Gjest Kvinneline Skrevet 13. juni 2014 #42 Skrevet 13. juni 2014 Prøv å svar noe annet I'm fine i utlandet og se hva som skjer. Jeg bodde i Australia og hadde store problemer med internettleverandøren. Da jeg ringte for 100. gang for å klage (og snakke med tilsvarende nr av kundebehandlere) og han som alltid høffelig spurte How are you? Da var jeg så forbanna på at de aldri greide å fikse internettlinja mi at jeg svarte at jeg hadde det ikke så bra, takket være deres selskap. Og at det hadde vært fint om han kunne ordne opp, siden de 99 forrige jeg hadde pratet med ikke gjorde noe... Stakkars mannen ble helt satt ut, og jeg ble til slutt satt over til sjefen hans som fikset problemet Anonymous poster hash: 21cd9...d4e Han tok det i alle fall på alvor da Mange av kundebehandlerne i dette landet kunne lært noe av han
Gjest Kvinneline Skrevet 13. juni 2014 #43 Skrevet 13. juni 2014 Du kan gjerne sitte ved siden av meg på bussen TS. Jeg elsker small talk, det er jo en samtale uten forpliktelser Vi er alt for dårlige på det her i norge. Jeg er halvt engelsk, og jeg elsker å være i england med all small talken. Small talk gjør livet litt rikere Anonymous poster hash: 7459b...1e6 Takk for det Hvem vet, kanskje vi sitter ved siden av hverandre på bussen en dag. Da blir det small talk
lillbilly Skrevet 13. juni 2014 #44 Skrevet 13. juni 2014 I gårkveld når jeg skulle dra på jobb, bestemte jeg meg for å ta bussen og lot bilen stå igjen hjemme. Bussen som møtte meg var rimelig full, og jeg fant ett eneste ledig sete. Som den utadvendte personen jeg er, gikk jeg bort til det ledige setet, og sa hei til en kvinne i 40årene som satt innerst ved det ledige setet. Raskt etter at jeg hadde sagt hei, sa jeg til kvinnen at jeg håper at det går greit om jeg setter meg ned, og mumlet noe om at denne bussen alltid er så full. Hun så veldig rart på meg, og vridde seg i mot vinduet med et ukomfortabelt smil om munnen. Dette synes jeg er litt morsomt, fordi jeg opplever det så ofte. Jeg er veldig pratsom og utadvendt, og hilser gjerne på fremmede på bussen eller andre steder. Av og til havner jeg i selskap med andre utadvendte mennesker, og da kan praten gå som bare det. Jeg synes mennesker generellt er interessante, og lytter gjerne til fremmede om deres liv og hverdag. Desverre så treffer jeg mindre mennesker av den "prate på bussen typen", og som oftest opplever jeg at mennesker snur seg bort, til tross for at jeg kun sier 'hei'. Sier ikke at slike mennesker ikke nødvendigvis er utadvendte og sosiale i andre sammenhenger, og jeg forstår også at noen bare ikke er interessert i å 'jabbe' med fremmede på bussen. Men hvorfor er vi nordmenn slik? Jeg sier nordmenn fordi jeg føler at kulturen her i landet tilsier at 'fremmede bør forbli fremmede'. Jeg opplever at utlendninger ofte er mye mer åpen for litt smaltalk, og jeg har truffet så mange trivelige mennesker fra andre land på bussen, toget, i køer osv. Jeg føler nesten at mange utlendinger setter pris på at jeg hilser og åpner for prat om vi havner ved siden av hverandre, mens nordmenn ofte heller er noe reserverte. For meg virker det som om mange av oss fra vestlige land ofte kanskje kun ønsker og få gjort det vi kom for å gjøre (stå i køen for å handle, reise med kollektivtransport), og setter egentlig pris på at andre ikke 'blander seg inn'. Reiser en del til andre land, og opplever også der som utlending selv, at det er mer normalt og bare 'jabbe' litt med fremmede. Folk tar kontakt. Kulturforskjellene kommer ofte tydelig fram, og jeg lurer på om det er flere som har tenkt på dette? Er det rom for endring, eller skal jeg rett og slett slutte og hilse på fremmede her i landet? Setter du pris på det, eller ønsker du helst bare at fremmede skal la deg være? Det skal sies at jeg også treffer mange trivelige nordmenn på bussen o.l steder også, men det er helt klart mange som opplever meg som "påtrengende" om jeg forsøker å starte en fri samtale. Har vært veldig utadvendt så lenge jeg kan huske, og blir også stadig påminnet om at jeg som barn i familien var den som uten videre bare kunne tusle bort til ukjente og hilse på. Min mor fortalte at jeg en gang hadde forlatt flysetet mitt ved siden av henne for å sette meg ned ved en enslig eldre mann noen rekker fremover. Husker ikke dette selv, men mannen hadde kommet bort til min mor etter en times flytur, og skrytt av hennes trivelige 6år gamle datter Vi avslår jo som regel ikke fremmede barn, så hvorfor gjør vi det til ukjente voksne? Er bare litt nysgjerrig på dette Hadde du snudd deg mot bussvinduet, eller kunne du jabbet litt med en fremmed? Jeg liker å snakke med mennesker, særlig om det er mennesker som tør "å dele", uten å være redd for at jeg da bruker informasjonen mot de.
