Gå til innhold

Stipendiat på fhs. Bra på cv ift lærer?


Kjempeliten

Anbefalte innlegg

Min drøm er å bli lærer på folkehøgskole. Jeg har lærerutdanning med fag relevant for flere linjer man kan finne på fhs. Ellers hadde jeg jo også selvfølgelig trivdes i grunnskolen/vgs.

Man blir litt mer attraktiv med erfaring, så jeg vurderer å søke om stipendiat på folkehøgskole. Være litt vikar, holde valgfag osv.. Det varierer vel litt hva slags oppgaver man får fra skole til skole.

Men så er det hvor "seriøst" dette blir sett på av arbeidsgivere? Mora mi mener det bare er å tulle bort et år jeg heller kunne brukt på videre studier og prøvd å få meg en vikarjobb på skole ved siden av.

Men jeg tenker at hvis en som stipendiat faktisk har undervisning i valgfag (helst relevant for faget mitt), og som vikar.. Er med på lærermøter osv så er jo det relevant arbeidserfaring??

Eller blir sånt bare sett på som tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stipendiat er en vitenskapelig ansatt som er i gang med doktorgrad, så jeg forstår ikke helt hva du spør om?

Anonymous poster hash: baaf4...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

En stipendiat er en vitenskapelig ansatt som er i gang med doktorgrad, så jeg forstår ikke helt hva du spør om?

Anonymous poster hash: baaf4...39a

De har også hjelpelærere på folkehøgskole som kalles stipendiat. Usikker på hvorfor, men de er som regel andreårselever som jobber som miljøarbeidere.

Siden TS har dette som ønske, så forsøk gjerne å søke. Kanskje kan det være et springbrett til fast jobb. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt greit ut, men ville vært var med å sette opp tittelen stipendiat på CVen. Da ville jeg heller sagt hjelpelærer.



Anonymous poster hash: 0dda2...e71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg synes også det er litt jalla å kalle det for stipendiat, da det i mitt hode er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meningen å diskutere om det burde hete stipendiat, andreårselev eller hjelpelærer men hvordan arbeidsgivere vil se på dette som erfaring.

Jeg har som oftest hørt ordet stipendiat bli brukt, så da bruker jeg det. I hvert fall nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stipendiat er en som lønnes på stipend. Derav Doktorgrads-stipendiat, de får et doktorgradstipend. Andre stipendiater får lønn fra andre stipender.

Og over til saken, det er sikkert greit med FHS bakgrunn for å jobbe på FHS.



Anonymous poster hash: aa6e6...fba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stipendiat er en som har gått et år på fhs, og går et år ekstra for å hjelpe neste års elever. Så sjansen er liten for at du får en slik jobb, veldig få fhs tar inn folk utenfra for det.

Du må heller søke som hjelpelærer.



Anonymous poster hash: 343af...836
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stipendiat er en som har gått et år på fhs, og går et år ekstra for å hjelpe neste års elever. Så sjansen er liten for at du får en slik jobb, veldig få fhs tar inn folk utenfra for det.

Du må heller søke som hjelpelærer.

Anonymous poster hash: 343af...836

jeg vet hva det er og alt sånt. Ikke tenk på det, svar på spørsmålet :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...