Gå til innhold

Kulturen i Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Kvinneline
Skrevet

Da er det jo greit.

Jeg syntes det virket som du etterlyste en endring i kulturen i Norge. Tror nok heller det er du som må tilpasse deg, slik det virker som du gjør :)

Dessverre for deg kanskje, men fint for oss som liker kulturen som den er.

Jeg elsker nordmenn, synes folk flest er hyggelige og hjelpsomme og akkurat passe utadvendte. Har vært noen steder hvor enhver fremmed (mann) kaster seg over deg og skal prate, det går meg på nervene til slutt. Et litt ekstremt eksempel er chartertur til en øy i Hellas, det har jeg vært på en gang og kommer nok ikke til å dra tilbake. Får aldri spist i fred, kan ikke bestille en drink engang uten at servitøren skal stille seg ved bordet og slå av en prat. Noen elsker det og drar tilbake hvert år, jeg synes det kan bli kjedelig i lengden og vil savne det å få kjøpt en is uten å måtte utveksle fraser og pjatt. Hjelper ikke om det er "dypt" heller, det gjør det ikke automatisk interessant i min mening.

Og jeg er en type som folk mener er veldig utadvendt :fnise:

Jeg er supersosial i jobben, da. Du må jo få deg et eller annet yrke hvor det er påkrevd, så kan du prate med fremmede dagen lang :)

Neinei, ønsker ikke endring i det hele tatt :) Var rett og slett et innlegg for åpen diskusjon og filosofering over hvorfor vi er slik vi er. Kan være en liten filosof av og til, og undrer over små og store spørsmål :fnise: Hva har gjort at jeg er så interessert i mennesker, og hvordan ble jeg så komfortabel med small talk.. Er ikke alt man finner et svar på heller, men det er morro og høre hvordan andre oppfatter oss nordmenn osv :) Som sagt så er det jo viktigste at vi vet når vi skal snakke eller holde munn.

Jobber i dag som pedagogisk leder i en barnehage, så det blir forsåvidt veldig mye small talk i løpet av dagene. Jeg følger spesielt et par barn, så "small talken" omhandler som regel monstere, traktorer, spiderman og drager da :fnise:

Kanskje derfor litt voksen prat frister så mye på veien hjem igjen :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg liker å sitte i fred på bussen, er ikke spesielt sosial av meg. Men jeg er jo ikke uhøflig, ville jo svart om noen snakket til meg.

Jeg synes ikke de fleste nordmenn er innadvendte, de fleste er utadvendte.

Skrevet

Hva årsaken er til at vi nordmenn er blitt sånn er vanskelig å si, her har sikkert historikere/sosialantropologer o.l. flere teorier.

Jeg personlig er som regel ikke så hypp på å prate med fremmede på buss/tog. Det varierer dog fra dag til dag, noen ganger er det bare trivelig å slå av en prat med noen, men som regel koser jeg meg med å slappe av, titte ut vinduet, titte på mobilen, lese eller høre musikk.

Hvordan jeg hadde reagert om noen sa hei til meg kommer veldig an på personen. Virker personen normal og ålreit kan jeg gjerne oppføre meg utadvendt og imøtekommende tilbake. Noen mennesker får man derimot litt rare vibber fra, du merker at det er noe ved dem som er litt «off» liksom, og da blir jeg med en gang mye mer reservert for å slippe å bli sittende i en absurd og slitsom samtale med en som kanskje ikke tar noen hint eller som totalt mangler sosiale antenner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker å sitte i fred på bussen. Jeg er ikke særlig utadvendt av meg, men på bussen så sitter jeg helt i mine egne tanker og lader opp til neste gjøremål på plaketen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...