Gå til innhold

Vitsen med søknad når hovedmotivasjonen til folk flest er lønning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så lei av å skrive en stil hver gang jeg søker. Det er jo åpenbart at jeg ønsker en jobb siden jeg sender CV. En CV inneholder alt av informasjon. Er det ikke nok å bare sende den til 100 steder ? Har man studert juss, økonomi, regnskap eller hva det enn måtte være er det jo helt åpenbart at man søker stillinger på bakgrunn av studiene og at man vil bruke utdanningen til noe relevant. I tillegg er det helt åpenbart at folk søker seg inn i store selskap for trygghet, mulighet for gode penger samt prestisje. Hvordan skal man være så utrolig motivert hvis man aldri har jobbet i bedriften? Jeg som kvinne, hvis jeg søker meg inn i en bedrift som driver med bilmotorer hvor det er utlyst en kontorstilling vil jo ikke hovedmotivasjonen være min ekstreme interesse for bilmotor. Det er jo fordi man har kompetansen og trenger smør på brødskiva. Har man en CV som sikter i en bestemt retning så burde den tale for seg. Ingen som tar på seg en hel haug med verv innen regnskap samt studerer regnskap hvis de ikke vil gjøre karriere ut av det.



Anonymous poster hash: e5d63...638
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er hovedmotivasjonen din er det kanskje ikke rart du ikke får jobben?

Det kan jo ihvertfall være en faktor.

Selv søker jeg kun på stillinger jeg brinner for, med veldig godt resultat.

Anonymous poster hash: 6257a...511

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive i søknadene hvorfor bedriften trenger deg, ikke hvorfor du vil ha jobben.



Anonymous poster hash: a9e4d...094
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest gjennom 62 søknader med cv, og grovsortert ut de som overhodet ikke er aktuelle. I den bunken ligger ALLE som ikke har giddet å skrive en søknad, eller skriver tre setninger.

Anonymous poster hash: 125cd...2de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, glemte å si: en god del søker jobber fordi de må søke jobber (krav fra nav), ikke fordi de vil ha en jobb. De legger ikke mye arbeid i søknaden, og det ser man fort. Du bør ikke forveksles med dem.

Anonymous poster hash: 125cd...2de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av å skrive en stil hver gang jeg søker. Det er jo åpenbart at jeg ønsker en jobb siden jeg sender CV. En CV inneholder alt av informasjon. Er det ikke nok å bare sende den til 100 steder ? Har man studert juss, økonomi, regnskap eller hva det enn måtte være er det jo helt åpenbart at man søker stillinger på bakgrunn av studiene og at man vil bruke utdanningen til noe relevant. I tillegg er det helt åpenbart at folk søker seg inn i store selskap for trygghet, mulighet for gode penger samt prestisje. Hvordan skal man være så utrolig motivert hvis man aldri har jobbet i bedriften? Jeg som kvinne, hvis jeg søker meg inn i en bedrift som driver med bilmotorer hvor det er utlyst en kontorstilling vil jo ikke hovedmotivasjonen være min ekstreme interesse for bilmotor. Det er jo fordi man har kompetansen og trenger smør på brødskiva. Har man en CV som sikter i en bestemt retning så burde den tale for seg. Ingen som tar på seg en hel haug med verv innen regnskap samt studerer regnskap hvis de ikke vil gjøre karriere ut av det.

Anonymous poster hash: e5d63...638

Jeg skriver hvorfor jeg er riktig person for jobben og hva som skiller meg fra de andre kandidatene.

Anonymous poster hash: 756ba...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er hovedmotivasjonen din er det kanskje ikke rart du ikke får jobben?

Det kan jo ihvertfall være en faktor.

Selv søker jeg kun på stillinger jeg brinner for, med veldig godt resultat.

Anonymous poster hash: 6257a...511

Jeg skjønner litt hva TS mener. I den virkelige verden er det nok relativt få som virkelig kan si at de "brenner for jobben". Kommer jo litt an på stilling også selfølgelig. Men hvor mange er det egentlig som "brenner for" å skanne faktuarer, stå i kantine, jobbe på sentralbrod, selge folk ting de ikke trenger, også videre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller egentlig søknadsbrevet noe særlig kontra cv?



Anonymous poster hash: 9d47a...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbsøknad er kontaktannonsen som skal pirre nysgjerrigheten til dem som rekrutterer. Du skal vise at du har kvalifikasjoner som de trenger, men heller ikke fortelle alt om deg selv.... Bare skriv søknader når du er i godt humør og når du klarer å i det minste late som du kan forestille deg i jobben du søker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller egentlig søknadsbrevet noe særlig kontra cv?

Anonymous poster hash: 9d47a...012

Søknadsbrevet er veldig viktig, og kan være avgjørende for at du blir kalt inn til intervju.

Jeg har bekjente som har søkt på jobber de egentlig ikke var helt kvalifiserte for, men som har blitt kalt inn til intervju på grunn av et meget godt søknadsbrev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ansetter til administrative stillinger er vi ute etter folk som om de ikke akkurat brenner for å scanne fakturaer, tydelig viser at det er administrative oppgaver de trives med og ønsker å jobbe med. Vi får alltid en rekke søknader fra folk som egentlig bare vil ha en fot innenfor bedriften, og ser på en administrativ stilling som et springbrett til noe annet. Hvis man har tatt utdanning innen administrasjon, er jo det en pekepinn om at det er det man vil drive med, men det skader virkelig ikke å skrive det. Vi sortere også ut alle som sier de virkelig brenner for noe annet, bilmotorer for eksempel. Liker du å holde på med regnskap, skriv det.



Anonymous poster hash: 125cd...2de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller egentlig søknadsbrevet noe særlig kontra cv?

Anonymous poster hash: 9d47a...012

Når jeg avgjør hvem som skal på intervju, leser jeg først cv'er og sorterer fra dem som ikke har den faglige kompetansen. Etterpå leser jeg søknadene for å avgjøre hvem av de resterende som blir kalt inn, så søknaden har absolutt betydning og kan trekke deg både opp og ned i søkerfeltet.

Anonymous poster hash: e03fa...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Søknaden er jo der man virkelig kan greie ut om alle sine fantastiske egenskaper som gjør at du er den perfekte kandidat. CV skal jo hovedsakelig være en kjapp oversikt over det du har gjort i livet, og hva du har av ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt off topic, men dere som sitter på andre siden av bordet og ansetter. Jeg har cv på finn.no og profil på linkedin. Når dere har behov for ny arbeidstaker, bruker dere slike muligheter til å finne en kvalifisert person?



Anonymous poster hash: c9b2d...919
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...