Chizue Skrevet 13. juni 2014 #45 Skrevet 13. juni 2014 Nordmenn blir litt sånn "Hvem er du!? Kjenner jeg deg!? Hva er det du vil meg!?Har jeg gjort noe!?" Nei jeg savner å reise Komme seg ut og vekk, hvor folk med en gang er mye høfligere og gjestfri. Føler av og til at nordmenn er ofte "Meg-meg-meg-meg,om jeg ikke kjenner deg/eller vil prate med deg, så er det en grunn til det!" men mange pensjonister derimot er veldig ok å slå av en prat med
Gjest Kvinneline Skrevet 13. juni 2014 #46 Skrevet 13. juni 2014 Nordmenn blir litt sånn "Hvem er du!? Kjenner jeg deg!? Hva er det du vil meg!?Har jeg gjort noe!?" Nei jeg savner å reise Komme seg ut og vekk, hvor folk med en gang er mye høfligere og gjestfri. Føler av og til at nordmenn er ofte "Meg-meg-meg-meg,om jeg ikke kjenner deg/eller vil prate med deg, så er det en grunn til det!" men mange pensjonister derimot er veldig ok å slå av en prat med Veldig sant Og ja, pensjonistene er ofte veldig hyggelige og pratsomme. Får meg til å tenke på om det har noe med alderdom og ensomhet og gjøre, eller at vi har blitt mer og mer reserverte i løpet av generasjoner.
Gjest Kvinneline Skrevet 13. juni 2014 #47 Skrevet 13. juni 2014 Jeg liker å snakke med mennesker, særlig om det er mennesker som tør "å dele", uten å være redd for at jeg da bruker informasjonen mot de. Så bra Man vet jo aldri hvilke historier man får høre om man bare er villig til å lytte. Mange ukjente som har fortalt meg fantastiske fortellinger gjennom en busstur eller lignende 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #48 Skrevet 14. juni 2014 Helt uenig med TS Jeg synes nordmenn ofte er kjempegreie og ha med å gjøre. I vårt borettslag så stiller stort sett alle nordmenn opp på dugnad. Ungene leker sammen ute, og foreldrene engasjerer seg både utendørs, innendørs, på skolen og idrettslag. Innvandrerforeldrene derimot..(spesielt de fra såkalt "åpne" kulturer i afrika og midtøsten) de sitter ALLTID inne. Ungene henger hos oss andre, og maser om mat og leker og om å få være med. Aldri sett fedrene f.eks, og ingen av foreldene er ute å leker med ungene sine. Vi må oppdra barna dems og sette grenser for dem. Aldri sett noen av dem engasjere seg i det lokale idrettslaget, aldri deltatt på dugnad, de hilser ikke, de røyker slik at det sjenerer andre og de kaster søppel der hvor det måtte passe dem. Dette er såkalt oppegående i fra "åpne" kulturer som har jobb osv. Slik opplever også mine venner det som bor i flerkulturelle borettslag. Så jeg tror ikke nordmenn er så veldig uhøfflige eller kalde. Det er bare ikke alltid man orker å prate med folk på bussen. Den her myten om at nordmenn er så kalde og lite sosiale osv..lurer på hvem som fant på den? For i andre land, spesielt såkalt "åpne og varme land" så oppfører jo folk seg ekstremt antisosialt. MEG, MEG ,MEG, MITT, MITT, MITT osv. 2
Gjest Kvinneline Skrevet 14. juni 2014 #49 Skrevet 14. juni 2014 Du har gode argumenter, det er mye jeg tenker er sant. Må bare få sagt det at jeg aldri har skrevet at nordmenn er uhøffelige og kalde. Vet ikke om noen andre har skrevet det her, men det er langt i fra min oppfattelse Og jeg er forsåvidt enig i det du sier om at vi ofte kanskje bidrar mer på dugnader og fritidsaktiviteter for barns o.l. Ser man på tall fra ssb, så antas faktisk mennesker fra Somalia til å være "latest" i dette landet mht. jobb og bidrag til samfunnet. Dette er fakta. Hva det kommer av kan jo være mye. Det er sikkert ikke enkelt å komme til et nytt land hvor barna dine blir deltagere på fotballag osv, og vite hvor mye man skal bidra. Oppgjennom min barndom var det nesten ingen utlandske foreleldre som stilte opp til håndballcup, kakesalg på fotballkamper osv. Der er nordmenn (da spesielt foreldre), kjempe flinke! Det jeg ville få frem i innlegget mitt omhandler ikke fysisk bidrag, eller det at nordmenn er late, så mye av det du skriver er jeg enig i.