Gå til innhold

Hun vil ikke slutte å røyke!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En i familien, hun er rundt 50 år, røyker. Er veldig redd for henne, da hun hoster mye og blir veldig tungpustet under anstrengelse eller aktivitet. Hun er også noen kilo for tung. Dette er en nær person av meg, og vil ikke miste henne alt for tidlig :( Vet noen har sagt ifra, men det nytter ikke..

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 13dd1...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutte å kontrollere andre mennesker. Si hva du mener til henne, men ikke forvente at hun skal forstå. Akkurat slik man gjør her på KG, ingen forstår de enkleste ting her inne, men det er greit for ikke alle er så utviklet.



Anonymous poster hash: 8a35f...0f0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre med litt mer ordentlige svar?

Ts

Anonymous poster hash: 13dd1...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnstorm

Det er ikke så mye å gjøre utover det å uttrykke bekymring.

Hun er et voksent menneske som selv velger hvordan hun vil leve livet sitt, selv om det kan føre henne til en tidlig grav, og hun er sannsynligvis fullstendig klar over at både røyking og overvekt er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe du kan gjøre. Hun har nok fått høre den samme leksa flere ganger, og hun har tatt sitt valg.



Anonymous poster hash: 3f57c...5d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv røykt, sluttet for 7 mnd siden. Tingen er at jeg har hatt forsøk før, hatt personer som vil meg vel og maste om at jeg måtte slutte. Det virker ofte mot sin hensikt dessverre. Jeg ble irritert og lei dermed tok frem røyken. Røykere tar også røyken frem når de blir fortalt om farer osv nettopp pga det stressetr dem. Det eneste du kan gjøre er å oppmuntre til slutt, ellers må hun finne utav det selv :)

Anonymous poster hash: 2011d...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun vet garantert at røyking er skadelig.

Har hosten økt i det siste? Kanskje du kan oppfordre henne til å oppsøke lege, det kan hende hun har plager med astma i tillegg, og da er det gode medisiner å få. (Nevn astma, som er lett å behandle, hvis du nevner mer alvorlige ting kan hun bli skremt og synes det er "tryggere" å ikke oppsøke lege.

Hvordan er livet hennes ellers? Det er mange grunner til at folk røyker, kanskje hun gjør det fordi hun er mye alene/røyker mer når hun er alene, kanskje røyking for henne er en viktig del av det sosiale livet, er det mye stress/uro i livet hennes som hun bruker røyken for å håndtere?

Spør om hun selv faktisk har lyst til å slutte (eller om hun ev. bare synes hun bør), selv om du stiller opp og hjelper til, er det hun selv som må gjøre den tyngste jobben. Spør hvordan du kan hjelpe henne, hvis hun ønsker å slutte. Tips henne om å bruke røyketelefonen, jeg vet noen har hatt god nytte av den.

Hvis hun ikke selv vil slutte å røyke, er det ikke så mye du kan gjøre med akkurat det. Da kan du heller prøve å få henne med ut på en gåtur en eller flere ganger i uken, det vil hjelpe også hjelpe i forhold til helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre med litt mer ordentlige svar?

Ts

Anonymous poster hash: 13dd1...0fb

Du fikk faktisk et ordentlig svar. Vi har alle ansvar for vår egen helse. Alle vet at Coca Cola ikke er bra for kroppen vår likevel er det den mest solgte brusen p markede, alle vet at røyking, snusing etc er farlig likevel røyker noen, og hvilke ordentlige svar forventet du deg her egentlig? Fakta er at når man er 50 år gammel så bestemmer man over sin egen kropp og vaner. Hun vet nok helt sikkert at røyking er farlig men dette må hun få bestemme selv slik vi alle bestemmer over livet vårt.

Dess mer noen maser dess verre og mer irriterende er det. Den som slutter å røyker må selv finne ut av det og bestemme seg for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...