Gå til innhold

hæ? en kvinne som snart er pensjonist fikk jobben!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søkte. Ikke intervju, ikke hørte jeg et kvekk. Jeg er høyt utdannet, men litt uerfaren. Jeg har alderen i min favør og studier. Fikk nail om at en kvinne som snart går av med pensjon ble ansatt! Dette er i staten...Hvordan kan de være tjent med det?

Anonymous poster hash: 29487...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har nok erfaring og kompetanse hun har ervervet gjennom årevis med arbeid. En erfaring du foreløpig ikke har, og som de ønsker. Flott at de ansatte en eldre dame, alt for få gidder å ansette noen som er litt "oppi årene".

Anonymous poster hash: 63c04...4ea

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke hun bli valgt? Flott at de stiller henne på lik linje med de andre, selvom hun skulle være litt oppi åra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Jeg begynner allikevel å lure, for enten er jeg for ung og euerfaren. Så er det noe annet jeg manger. Man skal heller ikke være for gammel. Jeg får den ene overraskelsen etter den andre. Hvordan komme seg inn på arbeidsmarkedet..??

Anonymous poster hash: 29487...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet, som vil si at den best kvalifiserte har rett på jobben. Så da var hun vel best kvalifisert da...

Og om de hadde droppa henne pga alder hadde det faktisk vært ulovlig aldersdiskriminering...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man få jobb i det offentlige som nyutdannet og uerfaren da? Om det kun er de best kvalifiserte som får jobben? :s

Da kan jeg vel bare drite i den jobben jeg har søkt på nå. Kjenner ei anna som har søkt og hu har mer erfaring enn meg.

Sorry for avsporing. (Er ikke ts)

Anonymous poster hash: 89b1b...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, ho skal no i alle fall ikkje ut i fødselspermisjon. Det må no tala til hennar fordel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet, som vil si at den best kvalifiserte har rett på jobben. Så da var hun vel best kvalifisert da...

Og om de hadde droppa henne pga alder hadde det faktisk vært ulovlig aldersdiskriminering...

Dette, i offentlige stillinger får den med "høyest utdannelse" alltid jobben. Dvs en Bachelor får ALLTID jobben over en Faglært, en Master får ALLTID jobben over en Bachelor osv. Men dette gjelder også kompetanse man opparbeider seg over tid så om du feks har 2 års erfaring i feltet og går opp mot noen som har 10 år vil du alltid tape.

Derfor er det like greit å spørre om søkerlister med en gang, er det flere og bedre kvalifiserte kandidater kan du like gjerne trekke deg umiddelbart.

Anonymous poster hash: 1daf9...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette, i offentlige stillinger får den med "høyest utdannelse" alltid jobben. Dvs en Bachelor får ALLTID jobben over en Faglært, en Master får ALLTID jobben over en Bachelor osv. Men dette gjelder også kompetanse man opparbeider seg over tid så om du feks har 2 års erfaring i feltet og går opp mot noen som har 10 år vil du alltid tape.

Derfor er det like greit å spørre om søkerlister med en gang, er det flere og bedre kvalifiserte kandidater kan du like gjerne trekke deg umiddelbart.

Anonymous poster hash: 1daf9...d4c

er det alltid sånn? Hvorfor blir man innkalt til intervju da? Om man knapt har noe erfaring?

Og hva om fks den med mastergrad eller mye erfaring ikke ga et godt inntrykk på intervjuet? Men så gjorde den med kun bachelor et godt inntrykk?

Anonymous poster hash: 89b1b...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette, i offentlige stillinger får den med "høyest utdannelse" alltid jobben. Dvs en Bachelor får ALLTID jobben over en Faglært, en Master får ALLTID jobben over en Bachelor osv. Men dette gjelder også kompetanse man opparbeider seg over tid så om du feks har 2 års erfaring i feltet og går opp mot noen som har 10 år vil du alltid tape.

Derfor er det like greit å spørre om søkerlister med en gang, er det flere og bedre kvalifiserte kandidater kan du like gjerne trekke deg umiddelbart.

Anonymous poster hash: 1daf9...d4c

Nja, jeg har sett mye rart når det gjelder ansettelser selv. Ofte er det slik du skriver men langt fra alltid.