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #50 Skrevet 14. juni 2014 Helt uenig med TS Jeg synes nordmenn ofte er kjempegreie og ha med å gjøre. I vårt borettslag så stiller stort sett alle nordmenn opp på dugnad. Ungene leker sammen ute, og foreldrene engasjerer seg både utendørs, innendørs, på skolen og idrettslag. Innvandrerforeldrene derimot..(spesielt de fra såkalt "åpne" kulturer i afrika og midtøsten) de sitter ALLTID inne. Ungene henger hos oss andre, og maser om mat og leker og om å få være med. Aldri sett fedrene f.eks, og ingen av foreldene er ute å leker med ungene sine. Vi må oppdra barna dems og sette grenser for dem. Aldri sett noen av dem engasjere seg i det lokale idrettslaget, aldri deltatt på dugnad, de hilser ikke, de røyker slik at det sjenerer andre og de kaster søppel der hvor det måtte passe dem. Dette er såkalt oppegående i fra "åpne" kulturer som har jobb osv. Slik opplever også mine venner det som bor i flerkulturelle borettslag. Så jeg tror ikke nordmenn er så veldig uhøfflige eller kalde. Det er bare ikke alltid man orker å prate med folk på bussen. Den her myten om at nordmenn er så kalde og lite sosiale osv..lurer på hvem som fant på den? For i andre land, spesielt såkalt "åpne og varme land" så oppfører jo folk seg ekstremt antisosialt. MEG, MEG ,MEG, MITT, MITT, MITT osv. Du har faktisk mye rett i dette. Myten om den "introverte nordmann" er i stor grad medieskapt og det har dessverre virket og fremsettes gjerne av de som ønsker å rette fokus på alt annet enn egen oppførsel. Nordmenn er kanskje ikke de aller beste på pjatt og smalltalk men kan som du påpeker være ganske sosiale på viktige arenaer som dugnader, idrettslag, korps etc. Det er gjerne i slike sammenhenger folk viser sitt virkelige jeg og i hvilken grad de ønsker å bidra til et godt sosialt miljø og ikke minst til at virksomheten til aktivteten kan fortsette. Som deg har jeg samme erfaring når det gjelder f. eks dugnad. Nesten uten unntak er det stort sett nordmenn som er med og bidrar. Afrikanere kan man glemme, ja selv østeuropeere og borgere fra andre vestlige land gidder aldri være med. Hos oss er det nesten alltid de samme ansiktene som stiller opp hver eneste gang, mens diverse østeuropeere som bor i blokka aldri løfter en finger - men klage kan de Anonymous poster hash: 69a15...95f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #51 Skrevet 14. juni 2014 Du har gode argumenter, det er mye jeg tenker er sant. Må bare få sagt det at jeg aldri har skrevet at nordmenn er uhøffelige og kalde. Vet ikke om noen andre har skrevet det her, men det er langt i fra min oppfattelse Og jeg er forsåvidt enig i det du sier om at vi ofte kanskje bidrar mer på dugnader og fritidsaktiviteter for barns o.l. Ser man på tall fra ssb, så antas faktisk mennesker fra Somalia til å være "latest" i dette landet mht. jobb og bidrag til samfunnet. Dette er fakta. Hva det kommer av kan jo være mye. Det er sikkert ikke enkelt å komme til et nytt land hvor barna dine blir deltagere på fotballag osv, og vite hvor mye man skal bidra. Oppgjennom min barndom var det nesten ingen utlandske foreleldre som stilte opp til håndballcup, kakesalg på fotballkamper osv. Der er nordmenn (da spesielt foreldre), kjempe flinke! Det jeg ville få frem i innlegget mitt omhandler ikke fysisk bidrag, eller det at nordmenn er late, så mye av det du skriver er jeg enig i. Greit nok at du ikke diskuterer dugnader og slikt per se, men disse aktivitetene har jo også en sosial komponent og er derfor relevant når man diskuterer hvorvidt nordmenn er sosiale på uformelle arenaer. Nordmenn er sikkert ikke perfekte på alle områder, men når det gjelder å være sosial og bidra i sammenhenger som faktisk er en del viktigere enn smalltalk på bussen så er vi faktisk ganske gode. Stort sett uten hjelp fra våre nye landsmenn for øvrig, med noen hederlige unntak. Anonymous poster hash: 69a15...95f 1
