Gå til innhold

Få tilbake depositum etter leie


Frøken.stille

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før jeg får tilbake depositumet mitt etter å ha leid leilighet?

Utleier og jeg hadde gikk gjennom leiligheten forrige onsdag (4.juni), og da sa han at han skulle snakke med banken den dagen. Jeg fikk ingen penger og purret på utleier på tirsdag. Han sa da han skulle i banken i går. Sendte ny melding i dag, og da sa han banken skulle fikse det i dag.

Syns da dette tok litt lang tid, eller er det normalt? Er litt irriterende når man sitter og venter på penger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får tilbakeført pengene med en gang utleier har varslet banken. Sist gang jeg leide med depositumskonto var vi begge fysisk i banken og sa opp kontoen, også ble pengene overført meg umiddelbart.

Hva med å ringe banken direkte og sjekke om utleier faktisk har vært i banken og varslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har leid har både jeg og huseier sammen vært i banken for å ta ut pengene. Begge måtte signere både ved å opprette konto og for å avslutte kontoen.



Anonymous poster hash: 4fb15...fd7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge ganger jeg har leid med depositumskonto har jeg fått pengene på avtalt dato etter utflytt.

I leilighet 1 ble det mest praktiske for både huseier og meg at vi begge skrev under på at huseier skulle kontakte banken og få satt over pengene til meg, samme dag som jeg leverte nøklene. Pengene var på min konto dagen etter.

I leilighet 2 avtalte jeg og huseier en dag hvor vi begge dro i banken hvor vi hadde depkontoen, samme dag som jeg leverte nøklene. Pengene var på min konto dagen etter.

Endret av olinari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pengene står vel på en depositumskonto, og da må utleier i banken for å bekrefte at kontoen skal sies opp. Kontoen gjøres da om til en vanlgi konto, som du selv disponerer. Utleier kan ikke få pengene overført til deg, da de står i banken på en konto i ditt navn.



Anonymous poster hash: b1c78...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forskjell fra bank til bank, men vet at banken kun kan føre over til den kontoen/en av kontoene pengene kom inn fra ihvertfall.



Anonymous poster hash: c4790...387
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I DNB fungerer det slik:

- Huseier sier ifra til banken at pengene kan frigjøres og at han/hun ikke har noen krav i depositumet. Det kan gjøres via melding i nettbanken.

- Når dette er registrert i banken, kan leietaker sende nettbankmelding og be om å få avsluttet kontoen, og pengene overført til konto XX.



Anonymous poster hash: e64f4...6f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene sto på en depositumkonto, fikk det heldigvis tilbake i går... (selv om jeg var ute til avtalt tid 1.juni, og vi så på leiligheten sammen 4.juni).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...