Noen ganger er kombinasjonen erfaring og utdannelse sett i sammenheng med personlig egnethet optimal.

Anonymous poster hash: b13e8...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som fikk jobben hadde kanskje intern fortrinnsrett, dette spiller også inn i statlige ansettelser.



Anonymous poster hash: d8729...f00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at hun snart er pensjonist? Fikk du vite alderen hennes, ts?



Anonymous poster hash: 6ecdc...145
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at hun snart er pensjonist? Fikk du vite alderen hennes, ts?

Anonymous poster hash: 6ecdc...145

Hvordan vet du at hun snart er pensjonist? Fikk du vite alderen hennes, ts?

Anonymous poster hash: 6ecdc...145

og hva betyr egentlig "snart"? 1 år? 3? 5? 10?

Anonymous poster hash: 937a8...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det alltid sånn? Hvorfor blir man innkalt til intervju da? Om man knapt har noe erfaring?

Og hva om fks den med mastergrad eller mye erfaring ikke ga et godt inntrykk på intervjuet? Men så gjorde den med kun bachelor et godt inntrykk?

Anonymous poster hash: 89b1b...818

I det offentlige er det kvalifikasjoner som gjelder, det finnes unntak om man feks totalt "bomber" intervjuet og gjør et ubegripelig dårlig inntrykk, men da må man faktisk gjøre et så dårlig inntrykk at arbeidsgiver må kunne si at du var "Totalt uegnet" for stillingen pga dårlig holdning osv.

Personlig egenhet og intervjuet kommer kun inn i bildet dersom kandidater er "likt kvalifisert".

Anonymous poster hash: 1daf9...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Nesten pensjonist her inne på kvinneguiden betyr at damen har passert 30.

Ellers; mest sannsynlig fikk hun jobben fordi hun var best kvalifisert, rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I og med at du ikke engang ble kalt inn til intervju, var du jo ikke engang blant de bedre søkerne.



Anonymous poster hash: 5d4fb...230
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det offentlige er det kvalifikasjoner som gjelder, det finnes unntak om man feks totalt "bomber" intervjuet og gjør et ubegripelig dårlig inntrykk, men da må man faktisk gjøre et så dårlig inntrykk at arbeidsgiver må kunne si at du var "Totalt uegnet" for stillingen pga dårlig holdning osv.

Personlig egenhet og intervjuet kommer kun inn i bildet dersom kandidater er "likt kvalifisert".

Anonymous poster hash: 1daf9...d4c

Men hvordan er det sjanse for en nyutdannet uten erfaring å få jobb da? Gjerne en som nesten bare kan søke på jobb i det offentlige? Er jo ikke så enkelt å få jobb innen den private sektoren heller, er ikke flust av de jobbene.

Tviler på at det ofte er sånn at kun nyutdannede søker på samme stilling.

Anonymous poster hash: 89b1b...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette, i offentlige stillinger får den med "høyest utdannelse" alltid jobben. Dvs en Bachelor får ALLTID jobben over en Faglært, en Master får ALLTID jobben over en Bachelor osv. Men dette gjelder også kompetanse man opparbeider seg over tid så om du feks har 2 års erfaring i feltet og går opp mot noen som har 10 år vil du alltid tape.

Derfor er det like greit å spørre om søkerlister med en gang, er det flere og bedre kvalifiserte kandidater kan du like gjerne trekke deg umiddelbart.

Anonymous poster hash: 1daf9...d4c

At den best kvalifiserte får jobben henger ikke nødvendigvis sammen med lengden på utdannelsen. Man kan ha tatt kurs eller ha arbeidserfaring som er relevant, personlig egnethet, eller så kan de være ute etter en bachelorgrad og ikke en mastergrad. En med lengere utdanning krever også høyere lønn og er dyrere å ansette hvis man ikke har behov for kompetansen. Jobber selv i det offentlige og har flere ganger fått stilliger pga egnethet/kompetanse selv om andre søkere har hatt høyere grader enn meg. Jeg har også fått jobb hvor den andre relevante søkeren hadde like lang ansiennitet som alderen min og lik utdanning :)

Anonymous poster hash: 3d826...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...