Berit Skrevet 14. juni 2014 #52 Skrevet 14. juni 2014 Om du ser en på gata som går alene, og kanskje virker trist, er det ikke litt hyggelig å gi et lite smil og kanskje si hei i det dere passerer hverandre? Det kan bety veldig mye. Skulle ønske vi alle ble flinkere til å smile til hverandre. Også til fremmede, men ikke mer enn et smil, evt i passende situasjoner se det an om vedkommende tar videre initiativ. Å møte mennesker som smiler til en betyr veldig mye. Ja, det kan redde dagen. Så alle kan tenke litt på det hver dag å gi et smil til en annen Det kan lyse opp dagen for den andre, men også deg selv.
Wilmus Skrevet 14. juni 2014 #53 Skrevet 14. juni 2014 Det at vi ikke småprater med fremmmede er noe av det det beste med å være normann synes jeg! Jeg kan ikke fordra smalltalk, og gjør alt jeg kan for å ungå det. Jeg klarer ikke interessere meg for hva fremmede syns om været, og tviler på at noen egentlig bryr seg om hva jeg syns.. Det virker bare veldig falsk.. Prate for å være høfflig… Off! Jeg er fra oslo, der det er helt normalt å gjemme trynet bak avisa på bussen hvis man ser noen delvis bekjente, eller dukke bak noen hyller i butikken og snike seg motsatt vei. Nå har jeg flytta til bygda, og her fungerer dette max dårlig ayayay, så mye prat da GETT! 1
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 14. juni 2014 #54 Skrevet 14. juni 2014 (endret) Jeg vil si at jeg bare er sånn midt på treet utadvendt. Har ingen problemer med å snakke med fremmede "på gata", og jeg havner i korte samtaler eller utvekslinger av morsomheter og høfligheter her og der - når det faller seg naturlig. Men det er ikke noe jeg oppsøker veldig aktivt, jeg er ikke alltid i modus til det og jeg holder det helst short and sweet. Smiler du og sier at det var jammen fullt på bussen i dag, så kan jeg smile tilbake og si at denne bussen alltid er en stappet sardinboks eller noe annet vissvass. Men det stopper der, jeg er som oftest ikke interessert i å snakke mer med deg. Oppfatter jeg deg som ekstremt kontaktsøkende så kan det godt være du bare får et grynt og en halvkald skulder og, det er så kjedelig når vanlig høflighet mistolkes og man får en eller annen übersosial klegg på seg. Eller en weirdo. Jeg setter faktisk veldig pris på at passasjerer på norske fly, tog, busser og baner sitter i ro og holder kjeft. Det er ikke fordi vi er så veldig kalde, det ligger en respekt for hverandre i det. Vi kan smile og ta ned håndbagasjen for hverandre, men å sitte og jabbe om været hele flyturen med en fremmed er det faktisk ikke alle som er interessert i. Ingen i hele det langstrakte land er bedre på smalltalk eller mindre redde for å prate med fremmede enn alle selgerne og businessmennene som sitter på flyet Oslo-Bergen klokka 8 mandag morgen. Det er likevel stille som graven, alle foretrekker å holde kjeft og lese avisa, og alle vet at alle de andre gjør det. Det er sosial kode, og jeg liker den. Er lei av alt maset om at amerikanerne eller sydeuropeerne eller hvem det nå skal være er så mye varmere og flinkere sosialt. Jeg synes amerikanernes versjon av å være sosial er overfladisk, og at sydeuropeerne kan være masete. Imens nordmenn kan lese når man kan slå av en prat og når man skal respektere den andre og ikke gjøre det. Man MÅ faktisk ikke preike piss hele tiden, det er fullstendig lov å holde munn sammen med fremmede også. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Du må bare lese dine medmennesker. Endret 14. juni 2014 av Hooty McOwlface 2
Gjest Kvinneline Skrevet 14. juni 2014 #55 Skrevet 14. juni 2014 Det at vi ikke småprater med fremmmede er noe av det det beste med å være normann synes jeg! Jeg kan ikke fordra smalltalk, og gjør alt jeg kan for å ungå det. Jeg klarer ikke interessere meg for hva fremmede syns om været, og tviler på at noen egentlig bryr seg om hva jeg syns.. Det virker bare veldig falsk.. Prate for å være høfflig Off! Jeg er fra oslo, der det er helt normalt å gjemme trynet bak avisa på bussen hvis man ser noen delvis bekjente, eller dukke bak noen hyller i butikken og snike seg motsatt vei. Nå har jeg flytta til bygda, og her fungerer dette max dårlig ayayay, så mye prat da GETT! Ja, vi er jo ulike Det viktigste er jo at vi klarer å "lese" andre, og forstå at alle ikke vil prate med en ukjent person. Jeg prater selvfølgelig ikke med en person når jeg merker at han/hun ønsker å være i fred. Kan like min stillhet jeg også, og vet at mennesker som aldri holder kjeft kan være veldig plagsomme Men, jeg er ærlig når jeg sier at jeg også bryr meg om det en ukjent person forteller meg. Vet ikke hvorfor jeg har blitt sånn, men det er aldri overfladisk når jeg forteller at jeg bryr meg. Er veldig glad i mennesker, og kan til en viss grad møte alle med empati og forståelse.
