61...9d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at oppussing av et hus koster en million, er som regel de som mener man må ha spotter i alle tak, varmekabler i alle gulv og gullkraner på alle bad. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 76f61...9d3

Enig i dette! Dessuten har jeg inntrykk av at folk gjerne setter bort jobben med å planlegge og finne produkter, og det ryker det fryktelig mye penger på.

Vi pusset nylig opp 100 kvm, hvor både bad og kjøkken bådde bygges fra scratch. Vi gjorde alt som er lov å gjøre selv, bortsett fra noe snekkering, og brukte 230 000 på å få det opp til dagens standard. Vi sparte masse på å følge med på tilbud, kjøpe på nett og prøve å koordinere oppussingen slik at det ikke ble noen bomkjøp eller at håndtverkere måtte komme tilbake til oss flere ganger.

Anonymous poster hash: 3c0cb...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke hvordan det er mulig å bruke så mye penger som mange av dere her inne sier dere bruker.

Vi har totalrenovert et hus. Når vi ser bort fra at vi måtte ut med 200000 til nytt tak (hadde snekkere til det) så har vi brukt 300000-350000 på huset.

Da har vi

Kjøpt tomta (var festetomt)

Bygget garasje

Nytt kjøkken

Nytt bad

Nytt gjestetoalett

Pussa opp helt fra grunnen av

Tre soverom, to ganger, en tv stue og stua.

(Og med oppussing mener jeg at vi har ribba rommene helt ned og lagt nytt på vegger og gulv. Nye lister, nye skap etc)

Vi har skifta ut 5 vinduer og bytta ut både verandadør og ytterdør.

Vi har hatt elektrikere til elektrikkerarbeid og rørleggere til rørleggerarbeid. Ellers har vi gjort alt selv.

Vi har og bygget stor veranda på fremsiden og malt huset utvendig.

Og, nei, vi har ikke billigste ikeakjøkken eller brukt baderomsinnredning. Men vi har jakta litt på tilbud og salg og handla ut fra det. Fikk nydelig kjøkken helt etter min smak for halve prisen pga oppstartstilbud på en ny kjøkkenbutikk bla.

Anonymous poster hash: 0f4d9...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...