Gå til innhold

KG: Hvorfor får vi lov til å skrive dritt om det motsatte kjønn, men ikke om f.eks. hudfarger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både hudfarge og kjønn er noe vi blir født med, ikke noe vi velger selv. Hvorfor aksepteres stygge tråder og poster om kvinner eller menn, men ikke om f.eks. asiatere?

Må presisere at jeg IKKE har lyst til å skrive rasistiske innlegg her. Ønsker bare å få svar på hvorfor det er en slik dobbeltmoral på forumet.

/lei av at kjønnene er jævlige mot hverandre

Anonymous poster hash: 6a919...0d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trollkarlen

En mann kan være dum fordi han er mann, menn sin tankegang kan være helt idiotisk til tider, det samme gjelder kvinner. Kvinner og menn tenker forskjellig.
Men er en asiater dum fordi han har en annen farge på huden og smale øyne? Nei. Kan du kritisere asiatisk kultur? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann kan være dum fordi han er mann, menn sin tankegang kan være helt idiotisk til tider, det samme gjelder kvinner. Kvinner og menn tenker forskjellig.

Men er en asiater dum fordi han har en annen farge på huden og smale øyne? Nei. Kan du kritisere asiatisk kultur? Ja.

Helt uenig. En mann er dum fordi han som individ er dum, det samme gjelder kvinner. Det er ingen som er en øy, alle blir vi påvirket av, og deler tanker med, andre. Vi blir påvirket av kultur, religion, foreldre, jobb, venner, omgangskrets osv. Dette til sammen med den vi er former det vi mener.

Jeg er ansvarlig alene for mine meninger, og prater ikke på vegne av "dere kvinner".

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinneline

Vi gjør da også slik om hudfarger.

Ingenting er mindre/ mer lov i mine øyne, men jeg oppfatter at det skrives "dritt" eller generaliseres like mye når det gjelder ulik opprinnelse og/eller hudfarger, som det gjør mellom oss ulike kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Fordi rasisme anses eilaktig av mange som den tredje verste forbrytelsen etter drap og voldtekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Helt uenig. En mann er dum fordi han som individ er dum, det samme gjelder kvinner. Det er ingen som er en øy, alle blir vi påvirket av, og deler tanker med, andre. Vi blir påvirket av kultur, religion, foreldre, jobb, venner, omgangskrets osv. Dette til sammen med den vi er former det vi mener.

Jeg er ansvarlig alene for mine meninger, og prater ikke på vegne av "dere kvinner".

Menn har en tendens til å pule fritt og det er en del av å være mann(biologisk). En kvinne kan være kritisk til dette og synes det er dumt. Stemmer det for alle menn? Nei, men det stemmer for en betydelig andel menn og det er helt OK å kritisere det. Så kan man vurdere hvor produktivt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Menn har en tendens til å pule fritt og det er en del av å være mann(biologisk). En kvinne kan være kritisk til dette og synes det er dumt. Stemmer det for alle menn? Nei, men det stemmer for en betydelig andel menn og det er helt OK å kritisere det. Så kan man vurdere hvor produktivt det er.

Å diskutere en adferd man finner i en bestemt gruppe er ikke det samme som å kritisere en hel gruppe for den adferden. Det er forskjell på "jeg liker ikke menn som ligger rundt" og "alle menn er horebukker".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Å diskutere en adferd man finner i en bestemt gruppe er ikke det samme som å kritisere en hel gruppe for den adferden. Det er forskjell på "jeg liker ikke menn som ligger rundt" og "alle menn er horebukker".

En slik kritikk er basert på noe som faktisk påvirker personen eller gruppen det er snakk om. Menn er slik fordi de er menn. Asiatere er ikke slik fordi de har smale øyne eller har en annen hudfarge(rasisme). Derfor kan man la folk kritisere kvinner/menn og samtidig forby rasisme uten at det er dobbelmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

En slik kritikk er basert på noe som faktisk påvirker personen eller gruppen det er snakk om. Menn er slik fordi de er menn. Asiatere er ikke slik fordi de har smale øyne eller har en annen hudfarge(rasisme). Derfor kan man la folk kritisere kvinner/menn og samtidig forby rasisme uten at det er dobbelmoral.

Ulike folkeslag har vel ulike trekk og kulturforskjeller? Man snakker jo om hva som er "typisk norsk" for eksempel, uten at det er rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Ulike folkeslag har vel ulike trekk og kulturforskjeller? Man snakker jo om hva som er "typisk norsk" for eksempel, uten at det er rasistisk.

Men hudfargen har ingen virkning på disse forskjellene. En stereotype for jøder er at de har store neser, har det noe virkning på deres kultur tror du?

"Typisk norsk" er ikke fordi vi er hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Men hudfargen har ingen virkning på disse forskjellene. En stereotype for jøder er at de har store neser, har det noe virkning på deres kultur tror du?

"Typisk norsk" er ikke fordi vi er hvit.

Jeg har vel egentlig ikke skrevet noe om hudfarge. Begrepet rasisme strekker seg lenger enn bare hudfarge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hudfargen har ingen virkning på disse forskjellene. En stereotype for jøder er at de har store neser, har det noe virkning på deres kultur tror du?

"Typisk norsk" er ikke fordi vi er hvit.

Og "typisk kvinne" eller "typisk mann" har ikke noe med kjønn å gjøre.

Anonymous poster hash: 0bd31...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Jeg har vel egentlig ikke skrevet noe om hudfarge. Begrepet rasisme strekker seg lenger enn bare hudfarge i dag.

Rasisme strekker seg til ideén om raser og at en rase er underlegen en annen. Noe lengre enn det er ikke rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...