Gjest Kvinneline Skrevet 14. juni 2014 #56 Skrevet 14. juni 2014 Jeg vil si at jeg bare er sånn midt på treet utadvendt. Har ingen problemer med å snakke med fremmede "på gata", og jeg havner i korte samtaler eller utvekslinger av morsomheter og høfligheter her og der - når det faller seg naturlig. Men det er ikke noe jeg oppsøker veldig aktivt, jeg er ikke alltid i modus til det og jeg holder det helst short and sweet. Smiler du og sier at det var jammen fullt på bussen i dag, så kan jeg smile tilbake og si at denne bussen alltid er en stappet sardinboks eller noe annet vissvass. Men det stopper der, jeg er som oftest ikke interessert i å snakke mer med deg. Oppfatter jeg deg som ekstremt kontaktsøkende så kan det godt være du bare får et grynt og en halvkald skulder og, det er så kjedelig når vanlig høflighet mistolkes og man får en eller annen übersosial klegg på seg. Eller en weirdo. Jeg setter faktisk veldig pris på at passasjerer på norske fly, tog, busser og baner sitter i ro og holder kjeft. Det er ikke fordi vi er så veldig kalde, det ligger en respekt for hverandre i det. Vi kan smile og ta ned håndbagasjen for hverandre, men å sitte og jabbe om været hele flyturen med en fremmed er det faktisk ikke alle som er interessert i. Ingen i hele det langstrakte land er bedre på smalltalk eller mindre redde for å prate med fremmede enn alle selgerne og businessmennene som sitter på flyet Oslo-Bergen klokka 8 mandag morgen. Det er likevel stille som graven, alle foretrekker å holde kjeft og lese avisa, og alle vet at alle de andre gjør det. Det er sosial kode, og jeg liker den. Er lei av alt maset om at amerikanerne eller sydeuropeerne eller hvem det nå skal være er så mye varmere og flinkere sosialt. Jeg synes amerikanernes versjon av å være sosial er overfladisk, og at sydeuropeerne kan være masete. Imens nordmenn kan lese når man kan slå av en prat og når man skal respektere den andre og ikke gjøre det. Man MÅ faktisk ikke preike piss hele tiden, det er fullstendig lov å holde munn sammen med fremmede også. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Du må bare lese dine medmennesker. Forstår veldig godt hva du mener. Vi er ulike, og det viktigste er at vi kan "lese" hverandre. Jeg hadde ikke dumpet meg ned ved siden av deg og bare begynt å prate. Jeg er heller en som gjerne prater viss den andre vil det. Jeg vil ikke oppfattes som en innpåsliten kjerring på bussen, så derfor lar jeg alltid den andre "velge" om han/hun vil prate Og ja, det er mye overfladisk prat mellom fremmede, men ikke alltid. Jeg opplever å bli raskt revet med i andres fortellinger (hos de ukjente som åpner seg veldig), og kjenner at jeg virkelig bryr meg. Jeg har en rar interesse for andre mennesker, og kunne gjerne lyttet til alle. Det er jo fint at vi er ulike Men som du sier, så vet jeg når jeg skal holde kjeft. Om du hadde snudd deg unna etter å ha svart meg på hvor full denne bussen alltid var, hadde du ikke hørt noe mer fra meg
Gjest Kvinneline Skrevet 14. juni 2014 #57 Skrevet 14. juni 2014 Greit nok at du ikke diskuterer dugnader og slikt per se, men disse aktivitetene har jo også en sosial komponent og er derfor relevant når man diskuterer hvorvidt nordmenn er sosiale på uformelle arenaer. Nordmenn er sikkert ikke perfekte på alle områder, men når det gjelder å være sosial og bidra i sammenhenger som faktisk er en del viktigere enn smalltalk på bussen så er vi faktisk ganske gode. Stort sett uten hjelp fra våre nye landsmenn for øvrig, med noen hederlige unntak. Anonymous poster hash: 69a15...95f Ingen er perfekte på alle områder, men ja, jeg er enig i det du påpeker.
The Kitten Skrevet 14. juni 2014 #58 Skrevet 14. juni 2014 Jeg hater intetsigende pjatt om alt og ingenting. Har ingen interesse av å snakke med fremmede på bussen og vil helst bare være i fred. Hadde det ikke vært for af det er sinnsykt dyrt, hadde jeg kjøpt meg bil for lenge siden. 2
Gjest BrienneOfTarth Skrevet 14. juni 2014 #59 Skrevet 14. juni 2014 Jeg er veldig sjenert,men sier hei hvis noen på bussen hilser og svarer jo. Syns bare det er vanskelig å prate med fremmede,men har jo egentlig ikke noe imot det. Blir bare litt stressa av å skulle snakke med en fremmed,så da virker jeg kanskje litt uinteressert,men jeg syns jo at det er hyggelig at man sier "hei,kan jeg sitte her?" enn de som bare dumper ned ved siden av deg med et surt tryne
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 15. juni 2014 #60 Skrevet 15. juni 2014 Forstår veldig godt hva du mener. Vi er ulike, og det viktigste er at vi kan "lese" hverandre. Jeg hadde ikke dumpet meg ned ved siden av deg og bare begynt å prate. Jeg er heller en som gjerne prater viss den andre vil det. Jeg vil ikke oppfattes som en innpåsliten kjerring på bussen, så derfor lar jeg alltid den andre "velge" om han/hun vil prate Og ja, det er mye overfladisk prat mellom fremmede, men ikke alltid. Jeg opplever å bli raskt revet med i andres fortellinger (hos de ukjente som åpner seg veldig), og kjenner at jeg virkelig bryr meg. Jeg har en rar interesse for andre mennesker, og kunne gjerne lyttet til alle. Det er jo fint at vi er ulike Men som du sier, så vet jeg når jeg skal holde kjeft. Om du hadde snudd deg unna etter å ha svart meg på hvor full denne bussen alltid var, hadde du ikke hørt noe mer fra meg Da er det jo greit. Jeg syntes det virket som du etterlyste en endring i kulturen i Norge. Tror nok heller det er du som må tilpasse deg, slik det virker som du gjør Dessverre for deg kanskje, men fint for oss som liker kulturen som den er. Jeg elsker nordmenn, synes folk flest er hyggelige og hjelpsomme og akkurat passe utadvendte. Har vært noen steder hvor enhver fremmed (mann) kaster seg over deg og skal prate, det går meg på nervene til slutt. Et litt ekstremt eksempel er chartertur til en øy i Hellas, det har jeg vært på en gang og kommer nok ikke til å dra tilbake. Får aldri spist i fred, kan ikke bestille en drink engang uten at servitøren skal stille seg ved bordet og slå av en prat. Noen elsker det og drar tilbake hvert år, jeg synes det kan bli kjedelig i lengden og vil savne det å få kjøpt en is uten å måtte utveksle fraser og pjatt. Hjelper ikke om det er "dypt" heller, det gjør det ikke automatisk interessant i min mening. Og jeg er en type som folk mener er veldig utadvendt Jeg er supersosial i jobben, da. Du må jo få deg et eller annet yrke hvor det er påkrevd, så kan du prate med fremmede dagen lang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå